·
جبهه جنوب- برادر حبیب الله آقا زیارتی فراهانی
1-
اگر خواستید نماز صبح، یا مغرب یا عشا را قضا کنید، باید حمد و سوره را بلند
بخوانید ولو در وقت ظهر باشد؛ و اگر خواستید نماز ظهر و عصر را قضا کنید باید
آهسته بخوانید ولو در وقت مغرب و صبح باشد.
2-
سؤال دوم شما روشن نیست.
·
بندر انزلی- برادر ح، د
حد شرعی عقوبتی است که اندازه آن به طور مشخص از سوی شارع
مقدس تعیین شده است. و تعزیر، عقوبتی است که تعیین اندازۀ آن به حاکم شرع و ملاحظه
خصوصیت مورد واگذار شده است، ولی باید از حدّ شرعی کمتر باشد.
·
جبهه جنوب- برادر، ص- ر
1-
سعی کنید آن شخص را هدایت کنید، طرد او صحیح نیست.
2-
زن برادر نامحرم است، او را از این کار جدّا ً منع کنید.
·
قم- برادر، م- د
1-
فطره را هر کس که متمکّن است باید بپردازد و چون مقدار آن کم است غالبا ً
افراد میتوانند بپردازند. و به کسی فطره داده میشود که مصرف سال خود را ندارد نه
عینا ً و نه بالقوه، پس کسی که پول نقد ندارد ولی کار میکند و مصرف روزانه یا
ماهانه خود را به دست میآورد مستحق نیست ولی کسی که از کار کردن عاجز است و پول
نقد هم به مقدار مصرف یک سال ندارد میتواند فطره بگیرد.
2-
روزه هائی که زن در ایام وضع حمل میخورد، فقط قضا دارد و کفاره بر او واجب
نیست.
3-
رکعت سوم و چهارم بسم الله ندارد زیرا قرآن خوانده نمیشود، تسبیحات اربعه که
قرآن نیست.
·
اهواز- برادر امیر آینه بند
1-
در حجاب زن صورت و دستها تا مچ استثنا شده است، نگاه کردن به اینها در صورتی حرام
است که از روی شهوت باشد، ولی ساق پا بلکه همۀ پا حتما ً باید پوشیده شود.
2-
الکل نجس نیست مگر اینکه بدانید از مادّه ای گرفته شده که مسکر و بخودی خود
روان است.
3-
دیر بیدار شدن مجوّز خوردن روزه نمیشود و اگر خوردید باید قضا کنید و کفاره
بدهید مگر اینکه مسأله را ندانید و ملتفت سؤال نباشید که در این صورت، فقط قضا
واجب است.
·
جبهه جنوب- برادر مظفر صفریان
1-
بلوغ و رسیدن به سن تکلیف سه نشانه دارد:
1- احتلام 2-
روئیدن موی خشن بر رستنگاه موی بالای عورت 3-
تمام شدن 15 سال قمری در پسران و 9 سال در دختران. و منظور از تمام شدن 15 سال،
رسیدن به همان روز از همان ماه تولّد (از ماه های عربی) پس از 15 سال میباشد.
2-
به شماره های پیشین مجله مراجعه کنید.
3-
مسّ مردار حیوانات غسل نمیخواهد و فقط اگر نجس باشد و سرایت کند، موضع ملاقات
را باید شست. و مردۀ مار نجس نیست.
·
دزفول- برادر محمد علی زمانی نیا
همراه داشتن کاغذ نجس در نماز اشکال ندارد و همچنین هر چیزی
که قابلیت این را نداشته باشد که با آن ستر عورت به مقدار واجب شود مانند دستمال
کوچک، البته در صورتی که از اجزاء حیوان حرام گوشت نباشد. و همچنین نجس بودن
انگشتر و مانند آن در نماز اشکال ندارد.
·
قم- خواهر جوزدانی
سادات از نسل امیرالمؤمنین «ع» و حضرت زهرا «ص» هستند و از
این راه نسب آنها به پیامبر گرامی اسلام «ص» میرسد. عجیب است که نامه های زیادی
در مورد سئوال از این جهت، با همه روشنی آن در جامعه ما، به دفتر مجله میرسد.
·
خرمشهر- برادر، م- ص- ب
از دفتر استفتاء امام بپرسید.
·
شیراز- برادر دانشمند
1-
اگر قبل از اینکه پیشانی در سجده به «مهر» برسد و یا قبل از اینکه بدن آرام
گیرد، سهوا ً کلمه ای از ذکر گفته شود، باید ذکر را در حال آرامش دوباره بگوید و
اگر سهوا ً سر را بلند کرد قبل از تکرار ذکر نمازش صحیح است.
2-
اگر در وقت وضو گرفتن، لکه ای جوهر خودکار و یا چیزی شبیه آن روی موضعی از
اعضای وضو باشد و انسان نداند که مانع رسیدن آب به آن موضع است یا نه، باید آن را
از بین ببرد به طوری که یقین کند که آب به بدن میرسد و امّا اگر اثری بماند که
یقین کند مانع رسیدن آب نیست، اشکال ندارد.
3-
اگر کسی که خمس پولش را نمیدهد به انسان هدیه ای بدهد، در صورتی که بداند عین
آن پول متعلق خمس است و خمس آن را نداده، یک پنجم آن را مالک نمیشود ولی اگر نمیداند
و احتمال میدهد که عین این پول متعلق خمس نباشد، اشکال ندارد.
4-
اگر یکی از اعضای خانواده خمس پول خود را نپردازد و برای منزل اجناسی- چه
خوراکی و چه غیر خوراکی- خریداری نماید، در موردی که میدانند خمس به آن تعلّق
گرفته و نپرداخته است، نمیتوانند تصرّف کنند.
·
منطقه جنگی- برادر، ح- ع
1-
جایز نیست انسان عمل حرامی را مرتکب شود برای رسیدن به هدف خوب یا واجب. این
همان روش ماکیاولی است که میگوید: هدف وسیله را توجیه میکند! ولی از نظر اسلام
چنین چیزی نیست. البته باید توجه داشت که واجبات و محرّمات، مراتب دارد، نباید
انسان واجب بسیار مهمی را رها کند در صورتی که متوقف بر یک حرام غیر مهمی باشد
مثلا ً اگر با یک دروغ، جان مؤمنی را میتواند نجات دهد، این دروغ واجب میشود.
خلاصه انسان باید اهم و مهم را ملاحظه کند.
2-
عمل مکروه گناه نیست و اعمال مستحب را هم باطل نمیکند ولی بهتر است ترک شود،
زیرا تا اندازه ای مانع تکامل انسان است.
3-
ازدواج با پاسدار بودن منافات ندارد.
4-
از دفتر استفتائات امام بپرسید.
·
منطقه جنگی- برادر پرویز- ی
1- برای بالا بردن سطح معلومات
خویش و بخصوص در مورد خداشناسی، کتابهای مربوط به این مباحث را مطالعه کنید. سؤالی
که شما دارید از ابتدائی ترین سؤالات این مسئله است؛ از مقالات حضرت آیه الله
العظمی منتظری در مجله میتوانید استفاده کنید.
·
برادر یا خواهر، ر- ض محمدیان
با عرض معذرت ما تعبیر خواب نمیدانیم.
·
جزیره مجنون- برادر مقصود صالحی
پرسیده اید: از حمام خارج شده ام و از آبی که دیگران بر خود
میریخته اند به من ترشح کرده است و نمیدانم آن آب نجس است یا نه؟ در این صورت
اشکالی ندارد و آن آب پاک است.
·
جبهه جنوب- برادر، ع- ر
ظاهرا ً آن احساس ناشی از وسواس است ولی اگر از استبراء این
ناراحتی برای شما ایجاد میشود و ادرار قطره قطره میآید، لازم نیست استبرا کنید.
·
کردکوی- برادر، م- ی
1-
رضایت والدین، شرط شرعی برای جبهه رفتن نیست ولی اگر مسئولین بدون رضایت آنها
نمیپذیرند از شما ساقط است.
2-
شما باید با وقار و متانت و برخورد مؤدبانه و پاسخ ندادن به هرزگی های افراد،
شخصیت خود را بر آنها ثابت کنید که دیگر نتوانند با تحقیر، شخصیت شما را بکوبند
ولی اگر از خود ضعف نشان بدهید و وقار خود را از دست بدهید، بیشتر موجب گستاخی
دیگران میشود.
·
خنج لارستان- برادر، ح- ح- د
1-
با آنها قطع رابطه نکنید و سعی کنید آنها را با اخلاق و رفتار خوب و بدون
خشونت و اظهار بزرگ منشی بلکه با تواضع و فروتنی، هدایت کنید.
2-
با همسر خود نیز رفتار خوب داشته باشید. شاید خداوند این ازدواج را وسیله ای
برای هدایت آنان و توفیقی برای شما که بتوانید خانواده ای یا اقلا ً برخی از آنها
را هدایت کنید، قرار داده است.
3-
تحصیل نیز خدمتی بزرگ به جامعه اسلامی است، اگر کسی هست که جای شما را پر کند،
به درس خود ادامه دهید.
·
نکا- برادر، گ- م- م
1-
توبه کنید خداوند ان شاءالله میبخشد.
2-
بیاختیار نگاه انسان به نامحرم افتادن گناه نیست، نگاه کردن گناه است.
3-
گنهکاران را نصیحت کنید و از خدا برای آنان طلب هدایت و آمرزش نمائید نه لعن و
نفرین که این فقط سزاوار جنایتکاران ضد دین و بشریت است.
·
منطقه جنگی- برادر، م- ت
دوستی با افراد انسان باید حدّ و مرز داشته باشد. این
اشتباه است که شما فکر میکنید فقط او است که میتواند شما را در زندگی خوشبخت کند
بلکه شاید مسئله برعکس باشد و شاید مصلحت واقعی شما در همین بوده، سعی کنید با عقل
و تفکر با این مسئله برخورد کنید و دستخوش احساسات نشوید؛ با فرد دیگری که مناسب
باشد ازدواج کنید قطعا ً آرامش خواهید یافت.
·
منطقه جنگی- برادر عباس نیکنام فرد
انسانها پس از مرگ به عالمی منتقل میشوند به نام برزخ که
فاصله میان این عالم و عالم آخرت است. اطلاعات ما از آن عالم، بسیار ناچیز است
زیرا برای ما دقیقا ً قابل درک نیست ولی طبق آیات و روایات، اصل آن ثابت است و به
مقتضای اعمال انسانها، بعضی در آن جهان در عذابند و بعضی در نعمت، از آن جمله شهدا
هستند که طبق آیه قرآن در عالم برزخ، از روزیهای الهی برخوردار میباشند.
·
کاشان- برادر، ص- ص
آن آبی که نوشته اید نجس نیست و غسل نمیخواهد. نگران
نباشید، چیزهائی که نوشته اید مانع ازدواج نمیباشد.
·
بهشهر- خواهر، فاطمه- م
قطعا ً خواندن قرآن، مخصوصا ً با توجه و درک معانی آن در
بالا بردن ایمان و تقوی و تقرّب به خداوند و تکامل روحی و معنوی بسیار مفید و موجب
آمرزش گناهان است.
·
آمل- برادر نصرالله محمدی
1-
اگر کلمات و آیات قرآن را در وقت خواندن غلط بخواند و قصد او این باشد که به
عنوان سخن خدا و قرآن به همان گونه که نازل شده است بخواند، این نسبت دادن دروغ به
خداوند است و حرام میباشد و اگر روزه باشد روزه اش باطل میشود ولی اگر به قصد
تمرین بخواند و منظورش یاد گرفتن باشد و به عنوان نقل سخن خدا آنگونه که نازل شده
است نباشد، اشکالی ندارد.
2-
آیات قرآن مجید هر جا باشد و بر هر کاغذی نوشته شده باشد، محترم است و نباید
دست بیوضو به او زد، و نباید در جای نجس و هر جا که موجب هتک و بیاحترامی باشد
گذاشت.
·
علی آباد کتول- برادر، م- ن
1-
استخاره با تسبیح سند معتبری ندارد. در هر صورت به گونه های مختلفی نقل شده که
ساده ترین آنها روشی است که از امام زمان «ع» نقل کرده اند گرچه سند متّصلی ندارد
و آن چنین است: پس از سه بار صلوات، مشتی از تسبیح میگیری و دوتا دوتا میشماری،
اگر یکی ماند خوب است و اگر دوتا ماند بد.
2-
طبق دستور شرع، در نماز جماعت نباید جای مأموم پائین تر از امام باشد و چون
ممکن است صفوف جماعت از شبستان به صحن مسجد برسد و معمولا ً شبستان قدری بلندتر
است، محراب را قدری گود میکنند تا جای امام از مأمومین که در صحن هستند بالاتر
نباشند.
3-
کتابی که مورد استفاده است ولو در بعضی از اوقات باشد، خمس ندارد.
·
درچه پیاز- برادر، ر- م- د
1-
اول اذان نمیتوان نماز خواند بلکه در وقت شرعی باید نماز خواند و باید به
دخول وقت یقین داشته باشید یا دلیل معتبری بر داخل شدن وقت باشد مانند شهادت دو
نفر عادل.
2-
کسی را که میبینید با لباس و بدن نجس نماز میخواند و احتمال میدهید متوجه
نباشد، هیچ وظیفه ای در برابر او ندارید و اگر با او معاشرت دارید پس از نماز، او
را آگاه سازید، اگر او توجه نداشته، نمازش صحیح است.
3-
اگر فرزند میتواند، با تواضع و فروتنی پدر را نصیحت کند که نمازش را بخواند و
اگر گوش نکرد، هیچ وظیفه ای ندارد.
4-
بحث در سئوال چهارم مفصل است، به کتب مربوطه مراجعه کنید.
·
تهران- خواهر، ل- ع
خانه را ترک نکنید و باز هم تلاش کنید پدر و مادر یا یکی از
آنها را (حداقل) با خود هم رأی و هم فکر سازید. اگر ازدواج با فرد مناسبی پیشنهاد
شد، بهانه جوئی نکنید که صلاح شما نیست. پولی که در بانک گذاشته اید، اگر سال بر
آن نگذشته، میتوانید با آن وسائل زندگی آینده را- بدون پرداخت خمس- بخرید ولی اگر
حقوق سالهای قبل است، باید خمس آن را بپردازید و تا خمس آن را نپرداختهاید نمیتوانید
در همۀ آن تصرف کنید. در تغییر نام خویش آزادید ولی سعی کنید برای چیزهای کم ارزش،
پدر و مادر خود را ناراضی نکنید.
·
گله دار- برادر علی موسوی پور
1-
جبهه رفتن واجب کفائی است یعنی اگر نیاز به نیرو باشد و افراد به تعداد لازم
نروند، همه افرادی که قدرت جنگیدن دارند گناهکارند و اگر به تعداد نیاز، نیرو
برود، بر دیگران واجب نیست.
2-
در مجلات و روزنامه ها تحلیلهای سیاسی خصوصا ً تحلیلهای حجه الاسلام و
المسلمین هاشمی رفسنجانی را به دقت مطالعه کنید تا مسائل سیاسی جنگ برایتان روشن
شود.
3-
گناهان شهدا به فضل و کرم خداوند- ان شاءالله- بخشیده میشود.
·
اصفهان- برادر، م- ف
1-
سلام کردن بر تارک الصلاه حرام نیست و این که میگویند: بر او سلام نکنید برای
اینکه احساس کند جامعه از او متنفّر است و از این امر متأثر و هدایت شود، حال اگر
شما احساس کنید که با سلام کردن زمینه هدایت بهتری بدست میآید، قطعا ً سلام کردن
بهتر است.
2-
با آن خواهر ازدواج کنید، نه تنها اشکال ندارد بلکه مناسب است.
·
عجب شیر- برادر، س- ر
دعای ختم قرآن و همچنین دعاهائی که پس از هر بار تلاوت قرآن
خوانده میشود بسیار است ولی تا آنجا که ما جستجو کردیم «صدق الله العلی العظیم»
یا «صدق الله العظیم» در کتب حدیث شیعه وارد نشده است. اگر کسی چنین چیزی را یافت
و تذکّر داد مایه امتنان و تشکر است.
·
تهران- برادر شکری
میزان در حرمت موسیقی و آواز را بارها ذکر کرده ایم، به
مجله های گذشته مراجعه کنید.
·
تهران- برادر دارنده اشتراک شماره 15944
1-
پرسیده اید اگر کسی از آب فشاری کوچه به خانه خود لوله کشی کند جایز است یا
نه؟ این کار به دلیل اینکه خلاف مقررات دولت و بدون رضایت سازمان آب است، جایز
نیست.
2-
پدر و پسر میتوانند با دو خواهر ازدواج کنند و به اصطلاح باجناق شوند.
·
لشت نشاء- برادر، ع- ر
1-
نپذیرفتن مطالب یک کتاب دلیل ضعف ایمان نیست. تنها سخنی که تشکیک در آن جایز
نیست قرآن و آنچه به طور قطع از رسول اکرم «ص» و ائمه طاهرین «ع» رسیده است، میباشد.
2-
راهی که اگر آن را ادامه دهید به درجه یقین میرسید، خداوند در قرآن ارائه
داده است و آن پرستش خدا است «واعبد ربّک حتی یأتیک الیقین» و پرستش باید به همان
نحوی باشد که شارع مقدس امر فرموده است.
·
قزوین- برادر محمد هاشم عبّاسی
آری! آن مطلب مزخرف و سرتاپا دروغ که تکرار آن هم چندش آور
است در کتاب «فی ضلال القرآن» سید قطب آمده است.
·
جبهه جنوب- برادر فراهانی
1-
پاسخ این سؤال، مکرّر آمده است، پاسخ به نامه ها را با دقّت بخوانید.
2-
مطلب دوم، پیشنهادی است که باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
·
تهران- خواهر، میم- عین
1-
آن حدیث، معتبر نیست ولی حدیث در مورد کراهت آن عمل زیاد است.
2-
مرد و زن زناکار را زانی و زانیه میگویند.
3-
واجب نیست و میتواند فقط آنها را تمیز کند.
·
برادر رضائی- ح
اگر آن پول از سوی آن ارگان به شما به عنوان قرض واگذار
شده، باید در وقت تمکّن از پرداخت، برگردانید و اگر به عنوان کمک بلاعوض بوده چیزی
بر شما نیست و اگر بدون اجازه برداشته اید باید به حساب آن ارگان واریز کنید.
·
جبهه موسیان- برادر پزشکیار فرهاد داورپناه
«کافی» کتابی است که در آن احادیث
رسول اکرم «ص» و اهل بیت علیهم السلام جمع آوری شده. نویسندۀ آن ثقه الاسلام محمد
بن یعقوب کلینی است که شرح حال او را به اختصار در شماره دوم مجله میتوانید
بخوانید. کافی هشت جلد است، دو جلد در اصول عقاید و پنج جلد در فروع دین و یک جلد
«روضه» که در مسائل متفرقه است. اصول کافی ترجمه شده است و خواندن آن مفید است ولی
باید توجه داشت که روایات باید تک تک مورد بررسی قرار گیرد و به آن چه صحیح است
اعتماد شود و این کاری است که برای هر کس مقدور نیست.
·
رامسر- برادر جواد اصغرنیا
مطلب خود را به مراکز مسئول مانند دفتر حضرت امام و
دبیرخانه ائمه جمعه- قم، گزارش کنید، ما نیز چنین خواهیم کرد.
·
نیریز فارس- برادر، الف- م- م
1-
به پزشک حتما ً مراجعه کنید و در مورد وضو و نماز به مسئله 306 به بعد در
توضیح المسائل مراجعه نمائید.
2-
هرگاه بحث از چیزی که ربطی به اصل موضوع ندارد بمناسبت بحث از چیز دیگری که با
او تناسبی دارد پیش بیاید، میگویند: «طردا للباب» بحث میشود.
3-
استخاره برای رفع تحیّر و سرگردانی است نه اینکه میتوان با آن آینده را پیش
بینی کرد!
4-
بوسیدن دست پدر، مادر، علما و بزرگان دین اشکالی ندارد بلکه نوعی تواضع به
حساب میآید و پسندیده است.
·
جزایر مجنون- برادر نورالدین اجارودی
کوتاه کردن سبیل مستحب است نه تراشیدن آن.
·
تهران- برادر اسلام- ن
1-
شما باید به پزشک متخصّص مراجعه کنید. اسلام، دین و راه هدایت بشر است و برای
رفع بیماری و نقص جسمی باید از راه طبیعی آن وارد شد و آن مراجعه به پزشک است.
2-
در مسئله امتحان نیز مشکل شما همین است که از راه منطقی و صحیح وارد نشده اید،
اگر بنا بود با نام خدا، انسان در امتحان پیروز شود دیگر مطالعه و درس خواندن لازم
نبود. خداوند برای رسیدن به هر چیزی راهی قرار داده است. در امتحان، کسی پیروز میشود
که خوب درس خوانده باشد و به خود زحمت مطالعه کردن بدهد.
«نابرده رنج گنج میسّر نمیشود»
«مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد».
·
اردبیل- برادر سرباز وظیفه ع. و. پ
شما اسم رمزی برای خود ننوشته اید، نمیدانیم آیا این اسم
مستعاری که ما نوشته ایم کافی است یا نه؟ بهر حال آن مطلب هیچ مشکلی برای ازدواج
شما پیش نمیآورد ولی بهتر است برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کنید، خجالت از
پزشک معنی ندارد.
·
تهران- خواهر، س- م
1-
در مورد سؤال اول شما استفتائی خواهد شد، منتظر باشید. مراد از بیگانه نامحرم
است.
2-
در خوردن افطار و خواندن نماز باید یقین به وقت شرعی داشته باشید یا به دلیل معتبری
ثابت شود مانند شهادت دو نفر عادل. اذان، کافی نیست. و در خوردن سحر تا یقین به
طلوع فجر نباشد و به دلیل معتبری ثابت نشده باشد میتوان خورد و تحقیق هم لازم
نیست ولی اگر بدون تحقیق خورد و بعد معلوم شد، پس از فجر خورده است باید قضا کند.
3-
شما وظیفه ای در قبال آن شخص بجز نصیحت در صورت امکان ندارید.
4-
اگر شما آن شخص را از نظر دین و اخلاق سزاوار میدانید و تمایل هم دارید،
پافشاری کنید.
·
جبهه جنوب- برادر، خ- اسدی
1-
به همان نحو که گریه میکنید کافی است.
2-
با خانواده ای وصلت کنید که مهر سنگین نمیخواهند.
3-
آن عمل اشکال ندارد.
·
اهواز برادر مهدی شاد بخش
1-
کسی که قرائتش صحیح است نمیتواند به کسی که قرائتش صحیح نیست اقتدا کند. این
مطلب را به برادران رزمنده اطلاع دهید.
2-
در مورد مسئله دوم استفتا میشود، منتظر باشید.
·
تهران- برادر هومان منصوری
آنجا که خداوند میفرماید: اعمال پذیرفته نمیشود مگر از
متقیّن، به این معنی نیست که اگر کسی یک گناه مرتکب شد، هیچ عملی از او پذیرفته
نمیشود بلکه به این معنی است که عمل باید از روی پرهیزگاری باشد پس اگر کسی نماز
را به قصد قربت نخواند بلکه برای انگیزه های دنیوی یا برای مردم انجام دهد، پذیرفته
نیست. اعمال خوب و بد هر کدام به جای خود ثبت میشوند و انسان نتایج هر کدام را در
آخرت میبیند یا بنابر تجسم اعمال، حقایق آنها را میبیند، همانگونه که در آخر
سوره «زلزال» آمده است؛ البته طبق آیات دیگر، بعضی از گناهان، همۀ اعمال خوب را از
بین میبرد مانند کفر که موجب حبط اعمال است و همچنین بعضی از کارهای صالح و نیک،
کارهای بد را از بین میبرد «ان الحسنات یذهبن السیئات» و همچنین اجتناب از گناهان
بزرگ، موجب پوشیده شدن گناهان کوچک است: «ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفّر
عنکم سیئاتکم».
·
برادر، ع- حجّت دوست
1-
پرسیده اید کسی که خدا را دوست دارد چه کند که رضای او را بدست آورد؛ پاسخ شما
در قرآن صریحا ً آمده است: «قل ان کنتم تحبّون الله فاتّبعونی یحببکم الله» بگو-
ای محمد «ص»- اگر خدا را دوست دارید، از من پیروی کنید تا خداوند شما را دوست
بدارد. بنابراین، تنها راه تحصیل رضای الهی، عمل کردن به شریعت رسول اکرم «ص» است.
2-
ملاک در وقت نماز صبح، اذان نیست و 20 دقیقه یا نیم ساعت پس از اذان هم نیست؛
بلکه ملاک، طلوع فجر است به گونه ای که با چشم دیده شود حتی در شبهای مهتابی که
روشن است باید فجر دیده شود.
3-
ازدواج کنید، آن مشکل حل میشود.
·
تنکابن- برادر، م- و- م
1-
با خواندن نماز و قرآن و توجه به خداوند متعال و مطالعه کتابهای مذهبی و علمی،
کم کم ایمانتان محکم خواهد شد. انشاءالله.
2-
به فکر حساب خودتان باشید، حساب دیگران در آخرت به شما ربطی ندارد، حسابگر
آنها عادل و دقیق است.
3-
پس از وضو، اگر شک کردید باطل شده است یا نه؟ به شک خود اعتنا نکنید، سعی کنید
دچار وسواس نشوید.
·
اندیمشک- برادر- کمال- ع
به نظر حضرت امام در هر دو صورت مکروه است و در صورت دوم
کراهتش بیشتر است ولی به هر حال حرام نیست و اگر ضرورتی نباشد بهتر است ترک شود.
·
قمشه- برادر فریبرز فرهمند
1-
انسان باید سعی کند در نماز، حضور قلب داشته باشد ولی خطور کردن افکار مختلف
برای انسان موجب بطلان نماز نمیشود.
2-
مریضی که نمیتواند روزه بگیرد، باید بجای هر روز ده سیر غذا به فقیر بدهد و
قیمت آن کافی نیست مگر اینکه مطمئن باشید با آن پول، غذا میخرد.
3-
آن ازدواج صحیح است و کر و لالی ربطی به این امر ندارد.
·
دزفول- برادر، س- ع
آن بچه فرزند شما است و باید به او نفقه بدهید و در تربیتش
کوشا باشید و از شما نیز ارث میبرد؛ البته میتوانید او را نزد خود نگهدارید.
·
گتوند- برادر، ر- خ- م
1-
با آب کشیدن در توالت، دست نیز پاک میشود و لازم نیست آن را جداگانه بشوید.
2-
در نماز لازم نیست نیّت را به زبان بیاورد و لازم نیست عدد رکعات را ذکر کند.
3-
عروسی عذر نیست که موجب روزه خوردن باشد و همچنین بیدار نشدن تا صبح، عذر
نیست. و برای خوردن آن روزه ها قضا و کفّاره لازم است ولی اگر شما مسأله را نمیدانستید
و احتمال هم نمیدادید تا بپرسید، کفاره واجب نیست و قضا کفایت میکند و اگر ملتفت
سؤال بودید و نپرسیدید باید کفّاره بدهید و برای کفّاره هر روز یا باید 60 فقیر را
اطعام کنید و یا 60 روز روزه بگیرید.
·
تهران- خانم 56 ساله که نام و آدرس خود را ذکر نکرده اید!
لطفا ً در نامه ای دیگر، نام و آدرس خود را با ذکر مجدّد
سؤال بنویسید تا پاسخ خصوصی داده شود.
·
اقلید فارس- برادر، م- ص
آن عمل حرام نیست ولی کراهت شدید دارد.
·
برازجان- برادر احمد- ب
1-
در زمینه وظایف همسران، کتابهائی نوشته شده است، و در شمارۀ 32 مجله مقاله ای
داشتیم مراجعه کنید.
2-
قرآن سخن خدا است و آشنائی با هیچ مطلبی بالاتر از آشنائی با سخن خدا نیست.
·
باختران- برادر، ع- ج- ن
قرض کنید و با خانواده ای قانع و متدیّن وصلت کنید که مهر و
شرایط سنگین نخواهند.
·
زنجان- برادر منصور- ع- ح
1-
سؤالهای اول و دوم را از دفتر استفتاء امام بپرسید.
2-
تراشیدن ریش به احتیاط واجب جایز نیست چه با تیغ باشد و چه با وسیله ای دیگر.
·
مازندران- خواهر، م- م
همانطور که متوجه شده اید، آن گونه بحثها و جدالها هیچگاه
مؤثر نمیباشد؛ سعی کنید با ملاطفت و مهربانی آنان را قانع کنید و نسبت به پدرتان
کمال فروتنی و تواضع را داشته باشید در مقابل گناهان او اگر دیدید میشود با نصیحت
و با ملاحظه تواضع و فروتنی او را راهنمائی و هدایت کرد، نصیحت کنید، خواهش و
التماس کنید و اگر دیدید اثر ندارد ساکت بمانید و فقط با کنار گرفتن، نارضایتی خود
را اعلام بدارید. سعی کنید حتی در نماز خواندن، خشم او را برنیانگیزید؛ جائی و
وقتی نماز بخوانید که متوجه نشود. هر چه بیشتر سختیها را تحمل کنید تا پاداش
عندالله بیشتر شود.
·
سراوان- برادر علی حیدری
ذوالقرنین قطعا ً اسکندر مقدونی نیست و در مورد ذوالقرنین،
احتمالهائی ذکر شده است، به تفسیر المیزان مراجعه کنید. متأسفانه ما برنامه ارسال
کتاب نداریم.
·
هرند- برادر، م- کبیریان.
1-
فرزندانی که مادرشان وفات کرده است، با همسر دوم پدر خود محرمند، همچنانکه اگر
مادرشان بود نیز محرم او بودند.
2-
خانواده هائی که در یک خانه زندگی میکنند و با هم نامحرمند، نگاه کردن آنها
به یکدیگر در غیر مواردی که استثنا شده (یعنی صورت و دستها تا مچ) مانند هر نامحرم
دیگر، جایز نیست.
·
همدان- برادر، تا ن- چ
از دفتر استفتاء امام بپرسید.
·
اصفهان- برادر، م- ح منطقه جنگی- برادر غلامرضا فراهانی درکه- خواهر
فاطمه نیک منش
آدرس و نام کامل خود را بنویسید تا پاسخ خصوصی داده شود.
·
قیرو کارزین- برادر محمد باقر ابراهیمی
عکسهای ارسالی شهدا که توسط بنیاد شهید یا سپاه تأیید شده،
در نوبت به چاپ خواهد رسید.
·
نیریز فارس- برادر، غ- س گیلانغرب- برادر، ع- م خراسان، برادر-
ع- ف- ن مشهد- برادر، هـ – م
به بخش پاسخ به نامه های شماره های گذشته مجله مراجعه کنید.
·
تهران- برادر عثمان گانی ابراهیم عمر لاهیجان- برادر
رضا یزدانی- اصفهان- برادر خدابخش راعی قم- برادر، م-
حسینی قصر شیرین- برادر، احمد- ب کرج- برادر
عباس وکیلی مازندران- برادر جمشید پور گیلانغرب-
برادر احمد مطلبی نژاد جبهه جنوب- برادر حسینی بادیانی آمل- برادر
ذبیح الله خضرائی.
از نامه ها، انتقادها، پیشنهادها، و اشعار و مقاله های
ارسالی شما تشکر و سپاسگذاری نموده، سعادت و خوشبختی و موفقیت شما را از خدای بزرگ
خواستاریم.