مصاحبه با: حجه الاسلام و المسلمین غیوری

مسئول دفتر تبلیغات حج

با تشکر فراوان از حضرت حجه الاسلام و المسلمین غیوری، مسئول دفتر تبلیغات حج که وقت خود را در اختیار ” پاسدار اسلام ” گذاشتند و به سوالات ما پاسخ گفتند، اینک اولین سوال:

ــ تقاضا می کنیم در مورد تبلیغات حج و علت تاسیس آن، مقداری توضیح دهید.

بسم الله الرحمن الرحیم

  • عمده کار سازمان حج، قسمت تبلیغات آن می باشد، و تبلیغات مهمترین کاری است که باید در کنگره عظیم جهانی حج مورد استفاده قرار گیرد، و اگر تبلیغات کارائی لازم را نداشته باشد و نتواند برنامه های منظمی را به مردم ارائه دهد و حجاج را از هر نظر اشباع نماید، آن منظور و هدفی که شارع مقدس از حج داشته، عملی نمی شود.

دفتر تبلیغات حج زیر نظر وزارت ارشاد اسلامی است که مستقیما حکم از وزیر می گیرد و کارش هم امسال به عهده ی این جانب گذاشته شد. در روزهای اول، جلساتی داشتیم و قسمت های تبلیغات را به چند بخش تقسیم کردیم. یک بخش مهمش، بخش روحانیون کاروانها است. روحانیون کاروان ها عده ای از روحانیون واجد صلاحیت هستند که سالها مشرف شده اند، و عده ای هم روحانیون جوان هستند که امسال مخصوصا در نظر گرفته شد که این روحانیون جوان همراه با حجاج باشند تا در آینده ای نزدیک دوره ببینند و بتوانند خودشان را برای اداره کاروانها آماده سازند.

کاروانها صد نفره و صد و پنجاه نفره و دویست نفره است که قرار بر این شد، کاروان های صد نفره یک روحانی و کاروانهای صد و پنجاه نفره یا دویست نفره دو روحانی داشته باشد. و آن روحانیونی که واجد شرایط هستند، در آینده نزدیکی از طریق روزنامه ها برای خدمت به کاروان ها، برنامه ی آنان اعلام می شود. در تعیین این روحانیون، هیئت صلاحیتی تشکیل شده از جامعه مدرسین، روحانیت مبارز تهران، نهاد ریاست جمهوری و بعضی نهادهای دیگر نظر می دهد. این هیئت در روزهای معینی و طبق شرایط و ضوابطی، روحانیون واجد شرایط را انتخاب می ـ کنند.

هم چنین در بخش تبلیغات، برخی از برادران و خواهران برای تبلیغ در خارج از کشور طبق شرایطی از پیش تعیین شده، به کار گرفته می ـ شوند. و بنا است در آینده ای نزدیک، سمیناری داشته باشند که روحانیون و مبلغین در آن سمینار شرکت کنند. در آن سمینار مسائل مهمی که در سفر حج رخ می دهد و تعهداتی که باید از روحانیون گرفته شود بحث می شود. البته مهمترین مسئله این است که حجاج در ایران ساخته شوند که بتوانند در آن جا (مکه و مدینه) انقلاب را عملا صادر کنند و تنها به گفتن چند شعار اکتفا نکنند. ضمنا از طریق رسانه های گروهی در آینده ای بسیار نزدیک برنامه هایی برای حاجیان خواهیم داشت که در این رابطه مجله پاسدار اسلام هم مقاله هایی مفید و سازنده منتشر خواهد کرد.

و هم چنین به همین مناسبت کتابی تهیه شده است تحت عنوان ” سفر الی الله ” که عبارت از مجموعه مسائلی است که مورد نیاز مردم در حج می باشد و ضمنا مشتمل بر مسائل بهداشتی و سیاسی نیز می باشد. این کتاب که هم وظائف حجاج و هم ارتباطات حجاج با مردم سایر کشورها و خلاصه وظائف شخصی و اجتماعی آنان را در بر دارد و شاید تا کنون نظیر آن چاپ نشده باشد، به زودی در اختیار راهیان خانه خدا قرار خواهد گرفت.

ــ با توجه به مسائلی که دولت عربستان در سال گذشته برای حجاج ایرانی آفرید چه برنامه ای امسال پیش بینی شده که آن مسائل پیش نیاید یا اینکه با برخورد صحیح تبلیغاتی بتوانیم آن ها را خنثی کنیم؟

  • اساسی ترین و مهمترین مسئله این است که ملتمان را آگاهی بیشتری به مسائل حج بدهیم و روش اسلامی برخورد و معاشرت و رفتار با دیگر برادران دینی را به آنان بیاموزیم که از این راه بهتر و بیشتر می توانیم مسائلمان را با سایر مسلمانان مطرح کرده، انقلاب خونبار اسلامی مان را برای آنان بازگو نمائیم و شخصیت رهبر عزیزمان را هر چه بهتر به مردم سایر بلاد بشناسانیم.

اکنون که تمام رسانه های گروهی دنیا در اختیار مخالفین ماست و آن ها هر چه بتوانند بر علیه این انقلاب و این ملت شهید پرور تبلیغات مسموم می کنند، هر یک از ما در آن کنگره ی جهانی باید سفیری لایق برای انقلابمان باشیم و حتی اگر با زبان مردم آشنائی نداریم با همان زبان اشاره که یک زبان بین المللی است مطالبمان را و ثمرات انقلابمان را به آنان برسانیم.

اگر احیانا کشور عربستان از تبلیغات گسترده ی ما جلوگیری کرد باید حاجیان ایرانی آن چنان ساخته شده باشند که لحظه ای هم در آن جا بیکار ننشینند و با مسلمان ها نشست و برخاست مثمر داشته باشند. یکی از مواردی که می توانیم تماس بیشتری با مردم داشته باشیم اتوبوس است. ما باید هر چه بیشتر با اتوبوسهای عمومی که افراد و نژادهای مختلف در آن ها دیده می شود رفت و آمد کنیم و هر چه کمتر با اتوبوسهای مخصوص ایرانیان.

ــ با توجه به اینکه اکثر حاجیان ــ که مستطیع شده اند ــ در سنین کهولت و پیری می باشند، آیا دفتر تبلیغات حج، برنامه ای ندارد که حداقل، از میانگین سنی پائین تر افرادی را به مکه ببرند که این خود گام بسیار موثری در صدور انقلاب و پیشرفت تبلیغات خواهد بود؟

  • همانطور که توجه دارید، استطاعت تنها از نظر مالی نیست، بلکه باید توان جسمی نیز داشته باشند ولی در هر صورت اگر پیرمردان مستطیعی باشند، هیچ وجه شرعی نداریم که آنان را از رفتن ممانعت کنیم، بلکه اگر می توانستیم تمام افراد سالخورده و پیر را که ثبت نام کرده اند می بردیم ولی متاسفانه کشور عربستان بیش از این مقدار (۰۰۰/۹۵) به ما اجاره نمی دهد که اعزام کنیم و برای اداره بیش از این مقدار نیز برای ما مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. البته چه خوب بود که می توانستیم جوانان بیشتری را اعزام کنیم تا در مسئله تبلیغات، خدمت بیشتری به انقلاب بنمایند.

ضمنا توجه داشته باشید که ــ همان گونه که عرض کردم ــ کشور عربستان به ما اجازه نداد که حتی به جای ۰۰۰/۹۵ نفر، صد هزار نفر را اعزام کنیم و در مورد اجاره خانه نیز که در سال گذشته چهل نفر برای این منظور رفته بودند، امسال تنها اجازه دادند که ده نفر بروند و آنان نیز ــ که در ماه رمضان به عربستان مسافرت کردند ــ نتوانستند کار مثبتی انجام دهند و منزلهای خوبی اجاره نمایند، زیرا ما بیش از هزار منزل احتیاج داریم که باید کاملا بررسی شود چه از نظر اطاقها و راه روها و چه از نظر برق و آب و مسائل بهداشتیش. و در هر صورت ده نفر چقدر می توانند این منزلها را بررسی کنند. خدا می داند! خلاصه عربستان کارشکنی زیادی می کند و ما با مشکلات فراوانی در این رابطه مواجه هستیم که امیدواریم با لطف الهی، این مشکلات برطرف شود.

ــ درباره ارتباط دفتر تبلیغات حج با حوزه و نحوه ی تشکیل هیئتهای صلاحیت، اگر توضیحی دارید بفرمائید؟

  • در ارتباط با هیئت تعیین صلاحیت، از قم خواسته بودیم که با ما شرکت کنند. جامعه مدرسین و دیگر فضلای قم با ما همکاری به سزائی کردند، خصوصا که آنان شناخت بیشتری از طلاب و فضلای قم دارند لذا چند نفر از آن فضلا در هیئت تعیین صلاحیت هستند و صلاحیت ها را بررسی می کنند. به هر حال روحانیون و معاونین آنها برای کاروان های حج انتخاب شده اند که در آینده نزدیک انشاءالله اسامی آنها در روزنامه ها اعلام خواهد شد. و در آن سمیناری هم که قبلا تذکر دادم شرح وظائف روحانیون و مسائلی را که باید به حجاج محترم بیاموزند و آگاهی بدهند، مطرح خواهد شد.

ــ نقش مسئولین محترم حوزه استفتاء در سفر روحانی حج چیست؟

  • سال گذشته دو نفر از مسئولین دفتر استفتاء با ما همراهی می کردند ولی امسال قرار بر این شده است که چهار نفر از مسئولین محترم استفتائات برای پاسخ گوئی به مسائل شرعی حاجیان با ما باشند که ممکن است دو نفر در مدینه مستقر باشند و دو نفر در مکه. و امیدواریم که امسال حجاج در رفاه کامل از این نظر باشند و هیچ مشکلی در رابطه با مناسک و اعمال حج برای روحانیون کاروان ها نباشد.

ــ در رابطه با مسائل سیاسی و تبلیغاتی اگر مطلبی ناگفته مانده است، بفرمائید؟

  • امسال شیوه های جدیدی،غیر از شیوه های گذشت برای پیشبرد اهداف عالی اسلامیمان داریم که باید این شیوه ها با وضع زمان و مکان تطبیق داده شود. نسبت به این شیوه های جدید، برنامه ریزی شده است که در موسم حج ــ چه در مدینه و چه در مکه ــ به آنها به نحو احسن عمل شود که امیدواریم خداوند توفیق دهد و از عهده این کار مهم برآئیم.

ــ با توجه به این که حضرتعالی نماینده امام در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هستید و آن جمعیت هم در مسائل حج نقشی دارد، در این رابطه اگر مسائلی هست توضیح بفرمائید؟

  • کل پرسنلی که بنا است در کار درمانی حجاج برنامه ریزی کنند، امسال از سازمان حج و هلال احمر و وزارت بهداری انتخاب شده اند. این پرسنل که عبارت از چند طبیب و امدادگر و پرستار ــ چه زن و چه مرد ــ می باشند، سمیناری خواهند داشت که در آن جا برنامه های امسال را با هم بررسی کنند. البته این افراد طبق مقررات و ضوابط خودشان انتخاب شده اند و کارشان انشاءالله نقصی ندارد. و ضمنا نیازهای داروئی امسال تا حد زیادی برطرف شده است، زیرا در سال گذشته مقداری از نظر بعضی داروها در مضیقه بودند که امسال انشاءالله دارو به حد کافی در اختیار خواهند داشت.

ــ در رابطه با حاجیان دیگر کشورها که برای انجام مناسک حج مشرف می شوند، اگر مسئله ای هست بفرمائید؟

  • ما آمادگی کامل داریم که مسلمین کشورهای دیگر که میخواهند با جمهوری اسلامی آشنائی بیشتری پیدا کنند و ارتباط برقرار کنند، آنها را با آغوش باز بپذیریم و از بسیاری کشورها هم دعوت به همکاری کرده ایم و قرار است سمینارهائی در سه کشور داشته باشیم و برنامه های تبلیغاتی مربوط به حج را در آن جا ارائه دهیم و افرادی هم از این سه کشور برای همکاری دعوت شده اند.

در خاتمه از گروه تعیین صلاحیت ــ چه از قم و چه از تهران ــ که ساعتهای زیادی وقت گذاری کرده اند، نهایت تشکر را می کنم که کمال همکاری و نهایت لطف را در تعیین صلاحیتها نموده اند.

از مجله پاسدار اسلام هم تشکر می کنم مقالات مربوط به حج را در بهترین وجه به چاپ رسانده است و بحمدالله مجله در اقصی نقاط ایران می رود و با این مقالات ارزنده، مردم آگاهی بیشتری پیدا می کنند و ما امیدواریم که باسوادان، این مقالات را برای افراد بی سواد نیز بخوانند تا اینکه در آن جا هم از نظر معاشرت با مردم و هم از نظر بهداشتی و هم از نظر فرهنگی آگاهی و آشنائی بیشتری داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *