س: آیا افراد شاغل در یک اداره یا مؤسسه می توانند از امکاناتی مانند اتومبیل، تلفن و امثال آنها استفاده های شخصی نمایند؟
ج: موقوف به اجازه قانونی مسئولین مربوطه است و بدون اجازه حکم غصب را دارد.
س: آیا در مواردی که انسان امام جماعت را نمی شناسد و از عدالت یا فسق او اطلاعی ندارد اقتداء صحیح است؟ و آنچه برای اثبات عدالت کفایت می کند چیست؟
ج: بدون احراز عدالت، جماعت صحیح نیست و در احراز عدالت حسن ظاهر کفایت می کند.
س: کسی که در شهری غیر از وطن اصلی خود اقامت گزیده است ولی قصد ندارد که مادام العمر در آنجا بماند و ممکن است بعد از مثلاً ده سال از آنجا منتقل شود آیا چنین شخصی میتواند در این شهر قصد توطن نماید؟
ج: نمیتواند و بدون قصد توطن دائم یا ماندن به مقداری که صدق عرفی وطن تحقق یابد حکم وطن مترتب نمی شود.
س: آیا در تعیین مقدار مهریه توافق دختر و پسر شرط است یا اینکه والدین آنها هم حق اعمال نظر دارند؟
ج: بستگی به توافق دختر و پسر دارد.
س: اگر پدر یا مادر نسبت به اسلام و مقدّسات آن مخالف باشند ارتباط فرزند با آنها باید چگونه باشد؟
ج: قطع رحم نکنند و با احترام در ارشاد و راهنمائی آنان کوشش نمایند.
س: در بعضی کتابها در مورد محرمیت خواهر زن مسئله ای اشتباه چاپ شده است لطفاً حکم صحیح آن را بیان فرمائید.
ج: خواهر زن محرم نیست.
س: آیا در مکانی که نماز جماعت بر پاست، خواندن نماز به طور فرادی جایز است؟
ج: چنانچه موجب هتک نماز جماعت یا امام جماعت باشد جایز نیست هر چند نماز صحیح است.
س: آیا سوسیس و کالباسهائی که در بازار جمهوری اسلامی رایج است پاک و حلال است و آیا با عدم اطلاع از چگونگی آن تحقیق لازم است؟
ج: اگر یقین به نجاست یا حرمت آن ندارید محکوم به طهارت و حلیّت است و تحقیق لازم نیست.
س: آیا کسی میتواند به بهانه آن که ممکن است گناه بزرگتری را مرتکب شود گناه کوچکتری را انجام دهد؟
ج: گناه هرچه باشد چون مخالفت فرمان خداست، بزرگ است و ارتکاب آن به هیچ وجه جایز نیست و توبه از آن واجب فوری است.
س: آیا زوجه میتواند در هنگام عقد ازدواج با شوهر شرط کند که در مواردی خاص طلاق به دست او باشد؟
ج: اگر در ضمن عقد شرط کنند که زن از طرف شوهر وکیل باشد که در موارد خاصی خود را طلاق دهد صحیح است.