صله رحم

«سخنان معصومین»

 

رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله): الصدقه بعشره و القرض بثمانیه عشر و صله الرحم بأربعه و عشرین و صله الاخوان بعشرین. «بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۳۱»

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله: پاداش صدقه در راه خدا، ده برابر است و قرض دادن، هیجده برابر و پاداش صله و پیوند با خویشاوندان، بیست و چهار برابر و پیوند با برادران دینی، بیست برابر است.

 

الامام الصادق (علیه‌السلام): صله الارحام تحسن الخلق و تسمح الکف و تطیب النفس و تزید فی الرزق و تنسئ فی الأجل. «الکافی، ج ۲، ص ۱۵۸»

امام صادق (علیه‌السلام): صله ارحام، اخلاق را نیکو، دست را با سخاوت، دل و جان را پاک و روزی را زیاد می‌کند و مرگ را به تأخیر می اندازد.

 

رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آله): اوصی الشاهد من امتی و الغائب منهم و من فی اصلاب الرجال و أرحام النساء الی یوم القیامه أن یصل الرحم… . «الکافی، ج ۲، ص ۱۵۸»

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله: سفارش می‌کنم حاضران و غائبان از امتم را و کسانی را که در پشت پدران و در رحم مادران خویش هستد تا روز قیامت، که صله رحم نمایند گر چه به فاصله یک سال راه باشد؛ زیرا صله رحم جزو دین است.

 

الامام الرّضا (علیه‌السلام) : یکون الرجل یصل رحمه فیکون قد بقی من عمره ثلاث سنین فیصیرها الله ثلاثین سنه. «الکافی، ج ۲، ص ۱۵۰»

امام رضا(علیه‌السلام): چه بسا مردی که سه سال از عمرش بیش نمانده، ولی صله رحم به جا آورد و خدا به خاطر این کار، عمرش را به سی سال افزایش دهد و خدا آنچه را می‌خواهد انجام می‌دهد.

 

رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آله): من ضمن لی واحده ضمنت له یصل رحمه فیحبه الله تعالی و یوسع علیه رزقه. … «بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۹۲»

رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله): هر کس برای من، انجام دادن یک کار را تضمین کند، من چهار چیز را برای او تضمین می‌کنم: صله رحم کند تا خداوند او را دوست بدارد و روزیش را وسیع نماید، عمرش را زیاد و او را در بهشت جای دهد.

 

الامام علی(علیه‌السلام): صله الرحم توجب المحبه و تکبت العدو. «غررالحکم، ص ۴۶، ح ۹۳۰۹»

امام علی ـ علیه‌السلام: صله رحم باعث ایجاد محبت (در بین خویشاوندان) و خوار و حقیر شدن دشمنان می‌گردد.

 

‌الامام علی (علیه السلام): ان الرحم اذا تماست تعاطفت. «غررالحکم، ص ۴۰۶، ح ۹۳۰۱»

امام علی ـ علیه السلام ـ: خویشاوندان اگر با یکدیگر تماس و ارتباط برقرار کنند، نسبت به یکدیگر مهربان و با عطوفت می‌شوند.

 

الامام الصادق(علیه‌السلام): صله الرحم و حسن الجوار یعمران الدیار و یزیدان فی الاعمار. «بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۲۰»

امام صادق (علیه‌السلام): صله رحم و خوش رفتاری با همسایه، شهرها را آباد و بر عمرها می‌افزاید.

 

قال الامام علی(علیه‌السلام): من اتاه الله مالاً فلیصل به قرابته. «نهج‌البلاغه، خطبه ۱۲۴»

امام علی(علیه‌السلام): کسی که خدا به او (تمکن) مالی بدهد، باید بستگان خویش را به وسیله آن دستگیری نماید.

 

الامام الصادق(علیه‌السلام): من احب یخفف عز و جل عنه سکرات الموت فلیکن لقرابته و بوالدیه بارا… . «سفینه البحار، ج ۲، ص ۵۵۳»

امام صادق(علیه‌السلام): کسی که دوست دارد خدای متعال سختی‌های مرگ را بر او آسان سازد، نسبت به خویشان (و نزدیکان) و پدر و مادرش نیکوکار باشد؛ اگر چنین بود، خدای متعال سختی‌های مرگ را بر او آسان می کند و فقر (نیز) هرگز او را گرفتار نخواهد کرد.

 

الامام الصادق(علیه‌السلام): نعوذ بالله عن الذنوب التی تعجل الفناء و تقرب الآجال و تخلی الدیار و هی قطیعه الرحم و العقوق و ترک البرّ. «الکافی، ج ۲، ص ۱۸۴»

امام صادق(علیه السلام ): به خدا پناه می‌بریم از گناهانی که نابودی را سرعت می‌بخشد، مرگ‌ها را نزدیک و شهرها را از ساکنانش خالی می سازد و آن گناهان، قطع رحم، آزردن پدر و مادر و ترک احسان و نیکی است.

 

قال الامام الباقر(علیه‌السلام) : ثلاث خصال لا یموت صاحبهن ابداً حتی یری و بالهن: البغی و قطیعه الرحم و الیمین الکاذبه… . «الکافی، ج ۷۴، ص ۳۴۸»

امام باقر( علیه‌السلام): سه خصلت است که هر که آنها را دارد نمی‌میرد، مگر اینکه کیفرشان را در همین دنیا می‌بیند: ستم، قطع رحم و قسم دروغ، (در این میان) پاداش صله رحم زودتر از ثواب اعمال دیگر به انسان می‌رسد.

 

قال الامام علی(علیه السلام): قطیعه الرحم تورث الفقر. «بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۹۱»

امام علی( علیه السلام): قطع رابطه با خویشاوندان (رحمی)، تنگدستی بر جای می‌گذارد.

 

قال رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آله): اثنان لا ینظر الله إلیهم یوم القیامه قاطع الرحم و جار السوء. «نهج‌الفصاحه، ح ۵۵»

رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله): دو گروه‌اند که خداوند روز قیامت (به نظر رحمت) به آنان نمی‌نگرد؛ کسی که با خویشان (رحمی) خود قطع رابطه کند و کسی که به همسایه بدی نماید.

 

قال الامام علی(علیه‌السلام): اذا قطعوا الارحام جعلت الأموال فی أیدی الاشرار. «الکافی، ج ۲، ص ۳۹۴»

امام علی(علیه‌السلام): هرگاه (مردم) قطع رحم کنند، ثروت و اموال آنها در دست اشرار قرار می‌گیرد.

 

قال الامام علی(علیه‌السلام): أکرم ذوی رحمک … فإنهم لک نعم العده فی الشده و الرّخاء. «غررالحکم، ص ۴۰۷، ح ۹۳۳۰»

امام علی ـ علیه السلام ـ: خویشاوندان خویش را اکرام نما…؛ زیرا آنها در سختی و آسانی، بهترین پشتیبان و کمک برای تو هستند.

 

الامام علی(علیه‌السلام): من یقبض یده عن عشیرته فانما یقبض یداً واحده عنهم و یقبض عنه أیدی کثیره منهم. «غررالحکم، ص ۴۰۷، ح ۹۳۳۴»

امام علی(علیه‌السلام): کسی که دست یاری و بخشش خویش را از خویشاوندانش دریغ بدارد، آنها را از یک دست (یاری دهنده) محروم می‌سازد، ولی خود از یاری و بخشش دست‌های بسیاری بی‌بهره می‌ماند.

 

قال رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آله) : اذا ظهر العلم و احتذر العمل و ائتلفت الالسن و اختلفت القلوب و تقاطعت الأرحام هنالک لعنهم الله… . «ثواب‌الاعمال، ص ۲۸۹»

رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله): زمانی که در جامعه‌ای علم گسترش یابد و به آن عمل نشود و زبان‌ها با هم موافق و دل‌ها با هم مخالف باشند و مردم با خویشاوندان (رحمی) خود قطع رابطه کنند، آن هنگام خشم و غضب الهی چنین آنان را فرا می‌گیرد که خداوند چشم و گوش‌شان را کر و کور می‌گرداند.

 

قال رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله): ان الرحمه لا تنزل علی قوم فیهم قاطع رحم. «کنزالعمال، ح ۶۹۷۸»

رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله): رحمت (خدا) بر قومی که در میان آنان قطع رحم‌کننده باشد، نازل نمی‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *