معادله تأثیر مواد غذایی و کیفیت تغذیه را بر «حالات جسم» در علم طب مییابیم.
شناخت دردهای جسمی و درمانها را هم از پزشکان انتظار داریم.
ولی دردهای روحی و مشکلات فکری و اخلاقی چیست؟
دردهای معنوی و درمان آنها کدام است؟
در اینجا نیاز به «طبیب روح» است.
خیلیها درباره انسان و ابعاد روحی و معنوی او شناخت و تجربه دارند، اما کارشناسترین اطبای روحی، انبیا و اولیای الهیاند که علمشان به وحی متصل است و به شناختی فراتر از شناخت تجربی مجهزند.
این که چه عملی به چه عکسالعملی میانجامد.
این که نتیجه فلان کار در دنیا و آخرت چیست؟
این که واجدان فلان صنعت و خصلت به چه فرجامی میرسند.
این که پیامد کدام رفتار، کدام نتیجه است.
پختهترین و صحیحترین پاسخها را از «امامان معصوم» باید دریافت کرد.
«امام صادق»، یکی از همین طبیبان روحی و معنوی است و «حکمتهای صادقی» گواه علم روشن و نظر راهگشای اوست.
نمونههایی از اینگونه حکمتها از این قرارند:
۱ـ سه چیز، محبت و محبوبیت میآورد: دینداری، فروتنی و بذل و بخشش.
۲ـ سه چیز، دشمنی و کینه و کدورت میآورد: نفاق، ستم، خودخواهی.
۳ـ اگر میخواهید فرزندانتان به شما نیکی کنند، به پدرانتان نیکی کنید.
۴ـ اگر میخواهید ناموس شما از نگاه پلید دیگران مصون باشند، با چشم بد به نوامیس دیگران نگاه نکنید.
۵ـ آن چه سبب بقا و افزایش نعمت میشود، شناخت قلبی نعمت و شکر زبانی است.
۶ـ آن چه عمر را افزایش میدهد، «صله رحم» است و آنچه از عمرها میکاهد «قطع رحم» است.
۷ـ کسی که بدون «بصیرت» عمل کند، همچون دوندهای است که در بیراهه میرود. هر چه پیشتر رود، از مقصد دورتر میشود.
۸ـ اگر میخواهی مورد تکریم قرار گیری، نرم باش و اگر میخواهی مورد اهانت قرار گیری، خشن باش.
۹ـ به بزرگترها احترام کنید، تا کوچکترها به شما احترام کنند.
۱۰ـ هیچگاه به «داشتههای مردم» چشم ندوزید، زیرا این کار موجب اندوه و رنج درونی و ناسپاسی از «داشتههای خودتان» میشود.
۱۱ـ غیبت مکن تا غیبت تو را نکنند. برای کسی چاه نکن که در آن میافتی.
۱۲ـ هر که ستم کند، مجازات آن را در خودش یا مالش یا فرزندانش خواهد دید.
۱۳ـ دلهای خود را به آن چه از دست رفته مشغول نسازید تا ذهن شما از آمادگی نسبت به آینده غافل نشود.
۱۴ـ به کسی که وضع مالیش از تو ضعیفتر است بنگر تا روح قناعت در تو زنده شود.
اینها گوشههایی از حکمتهای ناب از پیشوای صادقان است. خود را از رجوع به این «طبیب روحانی» بینیاز ندانیم و درمان دردهای اخلاقی خویش را از «مکتب صادق» بجوییم.
دردهای درونی را جدیتر بگیریم.
سوتیتر:
خیلیها درباره انسان و ابعاد روحی و معنوی او شناخت و تجربه دارند، اما کارشناسترین اطبای روحی، انبیا و اولیای الهیاند که علمشان به وحی متصل است و به شناختی فراتر از شناخت تجربی مجهزند.