درآمد:
امام خمینی(ره) آینه تمامنمای آیات قرآن کریم و مجتهدی بود که در پرتو جهاد الهی به راههای هدایت رهنمون شد و از مصادیق «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا»(۱) بود. مقاومت در برابر بیدادگر، همواره در زندگی ایشان دیده میشود. ایشان علم، ایمان، تقوا، زهد، عزم راسخ، صبر، قدرت، صلابت و شجاعت را در خود جمع کرده و مراحل جهاد نفس را پیموده بود. از اینرو بررسی نظریات ایشان در باره مقاومت اسلامی از اهمیت فراوانی برخوردار است.
آنچه بر ضرورت تبیین نظریه مقاومت میافزاید، دستور صریح حضرت آیتالله خامنهای است که فرمود: «نظریه مقاومت در مقابل دشمن قویپنجه را تبلیغ و ترویج کنید. بعضی تصوّر نکنند که چون دشمن بمب و موشک و دستگاههای تبلیغاتی دارد، باید عقبنشینی کنیم. نظریه مقاومت، در مقام نظر و هم در مقام عمل یک نظریه اصیل و درست است و باید ترویج شود.»(۲)
با بررسی دیدگاه امام(ره) در باره مقاومت درخواهیم یافت که از منظر ایشان، استقامت امری ضروری است. امت مسلمان و مؤمن موظفند در برابر شدائد مقاومت کنند تا بتوانند دین خدا را که امانتی گرانبهاست یاری کنند. ایشان عواملی را باعث تقویت روحیه مقاومت و موانع و چالشهایی رادر مسیر تحقق استقامت مجاهدین گوشزد میکنند. در ادامه پس از تبیین ضرورت مقاومت، عوامل تقویت و تضعیف مقاومت از منظر امام خمینی(ره) تبیین خواهد شد.
ضرورت مقاومت
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نگاه امتهای اسلامی به مقوله مقاومت تغییر کرد و کارآمدی و لزوم استقامت در برابر طاغوت بر آنان آشکار شد. از اینرو حرکتهای مقاومتی با الگوبرداری از روش امام خمینی(ره) در مواجه با استکبار در کشورهای اسلامی شکل گرفتند.
قرآن کریم بر لزوم مقاومت اصرار دارد و به پیامبر خود و پیروان او دستور به استقامت میدهد، «فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک».(۳) امام راحل نیز با تکیه بر همین آموزههای قرآن، مقاومت را وظیفه مسلمانان، در حد توانشان قلمداد میکرد: « خدا اسلام را فرستاده و به پیامبر امر کرد که باید استقامت کنى. ما هم باید این مأموریت را به وجهى که در قدرت داریم انجام بدهیم».(۴) به نظر ایشان به دستور قرآن کریم، مقاومت در برابر طاغوتیان وظیفه افراد جامعه است، «در برابر زور و فشار طاغیان خضوع نکنید، تسلیم نشوید، صفوف خود را فشردهتر کنید. مردم زندهاى باشید. در برابر حوادثى که پیش مىآیند استقامت داشته باشید و از آنهایى باشید که خداوند در حقشان فرمود: إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِکَهُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتی کُنتُم تُوعَدُونَ(۵)» (۶)
نگاه امام(ره) به هر کاری ریشه در نگاه دینی ایشان داشت. در واقع معیار و ترازوی اعمال و رفتار را با مطابقت آن فعل با دین اندازهگیری میکرد. بر این اساس، مقاومت را که رکن رکین دستورات دینی است عامل بندگی خداوند و وظیفه شرعی بنده مؤمن میدانست؛ ظلم و قبول ظلم را حرام به شمار میآورد(۷) و مقاومت در برابر ظلم را واجب میدانست: «دفاع از ناموس و جان و مال و کشور مسلمین یکى از واجبات است.»(۸)
انسان مؤمن برای تکامل در مسیر بندگی و عبودیت راهی جز شناخت تکلیف و عمل به تکالیف الهی ندارد. لذا محوریترین وزنه اعمال در نگاه حضرت امام خمینی(ره) عمل به تکلیف است: «از اول به فکر بودیم ببینیم چه چیزى تکلیف ماست، به همان عمل کنیم».(۹) در نگاه ایشان مقاومت، وظیفه تکتک افراد جامعه است: «همه توجه داشته باشند که ما وظیفه داریم که این اسلامى را که به ما رسیده حفظ کنیم. زن و مرد، بچه و بزرگ مکلفاند دفاع کنند. مسئله دفاع یک امر عمومى براى همه است.» (۱۰) امام حفظ اسلام را به عنوان یک امانت الهی که از وجود نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)و امیرالمومنین(ع) تا کنون با مشقتهای فراوان به دست ما رسیده است بر همگان لازم قلمداد و راه حفظ اسلام را در مقاومت در برابر ظلم معرفی میکردند: «الان امانتى در دستمان است و آن اسلام است. عذر نداریم به اینکه ما بنشینیم کنار و بگوییم دیگران بروند حفظش کنند.»(۱۱) ایشان مقاومت را روش اولیای الهی میدانست.(۱۲)
عوامل تقویت مقاومت
به عقیده امام تقویت ایمان باعث استقامت در برابر حوادث میشود. ایشان به مسئولین توصیه میفرمود که به بازسازی معنوی و اعتقادی هم مانند بازسازی کشور اهتمام داشته باشند، زیرا تقویت معنویت باعث استقامت میشود: «همه در میدان نبرد و کارزار آموخته و تجربه کردهاند که معنویت و ایمان چقدر در پیروزیها و موفقیتها و بالا بردن توان و استقامت نیروها مؤثرند.»(۱۳)
در نگاه امام کسی که باور توحیدی دارد دیگر ترسی از غیر خدا ندارد، زیرا هیچ قدرتی مانند خداوند نیست. ایشان قدرت را در توکل به خدا و اتحاد میدانست: «قدرت با توجه به خداى تبارک و تعالى و وحدت کلمه حاصل مىشود.»(۱۴). این باور توحیدی عامل تقویت کننده استقامت مومنین و مسلمین در برابر استبدادگران است. قرآن کریم میفرماید: «هرکس بر خدا توکل کند خدا براى او بس است.»(۱۵) امام خمینی فرمودند: «هیچ قدرتى مثل قدرت خدا نیست. خوف از قدرتها را کسانى باید داشته باشند که اعتقاد به خداى تبارک و تعالى ندارند. مسلمین و مؤمنینى که به مبدأ قدرت اعتقاد دارند، نباید از قدرتها بترسند.»(۱۶)
توجه به فرامین قرآن کریم، یکی دیگر از عوامل تقویت کننده استقامت است. در نگاه امام، کتاب خدا بهترین دستورالعمل مقاومت در برابر شیاطین است: «اگر قرآن نباشد، این مردم و تودهها، اینها مقاومت نمىکنند.»(۱۷) او با شناخت اهداف دشمنان دین و مکتب، مردم را از نقشه دشمن برای دور کردن آنها از کتاب خدا بیم میداد: «این تبلیغ بوده است که مسلمین را از قرآن جدا کنند و منطق قرآن را بشکنند.»(۱۸)
یکی از عوامل تقویت کننده مقاومت امید است. امام امید به بهبود اوضاع را یکی از عوامل تقویت کننده مقاومت میدانند و میفرمایند: «هجوم ناراحتیها و تراکم نگرانیهاى ناشى از وضع رقتبار مسلمین تاب و توان را مىبرد و انسان آگاه را در تحت فشار خُرد مىکند. با خواست خداوند متعال نویدهایى در کار است که امید را به آتیه نزدیک را تقویت مىکند.»(۱۹)
امام ایمان داشتند که خداوند حامی کسانی است که در راه او جهاد میکنند. ایشان عقیده خود را به مردم منعکس کرد و این ایمان به امدادهای الهی، باعث تقویت مقاومت در افراد شد. یکی از مواردی که باید از کمکهای غیبی خداوند به امام خمینی نام برد، رعب و وحشتی است که در دل دشمنان اسلام انداخت. قرآن کریم تصریح دارد که ما در دل دشمنان خود رعب و وحشت قرار میدهیم(۲۰). این خوف و وحشت که باعث شد سران به ظاهر قدرتمند استبداد، توان مقابله با اندیشههای ژرف امام را در خود نبینند: «ما را به رعب، به رعبى که خدا در قلب اینها انداخت پیروز کرد»(۲۱).
اعتقاد به نصرت الهی را میتوان یکی ازمهمترین عوامل تقویت کننده مقاومت برشمرد. از صدر اسلام تا کنون، یقین به یاری خداوند باعث رویارویی عده قلیل مبارزان در برابر ابرقدرتان بوده است. قرآن کریم میفرماید: «کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثیرَهً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرین»(۲۲) «وَ اللَّهُ یُؤَیِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ یَشاءُ إِنَّ فی ذلِکَ لَعِبْرَهً لِأُولِی الْأَبْصار»(۲۳). این وعده الهی است. امام نیز با تکیه بر همین بشارت خداوند در برابر مستکبرین زمان ایستادگی کرد.
چالشها و عوامل تضعیف مقاومت
همانگونه که عواملی باعث تقویت روحیه مقاومت میشود، چالشها و عواملی نیز وجود دارند که این قوه را در انسان از بین میبرد. در گفتمان امام (۲۴) همان طور که به عوامل تقویت کننده پرداخته شده، به موانع نیز توجه شده است. این عوامل را میتوان به دو دسته عوامل درونی و عوامل بیرونی تقسیم کرد.
خودخواهی یکی از موانع رشد مقاومت در انسان است. برای پرورش روحیه استقامت لازم است شخص حب نفس را کنار بگذارد و ایثار را در خود زنده کند. امام(۲۵) صراحتاً میفرمود، «با حب نفس و حب جاه و کبر و غرور نمىتوان مقاومت کرد.» امام (۲۶) اهمیت این نکته را در علما بیشتر میدانست و میفرمود برای مبارزه با استکبار و مقاومت در برابر آن لازم است کارها برای خدا انجام شوند و باید دل از دنیا و ریاست شست، «عالم متوجه به دنیا، عالمى که در فکر حفظ مسند و ریاست باشد، نمىتواند با دشمنان اسلام مبارزه کند و ضررش از دیگران بیشتر است. قدم را الهى و حب دنیا را از دل بیرون کنید. آن وقت مىتوانید مبارزه کنید.»(۲۷)
به اعتقاد امام (۲۸) راه مقاومت از مسیر خودسازی میگذرد و راه فائق آمدن بر مشکلات، تهذیب نفس است و در این صورت میتوان مشکلات و مفاسد را از سر راه برداشت و نقشههای دشمن را خنثی کرد: «اگر خود را اصلاح نکنید، مجهز نشوید، نظم و انضباط را در امور درسى و زندگى خود حکمفرما نسازید، در آتیه خداى نخواسته محکوم به فنا خواهید بود.»(۲۹) ایشان به جوانان توصیه میکرد: «تا فرصت از دست نرفته، تا دشمن بر همه شئون دینى و علمى شما دست نیافته، فکرى کنید؛ بیدار شوید؛ به پا خیزید. در مرحله اول، در مقام تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح خود برآیید و براى جلوگیرى از مفاسدى که مىخواهد پیش بیاید مهیا شوید.»(۳۰)
یکی دیگر از موانع رشد روحیه استقامت در انسان که امام به آن توجه میداد، رفاهطلبی و تنآسایی است. از منظر امام، کسی که تصور کند مبارزه و استقامت در راه استقلال و آزادی، منافاتی با رفاهطلبی و سرمایهداری ندارد، الفبای مبارزه را نفهمیده است. ایشان تاکید داشت که سرمایهداران و قشر مرفه که درد اقشار مستضعف را درک نمیکنند هرگز با نصیحت به یاری محرومان نخواهند شتافت: «آنهایى هم که تصور مىکنند سرمایهداران و مرفهان بىدرد با نصیحت و پند و اندرز متنبه مىشوند و به مبارزان راه آزادى میپیوندند و یا به آنان کمک مىکنند، آب در هاون مىکوبند.»(۳۱)
در اندیشه امام رفاهطلبی و مقاومت، دنیاخواهی و آخرتجویی امکان جمع با هم را ندارند و تنها کسانی تا آخرین لحظه مقاومت میکنند که طعم سختی را چشیده باشند: «تنها آنهایى تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند.»(۳۲)
ترس نیز مانند رفاهطلبی، عدم تهذیب نفس و خودخواهی یکی از موانع رشد روحیه مقاومت و ایستادگی است. ترس غریزهای طبیعی در انسان برای حفظ بقای اوست، ولی حفظ ارزشهای اسلامی و مقاومت در برابر سختیها گرانتر از حفظ جان است. در این جدال اگر ترس بر عقل غلبه پیدا کند، شخص را از استقامت باز میدارد. در نگاه امام مقاومت برای صیانت از اسلام که با استقامت مردان روزگار به ما رسیده بر همه لازم است.(۳۳) پیامبر عظیمالشان اسلام(ص) ائمه معصومین(ع) و بزرگان دین فداکاری کردند تا دین خدا به ما برسد. در چنین شرایطی: «ما موظفیم همهمان براى حفظ اسلام و نباید بترسیم از اینکه چند نفر کشته شدند.»(۳۴) امام امت(ره) غرور را نیز از عوامل سست کننده مقاومت میدانست و در رهنمودهای خود این نکته را گوشزد میفرمود: «ما اگر جایى را فتح کردیم نباید غرور پیدا کنیم»(۳۵)
در بررسی نظریه مقاومت امام، بازدارندههای خارجی در راه استقامت عبارتند از:
جبهه شیطان که با تکیه بر تریبونهای خود سعی میکند استقامت مبارزین در راه خدا را تضعیف کند. دروغپراکنی یکی از شیوههای رایج استکبار برای نیل به این هدف است و ممکن است باعث شود افراد از جبهه مبارزه و استقامت فاصله بگیرند. البته مومنین که نور ایمان در جانشان رسوخ کرده، هرگز فریب گزافهگوییهای دژخیمان را نمیخورند: «تبلیغات تار عنکبوتى [شیاطین] نمىتواند ملتى را که با کمال بیدارى و هوشمندى به پا خاسته اغفال کند.»(۳۶)
دشمن در تلاش است اوضاع خود را عالی و جبهه مقاومت را متلاشی نشان دهد و با انکار تلاشهای مجاهدین روحیه استقامت آنان را تضعیف کند. امام از توجه به شایعاتی که توسط مزدوران ابلیس پخش میشود نهی میکرد و امت بیدار را از این حربه دشمن آگاه میساخت و راه استقامت در برابر این شایعات را نشان میداد: «حفظ کنید این پیروزى بزرگ را و به کسانى که در مقابل شما مىایستند و مىگویند کارى انجام نشده است بفهمانید که ایران کارى کرده که در دنیا نظیر ندارد. امروز روز و پایدارى است.»(۳۷)
یکی دیگر از روشهای دشمن برای تضعیف روحیه مقاومت ایجاد اختلاف و تفرقه است. حزب شیطان تلاش میکند گروههای مقاومت را در برابر یکدیگر قرار دهد تا با خنثی کردن نیروهای خود، مقاومتشان را از دست بدهند. استکبار از وحدت بین صفوف مبارزین در وحشت است: «آنها [مستکبرین] از این وحدت خوف داشتند و حالا هم احساس کردهاند که اگر ملت با هم وحدت پیدا بکنند و جناحهاى مختلف یکى بشوند، ابرقدرتها هم نمىتوانند با اینها مقاومت کنند.»(۳۸) بر مجاهدین راه خدا لازم است مراقب همزات شیاطین باشند چراکه خطر شکست جبهه مقاومت در صورت ایجاد اختلاف آنها دور از ذهن نخواهد بود: «اگر خداى نخواسته وحدت کلمه را از دست بدهید یا مقصدتان غیر مقصد حکومت اسلامى باشد، خوف این است که دیگر نتوانید قدم بردارید.»(۳۹)
نفوذ منافقین و مفسدان نیز از دیگر عوامل تضعیف مقاومت است. منافقین در زمان جنگ و سختی در پشت جبهه در تلاش برای تضعیف روحیه ملت هستند و هرگاه احساس کنند پیروزی نزدیک است برای کسب منافع وارد میدان میشوند. امام به مردم توصیه میکردند این افراد را بشناسند و اجازه دستدرازی به آنها ندهند: «ما امروز باید همهمان با هم دست به هم بدهیم که این یک عدهاى که با نهضت و مصالح کشور مخالف هستند، عقب بزنیم»(۴۰)
در بررسی نظریه مقاومت از دیدگاه امام عوامل دیگری را نیز میتوان از موانع خارجی مقاومت بر شمرد ازجمله خطر عالمان سوء(۴۱)، استعمار و استبداد، مدعیان دروغین صلح و… که در جای خود بررسی شده است.(۴۲)
* مصطفی محمدی،
پینوشت:
۱-. سوره عنکبوت، آیه۶۹٫
۲- بیانات در دیدار دانشآموزان و دانشجویان ۱۲/۰۸/۱۳۹۷
(http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=2670 )
۳- سوره هود، آیه ۱۱۲٫
۴- سخنرانی در جمع ائمه جمعه استان زنجان؛ صحیفه امام، ج۱۶، ص۳۰۰٫
۵- همانا کسانى که گفتند: پروردگار ما خداى یکتاست آنگاه [بر آن] پایدارى نمودند، فرشتگان بر آنان فرو مىآیند [و گویند] که مترسید و اندوه مدارید و شما را مژده باد به آن بهشتى که نوید داده مىشدید (فصلت: ۳۰)
۶- سخنرانی در جمع روحانیون و اهالی قم. صحیفه امام، ج۱، ص۱۶۳٫
۷- همانطورى که ظلم حرام است، انظلام و تن دادن به ظلم هم حرام است؛ صحیفه امام، ج۱۵، ص ۱۱۷٫
۸- سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه، معلمان و… صحیفه امام، ج۱۵، ص ۱۱۸٫
۹- دیدار با حضرت آیتالله خامنهای، ۲۰ تیر ۶۸.
۱۰- سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه، معلمان و … صحیفه امام، ج۱۵، ص ۱۱۲
۱۲- همان.
۱۳- سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه، معلمان و …؛ صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۱۱۳٫
۱۴- پیام به ملت ایران و نیروهای مسلح؛ صحیفه امام، ج۲۱، ص۳۵۸٫
۱۵- سخنرانی در جمع نمایندگان مردم آذربایجان شرقی؛ صحیفه امام،ج۱۱،ص ۵۲۸٫
۱۶- مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِه. سوره طلاق، آیه۳٫
۱۷- سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره الهی بودن قیام ملت ایران؛ صحیفه امام، ج ۵، ص۳۶٫
۱۸- سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج؛ صحیفه امام، ج۴، ص ۲۱۵٫
۱۹- سخنرانی در جمع خانواده شهدا وپرسنل کمیته؛ صحیفه امام، ج۱۰، ص۱۰٫
۲۰- پیام به اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا؛ صحیفه امام، ج۳، ص ۱۱۱٫
۲۱- سَنُلْقی فی قُلُوبِ الَّذینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ بِما أَشْرَکُوا. سوره آل عمران، آیه ۱۵۱٫
۲۲- سخنرانی در جمع شرکت کنندگان در کنفرانس بررسی مداخلات امریکا درایران؛ صحیفه امام، ج ۱۲،ص ۳۸۰٫
۲۳- سوره بقره، آیه ۲۴۹٫
۲۴- سوره آل عمران، آیه ۱۳٫
۲۵- بیانات در جمع روحانیون نجف؛ صحیفه امام، ج۲، ص۱۵۱٫
۲۶- جهاد اکبر، ص۶۱٫
۲۷- اسلام ناب، در کلام و پیام امام خمینى(ره)، ص ۹۹۵٫
۲۸- همان.
۲۹- پیام به ملت ایران در سالگرد کشتار خونین مکه؛ صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۷٫
۳۰- همان.
۳۱- دفاع از کیان اسلامى، دفاع از کشور اسلامى تا آن آخر زن و مرد، بچه و بزرگ مکلفاند که دفاع کنند. سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه، معلمان و …؛ صحیفه امام، ج۱۵، ص ۱۱۳٫
۳۲- همان.
۳۳- سخنرانی در جمع اعضای کمیسیونهای نفت و ارشاد مجلس؛ صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۴۴٫
۳۴- پیام به ملت ایران به مناسبت قیام ۱۹ دی مردم قم و نوید پیروزی؛ صحیفه امام، ج۳، ص۳۱۷٫
۳۵- سخنرانی در جمع خانواده شهدای نیروی هوایی؛ صحیفه امام، ج۱۳، ص۴۶۶٫
۳۶- سخنرانی در جمع فرماندهان ترابری ارتش؛ صحیفه امام، ج ۷، ص۹۷٫
۳۷- سخنرانی در جمع گروهی از عشایر بویراحمد. صحیفه امام، ج ۸، ص ۴۴۵٫
۳۸- بیانات خطاب به آقای قاسمعلی ظهیرنژاد و فرماندهان؛ صحیفه امام، ج۷، ص ۲۸۱٫
۳۹- پیام به مسلمانان ایران و جهان و زائران بیتالله الحرام. صحیفه امام، ج۲۰، ص ۳۳۸٫
۴۰- صحیفه امام، ج۹، ص۷۸٫ ج۴، ص۲۱۶٫ ج۱۵، ص۱۰۹٫ ج۲۱، ص۸۶٫
۴۱- صحیفه امام، ج۲۰، ص ۳۲۷٫ ج۱۶، ص۳۱۸٫
۴۲- رک: محمدعلی محمدی، فرهنگنامه مقاومت اسلامی در اندیشهی امام خمینی.