منشور مقاومت و حماسه آفرین یهای معاصر | حجه الاسلام والمسلمین محمد باقر پورامینی

دنیای عجیبی است، ظالم به‌زور خود غرّه است و یکه‌تاز ستم می‌کند و سفاکانه خون می‌ریزد، کودک می‌کشد و خانه را بر اهلش ویران می‌سازد و مظلوم نیز مقهور این ستمِ رفته به خود است و نه تنها به عناصر قوت خود فکر نمی‌کند، بلکه بر روی عناصر ضعف خویش در مقایسه با عناصر قدرت ستمگر تمرکز دارد. حاصل این نگاه یک نتیجه خطاست: شکست روحی قبل از هر اقدام در برابر ظالم. نتیجه‌ای که مطلوب هر ظالم و ستم‌پیشه‌ای است.
امام خمینی(ره) در پرتو اجرای فرهنگ قرآنی عترت، حرکتی را در منطقه و جهان شکل داد که به بازگرداندن قدرت روحی مظلومان منتهی شد. وی به‌ مظلومان نشان داد که در برابر هر قدرتی می‌توان به قادر بی‌همتا تکیه کرد و هر ناممکنی را ممکن ساخت. نمونه شاخص آن مسئله فلسطین و احیای هویت آنان و همچنین زنده کردن باور به ‍پیروزی در برابر رژیم سفاک صهیونیستی است. رهبر معظم انقلاب در این‌باره می‌فرماید:
«امام بزرگوار از روز اول شروع نهضت اسلامی، روی مسئله‌ فلسطین تکیه کردند. مطالبی گفتند، آینده‌نگری‌ای کردند و راهنمایی‌هایی به ملت‌های مسلمان و به خود ملت فلسطین کردند. آنچه امام بزرگوار درباره‌ آینده‌ فلسطین از پنجاه سال قبل یا بیشتر پیش‌بینی کرده بودند، امروز به‌نتدریج در حال تحقق است. امام در قضیه‌ فلسطین، با این نگاه و دید وارد شدند. آنچه حاصل و خلاصه‌ خواسته‌ امام بزرگوار در باب فلسطین بود، این بود که دل به مذاکرات سازش بسته نشود. دل نبندند، امیدوار نباشند به اینکه بتوانند با مذاکرات سازش، مشکل فلسطینی‌ها را حل کنند و در مسئله‌ فلسطین به یک نقطه‌ عادلانه برسند. ایشان معتقد بود باید خود مردم فلسطین در میدان عمل حق خودشان را بگیرند و دشمن، یعنی رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی و او را تضعیف کنند و همه‌ ملت‌های دنیا و بالخصوص دولت‌های مسلمان از فلسطینی‌ها حمایت کنند. ایشان همیشه تکرار می‌کردند که اگر ملت‌ها وارد میدان بشوند، خود فلسطینی‌ها اقدام کنند و کمر به عمل ببندند، اگر این[طور] شد، رژیم صهیونیستی وادار خواهد شد عقب‌نشینی کند. امروز این اتفاق افتاده است. فلسطینی‌ها در ماجرای طوفان‌الاقصی وارد میدان شدند، عمل و اقدام کردند و دشمن را در کنج میدانی قرار دادند که هیچ راه فرار و وسیله‌ نجاتی برایش وجود ندارد.»(۱)
باور به خداوند قادر، احساس ضعف ستمدیده را می‌زداید و او را وادار می‌کند تا در برابر هر نیروی حقیقی و مجازی ظالم به کمک خدا نگاه و احساس کند که قدرت خداوند پشتیبان قوت اوست و ضعفش را تقویت و حفظ می‌کند و حیاتی سرشار از نشاط روحی به می‌دمد و با تمام وجود این وعده الهی را حس می‌کند که «اِنَ ‌الله مَعَنا: خدا با ماست.»
جبهه مقاومت و به‌خصوص مردم مظلوم فلسطین در پرتو فرهنگ مقاومت، نشانه‌های این وعده الهی را لمس کردند و در عملیات “طوفان‌الاقصی” «رژیم صهیونیستی را در مسیری قرار دادند که انتهای آن مسیر جز اضمحلال و نابودی چیز دیگری نیست.»(۲)
ارمغان این اعتماد به گستره علم و قدرت الهی که در دعاهای اهل بیت(ع) موج می‌زند، تبدیل ناتوانی به توانایی است و آنکه مظلوم موحد به فضل و وعده الهی، استوار و امیدوار می‌شود و او را در قامت یک نیروی مقاوم حیات می‌بخشد و پیش می‌برد.
دعای ۱۴ صحیفه سجادیه منشور مقاومت و نسخه‌ حیات‌بخش حرکت و حماسه هر مظلومی در دوره معاصر است:
• ای آنکه اخبار شاکیانِ از ستم بر او پنهان نیست؛
• ای آنکه نسبت به ستمی که بر ستمدیدگان رفته، نیاز به شهادت شاهدان ندارد؛
• ای آنکه یاری و نصرتش به ستمدیدگان نزدیک است؛
• ای آنکه مددکاری‌اش از ستمگران دور است.
و این فراز که نیرو بخش جبهه مقاومت است:
«اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ خُذ ظَالِمِی وَ عَدُوِّی عَن ظُلْمِی بِقُوَّتِک، وَ افْلُل حَدَّهُ عَنِّی بِقُدرَتِک، وَ اجعَل لَهُ شُغْلًا فِیمَا یلِیهِ، وَ عَجْزاً عَمَّا ینَاوِیهِ : خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ستم‌کنندۀ بر من و دشمنم را با نیرویت از ستم بر من باز دار و با قدرتت تندی و تیزی ستمش را بر من بشکن و برایش در آنچه که دوست دارد، مشغولیت و سرگرمی قرار ده [تا از ستم‌ورزی غافل شود] و بر وجودش در برابر مظلومی که با او به دشمنی برمی‌خیزد، داغ عجز و ناتوانی زن.

پی‌نوشت:
۱٫ بیانات مورخ ۱۴/۳/۱۴۰۳
۲٫همان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *