پاسخ به نامه ها

پاسخ به نامه‌ها

قم- صندوق پستی
777

* تهران- خواهر،
پ

1-   
ما در شرع دلیلی
بر حرمت یا کرامت حنا در ماه محرم و صفر نداریم ولی در ایام سوگواری اهل بیت علیهم
السلام برای شیعه سزاوار نیست کاری را انجام دهد که عرف آن را دلیل خوشحالی می‌داند.

2-   
یکی از کتابهائی
که در مورد حادثۀ کربلا نوشته شده است کتابی است بنام روضه الشهداء یعنی گلزار
شهدا نوشته ملاحسین کاشفی که خود سنّی مذهب است و با این که در این کتاب مطالب
خلاف واقع بسیار زیاد است ولی به دلایلی در میان خوانندگان مجالس سوگواری آن دوران
رواج بسیار یافت و بسیاری از آنان در مجالس عامیانه آن روزگار بر منبر، کتاب روضه
الشهداء را می‌خواندند و به این مناسبت تدریجاً هر خطیبی را که در سوگواری اهل بیت
علیهم السلام صحبت می‌کرد روضه‌خوان نام گرفت و این کلمه معنای اصلی خود را از دست
داد.

3-   
محبت به دیگران و
احترام دیگران موجب جلب محبت است. بقول یکی از روانشناسان بهترین راه برای جلب
دوستی دیگران این است که آنها را دوست بداریم و به آنها بگوئیم که آنها را دوست
داریم.

* اصفهان-
برادر، ن- ر- هـ- ا- ی- ت- 100

1-   
اگر بعد از نماز
متوجه شود که لباسش به خون آلوده است نماز صحیح است.

2-   
نماز اگر با همه
شرایط و خلوص کامل باشد مانع گناه است.

3-   
از پیشنهاد شما
متشکریم.

4-   
مکلف یا باید
مجتهد باشد و خود احکام شرع را از مدارک آن به دست آورد یا احتیاط کند و این بسیار
مشکل است یا از مجتهدی تقلید کند در غیر این صورت اگر عمل او مطابق فتوای مجتهدی
که می‌شود از او تقلید کرد نباشد باطل است.

* تهران- برادر،
ح- پ

در اسلام، اصل
نگهداری از ارزشهای الهی است و حاکمیت یک هدف نیست بلکه وسیله‌ای است برای پیاده
کردن و به کار بستن ارزشهای الهی- این سیاست ماکیا ولی است که هدف وسیله را توجیه
می‌کند از نظر اسلام چنین چیزی نیست و بر این اساس امیرالمؤمنین علیه السلام حاضر
نبود با سیاستهای معاویه گونه به حکومت برسد زیرا باید ارزشها را فدای حاکمیت کند
و برای او حاکمیت هدف نبود بلکه وسیله بود.

* فریمان- برادر،
ح- ا

واجب نیست.

* ماهشهر- برادر،
م- م

1-   
ما هیچ مدرکی بر
استحباب برگرداندن نگین انگشتر در حال قنوت نیافتیم و فقط یک روایت در مورد دعایی
وارد شده که اوّل صبح خوانده می‌شود و در آن آمده است که نگین انگشتر عقیق باشد و
آن را به طرف روی دست برگرداند. روایت سندی ندارد تا صحبت از اعتبارش باشد و ربطی
به قنوت نماز هم ندارد.

2-   
نگاه به صورت و
دستها بدون هیچگونه زینت و آرایش و بدون قصد شهوت و لذّت و خوف از فریفته شدن
اشکال ندارد ولی در هر حال از دام شیطان بپرهیزید.

3-   
پدر و مادر را از
قصد خود مطلع سازید و از راه مرسوم و مشروع وارد شوید.

* باختران-
برادر علیرضا- ح

1-   
حضرت امام قدّس
سرّه در تحریرالوسیله فرموده‌اند به احتیاط واجب در نماز بر سیدالشهداء علیه
السلام گریه نکنند. تنها گریه از خوف خدا است که نه تنها در نماز جایز است بلکه
مستحب و بسیار مطلوب است.

2-   
باز هم توبه کنید
ولی تصمیم بر ترک گناه داشته باشید.

3-   
طبق بعضی روایات،
گناهان روز مانع توفیق برای نماز شب می‌شود.

4-   
هیچ گناهی مستوجب
تکلیف عینی به طلبه شدن برای تزکیه نفس نمی‌باشد.

* زرّین شهر-
برادر، ص- 41144

1-   
باقیماندن بر
تقلید حضرت امام قدس سره در صورتی صحیح است که در اصل مسأله جواز بقا بر تقلید
میّت از یک مجتهد زنده تقلید کنید و به نظر ما تقلید از آیه الله العظمی اراکی
مجزی است.

2-   
امّا این که
شطرنج بطور مطلق حلال باشد چنین نیست حضرت امام فرمودند اگر قمار نباشد بدون برد و
باخت حلال است و ما نمی‌دانیم آیا اکنون قمار است یا خیر، قطعاً در زمان گذشته
قمار بوده است باید یقین کنیم که اکنون عنوان قمار بر آن منطبق نیست. و امّا
نوارهای ترانه، گوش دادن به آنها حرام است و این سخن که گفته می‌شود موسیقی و آواز
آن با موسیقی و آواز بعضی سرودهای مجاز یا پخش شده از صدا و سیما فرقی ندارد دلیل
حرام بودن این گونه- به اصطلاح- سرودها است نه حلال بودن آن گونه ترانه‌ها.

و امّا مضمون
اشعار مفسده انگیز ترانه‌ها را نباید با اشعار عرفانی مقایسه نمود گذشته از این که
فرقی در حرام بودن ترانه از جهت مضمون یا هر چیزی که خوانده می‌شود نیست حتّی اگر
اشعار مدح اهل بیت علیهم السّلام باشد بلکه حتی اگر قرآن باشد باز هم حرام است
معیار نوع صدا است.

* اصفهان- برادر،
ح- خ

1-   
توبه کنید و
وظایف دیگر مربوط به مسأله را نیز انجام دهید.

2-   
اگر صاحب ماشین
را نمی‌شناسید قیمت آئینه را به فقیری از جانب صاحبش صدقه بدهید.

* قم- برادر، ق-
دی

1-   
نگاه کردن به
فیلمهای تحریک کننده و شهوت‌انگیز جایز نیست.

2-   
قرار بر این است
که پولی که بانک می‌گیرد سود پولی که قرض می‌دهد نباشد بلکه بر اساس یک معاملۀ
شرعی باشد اگر در مرحله اجرا خلاف آن دیده شود باید تذکر داد.

* ساوه- برادر،
ل- 5- 348

1-   
خود را با کسانی
مقایسه کنید که حتی برای خواندن شش کلاس هم امکانات ندارند و مجبورند در دوران
کودکی برای تحصیل نان کار کنند آن‌گاه شکر خدا را بگوئید که این همه نعمت بر شما
ارزانی داشته و اگر پدری نامهربان دارید مادری مهربان دارید.

2-   
برداشتن پول از
خانه یا هر جای دیگر بدون اجازۀ مالک آن جایز نیست.

3-   
به خانه، آن‌گونه
از فامیل که شما را ناچار به گناه می‌کنند نروید و از راههای دیگر صله‌رحم کنید.
صله‌رحم لازم نیست حتما با رفتن و دید و بازدید باشد یک احوالپرسی هم کافی است.

4-   
نماز آیات برای
زلزله قضا نمی‌شود هرگاه انجام دهید ادا است ولی واجب است فوراً انجام دهید.

5-   
راهی برای ترک
گناه بجز خود نگهداری و پیشه کردن تقوی و خوف از خدا سراغ نداریم.

* مازندران-
برادر مجروح عباسعلی

شما می‌توانید
باز هم تلاش کنید و حداقل بخشی از حق خود را مطالبه نمائید و به آن برسید تأسّی به
اهل بیت علیهم السلام دلیل نمی‌شود که انسان از حق خود بطور کلی بگذرد. آنها
نتوانستند به حق خود برسند وگرنه در برابر ستمگر مقاومت می‌کردند و حق خود را می‌گرفتند.
ضمناً نباید بدرفتاری بعضی از افراد را به پای نظام و حکومت گذاشت. نظام جمهوری
اسلامی بر اساس احقاق حق مستضعفین بخصوص بسیجیان عزیز استوار است. کسانی که در
حوزۀ مأموریّت خود به هر نحو در کار این عزیزان خللی وارد سازند دشمنان اسلام و
جمهوری اسلامی‌اند.

* فردوس- برادر،
ر-

در همان شغل
بمانید و در برابر شیطان عقب‌نشینی نکنید بلکه سعی در خودسازی و مبارزه با هوای
نفس داشته باشید سعی کنید شرایط زندگی را تغییر دهید بطوری که بتوانید خود را از
منجلاب گناه دور سازید و این ممکن است و اگر ممکن نبود تکلیفی نبود. تلاش کنید و
همّت نمائید. در زمینه مشکل اوّل بدون شک ازدواج بسیار مفید و مؤثر است.

* اراک- خواهر،
ا- 1350

ایشان می‌تواند
به وسیلۀ خانواده‌اش یا مادر شما که محرم اوست مطلب را با پدر در میان بگذارد.
بهرحال ازدواج شما بدون موافقت پدر شرعاً و عرفاً و قانوناً میسّر نیست مگر در
شرایط خاصی که دادگاه مدنی تشخیص دهد ولی نباید کار به آنجا بکشد.

* کاشان- برادر،
ن- ک- 16

به آنچه خداوند
نصیب کرده قانع باش و این همه به زندگی دیگران چشم ندوز که اگر بنا باشد همیشه در
آرزوی رسیدن به خوشبختیهای دیگران باشی اگر بهترین زندگی را به دست آوری باز هم
آنچه را نزد دیگران است بهتر از آنچه نزد خود است می‌بینی و هرگز نمی‌توانی از چشم
دوختن به زیبائیها و خوشبختیهایی که نصیب دیگران شده چشم برداری. تنها چیزی که
انسان را سیر می‌کند قناعت است. و امّا در مورد ازدواج مجدد، شرعاً نیازی به اجازه
همسر ندارد از نظر قانونی به دادگاه مدنی مراجعه کنید.

* سمنان- برادر،
چ- ل- 32

1-   
آن کار حرام است
و خجالت عذر نیست.

2-   
آن گونه آبها پاک
است.

3-   
نگاه نکنید.

* دزفول- برادر،
م- س- ص

1-   
اتّفاقی است
افتاده و اکنون دیگر کاری نمی‌توان در این رابطه انجام داد سعی کنید در جاهائی که
احتمال برخورد با آن افراد است دور بشوید.

2-   
کسی که به
مقدّسات توهین کند فاسق است ولی غیبت هر فاسقی جایز نیست مگر این که فسق او علنی
باشد.

3-   
توبه کافی است.

* برادر کامران-
م- ح

توبه کافی است و
آثاری که در کتابها خوانده‌اید چندان واقعیّتی ندارد.

* خوی- ج ج ج ل ل

تارک الصلاه اگر
منکر وجوب نماز نباشد نجس نیست. و بهرحال شما هیچ مسلمانی را نباید تارک الصلاه
بدانید مگر این که یقین داشته باشید. تحقیق نکنید.

* خمینی شهر-
خواهر، ذ- ج

او را فراموش
کنید. این گونه احساسات از تحریکات شیطان است.

* خواهر، س- م-
01

1-   
ما تعبیر خواب
نمی‌دانیم ولی بهرحال آن خواب امیدبخش است.

2-   
اشکال ندارد.

* اهواز- برادر،
م- ب

توبه کنید چیزی
بر شما نیست چون مورد مشکوک است.

* تبریز- برادر،
م- پ

ذره‌ای نباید از
احترام و تکریم پدر بکاهید حتی اگر او کافر شود احترامش بر شما لازم است، پولی را
که به او شما می‌دهد هیچ اشکالی ندارد ولی در مورد قاچاق مواد مخدر، اگر موارد
مشکوکی دیدید پیگیری کنید و قبل از اینکه کار به دستگیری بیانجامد مانع ادامۀ عمل
خلاف ایشان بشوید.

* یزد- خواهر
آرزو چشم‌براه

توبه کنید و مشکل
گذشته خود را با هیچ کس در میان نگذارید و ازدواج با فرد مناسب را بپذیرید و به
لطف خداوند امیدوار باشید.

* میانه- برادر
شهرزاد، ک- ب

پدر و مادر و
پدربزرگ و مادرزبزرگ از هر دو طرف واجب‌الاحترام هستند شما باید نسبت به همۀ آنها
محبّت و تواضع داشته باشید و در اختلافات آنها اگر می‌توانید کاری که موجب اصلاح و
نزدیک شدن دلها باشد حتّی اگر مستلزم دروغ گفتن به هر دو طرف باشد اقدام نمائید
این کار هم ثواب عظیم دارد و هم به نفع شما است و اگر نمی‌توانید، خود را کنار
بکشید و دخالت نکنید.

* خواهر، ر- گ- د
(رامین)

در توبه و رحمت
الهی بر روی هیچ کس بسته نیست ولی شما باید تصمیم جدی بگیرید که دیگر به گناه
آلوده نشوید اگر چنین تصمیمی را گرفتید و توبه کردید می‌توانید به لطف خداوند
امیدوار باشید وگرنه باید منتظر عواقب سوء عمل خود هم در دنیا و هم در آخرت باشید
از نامۀ دوّم شما ما نیز خوشوقت شدیم.

* رودسر- برادر
مجتبی- الف رودسری

هیچ مانعی از
ازدواج شما نیست هر چه زودتر اقدام نمائید.

* تهران- خواهر،
ح

1-   
واجب عینی وظیفه‌ای
است که بر فرد فرد مکلفین لازم است آن را انجام دهند و واجب کفائی وظیفه‌ای است که
اگر یک یا چند نفر آن را انجام دهند از ذمّۀ بقیه مکلّفین ساقط است و اگر هیچ کس
آن را انجام نداد همه محکوم خواهند شد مانند تجهیز میّت.

2-   
آیت الله و حجّه
الاسلام و امثال آن القابی است که در عرف روحانیت بر اساس موقعیّتهای اجتماعی به
روحانیون اطلاق می‌شود و لزوماً دلیل بر مراتب علمی نیست.

3-   
نگهداری مال مردم
در خانه بدون رضایت مالک جایز نیست و برگرداندن آن واجب است و اگر تلف شود مستوجب
ضمان است.

4-   
به فتوای حضرت
امام غسل جنابت از بقیّۀ اغسال کفایت می‌کند حتی اگر قصد آنها را نکند گرچه احتیاط
قصد آنها است.

5-   
در مورد شرایط
تحصیل در حوزۀ خواهران با جامعه‌الزهراء قم مکاتبه نمائید.

* اسدآباد-
برادر، ر- ج- 725- 34

1-   
به پزشکان متخصص
مراجعه نمائید.

2-   
نامزدی اثر شرعی
ندارد و تا عقد خوانده نشده باشد باید مانند هر زن اجنبی دیگر با او برخورد کنید.

3-   
چیزی که کنون رایج
شده است که پولی را به کسی می‌دهند تا با آن معامله و تجارت کند و ماهیانه مقدار
معیّنی را به صاحب پول بدهد ربا و حرام است. مضاربه شرایط خاصی دارد. و امّا سودی
که بانک می‌دهد قرار بر این است که طبق معاملات شرعی انجام بگیرد اگر طبق قانون
شرع عمل شود اشکال ندارد.

* خواهر- ف- ق-
ک- سلطان

1-   
استخارۀ اوّل
ملاک است نه دوم و اصولاً برادر شما حق نداشت از پیش خود استخاره کند. بر خدا
توکّل کنید و از تصمیم خود هرگز برنگردید.

2-   
اگر پنبه یا چیز
دیگری را در گوش گذاشتید که آب به درون آن نرود و غسل کردید در صورتی که قسمتی از خارج
را گرفته باشد و آب نرسد پس از شستن سر و گردن و قبل از شستن طرف راست پنبه را
خارج نموده با انگشت مقداری را که آب نگرفته آب برسانید.

* گناباد-
برادر، ع- ح- م- د

به پزشک مراجعه
کنید.

* قم- خواهر، ف-
ز- 110

باز هم تکرار می‌کنیم
آن خواهر را نصیحت کنید اگر گوش نکرد از او دور شوید. پوشیدن آن گونه کفش اشکالی
ندارد.

* شیراز- الف- ج-
1377

پول را باید به
شخص او برسانید. اگر آدرس می‌دادید توضیح بیشتری داده می‌شد.

* اردبیل- برادر
ق علیزاده * قم- برادر حسین شریعت زاده * زنجان- برادر محمّد حسین جعفری * اصفهان-
برادر محمّد هادی فلاح خورشیدی * اصفهان- برادر عباس احمدی.

از نامه‌ها،
اشعار، انتقادها و پیشنهادهای ارزندۀ شما و همچنین دیگر برادران و خواهرانی که
بوسیلۀ تلفن ما را مورد لطف و محبّت خود قرار می‌دهند تشکر می‌کنیم.

برادران و
خواهران

* تهران- ا. م.
م. ا. * سربند ر- س. د * مشهد مقدس- سید اسماعیل موسوی * تبریز- ولی حسن‌زاده *
قم- الف ح. م. 154 * رشت- محمد حسین سرگل * قم- حسین بازماندگان * تهران- لیلا
عسکری * پولاد شهر اصفهان- احمد مستوفی * سرخس- سرباز عید میر * کرج- غلامحسین
زارع زمانی * بابل- محمد گودرزی * رامهرمز- جهانگیر آسوده * تهران- جمشید ن. ی *
خرم‌آباد- زارعی * مشهد- م. م.

پاسخ نامه‌های شما به آدرسهای داده شده ارسال شد ولی به
علّت نقص آدرس و یا نام و یا عدم حضور شما در آن آدرس به دفتر مجله عودت داده شده
است. لطفاً نام کامل و آدرس دقیق خود را ارسال فرمائید تا پاسخها مجدداً فرستاده
شود.