امام
خميني ثابت و استوار از آغاز تا پايان
اقامه
عدل در قيام حسيني
«سيد
الشهدا(ع) با چند نفر از اصحاب، چند نفر از ارحامشان، از مخدراتشان قيام کردند.
چون قيام لله بود اساس سلطنت آن خبيث را به هم شکستند. در صورت، ايشان کشته شدند
لکن اساس سلطنت را شکستند، اساس سلطنتي که ميخواست اسلام را به صورت سلطنت طاغوتي
درآورد. خطري که معاويه و يزيد بر اسلام داشتند اين نبود که غصب خلافت کردند، اين
يک خطر کمتر از آن بود. خطري که اينها داشتند اين بود که اسلام را به صورت طاغوت
درآوردند، به اسم اينکه ما خليفه رسول الله هستيم اسلام را منقلب کنند به يک رژيم
طاغوتي. اين مهم بود. آنقدري که اين دو نفر ضرر به اسلام ميخواستند بزنند يا زدند
جلوتريهاي آنطور نزدند. اينها اصل اساس اسلام را وارونه ميخواستند بکنند. سلطنت
بود، شرب خمر بود، قمار بود در مجالسشان، خليفه رسول الله نماز هم ميرود در جماعت
ميخواند. اين خطر از براي اسلام خطر بزرگ بود، اين خطر را سيدالشهدا رفع کرد».
10/3/58
«شهادت
حضرت سيدالشهدا مکتب را زنده کرد. خودش شهيد شد مکتب اسلام زنده شد و رژيم طاغوتي
معاويه و پسرش را دفن کرد و سيدالشهدا هم چون ديد اينها دارند مکتب اسلام را آلوده
ميکنند با اسم خلافت اسلام، خلافکاري ميکنند و ظلم ميکنند و اين منعکس ميشود
در دنيا که خليفه رسول الله است دارد اين کارها را ميکند، حضرت سيدالشهدا تکليف
براي خودشان دانستند که بروند وکشته هم بشوند و محو کنند آثار معاويه و پسرش را.
پس کشتن، شهادت سيدالشهدا چيزي نبود که براي اسلام ضرر داشته باشد. نفع داشت براي
اسلام، اسلام را زنده کرد». 13/4/58
«عاشورا
قيام عدالتخواهان با عددي قليل و ايماني و عشقي بزرگ در مقابل ستمگران کاخ نشين و
مستکبران غارتگر بود و دستور آن است که اين برنامه سرلوحه زندگي امت در هر روز و
در هر سرزمين باشد». 17/6/58
«يکي
از رمزهاي بزرگي که بالاترين رمز است قضيه سيدالشهدا است. سيدالشهدا(ع) مذهب را
بيمه کرد. با عمل خودش اسلام را بيمه کرد، نگه داشت و آن نهضتي که آن بزرگوار کرد
و شکست داد ولو کشته شد لکن شکست داد بر اموي و بر ديگران، آن نهضت بايد حفظ بشود.
اگر ما بخواهيم مملکتمان يک مملکت مستقلي باشد، يک مملکت آزادي باشد، بايد اين رمز
را حفظ بکنيم». 29/8/58
«ملت
بايد با همه قدرت اين شعائر اسلام را، خصوصاً اين را زنده نگه دارند، با زنده نگه
داشتن او، اسلام زنده ميشود «أنان من حسين» که روايت شده است که پيغمبر فرموده
است، اين معنايش، معنا اين است که حسين مال من است و من هم از او زنده ميشوم، از
او شده است، اين همه برکات از شهادت ايشان است، با اينکه دشمن مي خواست آثار را از
بين ببرد، آنها درصدد بودند که اصل بني هاشمي در کار نباشد. «لعبت هاشم بالکذا»
اين حرف بود، آنها ميخواستند اصل اسلام را ببرند و يک مملکت عربي درست کنند و اين
کارشان اسباب اين شد که عرب و عجم و همه، همه مسلمين توجه پيدا کردند که نه، قضيه،
قضيه عربيت و عجميت و فارسيت و اينها نيست، قضيه خدا و اسلام است. اين مجالس را
حفظ کنيد، همه مجالسي که اجتماعات ديني هست اجتماعات اسلامي هست، اينها اسلام را
در قلوب ما زنده نگه ميدارد». 14/8/59
«سيدالشهدا(ع)
از همان روز اول که قيام کردند براي اين امر، انگيزهشان اقامه عدل بود. فرمودند:
ميبينيد که به معروف عمل نميشود و به منکر عمل ميشود. انگيزه اين است که معروف
را اقامه کند و منکر را از بين ببرد، انحرافات همه از منکرات است، جز خط مستقيم
توحيد هر چه هست منکرات است، اينها بايد از بين برود و ما که تابع حضرت سيدالشهدا
هستيم بايد ببينيم که ايشان چه وضعي در زندگي داشت، قيامش، انگيزهاش نهي از منکر
بود که هر منکري بايد از بين برود». 30/12/66