دانستيهائي از قرآن

دانستنیهائی
از قرآن

قرآن، جامع
تمام خیرات

و قیل للذین
اتقوا ماذا انزل ربکم قالوا خیراً، للذین أحسنوا فی هذه الدنیا حسنه و لدار الاخره
خیر و لنعم دار المتقین* جنات عدن یدخلونها تجری من تحتها الانهار لهم فیها ما
یشاؤون، کذلک یجزی الله المتقین». (سوره نحل، آیات 30 و 31)

– و هنگامی
که از تقوا پیشگان پرسیده می شود که پروردگارتان چه قرآنی فرستاد؟ پاسخ می دهند که
خیرو نیکو قرآنی فرستاد. چرا که نیکوکاران در دنیا خیر خواهند دید و همانا آخرتشان
خیر بیشتر و برتری دارد که چه نیکو خانها ی، خانه اهل تقوا خواهد بود؛ باغهای بهشت
عدن که در زیر آن، نهر ها جاری است و هرچه بخواهند به آنها داده خواهد شد؛ این است
پاداش تقوا پیشگان.

از این آیه
مبارکه چنین برمی آید که عمل کردن به آیات قرآن، موجب سرفرازی دارین می شود و عامل
به آیات قرآن، خیر دنیا و آخرت را می بیند و اگر قرآن بر گروهی حاکم باشد به این
معنی که احکام آن در تمام شئون زندگیشان وارد شود و به آن عمل گردد، بی گمان هم
دنیای شیرین و لذت بخشی خواهند داشت و هم در آخرت، والاترین پاداش به آنان داده
خواهد شد. جالب است که خانه اهل تقوی مفرد آمده ولی توصیف آن به بهشت ها (بصورت
جمع) آمده است. پس اگر ملتی بخواهد هم در دنیا و هم در آخرت سرفراز باشد و خوشبختی
– که گمشده بشر است- را در دو جهان بدست آورد، باید به قرآن باز گردد چرا که عدل و
احسان و به زیستی و سعادت در عمل کردن به قرآن بدست می آید و قطعا اگر در اینجا به
چنین خوشبختی و سعادتی دست یابد، اجر و پاداشش در آخرت به مراتب بالارتر و زیباتر
خواهد بود که در آنجا همه اش نعمت و همه اش سعادت است.

پس خیر در
این آیه اشاره به عمل به آیات قرآنی است و اشراه با این است که هرچه قرآن دستور
داده، عبارت از اعمل حسنه ای است که دنیای شما را شیرین و آخرتتان را شیرین تر و
گواراتر خواهد ساخعت و عامل به این احکام، همان انسان متقی و پرهیزکار است.

در نامه ای
که حضرت امیر علیه السلام به اهل مصر نوشت، آمده است: ای بندگان خدا! بنده خدا اگر
اطاعت از احکام خدا کند و در بازگشت خویش، خیرخواه باشد، نزدیکترین انسان به مغفرت
و رحمت پروردگار است. پس شما را باد به تقوای الهی که تقوا جامع تمام خیرات است و
هیچ خیری جز این نیست و هرکس تقوا داشت، خیر دنیا و آخرت را دریافته است که خداوند
می فرماید:

[و قیل للذین
اتقوا ماذا انزل ربکم قالوا خیرا، للذین احسنوا فی هذه الدنیا حسنه و لدار الآخره
خیر و لنعم دار المتقین].

بنابراین،
معلوم شد که خیر دنیا و آخرت در عمل به قرآن است و عامل به قرآن کسی جز اهل تقوی
نیست یعنی لازمه خوشبختی دراین، وجود ملکه تقوا در انسان است که اگر تقوا بود
سعادت هست و اگر تقوا بود، خیر دنیا و آخرت هست. و چه پاداشی برای تقوا پیشگان
بالاتر از اینکه در آخرت هر چه بخواهند به آنها داده می شود «لهم فیها ما یشاؤون»
یعنی نه تنها بهشت برینی که جوی ها و نهرهای جاری در زیر آن جریان دارد و آن همه
میوه ها و درختان بهشتی در آن وجود دارد بلکه بالاتر اینکه هرچه بخواهند نیز به
آنان داده می شود. از اول خداوند بهشت را با درختان و نهرهایش به عنوان نمونه نقل
کرده است ولی پس از آن یک پاداش کلی متذکر شده که همان «لهم فیها ما یشاؤون» است
یعنی هرچه دل بخواهد ودیده بپسندد برای آنان، حاضر و مهیا می شود.

پس بیائیم
همه با هم دست به دست یکدیگر بدهیم و از آیات و احکام قرآن دفاع کنیم و نگذاریم که
جز قرآن در میان ما حکومت کند. باید با تمام وجود در پی اجرای احکام قرآن در کشور
اسلامیمان باشیم تا هم دنیای خوب و هم آخرت پسندیده ای داشته باشیم. به خدا راه
رسیده به خوشبختی، چه در دنیا و چه در عقبی، تنها و تنها در عمل به قرآن خلاصه می
شود پس نباید از قرآن فاصله بگیریم، بلکه در تمام زوایای زندگی آن را حاکم خود
قرار دهیم.

والسلام