رهنمود های مقام معظّم رهبری

رهنمودها

مقام معظم رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي

دولت و ملت ايران براي رضاي خدا، حفظ استقلال و آزادي خود و براي مقابله با نفوذ آمريکا در مقابل همه قدرت‌هاي قلدر جهان ايستاده و بازهم خواهند ايستاد. (23/12/1372)

انسان غالبا بدي‌هاي کار خودش را نمي‌شاسد. حب به نفس نمي‌گذارد که ما به نواقص و عيوب خود آشنا شويم. اول جستجو  کنيم و بشناسيم و بعد آنها را برطرف کنيم و خود را به خدا نزديک کنيم و با خدا آشتي کنيم و سپس اشتي با مردم، يعني داشتن صفا و وفا و نيک رفتاري و نيکوکاري با مردم. با همه قشرها مخصوصا با کساني که از لحاظ جسمي و مالي و موقعيت اجتماعي و نداشتن راه وچاره زندگي ضعيف هستند، رفتارمان را با آنها تصحيح کنيم و سعي کنيم حالت آشتي با مردم خوب و بندگان خدا داشته باشيم اگر در اين جهت پيش برويم و خودمان را لحظه به لحظه پيراسته‌تر کنيم، آن وقت تحويل حال به احسن حال انجام گرفته است.

مسأله ما اين نيست که زندگي خودمان را نجات دهيم و فقط گليم خود را از آب بيرون بکشيم، مسأله اين است که ملت ايران همچنان که در شأن اوست در حال پديد آوردن يک تمدن است. پايه تمدن بر صنعت و تکنولوژي و علم نيست، پايه اصلي تمدن بر فرهنگ و بينش و معرفت و کمال فکري انساني است. اين است که همه چيز را براي يک ملت فراهم مي‌کند و علم را براي او به ارمغان مي‌اورد. (6/1/1373)

اگر ملت‌هاي اسلامي پيشرفته بشوند- که اميدواريم آن روز برسد- وقتي در حج جمع شدند و در خلال اين کنگره مردمي عظيم از برگزيدگان ملت‌ها يک مجلس مفصل چند هزار نفري در آنجا درست بشود و مصوباتي داشته باشند و آن مصوبات در همان حج به تصويب آحاد حجاج کشورهاي مسلمان برسد و بعد به دولت‌ها و ملت‌ها ابلاغ شود، اين بهترين شکل تجمع عظيم حج است که متأسفانه امروز عملي نيست، زيرا ملتها هنوز آنقدر در اين زمينه پيش نرفته‌اند.

کار واجب (در اين زمان که ملت‌ها پيش نرفته‌اند) اين است که ملت‌ها هر جور که بتوانند نسبت به مصالح دنياي اسلام دلبستگي نشان بدهند و بر وحدت بين خود تأکيد کنند و نسبت به دشمنان دنياي اسلام اظهار برائت کنند. اين کمترين چيزي است که در حجي که اسلام معين کرده است مي‌شود انجام داد و متوقع بود. برائت را که ما از بيرون نياورده‌ايم وارد حج کنيم. برائت جزء حج و روح حج و معناي واقعي اين اجتماع عظيم است.

کجا مسلمين صداي خودشان را عليه اين همه نامردمي که نسبت به مسلمانان در دنيا انجام مي‌گيرد يکي کنند؟ و آن را به دنيا اعلام کنند و به گوش طراحان سياست‌هاي خائنانه برسانند؟ غير از حج کجا مي‌توانند اين کار را بکنند. ببينيد امروز در اروپا با مسلمين چه مي‌کنند؟ اين قضاياي بوسني و به خصوص قضاياي هفته اخير گوراژده واقعا گريه‌اور است. انسان نمي‌تواند هيچ توصيفي براي اهميت و عظمت اين فاجعه پيدا کند و هر چه در کلام بگوئيم کوچکتر از واقعيت است.

آنچه که امروز دنيا و استکبار مسلط بر دنيا را نسبت به مسلمين مظلوم بوسني و هرزگوين اين جور خشمگين کرده است وجود يک کشوري است که ملت آن مسلمانند. آنها اين را نمي‌توانند تحمل کنند. اين وضع مسلمين دنياست. آن وقت سازمان‌هاي بين‌المللي و بدتر و زشت‌تر از همه، سازمان ملل در اين قضيه بدترين‌ امتحان را دادند. بنده عرض مي‌کنم اين دبير کلي که امروز در رأس تشکيلات سازمان ملل است بايد بداند که آنچنان سابقه بدي براي خودش در بين مسلمين ايجاد کرد که اين سابقه به هيچ قيمتي ديگر اصلاح نخواهد شد. (1/2/1373)

چطور ممکن است کسي با اسلام و آيات حج در قرآن و اهميت وحدت آشنا باشد ولي نفهمد که اين اجتماع عظيم براي مقاصد و مفاهيم عالي و الهي سياسي است. مربوط به همين مسلمين است، براي وحدت و حل مشکلات دنياي اسلام است. براي اجتماع دلها و نزديک شدن آنها به يکديگر است. اما اگر مراد اين است که حج وسيله‌اي براي پيشبرد سياست‌هاي ظالمانه قدرت‌‌هاي بزرگ نشود، ما اين را قبول داريم … کجا مسلمين صداي خودشان را عليه اين همه نامردمي که نسبت به مسلمانان در اينجا انجام مي‌گيرد يکي کنند؟ (1/2/1373)