استفتاءات از مقام معظم رهبرى

استفتاءات از مقام معظم رهبرى

 

 1- آيا تهران، حكم بلاد
كبيره را دارد؟

 بسمه تعالى

 فرقى بين تهران فعلى و ساير
شهرهاى متعارف، در احكام نماز و روزه مسافر و غير مسافر نيست.

 

 2- در قصه نويسى مسأله پرداخت
حادثه داراى اهميت است، ولى در اين صحنه آراييها، مطالبى گفته مى‏شود كه معمولاً
در موارد مشابه هست ولى به يقين نمى‏توان گفت در رواياتى كه بر اساس آنها قصه
تنظيم مى‏شود، اين حالتها بوده است، لطفاً حكم مسأله را بيان فرماييد؟

 بسمه تعالى

 اگر صحنه آرائى و ازديادها از
باب بيان حال و يا بصورت توضيح و شرح و بسط قصّه باشد بدون اينكه مطالب زائدى در
كنار اصل قصّه جعل نمايند اشكال ندارد، ولى جعل مطالب زائد و افزودن آن بر قصّه
اصلى و نسبت دادن آن به صاحب قصّه در قصص معصومين عليهم السّلام كذب و افتراء و
حرام است.

 

 3- اگر غذايى در رستوران
غير مسلمان، طبخ شده و فاقد مواد حرام است، ولى به طور دقيق روشن نيست كه دست كافر
با آن تماس داشته، آيا قابل استفاده است؟ و بطور كلى، حكم حرمت تماس با دست كافر
چگونه است؟ آيا براى حرمت، شرط ديدن و يقين از تماس دست، لازم است؟

 بسمه تعالى

 مجرد تماس با دست كافر اهل
كتاب، موجب نجاست نيست و تماس با دستِ تر كافر غير اهل كتاب تا محرز نباشد، حكم
نجاست بار نمى‏شود.

 

 4- ملاك در وطن بودنِ يك
محل، براى فرد، در چيست؟

 بسمه تعالى

 ميزان قصد زندگى دائمى ولو چند
ماه در هر سال، در محل سكونت است.

 

 5- در مسح سر براى وضو،
آيا مرطوب كردن موى سر كافى است، يا اين كه بايد رطوبتِ دست، به پوست سر نيز برسد،
و اگر شخصى داراى موهاى مصنوعى است، چه وظيفه‏اى دارد؟

 بسمه تعالى

 مسح بشره لازم نيست و موى
مصنوعى اگر قابل برداشتن نباشد، مسح روى آن كفايت مى‏كند.

 

 6- آيا بدون دانستن اسم
امام جماعت، يا ديدن صورت وى، مى‏توان با نيّت اقتداى به امام حاضر، نماز خواند؟

 بسمه تعالى

 اگر به هر صورت اطمينان به
عدالت او دارد، اقتداء صحيح است.

 

 7- آيا مى‏شود نماز جماعت
را، به امامت يكى از خواهران واجد شرايط، برگزار نمود؟

 بسمه تعالى

 امامت زن براى بانوان در نماز
اشكال ندارد.

 

 8- آيا فرزندانى كه سيد
بودن را از ناحيه مادر به ارث مى‏برند، نسبت به فرزندانى كه سيادت را از ناحيه پدر
به ارث مى‏برند، از حقوق كمترى برخوردارند؟

 بسمه تعالى

 در اصل انتساب به بنى‏هاشم،
فرقى بين انتساب از طرف پدر و انتساب از طرف مادر نيست، ولى احكام و آثار شرعى
سيادت، مخصوص كسانى است كه از طرف پدر منتسب به بنى‏هاشم باشند.