شرح زيارت امين الله (ع)

 شرح زيارت امين الله (ع)

 آخرين قسمت

آية الله محمدى گيلانى

 

 × عقبه پنجم: عقبه مباحات
است كه مؤمن را از تكثير در عبادات و طاعات محروم مى‏كند.

 × عقبه ششم : تبديل افضل
به مفضول است. عبادات مرجوحه را در نظرش مزيّن كرده و او را از طاعات افضل محروم
مى‏كند.

 × عقبه هفتم: عقبه‏اى است
كه حتى خاتم الانبياء – صلوات الله عليه – از آن خلاصى نداشت، و آن عقبه تسليط
شيطان جنودش را بر مؤمن است.

 × عبوديّت مراغمه و به خاك
مالاندن بينى شيطان از محبوبترين عبادتهاست.

 × ممدوح بودن تبختر و به
خود باليدن در مقام و موطن به خاك ماليدن بينى كفّار.

 × حكايت ابو دُجانة و
تبختر آن در جنگ احد مطالبى است كه در اين قسمت، پى مى‏گيريم.

 

 گفتيم كه مراد از عقبات واقع
در طول صراط مستقيم، مراتب اغواى شيطان است كه بتدريج انجام مى‏دهد و از دشوارترين
عقبات، شروع به اضلال مى‏كند. پنجمين عقبه، عقبه مباحات است كه در ارتكاب آنها هيچ
گونه حرجى بر فاعل نيست، ولى بدين وسيله مؤمن را از تكثير طاعات و عبادات و كوشش
در اندوختن زاد و راحله براى يوم‏المعاد، باز مى‏دارد. و رفته رفته او را به ترك
مندوبات، راغب مى‏نمايد و احياناً او را از ترك مستحب به ترك واجب مى‏كشاند –
والعياذ بالله.

 بارى كمترين كارى كه در اين
عقبه با وى مى‏كند اين است كه سود طاعات و عبادات را بر وى تقويت مى‏كند، و از نيل
به منازل عالى، محرومش مى‏سازد. و آن غافل نمى‏داند كه قيمت منازل عالى، همين
طاعات و عبادتهاست و بدون رنج رياضت، گنج غُرَف مبنيّه، ميسّر نمى‏شود.

 و اگر به توفيق الهى از اين
عقبه نجات يافت، در عقبه ششم، گرفتار مكايد ابليس مى‏شود. عقبه ششم: عقبه تبديل
عمل افضل، به مفضول است. و طاعات مرجوحه را در نظر مؤمن مزيّن مى‏كند و او را از
طاعات افضل، منصرف مى‏كند، و نماز را، كه قرّة العين خاتم الأنبيا – صلوات الله
عليه – است، بدون اذان و اقامه يا بدون اذان مى‏خواند و به اقامه قناعت مى‏كند. در
اخبار صحيح از طريق آل البيت – عليهم السلام – آمده است:

 “إذا أذّنت و أقمت صلّى
خلفك صفّان من الملائكه و إذا أَقمت صلّى خلفك صفّ من الملائكه؛1 يعنى اگر با اذان
و اقامه نماز بخوانى دو صف از فرشتگان به تو اقتداء كرده و پشت به تو اقتداء كرده
و پشت سرت نماز مى‏خوانند و اگر با اقامه فقط نماز خواندى يك صف از فرشتگان به تو
اقتداء مى‏كنند و پشت سرت نماز مى‏خوانند.

 ولى ابليس او را با وسوسه از
عمل افضل باز مى‏دارد و به فضل و سودى كه در عملِ مفضول است قانعش مى‏سازد، زيرا
چون خويش را از محروم ساختن مؤمن از ثواب به طور كلّى، عاجز مى‏بيند، به حرمان
كمال و مرتبه افضل دست مى‏يازد و مؤمن را از اكتساب افضل به مفضول پرتش مى‏كند، و
او را مشغول مى‏نمايد به مفضول از افضل و به مرجوح از ارجح و به محبوب لله تعالى
از احبّ الى الله سبحانه و به مرضىّ عند اللّه عزّوجل از أرضاى عند اللّه عزّ
اسمه.

 و البتّه اصحاب اين عقبه
اندكند، و اكثر افراد بنى‏آدم را در عقبات قبل به دام افكنده است و از آنها وقود
النّار ساخته است.

 و اگر از اين عقبه، نجات يافت
و به بركت فقه در اعمال و مراتب و منازل آنها در فضل و معرفت عوالى آنها از ادانى
و تميز بين مفضول و فاضل و رئيس و مرئوس آنها از منفعت و خسران تبديل افضل به
مفضول رستگار گرديد كه هنيئاً له، ولى قطع اين عقبه بسيار دشوار است و عبور از آن،
كار اولوا الابصار و الحقيقت است كه قدمهاى آنان بر جادّه توفيق در سلوك الى الله
تعالى استوار است، و حقِّ هر عملى را مى‏شناسند. در خبر مى‏ديدم: “انّ الأعمال
تفاخرت فذكر كلّ عمل منها مرتبته و فضله و كان للصدقه مزيّة فى الفخر عليهنّ؛
اعمال صالحه در مقام مفاخره با هم برآمدند و هر عملى از آنها مرتبه خود و فضل خويش
را ذكر كرد ولى صدقه در فخر، بر آنان برترى داشت.”

 اين روايت شريف در مقام تنبيه
بر اين است كه در ميان اعمال صالحه سيادت بعضى بر بعضى و رياست و مرئوسيت برقرار
است و بر مؤمن است كه سيّد و رئيس از آنها را انتخاب كند، چنان كه در حديث آمده
است: “سيّد الاستغفار : ان يقول العبد: اللهم انت ربّى لا اله الاّ انت.”

 عقبه هفتم: با نجات از عقبه
ششم، عقبه‏اى كه ابليس بر آن كمين كند باقى نمى‏ماند مگر يك عقبه كه گريزى از آن
نيست و احدى حتّى انبيا و اوصيا بلكه اشرف خلق الله از آن خلاصى نداشته و ندارند و
اين عقبه هفتم است؛ عقبه تسليط جنود ابليس بر مؤمن است به انواع آزار با دست و
زبان و غير اينها و طبق رتبه‏اى كه مؤمن دارد، بلاها و شدائد متوجّه او مى‏گردد.

 در اصول كافى بابى به نام “باب
شدّة ابتلاء المؤمن” نامگذارى شده كه در آن باب با سند صحيح از هشام بن سالم نقل
شده است كه امام صادق عليه السلام فرمودند:

 “انّ اشدّ النّاس بلاءاً،
الأنبياء ثمّ الّذين يلونهم ثم الامثل فالامثل؛ مبتلاترين مردم به بلاهاى شديد
پيمبرانند، سپس جانشينان آنها سپس آنكه برتر و پس از آن، آن كه برتر است.”

 و حديث نبوى – صلى اللّه عليه
و آله – : “انّه ليغان على قلبى و انّى لاستغفراللّه فى كلّ يوم سبعين مرّه” مشهور
است كه مراد به “يغان” هجوم ابليس و جنودش بر قلب آن حضرت است.

 عقبه‏اى است بسيار مشكل، و
عدوّاللّه قسم خورده است كه:

 “لاقعدن لهم صراطك المستقيم”
در اين مقعد و كمينگاه، كيد ابليس از همه مقاعد و عقبات بيشتر است. اين عقبه،
آوردگاه مجهّز آن خبيث و مظهر تامّ كريمه: “و استفزز من استطعت منه بصوتك و اجلب
عليهم بخيلك و رجلك الخ” است و مؤمن بايد سلاح تقوا را حتى يك “آن” بر زمين نگذارد
و اين عبادت، عبادت خواصّ از عارفين است كه آن را “عبوديّت مراغمه” مى‏نامند كه
صاحبان بصيرت بر آن واقفند و هيچ عبادتى محبوبتر عنداللّه تعالى از مراغمه و ارغام
انف شيطان به وسيله مؤمن نيست، و در مواضعى از قرآن به اين عبوديت اشاره شده است و
از آن جمله:

 “و من يهاجر فى سبيل الله
يجد فى الأرض مُراغَماً كثيراً وسعة2؛ اگر كسى در راه خداى تعالى و عبوديّت او
هجرت كند و از بيت عادات به در آيد مُراغَم بسيار و وسائل به خاك ماليدن دماغ
شيطان در پهنه زمين مى‏يابد و از تنگنا به در خواهد آمد.”

 مؤمن مهاجر بيدار، طرق بسيارى
در مسير عبوديّت دارد كه بدانها بينى شيطان را به خاك مى‏مالد و او را ذليل و خوار
مى‏كند و همواره او را در آتش غيظ، ملتهب مى‏سازد، همچنان كه خداوند متعال
مى‏فرمايد:

 “ما كان لأهل المدينه و من
حولهم من الأعراب ان يتخلّفوا عن رسول اللّه و لايرغبوا بانفسهم عن نفسه ذلك
بأنّهم لايصيبهم ظمأً و لا نصب و لا مخمصة فى سبيل اللّه و لايطؤن موطئاً يغيظ
الكفّار و لا ينالون من عدوّ نيلاً الاّ كتب لهم به عمل صالح انّ الله لا يضيع اجر
المحسنين؛3 براى اهل مدينه و عربهاى اطراف آن جايز نيست كه از همراهى با رسول
اللّه تخلّف ورزند و نبايد با خودپردازى از او غفلت ورزند، زيرا هيچ تشنگى و رنج و
گشنگى در راه خدا به آنان اصابت نمى‏كند و هيچ قدمى كه كفّار را خشمگين سازد
برنمى‏دارند و به دشمن دستبردى نمى‏زنند مگر آنكه عمل صالحى برايشان نوشته شود چه
آن كه خداى تعالى پاداش نيكوكاران را تباه نمى‏سازد.”

 و نيز مى‏فرمايد: “و مثلهم فى
الإنجيل كزرع أخرج شطأه فأرزه فاستغلظ فاستوى على سوقه يعجب الزرّاع ليغيظ بهم
الكفّار الخ؛4 و مَثَل مؤمنان در انجيل همانند كشتى است كه جوانه زند و آن را محكم
سازد و بر ساقه‏هاى خويش بايستد و كشاورزان را خوشحال كند و كفّار را بخشم و غيظ
گرفتار سازد…”

 پس به غيظ افكندن كفّار و
ارغام الف ابليس و جنودش، غايتى است كه محبوب و مطلوب خدايتعالى است و حتّى در
بعضى از اخبار به دو سجده سهو در نماز “مُرغمتين” اطلاق شده است كه نمازگزار بدين
وسيله بينى شيطان را به خاك مى‏مالد. زراره – عليه الرحمه – مى‏گويد:

 “سمعت ابا جعفر عليه
السلام يقول : قال رسول الله صلى الله عليه و آله “اذا شكّ احدكم فى صلوته
فلم يدر زاد ام نقص فليسجد سجدتين و هو جالس” و سمّاهما رسول الله صلى الله
عليه و آله المُرغمتين5؛ شنيدم كه امام محمد باقر – عليه السلام – مى‏فرمودند:
رسول الله صلى الله عليه وآله فرمودند: ” هر يك از شما كه شك كند در نمازش و
نمى‏داند كه زياده كرده يا نقصان، دو سجده در حال جلوس بجا آورد و رسول الله صلى
الله عليه و آله اين دو سجده را “مُرغمتين” نام نهادند.”“ يعنى در واقع اگر
نمازش تامّ بوده، اين دو سجده بينى شيطان را به خاك مى‏مالد و او را ذليل كرده و
در لهيب غيظ نگونسارش مى‏كند.

 و بنابر اين، پرستش خداى تعالى
به مراغمت و ارغام انف ابليس و جنودش، پرستشى پسنديده است و مؤمن آن چنانى سهم
وافرى از مزاياى صدّيقين را حايز است، و به قدر محبّت به خداوند متعال، و معادات
شيطان، از اين عبوديّت مراغمة بهره‏ور است و به همين جهت است كه تبختر “گُنده
نمايى و به خود باليدن” بين دو صفّ در كارزار با دشمن، ممدوح گرديده است با اين كه
در قبح و شناعت آن، جملگى عقلا و شرايع متّفق القولند. و همچنين تبختر و خيلاء در
صدقه دادن پنهانى، ممدوح واقع شده است.

 در جنگ احد بعد از آرايش صفوف
مشركين و مسلمين، پيغمبر اكرم – صلى الله عليه و آله – فرمودند:

 “من يأخذ هذا السيف بحقّه؟
فقام اليه رجالٌ فامسكه عنهم حتى قام اليه ابو دجانه سماك بن خَرَشه فقال: و ما
حقّه يا رسول الله؟ قال: ان تضرب به العدوّ حتّى يَنحَنى قال: انا آخذه يا رسول
اللّه بحقّه فاعطاه ايّاه، و كان ابودجانه رجلاً شجاعاً يختال عند الحرب، و كان
اذا اَعْلَم بعصابة له حمراء فاعتصب بها علم الناس انّه سيقاتل، فلمّا اخذ السيف
من يد رسول الله صلى الله عليه و سلّم اخرج عصابته تلك فعصب بها رأسه و جعل يتبختر
بين الصفّين، قال رسول الله صلى الله عليه و سلم حين رأى ابادُجانه يتبختر: انّها
لمشية يبغضها الله إلا فى مثل هذا الموطن؛6 چه كسى مى‏تواند اين شمشير را بگيرد و
حقّش را ادا كند؟ مردانى به سوى او به پا خاستند ولى او از شمشير دادن به آنان
خوددارى فرمود تا آن كه “ابودُجانه سماك بن خرشه” به پا خاست و عرض كرد: حق اين
شمشير چيست يا رسول الله؟ فرمودند: اين
است كه آن قدر
با آن بر دشمن بزنى تا كج شود. عرض كرد: من آن را به همين شرط مى‏گيرم پس رسول
الله بدو عطا فرمودند. ابودجانه مردى شجاع بود و در كارزار خيلاء و خود بالى
مى‏نمود و هنگامى كه دستار سرخ به سر مى‏بست مردم مى‏دانستند كه قتال خواهد كرد،
هنگامى كه شمشير را از رسول الله(ص) گرفت دستار سرخ را به سر بست و بين دو صفّ
شروع به تبختر و خودباليدن و نازيدن كرد، وقتى كه رسول الله او را بدان حال ديد
فرمودند: اين رفتارى است كه خداى تعالى آن را مبغوض مى‏دارد مگر در مثل اين موطن.”

 اين موطن، موطن به خشم درآوردن
شيطان و جنودش بوده كه با تبختر و خيلاء، آنان را به غيظ مبتلا مى‏كرد و بينى آنان
را به خاك مى‏ماليد و بدين وسيله عبوديّت مراغمه انجام مى‏گرفت.پايان

 

پاورقیها:

 1)
وسايل الشيعه، ج5، باب4، ابواب اذان و اقامه.

 2) نساء (4) آيه100.

 3) توبه (9) آيه 120.

 4) الفتح (48) آيه 29.

 5) وسايل الشيعه، ج5،
ص326.

 6) سيره ابن هشام، ج2 –
ص67 – 66.