پاسخ به نامه ها

پرسشها و پاسخها

سؤال:

 1- چه ترانه‏اى حرام است؟

 2- اگر سوار تاكسى بشويم و
راننده تاكسى نوار ترانه بگذارد وظيفه چيست؟

 3- اگر مجلس جشن يا عروسى يكى
از بستگان بسيار نزديك فردى باشد و مطمئن باشد يا احتمال بدهد كه در آن مجلس از
موسيقى و ترانه استفاده مى‏شود و كارهاى حرام در آن انجام مى‏گيرد و بداند اگر
شركت نكند موجب ناراحتى آنها مى‏شود وظيفه آن فرد چيست؟

 4- حكم رقصيدن و تنبك زدن
چيست؟

 5- حكم استفاده از دفترچه بيمه
ديگران چيست؟ اگر از بستگان نزديك باشند چه حكمى دارد؟

 (خمينى شهر: م. ك)

 پاسخ:

 1- ترانه‏اى كه از آوازهاى اهل
عيش و طرب و فسق و فجور است حرام است.

 2- اگر در تاكسى نوار ترانه
گذاشتند پياده شويد.

 3- در مجالسى كه نوار ترانه
گذاشته مى‏شود يا كارهاى حرام انجام مى‏گيرد، شركت نكنيد هر چند ناراحت شوند!

 4- رقص مورد اشكال است و تنبك
اگر از آلات لهو باشد جايز نيست.

 5- استفاده از دفترچه بيمه،
فقط بايد به وسيله خود شخص باشد.

 × × ×

 سؤال:

 اين جانب كارمند مى‏باشم و
اداره ما در سال، در ايّامى چون دهه فجر انقلاب اسلامى، اقدام به اطعام نمودن
كارمندان مى‏نمايد، با توجه به اين كه هزينه اين اطعام، از پول بيت‏المال مى‏باشد،
آيا در حلال بودن آن، شبهه وجود دارد يا نه؟(سمنان: 1347/52)

 پاسخ:

 اگر بر اساس مقرّرات اداره
مجاز باشد، اشكالى ندارد.

 × × ×

 سؤال:

 1- كسى كه به خاطر خودنمايى در
نمازهاى جماعت حاضر مى‏شود و حتّى خواندن نماز صحيح را هم بلد نيست تكليف كسانى كه
همصف و همرديف او ايستاده‏اند چيست؟ آيا شخص بى‏نماز در قبال نماز ديگران مسؤوليتى
دارد يا نه؟

 2- آيا انسان مى‏تواند نمازهاى
ظهر و عصر را با جماعت دو بار بخواند مثلاً يك بار در مسجد و يك بار هم در مدرسه،
و اوّلى را نماز قضا نيّت كند و دومى را نماز واجب قرار دهد؟

 3- اگر نمازگزار زن باشد آيا
گذاشتن آرنج به زمين در سجده واجب مى‏باشد؟

 4- بستن چشم در نماز چه حكمى
دارد؟

 5- آيا زن مى‏تواند امام جماعت
باشد؟

 (ميانه: ع.خ)

 پاسخ:

 1- اگر يقين نداريد كسى كه
واسطه اتّصال شما به جماعت است نمازش باطل است، مى‏توانيد اقتدا كنيد.

 2- شركت در نمازهاى جماعت
متعدد به قصد نمازهاى گذشته اشكال ندارد.

 3- مستحب است زن در سجده آرنج
خود را بر زمين بگذارد.

 4- بستن چشم در حال نماز مكروه
است و حرام نيست و شايد دليل آن اين باشد كه معمولاً اين حالتها را صوفيان و كسانى
كه تظاهر به حالات خاص معنوى دارند براى فريب مردم انجام مى‏دهند و ائمه – عليهم
السلام – تشبّه به آنها را منع فرموده‏اند.

 5- به نظر حضرت امام – قدس
سرّه – به احتياط واجب زن نمى‏تواند امام جماعت باشد. البته براى مردان به فتواى
همه علما – ظاهراً – زن نمى‏تواند امام باشد.

 × × ×

 سؤال:

 1- آيا زنى كه عذر شرعى دارد
مى‏تواند وارد حسينيّه يا شبستان مسجد شود؟ نظر حضرت امام در اين مورد چيست؟

 2- آيا غيبت بى‏حجاب جايز است
يا نه؟

 (ميانه: ن .ش)

 پاسخ:

 1- زن حائض مى‏تواند وارد
حسينيّه شود و مى‏تواند از مسجد عبور كند، ولى ماندن در مسجد براى او جايز نيست.

 2- غيبت از شخص گناهكار اگر
گناه او علنى باشد و باكى از اظهار آن نداشته باشد در همان مورد جايز است و جايز
نيست كارهاى مخفيانه او را بازگو كنيد.

 × × ×

 سؤال:

 1- برخى به بهانه اين كه در
ميان جمع نماز خواندن ريا است اين فريضه الهى را ترك مى‏كنند پاسخ چنين كسانى چست؟

 2- در مسأله ازدواج چه موقع
مى‏توان استخاره كرد، آيا تا كسى خواستگارى كرد، مى‏توان بدون تحقيق و صحبت كردن
با طرف مقابل استخاره كرد و جواب داد؟ لطفاً درباره استخاره بيشتر توضيح دهيد.

 (خواهر: مريم.ع.ل.ى)

 پاسخ:

 1- اين منطقى نيست كه انسان به
بهانه دورى از ريا نماز را در جمع نخواند و تأخير بيندازد. اگر چنين بود اسلام بر
نماز جماعت و نماز در مسجد و اماكن متبرّكه تأكيد نمى‏كرد. ريا يك امر قلبى است و
انسان بايد سعى كند قلب خود را به گونه‏اى تربيت نمايد كه در جمع نماز بخواند و
نيّتش هم خالص باشد. مؤمن بايد ظاهرى آراسته و خداپسند داشته باشد ولى سعى كند
باطنش نيز آراسته به تقواى الهى باشد، نه اين كه براى نگهدارى باطن، ظاهر خود را
خراب كند. چنين روشى در اسلام مطلوب نيست.

 2- استخاره در كارها يك امر
لازم و ضرورى نيست. بلكه در واقع نوعى دعا و درخواست كمك از خداوند است. در
كارهايى كه انسان متحيّر است و راهى براى دستيابى به حقيقت امر در دست نيست
استخاره حدّاقل يك مرجّح است كه انسان را از تحيّر در مى‏آورد. و اگر انسان در
دعاى خود خلوص نيّت و توكّل داشته باشد و با توجّه كامل استخاره كند تجربه نشان
داده است كه موفق خواهد بود. در موارد بسيارى ديده شده است كه استخاره بطور معجزه
آسايى روزنه‏اى از غيب را بر انسانهاى مؤمن و معتقد مى‏گشايد. اگر موقتاً به مزاج
شما سازگار نيامد، اندوهگين نباشيد، زيرا انسان از حقايق پشت پرده جهان آگاه نيست
اما در مورد رفتار فردى كه سؤال كرده بوديد، بايد گفت:

 انسان خود را در انگيزه كارها
فريب مى‏دهد و براى كار خود هدفهاى مشروع و صحيح مى‏آفريند ولى در واقع و
ناخودآگاه انگيزه‏هاى نامشروع دارد و آن روز كه مقاصد و اغراض نهفته انسان براى
خودش و ديگران فاش مى‏شود (يوم تبلى السرائر) ديگر راه علاج بر او بسته است. انسان
بايد در همين جهان و پيش از آن كه راهها بر او بسته شود خود را محاسبه كند. و
مى‏تواند از درون خود و از اهداف واقعى و ناخودآگاه خود، آگاه شود (بل الانسان على
نفسه بصيرة) خداوند نمونه‏اى از دادگاه قيامت را در همين جهان قرار داده است تا
انسان از آن استفاده كند و قبل از محاسبه الهى خود را محاسبه نمايد و آن وجدان
انسان است كه در قرآن از آن به نفس لوّامه تعبير شده است (لا أقسم بيوم القيامة و
لا أقسم بالنّفس اللوامة).

 × × ×

 سؤال:

 1- حجاب يك زن كامل مسلمان
چيست و آيا تيره بودن رنگ هم جزو حجاب است؟

 (تهران: ش. م)

 پاسخ:

 زن بايد خود را از نامحرم
بپوشاند و لازم نيست رنگ لباس مشكى باشد ولى نبايد لباس از هر جهت به نوعى باشد كه
جلب توجه كند و موجب نگاه شهوت‏آلود گردد.

 × × ×

 × اهواز : برادر م. ج . ن

 اگر خود او ادعا كند كه در
عدّه نبوده است، كافى است ولى اگر در عدّه بوده هر چند جاهل به مسأله بوده‏ايد يا
جاهل به عدّه بوده‏ايد، بر شما حرام ابدى است و هرگز نمى‏توانيد با او ازدواج
كنيد!

 × خمينى شهر: برادر. م .
ع. ن

 آن آب پاك است و غسل ندارد،
وضو را هم باطل نمى‏كند.

 × گنبد : برادر د. ع. پ

 1- پس از استبرا هر آب مشكوكى
خارج شود پاك است و لازم نيست خود را وارسى كنيد. اين گونه تحقيق و دقتى كه شما
مى‏كنيد گذشته از وسوسه ظاهراً موجب ناراحتيهاى جسمى هم براى شما مى‏شود. در تمام
مواردى كه ذكر كرده‏ايد آب پاك است و غسل ندارد.

 2- هر چيزى در باطن با نجاست
ملاقات كند نجس نمى‏شود؛ مثلاً اگر سوزن را در بدن خود فرو كنيد و بيرون بياوريد
اگر آلوده به خون نباشد پاك است با اين كه در داخل حتماً با خون ملاقات كرده است.

 3- وسوسه گاهى موجب بطلان وضو يا
غسل يا نماز مى‏شود ولى هميشه اين گونه نيست. بهر حال بايد از وسوسه اجتناب كنيد.

 4- تا يقين به نجاست چيزى پيدا
نكرده‏ايد پاك است و تحقيق لازم نيست؛ مثلاً اگر چيزى را احتمال مى‏دهيد فضله موش
و امثال آن است و يقين نداريد لازم نيست تحقيق كنيد.

 5- جايى را كه يقين داريد سگ
با رطوبت با آن تماس داشته نجس است و جايى كه يقين نداريد پاك است و منظور از
رطوبت مسريه اين است كه رطوبت به حدّى باشد كه از جسم تر به جسم خشك منتقل شود و
رطوبتهاى جزئى كه سرايت نمى‏كند موجب نجاست نيست و نجاست پس از سه واسطه سرايت
نمى‏كند.