سخنان معصومان
جلوههاى دنيا
رسول اكرم – صلى الله عليه و آله و سلّم – :
“أَلزُّهْدُ فِى الدُّنيا
يَريحُ الْقَلْبَ وَ الْبَدنَ، وَالرَّغْبَةُ فيها تَتَّعِبُ الْقَلبَ
وَالْبَدَنَ.”257
بىميلى به دنيا موجب آسايش جسم و جان، و گرايش
به آن باعث سختى آنهاست.
رسول
اكرم – صلى الله عليه و آله و سلّم – :
“ألنَّارُ لِمَنْ رَكِبَ
مُحَرَّماً وَالْجَنَّةُ لِمَنْ تَرَكَ الْحَلالَ.”258
آتش جهنم از آن كسى است كه حرامى مرتكب گردد و
بهشت از آن كسى است كه از حلال (خوشيها و آسايشها) پروا كند.
اميرالمؤمنين
على – عليه السلام – :
“كَثْرَةُ الدُّنيا
قِلَّةٌ وَ عِزُّها ذِلَّةٌ وَ زَخارِفُها مُضلَّةٌ وَ مواهِبُها فِتْنةٌ.”259
بسيارى دنيا، اندك است و عزّت آن خوارى است و
آرايشهايش اغواگر و بخششهايش ابزار امتحان است.
اميرالمؤمنين
على – عليه السلام – :
“إِنَّ مِنْ أَعْوَنِ
الأَخْلاقِ عَلىَ الدّينِ الزُّهْدَ فىِ الدُّنيا.”260
براستى كه بهترين پشتيبانِ اخلاقى براى دين،
بىميلى به دنيا است.
اميرالمؤمنين على – عليه السلام – :
“زَخارِفُ الدُّنيا
تُفْسِدُ عُقُولَ الضَّعيفَةِ.”261
زينتهاى دنيا، عقلهاى ضعيف را فاسد مىكند.
اميرالمؤمنين
على – عليه السلام – :
“ظَفَرَ بِفَرْحَةِ
الْبُشرى مَنْ أَعْرَضَ عَنْ زَخارِفِ الدُّنيا.”262
كسى كه از آرايشهاى دنيا روى گرداند، به شادى
بشارتها دست مىيابد.
اميرالمؤمنين
على – عليه السلام – :
“مَن سَلاعَنْ مَواهِبِ
الدُّنيا عَزَّ.”263
كسى كه از بخششهاى دنيا دورى
كند، عزيز و سربلند گردد.
اميرالمؤمنين على – عليه السلام – :
“أَيْنَ مَن بَنى وَ
شَيَّدَ وَ فَرَشَ وَ مَهَّدَ وَ جَمَعَ وَ عَدَّدَ.”264
كجاست آن كه (در دنيا) ساخت و محكم نمود، و
گسترد و آماده ساخت و جمع كرد و شمرد.
امام
صادق – عليه السلام – :
“أَبْناءُ الدُّنيا عَبيدُ
ما يأكُلونَ وَ يَلْبِسُونَ.”265
فرزندان دنيا (و سرسپردگان به آن) بندگان خوراك
و پوشاكند.
امام
صادق – عليه السلام – :
“ما مَنْزِلَةُ الدُّنيا
مِنْ نَفْسى إِلاَّ بِمَنْزِلَةِ الْمِيتَةِ إذا إِضْطُرِرْتُ إلَيها أَكَلْتُ
مِنْها.”266
جايگاه دنيا نزد من، همانند
مردار است كه به هنگامه ناچارى از آن مىخورم.
پاورقیها:
1)
ارشاد القلوب، ج1، ص125.
2) مكارم الاخلاق، ص448.
3) غرر الحكم، ح7125.
4) كافى، ج2، ص168، ح3.
5) غرر الحكم، 5494.
6) غرر الحكم، 6052.
7) غرر الحكم، 9184.
8) غرر الحكم، 2802.
9) علل الشرايع، ص341، ح1.
10) تفسير قمى، ج2، ص146.