نامه ها و مقالات رسيده


از لطف و حسن ظن جناب عالى, نسبت به سرمقاله هاى پاسدار اسلام سپاسگزاريم. همان طور كه شما نيز اشاره كرده ايد, گرانى و تورم يكى از اساسى ترين مشكلات كنونى جامعه ماست وانتظار مى رود كه منتخبان پنجمين دوره مجلس شوراى اسلامى, در اين باره چاره اى بينديشند. ما نيز در حد توان مى كوشيم تا با طرح مشكلات و نقاط آسيب پذير, اولياى امور را در جريان قرار دهيم و در اين راستا از انتقاد, راه حل و طرحهاى خوانندگان ارجمند استقبال مى كنيم.

برادر محمد اسلامى (تهران)
مقاله ((موازين معرفت بر پايه اصول پنج گانه ديانت)), گرچه تفسيرى نواز اصول اعتقادى است و در جاى خود شايسته تإمل است, ولى مباحث اين مقاله, شكل انتزاعى به خود گرفته و بيشتر دريافتى شهودى است تا عقلانى و مستند به مبانى معرفت شناسى دينى (آيات و روايات), از اين رو كمتر با مخاطب, ارتباط برقرار مى كند و در پاره اى از برداشتها نيز ناتمام است.

برادر دكتر ناصر كرامت (گنبدكاووس)
بر روى هم ما نيز با ديدگاههاى شما موافقيم ولى متإسفانه, درباره مطالبى كه شما عنوان كرده ايد رابطه دو سويه است; يعنى تنها مشكل از ناحيه كسانى نيست كه به علت عدم شناخت درست موارد امر به معروف و نهى از منكر, گاه برخوردهاى نامناسبى دارند, بلكه در آن طرف نيز اين اشكال وجود دارد.
توضيح مطلب: نبايد ترديد داشت كه چادر, حجاب برتر است, زيرا غرض از حجاب, پوشش و استتار بدن است و چادر بيش از هر پوشش ديگرى بدن را مستور مى سازد, مشروط به آن كه با ديده حجاب به آن نگاه شود وگرنه گاه كسانى ظاهرا چادر بر سر مى كنند در حالى كه مستور نيستند و اين نيز مصداقى از بدحجابى است.
از جهت ديگر, چادر گذشته از مطلوبيت شرعى, صبغه و رنگ ملى و ايرانى دارد, با اين حال مانتو و مقنعه هم در صورت مستور ساختن بدن, حجاب به شمار مى رود و نمى توان كسى را به اجبار چادرى كرد, اما بايد توجه كرد كه بسيارى از كسانى كه از پوشش نوع دوم, استفاده مى كنند, متإسفانه از پوشش كافى برخوردار نيستند و گاه مشاهده شده كه, برخى از اين كسان, حتى حرمت اماكن مقدسه را نيز نگه نمى دارند, بالطبع موجب تحريك احساسات افراد متدين مى شوند و بسا به برخورد نيز مى انجامد.
در مورد پوشيدن پيراهن آستين كوتاه هم مطلب چنين است; يعنى درست است كه بر مردان پوشيدن ساعد لازم نيست و كسى را نيز نمى توان به اين علت كه پيراهن آستين كوتاه پوشيده, مواخذه كرد لكن بايد عنايت داشت كه نوع پوشش مردان هم نبايد تحريك كننده باشد.
درباره نوع رنگ هم, معلوم نيست چرا عده اى اين قدر نسبت به رنگ چادر و مانتوى خانمها حساسيت به خرج مى دهند, زيرا اولا: زنان و دختران در خانه هاى خود از هر نوع لباس مناسب و با هر رنگى مى توانند استفاده كنند و تنها چند ساعت در محل كار يا مجامع عمومى از لباس رسمى استفاده مى كنند; ثانيا: بسيارى از كسانى كه گويا تنها مشكل كنونى جامعه را در نوع رنگ لباس خانمها ديده اند, انگيزه هاى ديگرى دارند وگرنه چرا كسى نمى گويد لباسهاى سرمه اى و تيره كه دانشجويان و مهندسان و كارگران فنى اتومكانيك مى پوشند, دلگير است؟ چرا كسى به لباس دامادها كه معمولا با كت و شلوار مشكى در شب عروسى ظاهر مى شوند, ايراد نمى گيرد؟ آيا تاكنون گفته شده كه چون لباس رسمى پزشكان و پرستاران و عمامه روحانيان, شبيه كفن مردگان است, پس وحشتناك است و بايد آن را از خود دور كرد؟
به هر روى, ايجاد حساسيت, نسبت به امورى كه به طور عادى سالهاست مردم به آنها خو گرفته اند, كارى ناشايست به نظر مى رسد, افزون بر آن, نوع رنگ چادر را سليقه عمومى مردم متدين, چنين پسنديده و اجبارى از نظر شرعى در اين انتخاب نداشته اند.
مرقوم فرموده ايد كه بايد فضاى مراكز فرهنگى كشور ما, به دور از خشونت و مبتنى بر نقد و بررسى آگاهانه و پيراسته از غرض ورزى باشد, تا سره از ناسره تميز داده شود و جبهه گيرى ناآگاهانه صورت نگيرد, سخن منطقى و آزموده اى است ولى اين نيز دو سويه است; در مثل وقتى سخنرانى به پاره اى از مستمعين خود كه به هر حال استفهام و انتقادى از ديدگاه وى دارند, بگويد آنها را لايق گفت وگو نمى داند و احيانا بحثهاى عرفانى ـ اعتقادى به ميتينگ سياسى تبديل شود, حتما اين جلسات دستاورد رضايت بخشى نخواهد داشت.

خواهر اعظم نيازى (تهران)
از پيشنهادهاى شما در بهسازى مجله استقبال مى كنيم و از اين كه قسمتهاى ((باغ آفتاب)) مورد توجه تان قرار گرفته, خرسنديم. متإسفانه به علت محدوديت صفحات مجله و تعدد و تنوع مناسبتهاى هر ماه, ارائه مطلب درباره همه اين مناسبتها ميسر نيست و به ناچار تنها به بخشى از اين امور پرداخته مى شود. در ضمن مقاله شما كه بيانگر احساس متعهدانه شماست به بخش فرهنگ و هنر مجله ارجاع شد, منتظر مقالات پربارتر شما هستيم.

برادر حميد رضا اربابى (دانشكده الهيات تهران)
مقاله حضرت عالى به مناسبت ويژه نامه محرم, وقتى به دستمان رسيد كه مجله خرداد ماه بسته شده بود و زمان استفاده از آن گذشته بود. از دريافت آثار ديگرتان ـ پيش از مناسبتها ـ خوشحال خواهيم شد.

برادر سيد محمد موسوى (اصفهان)
از مكاتبه و ارسال مقاله اى به نام ((انسان عصر صنعت)) متشكريم, شما در اين مقاله به حق از آسيبها و مضرات زندگانى مادى و ماشينى سخن گفته ايد, ليكن از آواهاى تازه اى كه بر خلاف اين مسير, به حركت درآمده اند, بسيار كوتاه گذشته ايد. بى ترديد با مدد جستن از آثارى كه در اين باب, نگارش يافته و استفاده از ديدگاههاى متفكران بزرگ, مقاله اى پربارتر به سامان خواهد رسيد.

برادر محمد گل (تهران)
ضمن سپاس از برقرارى مكاتبه و ارسال مقاله اى درباره ((اعتماد به نفس)), به اطلاع حضرت عالى مى رساند كه بنا به تصويب شوراى نويسندگان, تنها مقالاتى براى چاپ بررسى مى شوند كه نسخه اصلى ارسال شده باشد.

برادر عبدالله نيك سيرت (خوزستان)
مقاله ((رسالت رسولان و جوامع بشرى)) دريافت شد, متإسفانه مقاله جناب عالى نيز نسخه اصلى نيست و شوراى نويسندگان فقط نسخه اصلى را مورد بررسى قرار مى دهند, افزون بر آن درباره موضوع ياد شده تاكنون كتب و مقالات زيادى نوشته شده و لذا مناسبتر آن است كه به موضوعات جديدتر يا از زاويه جديدى به موضوع مذكور پرداخته شود. تا رويت اثر جديدى از شما, به خدايتان مى سپاريم.

خواهر سيده راضيه غلامى
دو مقاله از شما درباره امام رضا(ع) و حضرت حجه بن الحسن العسكرى(ع) دريافت نموديم. توجه داريد كه در اين دو مورد صدها كتاب و مقاله به رشته تحرير درآمده و از زواياى گوناگونى; بويژه در باب مهدويت, به موضوع پرداخته شده, بنابراين ارائه مقاله اى نو در گرو مطالعاتى گسترده و نگرش همه جانبه است.

برادر على اكبر حيدرى (زنجان)
((ناهنجاريها و ناامنيهاى روانى)) موضوع خوبى است كه براى مقاله برگزيده ايد لكن با پرداخت و غناى بيشتر, مقاله قابل عرضه اى خواهد شد, با اين وجود ممكن است در فرصت مناسب از مقاله شما استفاده شود.

برادر محمد اميرى لولاكى (مازندران)
ضمن تشكر از پيشنهادهاى شما, آدرس دفتر مقام معظم رهبرى, تهران, خيابان پاستور مى باشد و تلفن دفتر استفتإ معظم له در قم به شرح ذيل است: 743333 ـ 743232 ـ 742222

خواهر مهندس شريعت پناهى (تهران)
ملاحظات شما درباره سلسله مقالات ((قصاص در بوته نقد و تحقيق)) اثر حجه الاسلام والمسلمين آقاى ظهيرى, دريافت شد, لكن به دلايل ذيل و بنا به توصيه شما آن را در اختيار نويسنده محترم قرار خواهيم داد تا در صورت تمايل بطور خصوصى پاسخ دهند:
1 ـ ميان نگارش مقاله شما و نقد آن و ملاحظات مجدد شما فاصله زيادى حكمفرماست;
2 ـ ناقد محترم ملاحظات شما را ناتمام مى داند و طبعا اگر به چاپ برسند, پاسخ ايشان نيز بايد ضميمه آنها شود;
3 ـ به علت اين فاصله زياد, اكثر خوانندگان حضور ذهن نسبت به آن مباحث ندارند;
4 ـ مجله ايران فردا كه مقاله شما را به چاپ رسانده, مدتهاى مديدى است كه از درج نقدهاى آن خوددارى مى ورزد.
با اين همه, يادآورى اين نكته لازم است كه كليدىترين محور بحث, عدم هضم روايات وارده در تقييد اطلاق آيه ((النفس بالنفس)) است. توجه داريد كه بيش از 500 آيه درباره احكام شريعت مقدس در قرآن شريف نيامده و بقيه احكام از طريق روايات معتبر به دست ما رسيده است, و به ميزانى احكام دين با روايات پيوند خورده اند كه چشم پوشى از روايات معتبر به مثابه انهدام و ابتر دانستن دين اسلام است.
از طرفى ترديد نيست كه در ميان راويان احاديث, افراد ناصالحى نيز بوده اند كه بر اساس اغراض و اهداف خاص به جعل و تحريف مى پرداخته اند, از اين رو دو علم رجال و درايه الحديث براى حل اين معضل و شناخت راويان, انواع حديث و تنقيح و پيراستن روايات معتبر از غير آن تدوين شده اند و در علم اصول فقه حتى حجيت خبر واحد نيز به اثبات رسيده كجا رسد به مسإله مورد بحث (جواز قصاص مرد به خون خواهى زن در صورتى است كه نصف ديه مرد را اولياى زن بپردازند) كه روايات متعددى از راويان گوناگونى, مضمون فوق را تإييد مى كنند و به همين جهت است كه فقيهان با اين كه در بسيارى از فروعات مسائل با هم اختلاف نظر دارند, در مسإله ياد شده متفق الرإى هستند. اين فتواى اتفاقى, بيانگر مسلم بودن سند اين روايات نزد اين حضرات است.

روابط عمومى انصار حزب الله (تهران)
با آرزوى توفيق براى شما برادران مخلص, بيانيه تان وقتى به دستمان رسيد كه متإسفانه اين شماره بسته شده بود, با اين وجود, سرمقاله اين نوبت مجله پاسدار اسلام, كه قبلا تهيه شده است, به حزب الله اهداف, برنامه ها و سياستهاى آن در چشم اندازى وسيعتر مى پردازد.

احمد خورموجى (اهواز)
با تشكر از حساسيت و تذكر شما, مورد ياد شده, در شماره 156 توضيح داده و اصلاح شد.
سيد على هاشمى (قم)
دعوت از ((عماد فالوجى)) وزير حكومت به اصطلاح خودگردان عرفات به همايش وزراى مخابرات سازمان كنفرانس اسلامى, در تهران, براى ما نيز غير منتظره و سوال برانگيز است.

((با پوزش از اين كه مختصر اشتباهى در جدول ماه گذشته رخ داده بود, درست آن تقديم مى شود.))

پاورقي ها: