نامه هاى رسيده


خواهر صالحه صادقى (تهران)
با تشكر از ارسال ديدگاه هايتان توجه شما را به نكات زير جلب مى كنيم:
1 ـ در تحليل هر پديده و جريان سياسى ـ اجتماعى, لازم است همه جوانب امر در نظر گرفته شوند, هيچ كس در اين عالم به استثناى معصومان(ع) خالى از عيب و ايراد نيست و بايد نكات مثبت و منفى را بر روى هم حساب كرد.
2 ـ همان طور كه حمايت و دفاع يك جانبه از هر گروهى نادرست است, به يك چوب راندن نيروهاى منسوب به انقلاب اسلامى نيز غير آزموده است; به ويژه آن كه به فرموده حضرت امام خمينى ـ قدس سرهـ عالم محضر خداست و بايد در نسبت دادنها جانب احتياط را از كف نداد. صادق آل محمد(ص) مى فرمايند: ((آبروى مومن از كعبه بالاتر است.))
3 ـ تإييد و تكذيب, از هر جريانى, بايد وابسته به ميزان پاىبندى آن, به اصول اسلام و انقلاب باشد.
4 ـ خلاصه كلام آن كه مطالب شما به سه دسته تقسيم مى شوند:
1 ـ انتقاداتى كه به جاست و لازم است, مسوولان امر در اصلاح آنها بكوشند و اتفاقا اين موارد در بيانيه كسانى كه مورد انتقاد شما هستند, آمده است.
2 ـ مطالبى كه ما دليلى بر تإييد يا رد آنها نداريم!
3 ـ شايعات و تبليغاتى كه خلاف واقع است و بهتر است از مراجع معتبر, صحت و سقم آنها احراز شود, آن گاه كسانى به آنها نسبت داده شوند.

برادر محمد.ن(دانشكده پزشكى اراك)
كسانى كه در مسير عرفان عملى قرار مى گيرند, البته بايد مراحل عرفان نظرى را گذرانده باشند و در مراحل عرفان عملى از مدد استادى واقعا عارف برخوردار شوند. ولى دين اسلام بسان باران رحمتى است كه بر دشت و هامون مى بارد و هر كس به اندازه توان و قابليت خود از آن بهره مى گيرد. برخى از علمإ معتقدند: با رعايت سه اصل مى توان به مقامهايى رسيد:
1 ـ مصرف لقمه حلال;
2 ـ انجام دادن فرايض و تكاليف;
3 ـ اداى نماز شب. در حديث شريف هم آمده است كه خداوند مى فرمايد: بندگان با نوافل و مستحبات به من نزديك مى شوند. البته مطالعه كتب اخلاقى سودمند مانند كتابهاى حضرت امام خمينى و جلد سوم و چهارم (ترجمه) اصول كافى در زمينه شناختن صفات رذيله و حسنه بسيار مطلوب است.

برادر روحانى (تهران)
با تشكر از حساسيت شما نسبت به داستان پردازش شده ((در انتظار رويت خورشيد)) مإخذ اين حكايت, كتاب ((كمال الدين و تمام النعمه)) است و حتى اگر بخشهايى از اين روايت مورد مناقشه باشد دليل بر رد تمام آن نيست, حتى فقها نيز در ابواب فقهى هيچ گاه صدر روايتى را به خاطر ضعف ذيل, يا ذيل آن را به خاطر ضعف صدر, رد نمى كنند.

برادر احمد باقريان (جهرم)
جناب عالى در قسمتى از نامه خود مرقوم فرموده ايد: ((ليكن سوگمندانه با صراحت كامل بايد اعتراف كرد كه براى معرفى صحيفه سجاديه, تاكنون, فعاليت در خور توجهى صورت نگرفته و حتى ترجمه گويايى به زبان روز از اين كتاب مقدس وجود ندارد)) و از مجله پاسدار اسلام خواسته ايد تا پيشنهادتان را در اين باره منعكس كنند و آن اين است كنگره اى مانند كنگره نهج البلاغه و بنيادى مانند بنياد نهج البلاغه, پديد آيد تا اين اثر گرانسنگ به جهان امروز, معرفى شود.

خواهر سيده سميه مجاهد الموسوى (بندر ماهشهر)
از لطف شما نسبت به مجله پاسدار اسلام متشكريم. در نامه شما آمده است كه ((شهيدان رفتند و جان خود را در راه اعتلاى دين فدا كردند و اينك نوبت ماست كه راه آنها را ادامه دهيم)) و از نسل جوان خواسته ايد كه ادامه دهنده اين راه درخشان باشند و از متوليان امور فرهنگى خواسته ايد كه در ارائه برنامه هاى مطلوب براى نسل جوان كوتاهى نكنند. ان شإالله كه توصيه شما را جدى بگيرند. موفق باشيد.

برادر على عباسى (قم)
همان طور كه فرموده ايد متإسفانه بسيارى از خوديها هم نسبت به مظاهر فرهنگ بيگانه از حساسيت كافى برخوردار نيستند, از جمله چاپ عكسهاى شاگردان ممتاز در مطبوعات با كروات و پاپيون ـ كه از شعائر مذهبى مسيحيان است ـ و عجيب اين كه در يكى از روزنامه هاى صبح با اين كه طى چند مقاله از ورود واژه هاى بيگانه به زبان فارسى شكوه مى كند, بدون توجه, خود مروج نمادهاى ديگرى از همين فرهنگ بيگانه است.

برادر مرادى (شهررى)
از پيشنهادات و توصيه هاى شما سپاسگزاريم و مراد از دو جريان مورد اشاره در سرمقاله ش175, دو ديدگاهى بود كه يكى شتاب در توسعه و تعديل را پيشه خويش ساخته و ديگرى به اقتصاد دولتى گرايش دارد و على رغم شعارهاى متضاد, در عمل به وحدت رسيده اند!

برادر محمد معصوميان (اسلامشهر)
آدرس دفتر مقام معظم رهبرى در تهران و تلفن دفتر استفتإات معظم له در قم, در شماره 176, ص 43 آمده است, مراجعه فرماييد.

مجمع مركزى قاريان و حافظان قرآن مجيد (رودسر)
با سلام و آرزوى موفقيت آن عزيزان, متإسفانه ملزومات تبليغى مورد درخواست, در اختيار مجله نمى باشد.

برادر عطإ الله پيروزى (كرمانشاه)
تراشيدن ريش به احتياط واجب جايز نيست و فرقى بين روشهاى مختلف نيست.

برادر داوود شفيعى (اصفهان)
داماد زن دوم محرم زن اول نيست, ولى پسر او با آن زن محرم است.

برادر سيد حميد بيات غياثى (بيجار)
در غسل, رو به قبله بودن لازم نيست.

برادر عباس صالح آبادى (قم)
پاره اى از فلاسفه مغرب زمين گفته اند: ((قدرت و سلطه, فساد مىآورد)). اين مدعا, دستاويز گروههاى سياسى شده و معمولا هر گروه كه قدرت را در دست بگيرد, توسط گروه اقليت, بدين امر متهم مى شود ولكن اين مدعا, نه از ديدگاه نظرى و فكرى راست مى افتد و نه عملى; اما از زاويه نظرى درست نيست, چون قدرت بسان شمشير دو لبه اى است كه هم مى توان به وسيله آن اصلاح كرد و هم افساد. در عمل نيز اگر قدرت در دست على(ع) قرار گيرد, جز در راه اجراى عدالت به كار نمى رود و اگر در كف معاويه افتد, جز ستم از آن بر نمى خيزد, با همين قدرت, رضاخان, كشف حجاب و هتك شريعت كرد و با همين قدرت امام خمينى ـ قدس سره ـ به حمايت از ديانت و عدالت پرداخت. به علاوه اگر به واقع, قدرت فسادآور است, پس اين همه كشمكشهاى سياسى ـ حتى در ميان گروههاى اسلامى ايران ـ براى چيست؟ مگر غير از اين است كه هر كس مى خواهد با به دست گرفتن قدرت, به اجراى برنامه هاى مورد نظر خود بپردازد؟ و آيا معقول است كه اين حضرات براى افساد, اين همه سرمايه گذارى كنند؟ بلى انسانهاىضعيف النفس,باداشتن قدرت, زمينه وسوسه افسادشان بيشتر مى شود.

برادر محمود. س (اصفهان)
با سلام و آرزوى موفقيت و سلامتى براى شما.
با خواهر زن نمى توان ازدواج كرد ـ نه به طور موقت و نه دائم ـ مگر پس از طلاق دادن همسر و تمام شدن عده, اگر طلاق رجعى باشد, يا فوت او.

برادر م. ن. ر (تهران)
روزه آن روز صحيح است.
پاورقي ها: