پاسخ به نامه ها


سوال:
1ـ شيعه معتقد است پيامبران و امامان ـ عليهم السلام ـ گناه نمى كنند با اين كه گناه چيزى جز مخالفت فرمان خدا نيست و حضرت آدم و همسرش حضرت حوا, مخالفت كردند با دستور خدا چون از خوردن درخت مخصوص نهى شده بودند و آنها مرتكب شدند. پس آن اعتقاد, دچار مناقشه است.
2ـ منظور از ((السبع المثانى)) چيست؟
(رودسر, بهزاد اميرى)
پاسخ:
1ـ دستورات خداوند بر دو قسم است 1ـ مولوى 2ـ ارشادى; مولوى يعنى دستوراتى كه حتما بايد انجام شود و مخالفت آنها عقاب دارد ولى دستورات ارشادى, به اصطلاح راهنمايى به حكم عقل است. و لذا غير از اثرى كه در خود عمل است, ثواب و عقابى ندارد. نهى از بهره مندى از درخت مخصوص (گندم طبق نظر اكثر مفسران) مولوى نبوده است تا مخالفت آن گناه حساب شود. به دلايل ذيل:
الف ـ خداوند فرموده است از اين درخت استفاده نكنيد تا جزو ظالمين بشويد, ظلم در سوره طه, به تعب (رنج و سختى) تفسير شده است: ((فلا يخرجنكما من الجنه فتشقى)). بنابراين ظلمى كه به معناى رنج و به سختى افتادن باشد, با ارشادى سازگار است.
ب ـ اگر نهى, مولوى مى بود, مى بايست پس از آن كه آدم و حوا توبه كردند دوباره به بهشت آسمانى برگردند ولى چنين نشد.
ج ـ قبل از هبوط آدم به زمين, هنوز دينى تشريع نشده بود تا خوردن از درخت, معصيت و مخالفت نهى مولوى حساب شود.
2ـ السبع المثانى; يعنى هفت آيه اى از قرآن كه دو مرتبه نازل شده اند.

سوال:
نظر شما درباره ثروت هاى بادآورده چيست و آيا طرح اين موضوع را حركتى سياسى مى دانيد؟
(تهران, ك.م)
پاسخ:
فراموش نفرماييد كه اين حقيقت تلخ را رهبر خردمند انقلاب با انگشت تعميق و تدبير نشانه رفتند بنابراين هيچ شائبه سياسى در اين باره وجود ندارد. حقيقت اين است كه در روزهاى آتش و خون, عده اى سودجو و فريفته دنيا (تروريست هاى اقتصادى) از وضعيت بازار سياه آن روزها سوء استفاده كرده, به آلاف و الوف رسيدند ولى از چنگال عدالت گريختند. پس از پذيرش قطعنامه 598 و طرح مسإله بازسازى كشور و ويرانى هاى جنگ تحميلى و اوج گرفتن شعار خصوصى سازى (به نام واگذارى امور به مردم) و زدن چوب حراج بر پاره اى از صنايع و منابع ملى, معمولا اين گونه افراد باز منتفع شدند و برخى از اينان به كمك مديران اجرايى بى مسووليت, اموال بيت المال را به ثمن بخس و گاه نسيه تصاحب كردند.
از جانب ديگر بعضى از سرمايه داران وابسته و ضدانقلابى كه به حكم دادگاه هاى انقلاب اسلامى اموال نامشروعشان مصادره شده بود, با كمك بعضى از وكلاى بى تعهد و عوامل ناسالم دستگاه قضايى كشور, دوباره همان اموال را به چنگ آوردند و گاه با كمال وقاحت طلبكارانه به مطالبه سود و ارزش افزوده اموالشان در اين مدت پرداختند. هر دو جريان پيش گفته, در موارد زيادى, با فروش ماشين آلات و مواد كارخانه ها و اخراج كارگران, سرمايه هاى ملى را به بانك هاى خارج از كشور منتقل كردند و محصول آن براى دولت و كميته امداد امام خمينى, شمارى افراد بى كار و مددجو بود كه مى بايست به گونه اى خود و خانواده هاى تحت تكفلشان تإمين شود.
اميد است پس از موضع گيرى صريح مقام معظم ولايت, قوه قضائيه با تمام توان با اين پديده ناميمون برخورد كند و عناصر خاطى را به محاكمه بكشاند.

برادر حميد رضا. ط (مياندوآب)
امام جعفر صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل فرمود كه خداوند مى فرمايد: ((هر كس به يكى از دوستان من اهانت كند, همانا براى جنگ با من كمين كرده است)). (اصول كافى, ج4, ص52)
و نيز امام صادق(ع) فرمود: ((هر كس مطلبى درباره مومنى نقل كند كه انگيزه اش ريختن آبروى او و از چشم مردم انداختن وى باشد, خداوند او را از ولايت خود به دوستى شيطان مى راند و شيطان نيز او را نمى پذيرد)). (اصول كافى, ج4, ص62)
بنابراين اختلاف برداشت, مجوز شرعى براى تضييع حقوق برادران ايمانى نيست و نبايد فراموش كرد كه راه بهشت از جهنم نمى گذرد پس حيف است كه انسان دينش را به خاطر دنياى ديگران بفروشد.

برادر م. امينيان (مازندران)
اثبات شىء نفى ما عدا نمى كند, تذكر و تنبه دادن درباره موردى, دليل بر اين نيست كه مورد ديگرى وجود ندارد بلكه فقـط به معنـاى اولويت داشتـن پرداختن به مـورد اول است, مقاله ((گپ سياسـى)) در شمــاره 189 دليـل بـر ايـن مـدعـاست.

برادر س . موسوى (تهران)
تحليل پديده هاى سياسى, بدون معيار و محك ارزيابى موفقيت آميز نيست. يكى از روش هاى تحليل گروه هاى سياسى ارزيابى گذشته و حال آنها و مواضعى است كه در بحران هاى مختلف اتخاذ كرده اند, البته حساب طرفداران افراطى را بايد از حساب گروه ها جدا كرد چون در جريان انتخابات مثلا كسانى با انگيزه هاى مختلف به طرفدارى از شخصى يا جريانى مى پردازند كه آن شخص يا جريان را از رقيب بهتر مى دانند و اين لزوما به معناى هماهنگى كامل ديدگاه هاى سياسى آنها با منتخبشان نيست.

برادر غ ـ ح (درود)
درباره حقيقت روح به تفاسير ذيل آيه ((فاذا سويته و نفخت فيه من روحى)) (سوره حجر, آيه29) و هم چنين ((تفسيرالميزان)) جزء آخر, ذيل سوره نبإ مراجعه كنيد.

برادر ك. 789 (قم)
1ـ در فرضى كه طرف شما رضايت داده است, چيزى بر شما نيست.
2ـ روزه هايى كه از روى جهل به خيال اين كه باطل است, خورده ايد بايد قضا كنيد ولى چون ندانسته ايد, آن هم در اوايل تكليف, كفاره ندارد.
3ـ توبه كافى است و طلب حليت لازم نيست.

از ارسال مطالب و نقطه نظرها, انتقادها, پيشنهادها, و راه حل هاى برادران و خواهران ذيل متشكريم:
عبدالعلى باقى (كرج), محمد على حدادى جوزانى (اصفهان), جلالى (اصفهان), اسامه حيل(تهران), محمود حقيقتى (دانشكده حقوق و علوم سياسى تهران), سيد حسين بنى هاشمى طباطبايى (كرج), م.ج مصدر (تبريز), اسفنديار حق پرست, رسول شمعائيان (اصفهان), م. ج عبداللهى (قم) , ع.ر (قم), سينا واحد, على رضا خاركوهى (گرگان), سيد محمد خردمند (تهران), خواهر زهره الف (شيراز).

جديدترين آثار انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم
چاپ اول:
اصطلاح نامه علوم قرآنى, مركز مطالعات و تحقيقات اسلامى
فلسفه دين, محمد حسين زاده
تحولات حقوقى جهان اسلام, نورمن اندرسون, ترجمه: واحد ترجمه مركز مطالعات و تحقيقات اسلامى
فرشتگان, تحقيقى قرآنى, روايى و عقلى, عليرضا رجالى تهرانى
يك صدف از هزار, مرتضى دانشمند ميرزا مسيح مجتهد و فتواى شرف, غلامرضا گلى زواره
آقا بزرگ تهرانى (اقيانوس پژوهش), محمد صحتى سردرودى
دو چهرگان (نفاق, آفت دين و اجتماع), سيد محمد حسينى
دانشوران روشندل, ناصر باقرى بيدهندى
غنايم الايام فى مسائل الحلال والحرام, فقيه محقق ميرزا ابوالقاسم قمى, در سه جزء
الانظار التفسيريه للشيخ الانصارى, صاحبعلى المحبى, مركز فرهنگ و معارف قرآن
مختلف الشيعه, العلامه الحلى, جزء نهم
التنبيه بالمعلوم (البرهان على تنزيه المعصوم عن السهو والنسيان), شيخ حر عاملى
صلاه الجمعه تاريخيا و فقهيا, كاظم الجابرى.
تجديد چاپ
غريب القرآن, زيد بن على بن الحسين(ع), (چاپ دوم)
حضرت معصومه و شهر قم, محمد حكيمى (چ دوم)
معيارهاى اقتصادى در تعاليم رضوى(ع), محمد حكيمى(دوم)
رسالت اخلاق در تكامل انسان, سيد مجتبى موسوى لارى (چهارم)
سرگذشت فلسطين ترجمه اكبر هاشمى رفسنجانى (چهارم)
تعليقه على شرح المنظومه (قسم المنطق) ميرزا مهدى آشتيانى, (سوم)
واژه هاى اخلاقى از اصول كافى, ابراهيم پيشوايى ملايرى, (پنجم)
همه بايد بدانند, ابراهيم امينى, (سيزدهم).
پاورقي ها: