گزارش هاى علمى پژوهشى


هورمون درمانى خطر ابتلا به سرطان سينه را افزايش مى دهد
محققان در گسترده ترين تحقيق به عمل آمده اعلام كردند: هورمون درمانى شانس ابتلإ زنان به سرطان سينه را افزايش مى دهد.
محققان پس از تكميل جامع ترين تحقيق در خصوص هورمون درمانى و ارتباط آن با سرطان سينه دريافتند خطر ابتلا با مدت زمان استفاده از آن افزايش مى يابد اما اين خطر 5 سال پس از متوقف ساختن استفاده از آن از بين مى رود.
دكتر گيلان ريوز, متخصص اپيدمولوژى از بنياد تحقيقاتى سرطان امپريال كه هزينه اين تحقيق را تإمين كرده اعلام كرد: براى مدت زمان طولانى بين افزايش خطر ابتلا به سرطان سينه و استفاده از روش هورمون درمانى سوالاتى وجود داشته است. اين اولين بار است كه ما واقعا به شواهد قطعى دست يافته ايم.
اين تحقيق كه در نشريه پزشكى ((لانست)) به چاپ رسيده است خاطر نشان مى سازد: استفاده از اين روش خطر ابتلا به سرطان سينه را تا 2/3 درصد براى هر سال استفاده افزايش مى دهد. بنابراين افرادى كه از روش هورمون درمانى در سن 50 سالگى و به مدت 5 سال استفاده كرده اند دو مورد ديگر ابتلا به سرطان سينه از هر هزار زن در سن 70 سالگى شناسايى مى شوند. و اين رقم علاوه بر 45 مورد سرطان سينه است كه در هر هزار زن مشخص مى شود.
اين تحقيق كه به سرپرستى پروفسور ((والرى برال)) از مركز تحقيقاتى سرطان امپريال صورت گرفته است, اطلاعات به دست آمده از 51 تحقيق جداگانه بر روى بيش از 150 هزار زن از 21 كشور را مورد بررسى قرار داده است. و اين امر نشان مى دهد بيش از 90 درصد شواهد در اختيار دانشمندان قرار دارد.
ريوز مى گويد: پيش از اين تحقيقات به عمل آمده در اين خصوص به يك نتيجه مشخص و قطعى نرسيده بود. و اين تحقيق به زنان امكان مى دهد تا تصميم خود مبنى بر استفاده از اين روش را با اطلاع بيشترى اتخاذ كنند.

مصرف بيش از حد مسكن به كبد آسيب مى رساند
پژوهشگران هشدار دادند مصرف بيش از حد داروى مسكن استامينوفن مى تواند باعث آسيب ديدن كبد شود.
به گزارش خبرگزارى يونايتدپرس از بوستون, تحقيقى كه در شماره 15 اكتبر مجله پزشكى ((نيوانگلند)) به چاپ رسيده است نشان مى دهد مصرف اتفاقى بيش از حد استامينوفن بيشتر از موارد اقدام به خودكشى با مصرف دارو تلفات به همراه داشته است.
پژوهشگران مركز پزشكى دانشگاه تگزاس در دالاس استامينوفن را به عنوان عادىترين عامل نارسايى حاد كبدى عنوان كردند.
دكتر ويليام لى و همكارانش دريافتند از مجموع 590 بيمارى كه طى سال هاى 1992 تا 1995 به علت مصرف بيش از حد دارو در بيمارستان دالاس تحت معالجه قرار گرفته بودند 71 نفر در مصرف استامينوفن زياده روى كرده بودند.
از بين 21 تن كه به طور اتفاقى اقدام به مصرف بيش از حد استامينوفن كردند 13 تن با مصرف نوشابه هاى الكلى واكنش سمى را تشديد كرده بودند. اين عده بطور ميانگين 11 گرم مسكن مصرف كرده بودند و 4 تن از آنها جان سپردند.
در برچسب دارويى بيشتر انواع استامينوفن ها توصيه شده است طى 24 ساعت بيش از 4 گرم (معمولا 8 قرص) مصرف نشود.
با اين حال محققان در اين گروه 50 تن را يافتند كه با مصرف متوسط 24 گرم مسكن اقدام به خودكشى كرده بودند و يكى از آنها جان سپرد.
پاورقي ها: