پاسخ به نامه ها


سوال:
1ـ اين جانب مجرد هستم و تمايلى به ازدواج ندارم و از طرفى عذاب وجدان هم دارم كه چرا سنت پيامبر(ص) را زير پا گذاشته ام. درصورتى كه تمام امكانات برايم فراهم است.
2ـ خيلى دلم مى خواهد مناجات و نمازم را طولانى كنم ولى نمى دانم در دعاهايم چه بگويم و يا سجده هايم را با چه كلماتى طولانى كنم؟
3ـ وقتى به خدا فكر مى كنم نهايتا به اين فكر مى رسم كه خدا را چه كسى خلق كرده, مگر نه اين كه هر چيزى را خالقى است؟ با وجودى كه در طول زندگى به كرات وجود خدا را لمس كرده ام ولى اين فكر شيطانى آزارم مى دهد.(گاليكش, غلامرضا, ش)
پاسخ:
1 ـ اگر از نظر جسمى مشكلى نداريد حتما ازدواج كنيد زيرا اگر دير شود پشيمان خواهيد شد.
2ـ مناجات ها و دعاهايى را بخوانيد كه از اهل بيت عليهم السلام نقل شده و در كتب ادعيه از جمله مفاتيح و صحيفه سجاديه فراوان است و در سجده ذكر خدا را بگوييد.
3ـ دليل بر وجود خدا همين است كه بدون شك هر پديده اى را پديد آورنده اى است پس نمى شود اين جهان را خالقى نباشد ولى بايد اين سلسله به كسى ختم شود كه ديگر خالق ندارد وگر نه تا بى انتها خواهد رفت و اين معقول نيست. پس خداوند موجودى است فوق تصور ما, او پديده نيست تا پديد آورنده اى داشته باشد او ازلى و ابدى است. يا به عبارتى دقيق تر هر موجودى كه ممكن است باشد و ممكن است نباشد. بايد براى بودنش علتى باشد ولى موجودى كه حتما بايد باشد و نبودنش محال و غير معقول است علت نمى خواهد. براى اين كه مطلب را خوب درك كنيد بايد كتاب هايى كه درباره خداشناسى است بيشتر مطالعه كنيد از قبيل اثبات وجود خدا, آفريدگار جهان, و امثال آنها.

سوال:
1ـ در موقع دفع بول گاهى مايع سفيد رنگى بيرون مىآيد كه بسيار شبيه به منى است ولى خصوصيات آن را ندارد و من در ماه مبارك رمضان مبتلا به اين مسإله شده و بنا را بر اين گذاشتم كه چون خصوصيات منى را ندارد, منى نيست و روزه ام را گرفته ام. حكم در اين مورد چيست؟
2ـ گاهى وضو را در مسجدى مى گيرندو در مسجد ديگر نماز مى خوانند آيا اشكالى دارد.(تبريز ـ ج, فرضى زاده)
پاسخ:
1 ـ حكم منى را ندارد.
2ـ اگر احتمال مى دهيد وقف خاص نمازگزاران باشد وضو در آن جا جايز نيست و باطل است.

سوال:
1ـ شخصى هنگام خدمت در اداره از تلفن آن جا استفاده شخصى مى كرده اگر مديون است چگونه مى تواند جبران كند؟
2ـ صبح نيم ساعت قبل از اذان براى رفتن سر كار از منزل خارج مى شود آيا نوافل را مى تواند در حال پياده روى بخواند؟
3ـ آيا نمازهاى مستحبى سوره دارد يا خير؟
4ـ كسى كه نمازش قصر است مى تواند در صف اول به امام جماعت كه نمازش تمام است اقتدا كند؟
5ـ در محله ما مسجدى است, من امام جماعت را قبول ندارم در جماعت شركت مى كنم ولى نيت, فرادى است حال نسبت به حمد و سوره كه بايد بلند بخوانم تكليفم چيست؟
6ـ آيا انسان مى تواند تمام مسائل شرعى را از يك مجتهد و فقط يك مسإله را از مجتهد ديگر تقليد كند و آيا بايد به آن مجتهد بگويد كه اين يك مسإله را از او تقليد مى كند؟(سمنان, بهمن ـ ك)
پاسخ:
1ـ اگر طبق مقررات اداره مجازه بوده چيزى بر او نيست و اگر مجاز نبوده بايد به مقدار ارزش آن به همان اداره پرداخت نمايد.
2ـ نوافل را در حال راه رفتن مى توان خواند.
3ـ سوره در نماز مستحبى لازم نيست ولى بهتر است خوانده شود, و يك آيه هم كافى است.
4ـ اگر اقتداى او به جماعت به ساير نمازگزاران كه در صف اول اند صدمه نزند مثلا در آخر صف باشد اشكالى ندارد.
5ـ با فرض اين كه ضرورتى ايجاب نمى كند نبايد اقتدا كند به كسى كه شرايط امام را ندارد.
6ـ اگر هر دو مجتهد در علميت مساوى باشند مى تواند در بعضى مسائل از اين و در بعضى ديگر از آن تقليد كندولى اگر يكى اعلم باشد به احتياط واجب بايد فقط از او تقليد كند.

سوال:
1ـ اين جانب خدمت سربازى را انجام مى دهم در طى مدت آموزشى كه در تهران بودم مرخصى هاى اجبارى از طرف پادگان داده مى شد و من كه محل سكونتم هزار كيلومتر با تهران فاصله دارد نمى توانستم در مدت 24 يا 48 ساعت مرخصى به شهرستان بروم و برگردم لذا به خوابگاه دوستانم در دانشگاه مى رفتم و طبعا از امكانات آن جا هم استفاده مى كردم با توجه به اين كه بنده سربازم و كليه مخارج من در مدت سربازى با دولت است وظيفه ام نسبت به استفاده از امكانات دانشگاه چيست؟
2ـ ازدواج موقت اگر با رضايت اوليه زن نباشد و در اثر اصرار مرد قبول كند اشكال دارد يا خير؟
3ـ اگر صرفا زن حجاب را رعايت نكند و مرد مجبور باشد با او ارتباط داشته باشد مثلا دو همسايه كه به هنگام صحبت با يكديگر و ميهمانى حجاب را رعايت نمى كنند چه بايد كرد؟
4ـ آيا دخترى كه ازدواج نكرده[باكره] و سن او بيشتر از 28 سال باشد مى تواند بدون اجازه پدر ازدواج دائم يا موقت نمايد؟
5ـ چاپ تصاوير زنان بر روى مجلات چه حكمى دارد و آيا زنان حق دارند به تصاوير ورزشكارانى كه گاهى فقط يك شورت پوشيده اند نگاه كنند؟
6ـ نگاه كردن به تلويزيون بعضى كشورهاى عربى كه مقررات اسلامى را رعايت نمى كنند مثلا تصاوير ورزشكار زن را با لباس زير نشان مى دهند چه حكمى دارد؟ آيا كلا حرام است يا در صورتى كه قصد لذت باشد حرام است؟
7ـ اگر شخصى چند دقيقه قبل از اذان صبح محتلم شود (مثلا 10 دقيقه) و دسترسى به آب جهت غسل ندارد يا وقت تنگ است و درب حمام بسته اگر صبر كند تا حمام باز شود به سرويس كارش نمى رسد و غيبت مى خورد وظيفه اش چيست؟
8ـ اگر چند ساعت قبل از اذان محتلم شود و يقين دارد كه اگر بخوابد به موقع بيدار مى شود بر حسب اتفاق خوابيد و تا بعد از اذان بيدار نشد روزه اش چه حكمى دارد؟
9ـ اگر زنى در محيط كار حجاب را رعايت نمى كند با قهقهه زدن و استفاده از آرايش مرتكب حرام مى شود و انسان ناچار است با اين زن مواجه شود, با او حرف بزند يا با فاصله كمى در يك اطاق مشغول كار باشند تكليف چيست؟
10ـ اگر شخصى به ديگرى ضرر مالى بزند يا مال بيت المال را تباه كند يا به اموال دولت خسارتى وارد كند آيا با صدقه دادن اين خسارات جبران مى شود؟
11ـ ناسزا گفتن به بعضى از مسئولين كه انسان خلاف آن ها را ديده باشد (مثل دزدى از بيت المال) چه حكمى دارد.
(كيش, مهدى ـ م)
پاسخ:
1ـ اين مسئله تابع مقررات آن خوابگاه است اگر آمدن ميهمان اشكال ندارد شرعا هم مانعى ندارد.
2ـ اشكال ندارد.
3ـ اگر رفتن به اين گونه ميهمانى مستلزم گناه نباشد اشكال ندارد مشروط به اين كه نهى از منكر كنيد و حداقل اظهار انزجار نماييد.
4ـ ازدواج دختر باكره بايد با اذن پدر يا جد پدرى باشد هرچند سن او زياد باشد.
5ـ چاپ تصوير زن بر مجله اگر مفسده انگيز باشد جايز نيست و نگاه زن به عكس برهنه مرد اگر به قصد لذت يا مفسده انگيز باشد جايز نيست.
6ـ اگر مفسده انگيز يا قصد لذت باشد حرام است.
7ـ در موارد ذكر شده بايد تيمم كند و نماز بخواند و روزه صحيح است.
8ـ در فرض مذكور روزه باطل نيست.
9ـ اگر به آن زن ها از روى شهوت نگاه نكند و خوف وقوع در حرام نباشد اشكالى نيست وگرنه بايد از آن كار دست بردارد.
10 ـ در مورد فرد بايد ضرر او را جبران نمايد يا او را راضى كند و در مورد بيت المال بايد مقدارى را كه تلف كرده است به همان اداره يا ارگان باز گرداند.
11ـ غيبت كردن و ناسزا گفتن جايز نيست و بايد از او شكايت كنيد تا جلوى دزدى او را بگيرند و اگر راهى براى جلوگيرى از آن نبود مگر بازگو كردن به ديگران, جايز است.

سوال:
من سى سال در تهران زندگى مى كردم و محل زندگى و محل كارم در تهران بود همين ديروز آپارتمانى را در رجايى شهر كرج خريدارى كرده و ساكن آن جا شده ام (فاصله تا تهران 40 كيلومتر) حالا محل كارم تهران و سكونت من در رجايى شهر است و من هر روز صبح بايد به تهران بيايم و شب به رجايى شهر برگردم در نتيجه نمازهاى ظهر و عصر و مغرب و عشا را بايد در تهران بخوانم در اين حالت تكليف نماز و روزه من چه مى شود؟ آيا بايد نمازها شكسته خوانده شود؟ ممكن است من تا آخر عمر به همين حالت باقى بمانم در اين صورت تكليف روزه ها چه مى شود؟
(على سپاسى)
پاسخ:
فتواى حضرت امام (ره) همين است. و اما روزه ها را بايد در ايام تعطيل قضا كنيد.

مهريز يزد برادر م. ب
1ـ در مورد چشم زخم مقاله اى در شماره49 پاسداراسلام داشتيم مراجعه كنيد.
2ـ چنين اطلاعاتى در مورد جن نداريم.
پاورقي ها: