گزارش هاى علمى پژوهشى


پيشگيرى, موثرترين سلاح عليه سرطان است
به نوشته مجله هفتگى فوكوس, هرچند كه از طريق آزمايشات ژنى و برنامه هاى شناسايى به موقع, مى توان تعداد بيمارانى را كه در اثر سرطان جان خود را از دست مى دهند كاهش داد, ليكن اقدامات پيشگيرانه هم چنان به عنوان موثرترين سلاح عليه سرطان به شمار مى رود.
فوكوس با اشاره به اين كه در بدن انسان بيش از 150 ژن تاكنون شناسايى شده كه صدمه و آسيب به آن ها مى تواند, باعث ايجاد تومور سرطانى شود, مى نويسد, براساس آمار جامعه سرطان آلمان, سرطان ريه, فراوان ترين تومور در مردان است كه از طريق شناسايى به موقع مى توان شانس زنده ماندن بيمار را تا پنج برابر بالا برد.
اين مجله ضمن اشاره به اين كه سالانه 22 هزار آلمانى به سرطان پروستات مبتلا مى شوند, مى افزايد, سرطان معده و روده در مجموع زيادترين نوع سرطان در آلمان است كه سالانه بيش از 100 هزار مرد و زن به اين بيمارى مبتلا مى شوند.
اين نشريه به نقل از يورگن ريمن, متخصص سرطان از كلينيك پزشكى شهر لودويگس هافن اعلام مى دارد, از طريق شناسايى به موقع سرطان, تغذيه كم چربى و غذاى سرشار از مواد حجيم و اليافى (مواد بالاستيكى), مى توان از اكثر مرگ و ميرها جلوگيرى كرد.
از سوى ديگر كلاوس بارترام, رئيس انستيتوى ژنتيك انسانى از دانشگاه هايدلبرگ آلمان مى گويد, محققين در ژن سرطان سينه (زنان) موسوم به بى.آر.سى.اBRCA1 1, صدها ژن جهش يافته (موتان) مختلف كشف كردند.
بارترام مى افزايد, در حالى كه بعضى از اين ژن هاى جهش يافته بى خطر و بى ضرر هستند, مع هذا تعداد زيادى از آن ها خطرناك مى باشند. بعضى از اين ژن هاى جهش يافته احتمال ابتلإ به سرطان روده, پوست و تخمدان را بالا مى برند و بعضى ديگر در اين مورد اثرى از خود نشان نمى دهند.
يورگ هوهايزل مى گويد, طى چند سال آينده ((چيپ هاى ژنى)) در اختيار قرار خواهند گرفت كه قادرند ده ها هزار ژن جهش يافته (موتان) را يك باره و در طى چند ساعت شناسايى كنند.
دانشمندان مى گويند: با توجه به اين كه فقط ده درصد از كل بيمارىهاى سرطانى توارثى هستند, اين فن و روش جديد (چيپ هاى ژنى), در تشخيص و شناسايى به موقع 90 درصد ديگر بيمارىهاى سرطانى نيز تحولى ايجاد مى كند.
اين مجله با توجه به اين كه 42 هزار و 700 زن در آلمان طى سال 1995 ميلادى, به سرطان سينه مبتلا شدند و به خيل بيماران سرطان سينه پيوستند, آن چه در اين رابطه قابل توصيه است, معاينه مرتب, كنترل پزشكى و ماموگرافى (عكس بردارى از سينه زن جهت تشخيص غدد سرطانى) از سن 50 سال به بالا است.
علائم هشدار دهنده سرطان سينه, سفت و سخت شدن پوست, بروز گره در زير پوست, كشش و جمع شدن پوست, تراوش ترشحات از نوك سينه و بروز ورم ها در زير بغل است.
نشريه فوكوس با اشاره به اين كه طى سال 1995 ميلادى تعداد 37 هزار نفر در آلمان به سرطان ريه مبتلا شده, مى نويسد, علائم هشداردهنده اين نوع سرطان, سرفه شديد و طويل المدت, گرفتگى صدا به طور پيوسته, درد در بخش سينه, تنگى نفس و خلط آغشته به خون است.
فوكوس با توجه به اين كه 51 هزار و 800 نفر در آلمان در سال 1995 ميلادى به مبتلايان سرطان روده بزرگ و روده راست, اضافه شدند, مى افزايد, علايم هشدار دهنده اين بيمارى, پيدايش خون در مدفوع و تغيير در عادات تخليه مدفوع مى باشد و آن چه در رابطه با اين بيمارى توصيه مى شود, آزمايش خون و مدفوع از سن 45 به بالا است.
اين مجله در ادامه با اشاره به اين كه 25 هزار و 600 زن در آلمان طى سال 1995 ميلادى, مبتلا به سرطان دهانه رحم, بدنه رحم و تخمدان ها شدند, مى نويسد, از آن جا كه سرطان دهانه رحم را مى توان از طريق نمونه بردارى, در مراحل اوليه تشخيص داد, آن چه در اين رابطه قابل توصيه است, نمونه بردارى سالانه از سن 20 سالگى به بالا است.
طى سال 1995 ميلادى, 19 هزار و 800 نفر جديدا در آلمان به سرطان معده مبتلا شدند و علايم هشدار دهنده اين بيمارى, احساس فشار و احساس پرى معده, بى اشتهايى, استفراغ و آروغ زدن زياد است.
طى سال 1995 ميلادى, 25 هزار و 100 مرد در آلمان مبتلا به سرطان پروستات شدند و علايم هشدار دهنده در رابطه با اين بيمارى, جريان ضعيف و قطع موقتى ادرار, و داشتن مشكل در هنگام عمل تخلى ادرار, مى باشد.
اين مجله با اشاره به اين كه سيگار كشيدن و روش تغذيه اشتباه و نامطلوب براى ابتلإ به سرطان, خطر محسوب مى شوند, عوامل (فاكتورهاى) خطر براى ابتلإ به سرطان در كشور ايالات متحده امريكا را اعلام كرده مى نويسد:

عامل خطر درصد (مرگ در اثر سرطان)
سيگار كشيدن30
اضافه وزن, تغذيه نامطلوب30
كمبود حركت 5
قابليت ژنى5
آلودگى محيط زيست 2
عفونت ويروسى5
عوامل ديگر23

فوكوس با اشاره به اين كه محققين مركز پژوهش سرطان در شهر هايدلبرگ آلمان در حال حاضر بر روى مواد موثر گياهى كه قادرند, از سرطان پيشگيرى كنند, آزمايش مى كنند, مى نويسد, اسفناج و هويج داراى ويتامين آA , فلفل فرنگى (دلمه اى) و مركبات و كيوى داراى ويتامين سىC و روغن زيتون, گردو و فندق كه داراى ويتامين اىE مى باشند, مى توانند, از سرطان پيش گيرى كنند.
اين مجله مى افزايد, اين مركز پژوهش سرطان كه اثر ديگر مواد موثر گياهى, از جمله روغن نعناع, گياه اسطوخوددوس, زردآلو, توت فرنگى, تمشك و دانه سويا را نيز مورد بررسى قرار داده و اعلام داشته است كه اين مواد نيز مى توانند در جهت پيشگيرى از سرطان موثر باشند.
فوكوس در رابطه با حمايت و حفظ شخصى براى جلوگيرى از ابتلإ به سرطان توصيه هايى كرده, مى نويسد, فردى كه قصد دارد خود براى پيشگيرى از ابتلإ به سرطان فعال گردد, بايستى سيگار نكشد, و روزانه از خوردن ميوه و سبزيجات تازه و مصرف غلات كه سرشار از مواد اليافى (بالا ستيكى) هستند, اجتناب نكند. اجتناب از اضافه وزن, مصرف كم گوشت قرمز و چربى, ورزش و حركت به طور مرتب, اجتناب از استفاده زياد اشعه خورشيد, مراجعه به پزشك در صورت مشاهده ورم هاى غير عادى در بدن, و دورى از مواد سرطان زا در محل كار از جمله توصيه هاى ديگر هستند.

كشف نحوه عمل ويروس كشنده آنفولانزا
هشتاد سال پس از مرگ قريب به 40 ميليون تن در جريان شيوع آنفولانزاى اسپانيايى در سال 1918, دانشمندان به راز شيوه عمل ويروس كشنده آنفولانزا دست يافته اند.
به نوشته روزنامه هاى اينديپندنت و گاردين چاپ لندن ويروس آنفولانزا كه در انواع كشنده و غير كشنده ظاهر مى شود, نظير ديگر انواع ويروس ها, داراى مكانيزم توليد مثل نيست و براى تكثير خود نيازمند آن است كه به درون سلول هاى موجودات جاندار نفوذ كند و با جاى دادن اطلاعات ژنتيك خود در درون اطلاعات ژنتيك سلول شرايطى را فراهم آورد كه با هر بار تقسيم سلول, يك نمونه از ويروس نيز تكثير شود.
مطالعات دانشمندان در گذشته نشان داده بود كه ويروس آنفولانزا عمدتا به ريه و سيستم تنفسى انسان حمله ور مى شود, اما در مواردى نيز نمونه هاى حمله ويروس به ديگر اعضإ بدن مشاهده شده است.
هرچند محققان به اين مسإله پى برده بودند كه انواع بى خطر ويروس آنفولانزا مى توانند با جهش هاى ژنتيكى به انواع خطرناك و كشنده تبديل شوند و هرچند اين نكته نيز بر آنان روشن شده بود كه برخى از انواع ويروس آنفولانزا از حيوانات اهلى نظير مرغ و خوك به بدن انسان منتقل مى شوند, اما اين مطلب كه چرا ويروس آنفولانزا عمدتا به سيستم تنفسى انسان حمله ور مى شود و چرا در مواردى از اين قاعده كلى عدول مى شود, براى آنان همچنان ناشناخته باقى مانده بود.
بر اساس تحقيقات دو محقق ژاپنى ويروس سطح آنفولانزا با برخى از انواع پروتئين هاى مخصوص پوشيده شده است و ويروس آنفولانزا براى آن كه بتواند به درون سلول هاى انسان نفوذ كند بايد اين پروتئين ها را بشكافد. اين امر تنها با استفاده از نوعى آنزيم امكان پذير است كه عمدتا در سيستم تنفسى انسان وجود دارد.
به اين ترتيب ويروس آنفولانزا با خانه كردن در سيستم تنفسى آدمى و بهره گيرى از آنزيم موجود در اين سيستم, پروتئين سطح خود را شكاف مى دهد و سپس وارد سلول هاى موجود در سيستم تنفسى مى شود.
تحقيقات دكتر كاوائوكا و دكتر گوتو نشان مى دهد كه برخى ديگر از آنزيم هايى كه در ساير اعضإ بدن, از جمله در مغز يافت مى شود, براى شكافتن پروتئين هاى ديگرى كه روى سطح ويروس آنفولانزا قرار دارد مناسب اند و به همين علت است كه ويروس گه گاه به ديگر اعضإ بدن حمله ور مى شود.
كشف تازه مى تواند به محققان در زمينه اتخاذ استراتژىهاى جديد براى مقابله با ويروس خطرناك آنفولانزا كمك شايانى بكند. روش پزشكان در مبارزه با اين بيمارى تاكنون متكى به توليد واكسن هاى پرقدرت بوده است.
اما از آن جا كه ويروس آنفولانزا در هر نوبت نسبت به واكسن هاى تازه مقاوم مى شود, عرصه بر پزشكان, در زمينه توليد واكسن هاى باز هم قدرت مندتر, به كلى تنگ شده است.
دانشمندان اميدوارند با شناخت تازه اى كه از نحوه عمل ويروس آنفولانزا به دست آمده بتوانند به شيوه اى جديد و بدون نياز به ابداع واكسن هايى كه بيم مقاوم شدن ويروس در برابر آن مى رود, با اين دشمن خطرناك مقابله كنند.
پاورقي ها: