پاسخ به نامه ها


O سوال:
1 ـ نماز مغرب و عشإ به دلائلى خوانده نمى شود و هنگامى كه شخص مى خواهد به جا آورد مى بيند كه ساعت از نيمه شب گذشته, حكم شرعى به چه صورت مى باشد.
2 ـ شخصى كه آماده براى اقامه نماز مى شود اگر نماز را موقعى كه صداى موذن را شنيد و اذان به پايان نرسيده شروع كند صحيح است يا نه؟
3 ـ شخصى متولد مراغه است و در همان سنين اول يك يا دو سالگى همراه خانواده به تبريز منتقل مى شود اگر اين شخص بخواهد به تهران سفر كند و در حين سفر هنگام عبور از مراغه ساعاتى را آن جا باشد آيا نماز چهار ركعتى اش را شكسته بخواند چون مسافر است و يا تمام بخواند چون زادگاه اوليه اوست؟(مراغه: مهدى ـ ع)
پاسخ:
1 ـ بدون قصد ادا و قضا نماز مغرب و عشا را بخواند.
2 ـ گفتن اذان معيار نيست هرگاه مطمئن شد وقت داخل شده است بايد نماز را بخواند.
3 ـ اگر از مراغه اعراض نكرده باشد نمازش تمام است. اعراض يعنى اين كه تصميم داشته باشد تا آخر آن جا را مسكن خود قرار ندهد.


O سوال:
1 ـ شخصى كه تا سن 18 سالگى به علت دسترسى نداشتن به مرجع تقليد و توضيح المسائل مراجع, به دستور والدين كه مقلد حضرت امام(ره) بوده اند عمل نمايد و بعد از 18 سالگى به مدت دو سال به جهت شناخت مجتهد اعلم احتياطا عمل نمايد, اعمال شخص مذكور تا 18 سالگى و دو سال اخير چه حكمى دارد؟
2 ـ در صف نماز جماعت خصوصا مساجد كه جمعيت زياد دارد ديده مى شود كه بعض مردم از روى مهر و يا سجاده كه اسم الله يا آيات قرآن روى آن نوشته يا دوخته شده گذشته و پا روى آنها مى گذارند چه حكمى دارد؟(دامغان: سيد اكبر هـ)
پاسخ:
1 ـ ابتدا بايد اعلم را پيدا كند و از او تقليد نمايد و اعمال خود را طبق نظر او محاسبه كند و اگر اعلم را نتوانست تشخيص دهد مخير است يكى از كسانى را كه معلوم است اعلم يكى از آنهاست مرجع خود قرار دهد.
2 ـ پاگذاشتن بر اسامى مقدسه هتك است و جايز نيست ولى اگر بدون توجه باشد گناهى بر آنها نيست.


O سوال:
پارچه فروشى روبروى منزل ماست كه از او پارچه مى خريم, مى گويد اين مقدار پارچه را نقدا خريدارى كنيد مى شود ده هزار تومان و اگر يك ماهه باشد مى شود ده هزار و پانصد تومان و هر چه مدت بيشتر بشود قيمت هم بيشتر مى شود. از نظر اسلام پولى كه اين آقا مى گيرد حلال است يا حرام؟(كرج: محمد,ر)
پاسخ:
اگر بعد از تعيين قيمت و تمام شدن معامله اين قرارداد را بگذارد ربا و حرام است ولى اگر قبل از خريد نرخ را چنين تعيين كند كه اگر يك ماهه پول را مى پردازيد آن را به اين قيمت مى فروشم و اگر دو ماهه به اين قيمت و هم چنين … و پس از تعيين زمان و قيمت معامله را انجام مى دهد اشكال ندارد.


O سوال:
1 ـ بنده به موسيقى سنتى ايران علاقه دارم مى خواستم بدانم كه آيا موسيقى سنتى ايران هم جزء غنا محسوب مى شود يا نه؟ موسيقى هايى كه از راديو و تلويزيون پخش مى شود چطور؟
2 ـ گاهى اوقات سوالاتى براى جوانان مطرح مى شود كه جواب آن ها را در توضيح المسائل مراجع خود پيدا نمى كنند آيا راهى هست كه جوانان با دفاتر مراجع خود تماس بگيرند؟(تهران: حسن, ك, ف)
پاسخ:
1 ـ موسيقى كه مناسب مجالس لهو و لعب است حرام است تشخيص آن با خود شماست اگر شك داشته باشيد كه اين عنوان بر آن صدق مى كند يا نه باز هم حرام نيست.
2 ـ البته مى توانند با دفتر مرجع خود تماس بگيرند, كافى است بر پشت پاكت بنويسند: قم دفتر حضرت آيه ا…


O سوال:
روايتى از حضرت رسول(ص) نقل شده كه مى فرمايد: ((يا على سعادتمند آن كسى است كه نماز خود را به جماعت بخواند و با علما همنشين باشد و بدبخت و شقى كسى است كه نماز پنجگانه را تنها بخواند)) بنده كه پنجاه سال از عمرم مى گذرد اين چنين دستورى به چشمم نخورده مقصود از اين حديث چيست؟
(آبدانان: اـ ع ـ شجاعى)
پاسخ:
شقاوت يك امر نسبى است اگر كسى از يك قرعه كه ممكن بود به اسمش درآيد و جايزه اى نصيبش شود محروم بماند با اين كه ضررى نكرده است و فقط سودى از دستش رفته صحيح است اگر بگويد بدشانس يا بدبخت بودم و اين هم نوعى شقاوت است. منظور از آن حديث اين است كه محروم شدن از نماز جماعت نوعى بدبختى است زيرا انسان از يك سود عظيم محروم شده است نه اين كه نماز فرادى شقاوت بار باشد بلكه شقاوت در از دست دادن ثواب شركت در جماعت است هرچند او در اين امر گناهى نداشته باشد.


O سوال:
1 ـ اگر فردى هنگام تكبيره الاحرام اشتباها به جاى نيت نماز ظهر, نماز عصر را نيت كند و در همان ركعت اول متوجه اين اشتباه بشود آيا نماز را بشكند و دوباره نيت كند يا اين كه نمازش صحيح است؟
2 ـ آيا وقت نماز ظهر تا هنگامى است كه وقت مخصوص نماز عصر نشده باشد؟
3 ـ آيا شكستن و قطع كردن نماز احتياط بمانند نمازهاى واجب گناه است؟
4 ـ آيا نمازهاى نذرى را مى توان به جماعت خواند؟
5 ـ آيا روزه قضا در حال مسافرت صحيح است؟
6 ـ وجود مجسمه در منزل حرام است يا مكروه؟
7 ـ در چه مواقعى بوسيدن دست جايز شمرده شده و احيانا استحباب دارد؟
8 ـ دليل اين كه شيعه معتقد است سجده مى بايست بر مهر باشد, اعم از خاك, سنگ, پارچه و غيره چيست؟
(ازنا: محسن,م)
پاسخ:
1 ـ اگر قصدش همان نماز ظهر بوده و به اشتباه لفظ عصر را گفته اشكال ندارد.
2 ـ آرى وقت نماز ظهر در وقتى كه به مقدار چهار ركعت به مغرب باقى مانده تمام مى شود.
3 ـ نماز احتياط جزء نماز است و نبايد آن را شكست.
4 ـ نماز نذرى را نمى توان به جماعت خواند.
5 ـ روزه قضا گرفتن در سفر صحيح نيست.
6 ـ داشتن مجسمه و نگه داشتن آن اشكال ندارد.
7 ـ در بعضى از روايات است كه بوسيدن دست پيامبر(ص) و كسى كه به خاطر او مورد احترام است جا دارد و مناسب است و البته بوسيدن دست پدر و مادر نيز خوب است.
8 ـ دليل لزوم سجده بر اشيإ خاص روايات است و پارچه از آنها نيست.


O سوال:
1 ـ تطهير لباس و يا پتو زير شير آب چگونه است؟
2 ـ بعد از تطهير لباس يا پتو و فشار دادن آن و خارج شدن غساله آن آيا ظرفى كه لباس يا پتو در آن تطهير شده پاك است و يا آبى كه از پتو يا لباس در ظرف مى ماند پاك است؟
3 ـ چنان چه كفش يا دمپايى انسان نجس شود آيا بعد از شستن و تطهير فشار دادن آن لازم است؟(شاهين شهر: احمدى)
پاسخ:
1 ـ به احتياط واجب بايد پتو يا لباس را زير آب قدرى فشار دهيد كه آب آن خارج شود.
2 ـ چون با آب كر مى شوييد آبى كه در طشت مى ماند يا از پتو در وقت شستن مى ريزد پاك است.
3 ـ كفش و دمپايى را لازم نيست فشار دهيد.


O سوال:
1 ـ منظور از معرفت نفس در حديث شريف ((من عرف نفسه فقد عرف ربه)) چيست؟
2 ـ مقام تحديث كه يكى از مقامات امام است يعنى چه؟
3 ـ مراحل سير و سلوك و تهذيب و تزكيه نفس چه مى باشد؟(اردبيل: محمود,خ)
پاسخ:
1 ـ معرفت نفس ابعاد مختلفى دارد و شايد منظور در اين حديث شناخت آن از نظر فقر و نياز مطلق به رحمت الهى باشد.
2 ـ ممكن است منظور از تحديث سخن گفتن ملائكه با آنان باشد.
3 ـ بايد كتابهاى اخلاقى را بخوانيد.


O سوال:
1 ـ وقتى انسان به ركعت دوم نماز جماعت اقتدا مى كند و ركعت اول او به حساب مىآيد و امام جماعت بعد از ركوع و سجود تشهد مى خواند آيا انسانى كه در ركعت دوم اقتدا كرده و در اين حالت نيمخيز است آيا ذكر تشهد را همراه امام بايد بخواند يا نه؟
2 ـ اگر كسى در تسبيحات اربعه شك كند دو تا گفته يا سه تا, چه حكمى دارد؟
3 ـ در نافله نماز شب انسان بايد الهى العفو را به طور كامل بگويد يا العفو تنها كافى است؟
و ذكر به چه وسيله اى گفته شود تا شمارش آن به سيصد مرتبه كامل شود؟
4 ـ شخصى كه ركعت سوم و چهارم نماز در بيشتر مواقع شك مى كند چه حكمى دارد؟ (نائين: محمد رضا مفتاح)
پاسخ:
1 ـ مى تواند تشهد را بخواند يا ذكرى ديگر بگويد.
2 ـ يك تسبيحات واجب است و دو تاى ديگر مستحب است بنابراين مى تواند يكى ديگر هم بگويد.
3 ـ مستحب است 300 بار العفو بگويد و مى تواند با تسبيح بشمارد.
4 ـ اگر كثيرالشك است به شك خود اعتنا نكند و بنا بگذارد كه چهار ركعت خوانده است.

دامغان برادر س, ا , هـ
آن آب پاك است و غسل ندارد, وضو را نيز باطل نمى كند ولى از صحبت كردن با زن و دختر نامحرم اگر موجب تحريك شهوت است (كه هست) اجتناب كنيد هر چند فاميل باشد.


جديدترين آثار مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم كه به دفتر مجله اهدإ شده است:
فروغ ابديت, آيت الله جعفر سبحانى, چاپ پانزدهم
بانوى مهتاب, مرتضى دانشمند
خانواده در قرآن, دكتر احمد بهشتى
وحى در اديان آسمانى, آيه الله ابراهيم امينى
دو چهرگان (نفاق, آفت دين و اجتماع) سيدمحمد حسينى
زنان نمونه, على شيرازى
آشنايى با سوره ها, جواد محدثى
قطعات, مجموعه نثر ادبى درباره موضوعات دينى و مناسبت ها
مسند فاطمه الزهرا سلام الله عليها, السيد حسين شيخ الاسلامى.
جزيره خضرإ در ترازوى نقد, علامه سيد جعفر مرتضى عاملى, ترجمه محمد سپهرى
جهنم چرا؟; محمد حسن قدردان قراملكى
خدا و مسإله شر, محمد حسن قدردان قراملكى
پاورقي ها: