دانستنى هايى از قرآن؛ بهشت جاويدان گراميتان باد

 

دانستنى هايى از قرآن
بهشت جاويدان گراميتان باد

 


 

((و سيق الذين اتقوا ربهم الى الجنه زمرا حتى اذا جإوها و فتحت إبوابها و قال لهم خزنتها سلام عليكم طبتم فادخلوها خالدين)).(سوره زمر, آيه73)
آنان كه تقواى الهى را پيشه كردند, گروه گروه به سوى بهشت برده مى شوند و هنگامى كه به آن مى رسند, درهاى بهشت گشوده مى شود و نگهبانان بهشتى به آن ها مى گويند: سلام بر شما گوارايتان باد. به بهشت برين وارد شويد و جاودانه در آن بمانيد.
سوق: ترغيب و تحريض بر حركت كردن و راه رفتن. در مورد اين كه چرا انسان هاى باتقوا و بهشتيان را به بهشت مى رانند و سوق مى دهند, تفاسير مختلفى نقل شده ولى ممكن است ـ چنان كه برخى ذكر كرده اند ـ مقصود اين باشد كه شوق فرشتگان رحمت الهى براى ديدار با اهل تقوا بيش از شوق اينان براى رسيدن به بهشت باشد و به نظر اينجانب شوق خود بهشت براى در برگرفتن اين افراد شايسته, بالاتر است از شوقى كه اين ها به بهشت دارند, از اين روى آنان را با سرعتى بيشتر از سرعت خودشان به طرف بهشت مى برند تا هرچه زودتر به آن جا برسند و از نعمت هاى جاويدان الهى برخوردار گردند. صاحب مجمع البيان معتقد است كه سوق در اين آيه براى مقابله با سوق در آيه قبل است كه در مورد كفار و دوزخيان آمده بود مانند بشارت كه پيوسته در مورد خير به كار برده مى شود ولى گاهى خداوند كفار را به جهنم و عذاب دردناك نيز بشارت مى دهد كه اين براى تقابل بشارت خير است. مى فرمايد: فبشرهم بعذاب اليم آنها را به عذابى دردناك بشارت ده. البته تفاوتى كه در اين جا دارد اين است كه سوق در مورد كفار با تحقير و اهانت است ولى در مورد پاك سرشتان باتقوا, با اكرام و احترام و گرامى داشتن صورت مى پذيرد.
زمرا: يعنى گروه گروه و دسته دسته. گويا اهل بهشت همه با هم نمى روند, زيرا در درجات با يكديگر تفاوت دارند, لذا هر گروه طبق درجه و مقام خود به بهشت مى رود.
و فتحت ابوابها: واو حاليه است. و حمله فتحت إبوابها حال است, يعنى به بهشت مىآيند در حالى كه بهشت پيش از آمدنشان ـ براى استقبال از آنان ـ درهاى خود را گشوده است و اين نهايت احترام و تقدير است مانند ميزبانى كه به احترام مهمان, درهاى خانه خود را پيش از آمدنش بر رويش مى گشايد.
سلام عليكم: يعنى سلامتى از خدا براى شما باد و يا اين كه بشارتى است براى جاودانگى در سلامتى و تندرستى و دورى كامل از تمام آفات و بليات.
طبتم : طيب يعنى پاكيزگى. اين جايگاه برايتان خوش و خرم باد, و گوارايتان باد دخول در بهشت و رسيدن به رحمت گسترده و بى پايان الهى. علامه طباطبايى(ره) معتقد است كه طبتم ممكن است بيانگر علت اطلاق سلام باشد.
خالدين: براى هميشه در بهشت, جاودانه بمانيد.
نكته اى كه جلب توجه مى كند اين كه در مورد اهل جهنم فرمود: هرگاه به آن مى رسند, درهايش گشوده مى شود ولى در مورد اهل بهشت مى فرمايد: درهايش قبل از رسيدن آنان گشوده مى شود و اين اشاره است به احترام خاصى كه براى آنان قائل شده اند. در جاى ديگر قرآن مى فرمايد: ((جنات عدن مفتحه لهم الابواب)) بهشت هايى كه درهايش بر روى آنان گشوده است.

علت انتخاب اين آيه:
در اين انديشه بودم كه اين ماه ـ كه ماه امام خمينى است ـ چه آيه اى را براى تفسير اختيار كنم. آيات زيادى مى توانست بيانگر شخصيت امام باشد ولى به هر حال به نظرم رسيد از خود قرآن استمداد كنم , آن را گشودم اين آيه مباركه آمد. ديدم چقدر مناسب است و لذا بر آن آمدم كه ترجمه اى گذرا از آن شود تا مقام اين مردان خدا بر مومنين بيشتر مشخص گردد. امام كه خود الگوى تقواپيشگان بود و در پارسايى سرآمد همگان بود, اينك به بهشت جاودان شتافته و به ما مى گويد: ((يا ليت قومى يعلمون بما غفر لى ربى و جعلنى من المكرمين)) اى كاش قوم من مى دانستند كه خداوند چگونه مرا مورد آمرزش قرار داد و گراميم داشت. و سزاوار است درهاى هشتگانه بهشت بر روى تابان او گشوده شود و فرشتگان رحمت بر او سلام كنند و او را به بهشت جاودانه بشارت دهند. گوارايش باد.