جهاد از چه افرادي پذيرفته است

 

جهاد از چه افرادى پذيرفته است
اوصاف مجاهدين فى سبيل الله

پذيرش مجاهد در راه خدا شرايطى دارد:

1. التائبون: يكى از شرايط و ويژگى هاى مومنان مجاهد آن است كه همواره از گناهان, تخلفات و اشتباهاتى كه مى كنند و از مرز قانون و حكم خدا خارج مى شوند توبه نمايند. اگر هر فردى مواظب اعمال خود باشد و نفس خود را محاسبه كند و نسبت به گناهان استغفار نمايد هرگز گرد خلاف نمى گردد.
2. العابدون: ويژگى ديگر مجاهدين عبادت و بندگى خداست, اگر مجاهدين بنده خدا باشند بت پرست, مقام پرست و پول پرست نخواهند بود و خودپرست و مغرور نخواهند شد.
3. الحامدون: ويژگى سوم آنان ستايش پروردگار جهان است. كسى كه خدا را حمد مى كند ديگر در برابر صاحبان زر و زور به چاپلوسى نمى افتد و حكم خدا و مصالح مسلمين را فداى منافع شخصى و گروهى خود نمى كند.
4. السائحون: مجاهدان فى سبيل الله روزه مى گيرند و با روزه گرفتن و كنترل غرائز حيوانى از وابستگى به دنيا مى برند و از جان خود در راه حق مى گذرند.
5. الراكعون: با ركوع و خضوع و خشوع در برابر آفريدگار خود در مقابل بيگانگان چون سروى سرفراز مى ايستند و از كيان اسلام دفاع مى كنند.
6. الساجدون: در مقابل عظمت بى پايان حق به سجده مى افتند و با ركوع و سجود و انجام فريضه ((نماز)) بهترين راه خودسازى وارتباط با خالق هستى را انتخاب مى كنند.
7. الامرون بالمعروف: امر به معروف مى كنند.
8. والناهون عن المنكر: نهى از منكر مى نمايند.
شش ويژگى اول در ارتباط با خودسازى فرد بود ولى دو ويژگى امر به معروف و نهى از منكر راجع به اصلاح جامعه و سعى در پياده كردن ارزش هاى نيك الهى در اجتماع و جلوگيرى از مفاسد و زشتى هاست. جامعه اسلامى ابتدا بايد خود از هرگونه خصلت هاى كفرآميز منزه باشد و پس از آن با مراقبت از يكديگر نسبت به مسئوليت هاى اسلامى و ترك بدىها و زشتى ها قدم بردارند تا جامعه يك جامعه اسلامى به تمام معنى باشد. امر به معروف و نهى منكر به آنان هشدار مى دهد كه مواظب رشد ميكرب هاى فساد در درون خود و جامعه باشند.
9. و الحافظون لحدود الله: آخرين ويژگى مجاهدين, پاسدارى از مرزهاى خدا و دستورات حيات بخش اسلام است. چون اگر كسى حدود الهى را حفظ نكرد و از مرزهاى ممنوعه تجاوز نمود, نمى تواند يك مجاهد واقعى باشد.
اميدواريم با رعايت موازين اسلامى و حدود الهى همه ما جزو مجاهدين در راه خدا و مدافع حريم ولايت باشيم.