دانستنى هايى از قرآن؛ دوستى با دشمن خدا … هرگز

 

دانستنيهايى از قرآن
دوستى با دشمن خدا .. هرگز

((يا ايها الذين آمنوا لا تتخذوا عدوى وعدوكم اوليإ تلقون اليهم بالموده و قد كفروا بما جإكم من الحق يخرجون الرسول و اياكم ان تومنوا بالله ربكم ان كنتم خرجتم جهادا فى سبيلى و ابتغإ مرضاتى تسرون اليهم بالموده و انا اعلم بما اخفيتم و ما اعلنتم و من يفعله منكم فقد ضل سوإ السبيل)).
(سوره ممتحنه, آيه1)
اى كسانى كه به خدا ايمان آورده ايد دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى مگيريد. دوستى را با آنان در ميان مى گذاريد در حالى كه آنها به آن حقى كه براى شما رسيده (اسلام) كافر شده اند. پيامبر و شما را از وطنتان بيرون مى كنند زيرا به خدا و پروردگارتان ايمان مىآوريد اگر شما به خاطر جهاد در راه من و براى بدست آوردن خوشنودى و رضايتم از وطن خارج شده ايد آنان را دوست خود نپنداريد و پنهانى به آنان اظهار محبت نكنيد زيرا من از پنهان و آشكار شما آگاهم و هركه از شما آن كار را بكند بى گمان راه راست را گم كرده است.
هر چند شان نزول آيه حاطب بن بلتعه است كه محرمانه نامه محبت آميز به كفار قريش فرستاد زيرا خانواده اش در مكه بود و خود به مدينه با رسول خدا هجرت كرده بود و كفار قريش با تماس محرمانه خود با خانواده حاطب مى خواستند از حركت و آهنگ جهاد پيامبر با خبر شوند و حاطب به خاطر حفظ جان زن و بچه اش يا به خاطر مسائل ديگر (كه معلوم نيست) نامه اى نوشت و به قريش خبر داد كه پيامبر قصد آمدن به مكه را دارد و آن نامه را به زنى به نام صفيه داد و آن زن نامه را در موهاى خود مخفى كرد (گويا مرز شديدا از طرف مسلمانان كنترل مى شد) و جبرئيل امين فرود آمد و به پيامبر خبر داد و حضرت با فرستادن گروهى به سرپرستى اميرالمومنين (ع) نامه را از آن زن گرفت و سپس حاطب به معذرت خواهى افتاد.
اين آيه بدان مناسبت نازل شده ولى خصوصيتى در آن ديده نمى شود بلكه بطور عام نوشته شده و براى هر زمانى مفيد و كارساز است. بلكه اين يك راه حل كلى و يك نظام سياست خارجى قرآنى است كه بايد مو به مو اجرا شود .
در اين آيه شريفه, قرآن به شدت مومنين را از ايجاد پيوند دوستى و مودت با مشركين و كفارى كه سر جنگ با مسلمين دارند بر حذر مى دارد و آنها را از هر حركتى محرمانه يا آشكار كه منجر به دوستى و محبت با آن دشمنان خدا و رسول است هشدار مى دهد.
تلقون اليهم بالموده: القإ مودت يعنى اظهار مودت و اعلان آن به كفار و دشمنان خدا و مسلمانان.
بما جإكم من الحق: منظور از حق, دين مبين اسلام است.
مرضاه: معناى آن همان رضا و خوشنودى است.
خداوند مى فرمايد اگر به خاطر رضاى خدا و جهاد در راه خدا از وطن خارج شديد ديگر دشمن خدا و خود را دوست مگيريد. ميان اين شرط و مشروط ملازمه است يعنى مگر ممكن است كسى خدا را دوست داشته باشد , با اين حال دشمنش را دوست خود پندارد و با او رابطه سياسى داشته باشد؟!
تسرون اليهم بالموده: يعنى محرمانه اظهار محبت با دشمن خدا مى كنيد.
ممكن است روزى سياست اقتضا كند كه صورت ظاهر به دشمن دشنام هم بدهيم , ناسزا هم بگوئيم, شعار هم عليه او بدهيم, تظاهرات هم بنمائيم ولى محرمانه و از پشت درهاى بسته به او خبر بدهيم كه ما با هم رفيق و دوستيم! اين كار خيلى خطرناك و بزرگترين ضربه به كالبد انقلاب و كشور است. البته چنين كارى بحمد الله در كشور جمهورى اسلامى رخ نداده و رخ نخواهد داد و لى اگر گاهى برخى از مسوولين به چنين فكر غلطى بيفتند بايد بدانند كه با اين كار نه تنها تيشه به ريشه خود مى زنند بلكه بزرگترين خيانت را به كشور اسلامى روا مى دارند. جالب است كه در آيه دوم خداوند ميفرمايد: ((ان يثقفوكم يكونوا لكم اعدإ و يبسطوا ايديهم اليكم و السنتهم بالسوء و ودوا لو تكفرون)) پس اگر كفار بر شما پيروز شوند از دشمنى خود دست برنمى دارند و دوستى شما با آنان سودى نخواهد داشت بلكه با دست و زبان به شما صدمه مى رسانند و شما را آزار مى دهند جز آنكه به دين آنان درآئيد و از اسلام اعراض كنيد.
اين آيه چقدر روشن و جالب مسائل را توضيح مى دهد و سياست اسلام را بيان ميكند كه بايد دولت اسلامى صادقانه برخورد كند و حتى اگر روزى به خاطر مصالح ملى ناچار به ايجاد نوعى رابطه بادشمن باشد آن را بر ملا نموده و اعلام كند نه آنكه پشت پرده دوستى نموده و صورت ظاهر دشمنى كند!
ضمنا اين آيه شريفه به ما مى فهماند كه هرگز دشمن قسم خورده مسلمانان قصد ايجاد رابطه ندارد بلكه دشمنى آن پس از ايجاد رابطه بيشتر خواهد شد, زيرا مسلمانان را با آن كار به ذلت مى كشاند و آنگاه با دست و زبان و سلاح بر آنان مى تازد مگر آنكه اعلام نوكرى كنند. خداى رحمت كند امام خمينى را كه ميفرمود: آمريكا رابطه نمى خواهد, آمريكا نوكر مى خواهد. راستى همين طور است.
كارگزاران و مسوولان محترم دقت نمايند كه آمريكاى جنايت كار بزرگترين دشمن خدا و ملت ايران , جز اين چيزى نمى خواهد كه ايران اسلامى را به نوكرى خود وادارد . البته كور خوانده است و خيال باطلى در سر دارد زيرا اين كشور كه با تاييدات امام زمان روحى فداه و با وجود رهبرى بيدار و هشيار و ملتى در صحنه و جان بر كف و مطيع ولايت فقيه ادامه زندگى در مسير خط مستقيم امام خمينى مى دهد هرگز آرمان مقدسش را كه با خون ده ها هزار جوان به دست آمده و صدها هزار معلول و مجروح آن را رقم زده اند و با خون مقدس اينان نگاشته شده است با رابطه اى بى ارزش و پوچ با دشمنى خونخوار و غدار معامله نمى كند و با اين آيات مقدس قرآن كه خط و راه را روشن كرده و جاى تاويل ندارد و با آن همه كلمات درربار امام امت قدس سره , هرگز براى ايجاد رابطه با دشمن خدا و دشمن امت اسلامى نمى شتابد و پيوسته مرگ در راه حق را ارزشمندتر از زندگى ذلت بار مى داند و همواره در صبح و شام نداى جاويدان سيدالشهدإ عليه السلام را تكرار مى كند و به دنيا اعلام مى دارد كه: ((هيهات منا الذله .. هيهات منا الذله.))