دانستنى‏هايى از قرآن‏

  يادآورى ايام اللّه‏
«و لقد أرسلنا موسى بآياتنا أن أخرج قومك من الظلمات الى النور و ذكّرهم بأيام‏الله إنّ في ذلك لآيات لكل صبّارٍ شكور». (سوره ابراهيم – آيه 5)

و همانا موسى را با آيات و معجزات خود فرستاديم كه قومت را از تاريكى به روشنايى و نور هدايت كن و ايام‏الله را به ياد قوم خود بياور. و در اين‏ها نشانه‏هايى است براى هر انسان بسيار شكيبا و شكرگزار.
در اين آيه، هدف از فرستادن حضرت موسى بيان مى‏شود كه همان هدف بعثت هر پيامبر ديگرى است. و همانا ما موسى را با آيات و نشانه‏ها و معجزه‏هايى فرستاديم تا او مردم را به سوى ايمان و پرستش خداوند فراخواند و از ظلمات و تاريكى‏هاى كفر شرك و الحاد به نور ايمان حق و پرستش الله درآورد.
و هم‏چنين از موسى خواستيم كه ايام الهى و روزهاى ويژه خداوند را به ياد قومش بياورد. و بى‏گمان در اين‏ها نشانه‏هايى است براى هر انسان شكيبا و پراستقامت.
ترديدى نيست كه تمام روزها از آن خداست و هرچه در جهان وجود دارد، همه و همه نشانه عظمت و قدرت الهى است ولى در اين آيه – چنان چه ملاحظه مى‏كنيد – خداوند حضرت موسى را فرمان مى‏دهد كه ايام ويژه خداوند را به ياد مردم بياورد. پس معلوم مى‏شود اين ايام‏الله كه در آيه آمده است، غير از ايام معمولى است بلكه ويژگى و خصوصيتى دارد. گويا در اين روزها حوادث و رخدادهايى به وقوع پيوسته كه در روزهاى ديگر چنين نبوده و آن‏چه مسلم است اين‏كه در اين روزها عظمت خداوند و عزتش بيش‏تر نمايان گشته و آيه‏اى از آيات در آن‏ها رخ داده است.
حال ممكن است در اين ايام، قهر و غلبه الهى بر كفار و مشركان به ظهور رسيده و يا اين‏كه نعمتى بزرگ نمايان گشته است؛ مانند عذاب‏هايى كه بر برخى از اقوام پيامبران گذشته نازل مى‏شد و همه دشمنان پيامبران را به هلاكت مى‏رساند. قطعاً غرق شدن قوم نوح و به هلاكت رسيدن فرعون و يارانش و نابودى قوم عاد و ثمود، از اين ايام‏اللّه است كه در مقابل، پيروزى حضرت نوح و در كشتى سوار شدنش و به ساحل نجات رسيدن خود و مؤمنان همراهش، از اين ايّام‏الله است. پيروزى حضرت ابراهيم بر نمروديان و بت‏پرستان و رفتن در آتش بى‏آن‏كه آسيبى به او رسد از ايام‏الله است. چيره شدن و غلبه حضرت موسى بر فرعونيان از ايام‏الله است.
و هم‏چنين در زمان خويش شاهد چند روز از ايام‏الله بوديم كه هم قهر و غلبه الهى نمايان گشت و هم نعمت بزرگ پيروزى بر دشمنان كه هر دو مقتضاى عزّت الهى است؛ چه نقمتش و چه نعمتش، چه نابودى شاه و درهم شكستن تاج و تخت شاهنشاهى و چه پيروز شدن امام و مستضعفان همراهش.
يادآورى كردن مردم به ايام‏الله مانند همين است كه هر ساله در روز 22 بهمن كه روز شكست دشمن است بايد جشن گرفت و با راهپيمايى و سخنرانى، آن روز عظيم‏الهى را به ياد آوردو هم‏چنين روز 12فروردين از هر سال را بايد بزرگ شمرد و به ياد آورد و در آن روز جشن گرفت كه روز پيروزى حكومت الله بر حكومت طاغوت و روز يارى رساندن خداوند به مستضعفين و محرومين است.
امام امت – قدس سره – اين روزها را از ايام‏الله دانسته و از ملت ايران خواسته است كه هر سال اين روزهاى ويژه را محترم بشمرند و جشن بگيرند و آن حركت الهى و نهضت مقدس را به ياد آورند و انگيزه پيروزى را كه وحدت همگانى در زير سايه توحيد بود از ياد نبرند و هميشه همان حال و هواى انقلاب را داشته باشند تا پيوسته پيروز و بهروز باشند. صبّار شكور
هر دو كلمه صيغه مبالغه‏اند كه صبّار به معنى كسى است كه بسيار شكيبا و پرتحمل باشد و شكور كسى را گويند كه بسيار سپاسگزار و شاكر نعمت خداوند باشد. و اين دو از ويژگى‏هاى مؤمنان متعهد است كه نه حوادث تلخ روزگار آنان را از پاى در مى‏آورد و نه نعمت پيروزى و چيره شدن بر دشمنان، آن‏ها را از شكرگزارى و سپاس دور مى‏سازد. و شايد ذكر اين دو ويژگى در آخر آيه، اشاره به همين باشد كه ايام‏الله مخصوص روزهاى بلا و عذاب و يا تنها روزهاى خوشى و نعمت نيست بلكه هر دو بخش را شامل مى‏شود. در هر صورت يادآورى ايام‏الله يكى از اهداف بعثت پيامبران است كه مردم را به خدا نزديك سازد و از خشم و غضبش برهاند. پاورقي ها: