بيانيه حماس در خصوص عقب نشينى نظاميان صهيونيست از نوار غزه‏

در آستانه فرار رژيم اشغالگر قدس از نوار غزه و شمال كرانه باخترى، ما اين پيروزى غرور آفرين را به ملت مجاهد و شهيدپرور فلسطين چه در داخل و چه در خارج، به امت‏هاى عربى و اسلامى و كليه آزادگان جهان كه در برابر ظلم و ستم و اشغالگرى ايستادگى و از حقوق مشروع فلسطينيان حمايت مى‏كنند، تبريك و تهنيت مى‏گوييم.
جنبش مقاومت اسلامى حماس اين پيروزى را به ارواح طيبه شهداى ابرار به ويژه شهيد امام احمد ياسين، اسراى در بند زندان‏هاى رژيم صهيونيستى، جانبازان عزيز و همه گروه‏هاى جهادى و مقاومت هديه مى‏كند. حماس در اين مناسبت بزرگ بر نكات ذيل تأكيد مى‏ورزد:
1- فرار اشغالگران صهيونيست از نوار غزه و شمال كرانه باخترى ثمره جانفشانى‏ها، مقاومت ملت صبور و جان بر كف فلسطين و نشان دهنده توانايى مقاومت در پيروزى و تحقق آرمان‏هاى ملى است.
2- اين دستاورد ملى به مثابه گامى نخست در راه آزاد سازى همه اراضى فلسطين و بازپس گرفتن قدس شريف و حقوق فلسطينيان است. نوار غزه آن طورى كه شارون مى‏خواهد اولين و آخرين منطقه آزاد شده فلسطين نخواهد بود و ما هرگز اجازه نخواهيم داد كه اين منطقه به زندانى براى شهروندان فلسطينى تبديل شود. همچنين عقب نشينى از نوار غزه و شمال كرانه باخترى بايد همه جانبه باشد و گذرگاه‏ها، درياها و تمامى محيط و اطراف آن را در بر مى‏گيرد.
3- اين پيروزى ميمون و مبارك از آن تمامى فلسطينيان مقيم داخل و خارج و نسل‏هايى است كه دهه‏هاى گذشته براى آزادى سرزمين خود ايثار و فداكارى كردند و جان و مال خود را در طبق اخلاص گذاشتند.
اين پيروزى در واقع ثمره جانفشانى‏ها و مبارزات نستوه اين عزيزان است. همچنين آن دسته از ملت هاى‏عربى و اسلامى كه از ما حمايت كردند و به ما يارى رساندند، در اين مناسبت فرخنده با ما سهيم هستند.
4- اينك به منظور حفظ اين دستاورد ملى و با هدف جلوگيرى از تحقق دسيسه‏هاى شارون، جنبش حماس با توجه به احساس مسؤوليت در قبال ملت و ميهن و بر اساس اصل «مشاركت در جهاد، مشاركت در تصميم‏گيرى» تلاش مى‏كند در كنار گروه‏هاى فلسطينى در امر تصميم‏گيرى مشاركت نمايد. از آن جا كه حماس بر عدم يكه تازى و خودسرى در تصميم‏گيرى‏ها تأكيد مى‏كند. براى تحقق اين مهم جنبش حماس با ابومازن رئيس تشكيلات خودگردان و ساير گروه‏هاى فلسطينى بر سر تشكيل يك كميته ملى براى نظارت بر اجراى عقب نشينى و ايجاد تضمين‏هاى لازم براى مشاركتى سالم و شفاف به توافق رسيده است.
5 – حماس دولتى موازى با تشكيلات خودگردان و مافوق قانون نيست و قصد رويارويى با اين تشكيلات را ندارد و اين جنبش براى به دست گرفتن قدرت با كسى مقابله و نزاع نمى‏كند، لذا تشكيل مرجعيت ملى براى تصميم‏گيرى‏ها با مشاركت همه گروه‏ها امرى اجتناب‏ناپذير است. ما بر اساس همين اصل مدام بر ضرورت ساختارهاى سياسى و تشكيلاتى جديد تأكيد كرده‏ايم.
6- حماس بر پايبندى خود به مقاومت به عنوان گزينه‏اى راهبردى و بدون جايگزين تا زمان رانده شدن اشغالگران از سرزمين مقدس فلسطين و تحقق آرمان‏هاى ملى تأكيد مى‏كند. اين جنبش همچنان حامى سلاح مقاومت و شاخه نظامى خود «گردان‏هاى شهيد عزالدين قسام» كه در حمايت و دفاع از ملت و ميهن و تحقق آزادى همواره در ميادين نبرد پيروز بوده‏اند، خواهد بود.
7- حماس بر اصول مشخص خود درباره وحدت ملى و حفظ آن و جلوگيرى از خونريزى و جنگ داخلى تأكيد مى‏ورزد و جا دارد كه به همگان اطمينان خاطر دهيم كه ما هرگز وارد درگيرى‏هاى داخلى نخواهيم شد و اعلام مى‏كنيم كه نبرد اصلى ما تنها با اشغالگران صهيونيست خواهد بود.
8 – حماس به قضيه فلسطين و آرمان‏هاى ملى فلسطينيان و در رأس همه آن‏ها آزادى قدس، بازگشت آوارگان و مخالفت با اشغالگرى و شهرك سازى پايبند و معتقد است كه اين حقوق ثابت و مشروع هستند و كسى نمى‏تواند درباره اين حقوق و باز پس‏گيرى آن‏ها بر ما منتى بگذارد.
9- به منظور آزادى ساير اسراى قهرمان فلسطين، خواستار آزادى فورى اسراى ساكن اراضى آزاد شده هستيم.
10 – در پايان چند پيام را خاطرنشان مى‏سازيم:
پيام نخست به ملت غيور فلسطين:
اى ملت قهرمان! اين پيروزى ثمره پايدارى، ايثار، تحمل رنج و محنت‏هاى شماست. ما امروز خانه‏هاى ويران شده، زمين‏هاى غصب شده، درختان قطع شده، كارخانه‏هاى تخريب شده، مزارع ويران شده، خانواده‏هاى آوار و جنايت‏هاى ددمنشانه را به ياد مى‏آوريم. اين جانفشانى‏ها و محنت‏ها كارى بيهوده نبوده است، سلام و درود بر تو اى فلسطينى قهرمان!
پيام دوم به كشورهاى عربى و اسلامى:
از حمايت و كمك شما صميمانه سپاس گذاريم. از شما مى‏خواهيم كه براى رانده شدن كامل دشمن صهيونيستى از سرزمين مقدس فلسطينيان بار ديگر ما را يارى رسانيد.
همچنين از شما مى‏خواهيم كه به گزينه مقاومت اعتماد و ايمان داشته باشيد و يادآورى مى‏كنيم كه شما امت اسلام نيز در قبال فلسطين و رويارويى با غده سرطانى صهيونيسم كه همه ما را تهديد مى‏كند، مسؤوليت خطيرى داريد.
پيام سوم به جامعه بين الملل:
ثبات و امنيت در منطقه خاورميانه به رانده شدن اشغالگران از فلسطين و توجه به حقوق حقه فلسطينيان بستگى دارد. لذا كوتاه‏ترين راه براى آزادى اين ملت اين است كه رژيم صهيونيستى را به توقف جنايت‏هايش و پايان اشغالگرى مجبور كنيد و ملت ما را در بازپس گرفتن سرزمين و مقدسات و تحقق آرمان‏هايش از جمله حق بازگشت آوارگان كمك كنيد. همچنين از شما مى‏خواهيم كه نام مقاومت فلسطينيان را از ليست سپاه تروريسم پاك كنيد.
پيام چهارم به رژيم صهيونيستى:
صهيونيست‏هاى غاصب با توجه به ادامه اشغال بقيه مناطق فلسطين هرگز روى آسايش و امنيت را نخواهند ديد و تنها راه فراروى آن‏ها خروج از سرزمين فلسطين است.
ملت فلسطين توانايى نبرد و مقاومت طولانى مدت را دارد و هرگز در برابر محنت‏ها و مشكلات برخاسته از اشغال فلسطين سرتسليم فرود نمى‏آورد. ما با صهيونيست‏ها به اين دليل كه يهودى هستند نمى‏جنگيم، بلكه به اين علت مى‏جنگيم كه سرزمين ما را اشغال و ملت ما را آواره كرده‏اند. ثبات و امنيت در خاورميانه زمانى برقرار مى‏شود كه رژيم صهيونيستى از سرزمين فلسطين عقب نشينى كند و ملت ما از حقوق حقه خود كاملاً برخوردار شود.
سرانجام اين جهاد يا پيروزى است يا شهادت‏ حماس – فلسطين
شنبه 8 رجب 1426 ه.ق برابر با 13/8/2005 م.







پاورقي ها: