نقشه‌راه

خدمت به مردم

حضرت امام خمینی(ره):

یکی از بزرگ‌ترین جهات معنوی خدمت به خلق الله است. خدمت به انسان‌های محروم است. این است که برای انسان جاودان می‎ماند و در عالم دیگر به درد انسان می‎خورد. (ص ن ج ۱۷ ص ۲۴۷)

فکر نمی‎کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد.   (ص ن، ج ۱۶، صفحه ۲۰۲)

شرافت همه ما به این است که به خلق خدا خدمت کنیم. (صحیفه نور. جلد ۱۵)

آنهایی که برای یک مستمند و یک مؤمن خدمت کنند، آن همه پیش خدا اجر دارند و شما که برای میلیون‌ها مستمند و میلیون‌ها مستضعف خدمت می‌کنید، جز خدای تبارک و تعالی، کسی نمی‌تواند احصا کند اجر شما را. (وصیت‌نامه سیاسی الهی امام صفحه ۵۳)

پسرم! ما که عاجز از شکر او و نعمت‌های بی‌منتهای اوییم، پس چه بهتر که از خدمت به بندگان او غفلت نکنیم که خدمت به آنان، خدمت به حقّ است.( – صحیفه امام خمینی ج ۲۰ ص ۱۵۷- وصیت‌نامه اخلاقی و عرفانی امام به فرزندشان مرحوم حاج سیداحمد آقا)

 

آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای:

خدمت به مردم افتخار بزرگی است، وقتی کسی این فرصت را پیدا می‌کند که به مردم خدمت کند، اولاً باید خدا را بر این توفیق و بر این فرصت مغتنم شکر بگذارد، ثانیاً وقت خود را مصروفِ به انجام رساندن این کار مهم کند. همه‌ ما در احکام شرعی و در روایات اخلاقی بارها توصیه شده‌ایم و می‌دانیم که اگر کسی برای مردم کاری انجام دهد و قدمی بردارد چقدر خدای متعال به او اجر خواهد داد… قصدتان را برای خدا خالص کنید. عزیزان من هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به مردم نیست. (۴-۳-۷۸ )

مسأله معیشت، قطعاً در اولویت اول است. معیشت که نباشد، دین هم نیست، اخلاق هم نیست، حفظ عصمت و عفت هم نیست، امید هم نیست…. . عزیزان من! شما بدانید که دشمن شما، … دشمن این نظام، بُرنده‌ترین حربه‌ای که در اختیار خواهد داشت، فقر و گرفتاری اقتصادی مردم است… . اولویت اول برای شما این است که امید مردم را حفظ کنید، اولویت اول این است که شکم مردم را سیر کنید…( خرداد۱۳۷۹ در دیدار با نمایندگان مجلس ششم)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *