اسناد لانه جاسوسی فتنه‌گران را رسوا می‌کند

بی‌پرده با تاریخ/ آبان و آذر ۱۳۵۸

 

سید روح‌الله امین‌آبادی

آبان و آذر ماه سال ۵۸ دو ماه طوفانی تاریخ انقلاب است. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و نیز تصویب قانون اساسی به عنوان خونبهای هزاران شهید از جمله رویدادهای این دو ماه است.

ترور دو شخصیت تأثیرگذار انقلاب از جمله حوادثی است که در این دو ماه شاهد آن هستیم. آیت‌الله قاضی طباطبایی در آبان‌ و آیت‌الله مفتح در آذر این سال ترور می‌شوند و به شهادت می‌رسند.

ادعای ارضی عراق نسبت به ایران و اینکه سفیر عراق در لبنان خواستار تخلیه سه جزیره ایرانی خلیج فارس و نیز حق حاکمیت بر اروندرود شده بود از دیگر اخباری است که نشان می‌داد دولت عراق برنامه‌های دور و درازی برای مقابله با انقلاب اسلامی در سر دارد.

در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ انقلاب دوم توسط دانشجویان پیرو خط امام به ثمر رسید و لانه جاسوسی آمریکا توسط آنها تسخیر شد. در پی اشغال لانه جاسوسی، مهدی بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت به دلیل آنچه که آن را دخالت‌، مخالفت‌ و اختلاف‌نظر با دولت خواند، از ریاست دولت موقت استعفا داد. به دنبال افشاگری دانشجویان پیرو خط امام و دستیابی به مدارک و اسناد سفارت آمریکا، عباس امیر انتظام معاون نخست‌وزیر دولت موقت به اتهام همکاری با سازمان جاسوسی آمریکا بازداشت شد.

برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی و رأی قاطع ملت به آن، از دیگر اخبار مهمی است که بدان اشاره خواهیم کرد. متعاقب برگزاری رفراندوم، فتنه خلق مسلمان در آذربایجان با محوریت آیت‌الله شریعتمداری شکل گرفت و ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد. فتنه‌ای که شاید بتوان از آن به عنوان یکی از مشکلات بزرگ در سال اول پیروزی انقلاب یاد کرد.

 

دو جنایت بزرگ گروهک فرقان

آبان و آذر ۱۳۵۸ یادآور ترور دو یار بزرگ انقلاب آیت‌الله قاضی طباطبایی و آیت‌الله دکتر مفتح است.

آیت‌الله قاضی طباطبایی در  ۱۰ آبان ۱۳۵۸ بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء و در راه بازگشت به خانه توسط گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید.(۱)

رهبر انقلاب در پیامی شهادت آیت‌الله قاضی طباطبایی به دست گروهک فرقان را به عموم مسلمانان متعهد و علمای اعلام مجاهد و مردم غیور آذربایجان تسلیت گفتند و تاکید کردند: «در انقلابی که ابرقدرت‌ها را به عقب رانده و راه چپاولگری آنان را از کشور بزرگ بسته است، این ضایعات و ضایعات بالاتر، اجتناب‎ناپذیر است».(۲)

در ۲۷ آذر ۱۳۵۸ نیز آیت‌الله دکتر مفتح، استاد دانشکده الهیات و یکی از روحانیون مبارزی که در سازماندهی تظاهرات تاسوعا و عاشورای ۵۷  نقش عمده‌ای داشت ترور شد و پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید.(۳)

به دنبال شهادت آیت‌الله دکتر مفتح، امام خمینی پیام مهمی صادر و تأکید کردند: «بدخواهان ما که از همه جا وامانده‌اند، دست به ترور وحشیانه می‎زنند. ما را از چه می‎ترسانند؟ امریکا خود را دلخوش می‎کند که با ایجاد رعب در دل ملت که سربازان قرآنند می‎تواند وقفه‎ای در مسیر حق و عقبگردی از جهاد مقدس در راه خدا ایجاد کند، غافل از این که ترس از مرگ برای کسانی است که دنیا را مقرّ خود قرار داده‌اند و از قرارگاه ابدی و جوار رحمت ایزدی بی‎خبرند».(۴)

 

ادعای ارضی عراق به خاک جمهوری اسلامی

عبدالحسین مسلم حسن، سفیر عراق در لبنان در ۱۱ آبان ۱۳۵۸ گفت: «ایران باید داوطلبانه موافقت‌نامه مارس ۱۹۷۴با عراق را که در الجزایر منعقد شده اصلاح و از اقلیت‌های ایرانی رفع ظلم کند. ایران باید از ادعاهای ارضی خود بر اروندرود صرف‌نظر و سه جزیره واقع در خلیج فارس را تخلیه کند».

به دنبال این اظهارات مداخله‌جویانه که نشان می‌داد دولت عراق تصمیمات دور و درازی را برای منطقه در سر دارد، وزارت امورخارجه کشورمان در اطلاعیه‌ای به‌شدت به ادعاهای عراق واکنش نشان داد و وزیر امورخارجه کشورمان که در الجزیره به سر می‌برد، عراق را متهم به تقویت جبهه ضد انقلاب ایران با همکاری شاه سابق کرد و گفت: «عراق می‌خواهد پس از سقوط شاه نقش ایران را در خلیج فارس برعهده بگیرد».(۵)

 

دیدار نخست‌وزیر دولت موقت با برژینسکی

هیئت سیاسی ایران به ریاست مهندس مهدی بازرگان، نخست‌وزیر که برای شرکت در بیست و پنجمین سالگرد انقلاب الجزایر به آن کشور سفر کرده بود، در حاشیه این مراسم با شخصیت‌ها و هیئت‌های نمایندگی دیگر کشورها ملاقات‌ها و گفت‌وگوهایی را انجام داد و پیام امام خمینی به مناسبت سالگرد انقلاب الجزایر قرائت شد.

ملاقات بازرگان با رئیس‌جمهور الجزایر، برژینسکی مشاور امنیتی کارتر، حافظ اسد رئیس‌جمهور سوریه و مصاحبه دکتر ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه در این سفر از جمله رویدادهایی است که می‌توان به آنها اشاره کرد.(۶)

ملاقات بازرگان با برژینسکی بازتاب گسترده‌ای در ایران پیدا کرد و انتقادهای شدیدی را متوجه دولت موقت ساخت.

برژینسکی در مقاله‌ای با عنوان «چگونه ایران را از دست دادیم؟» ،جریان این دیدار را با تفاوت روشنی از جمله این که بازرگان از وی تقاضای دیدار کرد، چنین روایت کرد و گفت: «یک هفته پس از ورود شاه به آمریکا، من در رأس هیئتى، در روز اول نوامبر  از طرف دولت آمریکا براى شرکت در جشن‏هاى بیست و پنجمین سالگرد انقلاب الجزایر به آن کشور رفتم. در جریان این سفر، مهدى بازرگان نخست‌وزیر ایران از من تقاضا کرد که دیدارى با هم داشته باشیم. من این تقاضا را پذیرفتم و بعد از ظهر همان روز در اتاق هتل بازرگان با وى ملاقات کردم. ملاقات ما در محیط دوستانه‌ای پایان یافت و رفتار مخاطبین ایرانی من خیلی بیش از انتظار صمیمانه بود. من جریان این دیدار را بی‌درنگ به رئیس‌جمهور و ونس وزیر امورخارجه گزارش دادم».

ابراهیم یزدی وزیرخارجه بازرگان در مورد اظهارات برژینسکی می‌گوید: «من و مهندس بازرگان بعد از انتشار کتاب برژینسکی، در نامه‌ای خطاب به ناشر کتاب به این ادعا که ما درخواست دیدار با برژینسکی را داشتیم اعتراض کردیم».

این تفاوت در بیان، تأثیری در اصل ماجرا نگذاشت و دیدار بازرگان با برژینسکی انتقادهای شدیدی را متوجه دولت موقت ساخت. اعتراض‌هایی که برخی آن را دلیل استعفای بازرگان می‌دانند.

 

تسخیر لانه جاسوسی و استعفای دولت موقت

سفارت آمریکا در تهران در روز ۱۳ آبان توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تصرف شد و دیپلمات‌های آمریکایی به گروگان گرفته شدند.

گروهی از دانشجویان مسلمان خط امام که در خیابان آیت‌الله طالقانی تجمع کرده بودند و قصد داشتند به سمت دانشگاه تهران حرکت کنند، هنگامی که به جلوی در اصلی سفارت آمریکا رسیدند، مسیر اصلی خود را تغییر دادند و پس از گشودن زنجیرهای در سفارت به داخل سفارت رفتند. گروهی از دانشجویان نیز از روی دیوار خود را به داخل سفارت رساندند و به سوی ساختمان‌های داخلی سفارتخانه رفتند.

پس از تصرف سفارت به وسیله دانشجویان، پلاکاردهای پارچه‌ای بر دیوار سفارت نصب شد. روی یکی از این پلاکاردها نوشته شده بود ما دانشجویان مسلمان پیرو امام به منظور اعتراض به جنایات آمریکا و پناه دادن به شاه مخلوع، سفارت آمریکا را اشغال کرده‌ایم. پذیرش شاه از طرف آمریکا توطئه جدید علیه انقلاب اسلامی ایران است.

رهبر انقلاب یک روز پس از اشغال لانه جاسوسی در دیدار با کارکنان بیمه مرکزی ایران با اشاره به توطئه‌های آمریکا علیه ملت ایران، آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند.

امام خمینی در این دیدار تأکید کردند: «باز ریشه‎های فاسد به فعالیت افتاده بودند که ما هم دخالتی بکنیم و جوان‌ها را بگوییم که بیرون بیایند از  آنجایی که رفتند… جوان‌های ما باید با تمام توجه و با قدرت این توطئه‎ها را از بین ببرند…» .(۷)

رهبر انقلاب ۲۶در  آبان همین سال در نامه‌ای خطاب به موسوی خوئینی‌ها و دانشجویان مسلمان پیرو خط امام دستور آزادی گروگان‌های زن و سیاهپوست را صادر کردند. در بخشی از نامه امام خمینی آمده است:

«برای آنکه اسلام برای زن‌ها حقوق ویژه‎ای قائل است و سیاهپوستان که عمری را تحت فشار و ظلم امریکا به سر برده‎اند و شاید به طور الزام به ایران آمده باشند، نسبت به آنان، در صورتی که جاسوسی آنها ثابت نشده باشد، تخفیف دهید. دانشجویان عزیز! سیاهپوستان و زنانی که جاسوسی آنان معلوم نیست، به وزارت امورخارجه تحویل دهید که فوراً آنها را از ایران خارج نمایند.»(۸)

 

دولت موقت استعفا داد

یک روز پس از اشغال سفارت آمریکا، مهندس مهدی بازرگان نخست‌وزیر استعفای خود را تقدیم امام کرد. در بخشی از متن استعفای مهندس بازرگان که در قم تقدیم امام شد آمده است:

«دخالت‌ها، مزاحمت‌ها، مخالفت‌ها و اختلاف‌نظرها، مدتی است که انجام وظایف محوله و ادامه مسئولیت را برای همکاران و اینجانب غیرممکن ساخته است. در شرایط تاریخی حساس حاضر نجات مملکت و به ثمر رساندن انقلاب بدون وحدت کلمه و وحدت مدیریت میسر نمی‌باشد. بدین وسیله استعفای خود را تقدیم می‌دارد تا به نحوی که مقتضی می‌دانند کلیه امور را در فرمان رهبری بگیرند یا داوطلبانی را که با آنها هماهنگی وجود داشته باشد، مأمور تشکیل دولت فرمایند».(۹)

 

قطع صدور نفت ایران به آمریکا

تسخیر لانه جاسوسی تبعات گسترده‌ای را در روابط ایران با آمریکا به دنبال داشت. از یک ‌سو انقلاب اسلامی ضربه سختی را بر پیکر دولت استعماری آمریکا وارد ساخت و نشان داد با کسی تعارف ندارد و از سوی دیگر مسیر آینده انقلاب را روشن ساخت. قطع صدور نفت ایران به آمریکا که در پی تصمیم ۲۱ آبان شورای انقلاب صورت گرفت، یکی از عواقب انقلابی تسخیر لانه جاسوسی است. آمریکا پیش از این تصمیم، روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کرد».(۱۰)

دولت کارتر نیز بیکار ننشست و برای اعاده آبروی نداشته خود، ذخایر ارزی ایران در آمریکا را بلوکه کرد.(۱۱)

 

مردم به قانون اساسی رأی مثبت دادند

سرانجام پس از ۲ ماه، مجلس خبرگان بررسی نهایی قانون اساسی با حضور اکثریت نمایندگان و سفرای کشورهای اسلامی، در روز ۲۴ آبان ۱۳۵۸ به کار خود پایان داد و آیت‌الله منتظری رئیس مجلس در نطق خود ضمن تجلیل از شهدای انقلاب از مردم خواست که این قانون را عمیقاً بررسی و پس از مطالعه تصویب کنند.(۱۲)

رفراندوم قانون اساسی نیز در ۱۲ آذر ۱۳۵۸ با حضور میلیونی مردم سراسر کشور و در اکثر نقاط با امنیت و آرامش برگزار شد، ولی در سنندج و دیگر شهرستان‌های استان کردستان، به‌جز قروه و بیجار، با دخالت عناصر مسلح حزب دموکرات کردستان، مردم نتوانستند در رفراندوم شرکت کنند.

حزب دموکرات کردستان و حزب کومله و سازمان چریک‌های فدایی خلق قبلاً اعلام کرده بودند که در همه‌پرسی قانون اساسی شرکت نخواهند کرد.

حزب موسوم به اتحاد المسلمین زاهدان نیز با صدور اعلامیه‌های متعدد از مردم خواست در رفراندوم شرکت نکنند. بعد از انتشار این اعلامیه‌ها نزدیک به ۳۰۰ تن پس از محاصره فرمانداری ایرانشهر صندوق‌های اخذ رأی و اوراق و اسناد مربوطه را معدوم کردند و از بین بردند و فرماندار را به گروگان گرفتند.

در سطح شهر تهران نیز عده‌ای با پخش شایعاتی مبنی بر بمب‌گذاری در محل‌های اخذ رأی به‌خصوص مساجد تلاش داشتند تا مردم را متفرق کنند.(۱۳)

 

فتنه خلق مسلمان!

مهم‌ترین سنگ‌اندازی بر سر راه رفراندوم قانون اساسی از سوی هواداران آیت‌الله شریعتمداری و حزب خلق مسلمان صورت گرفت و غائله خلق مسلمان به یکی از بحران‌های انقلاب بدل شد.

بعد از همه‌پرسی جمهوری اسلامی در فروردین ماه ۱۳۵۸نوبت به تدوین قانون اساسی رسید. برای این منظور مجلس خبرگان قانون اساسی از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شد و به تدوین قانون اساسی ‌پرداخت تا بعد از مقبولیت مردمی به مورد اجرا گذاشته شود. احزاب و گروه‌های سیاسی هر کدام به ارائه لیست کاندیداهای خود پرداختند و حزب خلق مسلمان نیز کاندیداهای خود را معرفی کرد.

در جریان برگزاری انتخابات سه تن از نامزدهای مورد تائید حزب خلق مسلمان به نام‌های محمدعلی انگجی، جعفر اشراقی و رحمت‌الله مقدم مراغه‌ای از حوزه استان آذربایجان شرقی به جمع خبرگان راه یافتند، اما عیر از این استان، نامزدهای حزب جمهوری خلق مسلمان در هیچ ‌یک از حوزه‌های کشور توفیقی را به دست نیاوردند.

به دنبال این شکست سهمگین، نشریه خلق مسلمان با تیتر بزرگ «انتخابات رسوا»، خواستار ابطال سراسری انتخابات شد.(۱۴)

از سوی دیگر آیت‌الله شریعتمداری نیز در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی شرکت نکرد(۱۵) و این در حالی بود که علمای آگاه و در رأس آنان امام خمینی، همه را به شرکت فعال در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی دعوت کرده بودند.

بعد از انتخابات نیز امام امت با تأئید انتخابات مجلس خبرگان، خط بطلانی بر اعتراضات بی‌دلیل و مدرک شکست‌خوردگان انتخابات کشیدند.(۱۶)

پیش از این و به دنبال مخالفت حزب مذکور با مجلس خبرگان، این حزب پا را از این نیز فراتر گذاشت و با قانون اساسی تدوین شده از سوی منتخبان ملت مخالفت کرد. این مخالفت‌ها زمانی که مسئله ولایت فقیه مطرح شد، به اوج خود رسید. مخالفت حزب در این امر نیز با هماهنگی آیت‌الله شریعتمداری آغاز شد که خود شخصاً به مخالفت با اصل مترقی ولایت فقیه برخاسته بود.

آیت‌الله شریعتمداری در این دوره ابتدا در مصاحبه با خبرنگار یونایتدپرس و نیز در مصاحبه با خبرنگار رادیو دانمارک در موافقت با قانون اساسی رژیم سابق گفت: «صحبت ما از اول این بود که به قانون اساسی ۱۲۵۸شمسی/۱۹۰۶میلادی عمل شود. با برپایی جمهوری اسلامی می‌شد عجالتاً به جای قانون اساسی جدید همان قانون اساسی گذشته منهای قوانین مربوط به سلطنت را حفظ ‌کرد و دردسری هم وجود نداشت».(۱۷)

حزب خلق مسلمان نیز در تشریح نظرات آیت‌الله شریعتمداری قانون اساسی رژیم گذشته را مترقی‌تر از قانون اساسی جدید دانست.(۱۸)

با عبور از دو مرحله مخالفت با مجلس خبرگان قانون اساسی و نیز تدوین قانون اساسی توسط این مجلس، آیت‌الله شریعتمداری و حزب تحت‌الحمایه‌اش چون نتوانستند نتیجه‌ای بگیرند، اعتراض و تلاش خود را مصروف مخالفت با اصل مترقی ولایت فقیه کردند.

به دنبال تدوین قانون اساسی توسط مجلس خبرگان، قرار شد مردم در روزهای ۱۱و۱۲ آذر با حضور در پای صندوق‌های رأی نظر خود را نسبت به مفاد قانون اساسی اعلام کنند. آیت‌الله شریعتمداری و حزب خلق مسلمان بار دیگر به میدان آمدند و تأکید کردند تا زمانی که قانون اساسی، به‌خصوص اصل مربوط به ولایت فقیه اصلاح نشود، در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

در این میان امام خمینی به مقابله با موج تبلیغات سازماندهی شده رسانه‌های غربی و خارجی علیه مجلس خبرگان و قانون اساسی برخاستند و در ۳۰ مهر ۱۳۵۸به حزب خلق مسلمان و اقدامات آن شدیداً اعتراض کردند و فرمودند:

«به صورت‌های مختلف با اسلام مخالفت می‌کنند. در مجلس خبرگان به مجرد این که صحبت از ولایت فقیه شد، شروع کردند به مخالفت. حتی اخیراً، در همین دو سه روز پیش ، در یکی از مجالس‌شان [اشاره به جلسات روز جمعه حزب خلق مسلمان] این منحرفین، اینهایی که از اسلام هیچ اطلاعی ندارند، اینهایی که مخالف با اسلام هستند، گفتند که مجلس خبرگان باید منحل بشود و دیگران هم برای آنها دست زدند یا تظاهرات کردند. اینها از مجلس خبرگان می‌ترسند، برای اینکه مجلس خبرگان می‌خواهد ولایت فقیه را اثبات کند. مجلس خبرگان می‌خواهد تصویب کند آن چیزی را که خدای تبارک و تعالی فرموده است و اینها از او می‌ترسند. اینها خیال می‌کنند که اگر چنانچه ولایت فقیه پیش بیاید، قضیه قُلدری و دیکتاتوری پیش می‌آید. در صورتی که در اسلام این حرف‌ها نیست».

شرکت اکثریت ملت ایران در انتخابات قانون اساسی در روز ۱۲ آذر ۱۳۵۸و رأی مثبت و قاطع آنان ضربه بزرگی بر مخالفان قانون اساسی از جمله آیت‌الله شریعتمداری و حزب خلق مسلمان وارد آورد.

این حزب در نشریه مورخ ۴ آذر ۱۳۵۸ خود با تیتر بزرگ نوشت: «شرکت در رفراندوم مشروط به تجدیدنظر در قانون اساسی است» و آنگاه که از نتایج رفراندوم آگاه شد در شماره ۱۳ آذر ۱۳۵۸خود باز با تیتر بزرگ «ابطال رفراندوم در آذربایجان» را خواستار شد.

حزب و رهبر آن از این همه مخالف‌خوانی‌ها طرفی نبستند و لذا در صدد برآمدند با به رخ کشیدن قدرت خود امتیازاتی بگیرند.

این گونه بود که تعداد زیادی از اعضا و هواداران حزب همراه با برخی از جریانات سیاسی، ظاهراً به منظور پشتیبانی از آیت‌الله شریعتمداری با اتوبوس‌هایی عازم شهر قم شدند. در روز چهارشنبه ۱۴ آذرماه سال ۱۳۵۸ از طرف جریانی موسوم به «جوانان آذربایجانی مقیم قم» طی اطلاعیه‌ای از مردم دعوت شد که به پشتیبانی از آیت‌الله شریعتمداری برخیزند. این سازمان، مردم قم را به راه‌پیمایی در روز پنجشنبه ۱۵ آذر و در تأئید نظرات آیت‌الله شریعتمداری پیرامون مخالفت با قانون اساسی دعوت کرد.

چهارشنبه شب بنا به گزارش روزنامه‌های کیهان و اطلاعات به دنبال بحث و گفت‌وگو پیرامون قانون اساسی بین طرفداران آیت‌الله شریعتمداری و گروه دیگری مشاجره لفظی و زد و خورد روی داد و با کشیده شدن این درگیری به اطراف منزل آیت‌الله شریعتمداری، یکی از محافظین وی که روی پشت‌بام مشغول نگهبانی بود مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته ‌شد.

به دنبال کشته شدن این سرباز و در حالی که هنوز مشخص نشده بود که از سوی چه کسی مورد اصابت گلوله قرار گرفته است، غائله‌ای بزرگ در قم و آذربایجان بر پا شد.

امام خمینی که از عمق کینه دشمنان به نظام نوپای اسلامی آگاه بودند در دو پیام جداگانه هشدار دادند که هرگونه اختلاف‌افکنی حرام است و حتی اگر کسی عکس امام را هم پاره کند و به ایشان فحش هم دهد و حتی سوء قصد کند، احدی حق ندارد واکنش نشان دهد و باعث ایجاد اختلاف شود.(۱۹)و(۲۰) و(۲۱)

حمله به صدا و سیمای تبریز از دیگر نقشه‌هایی بود که به صورت حساب شده پی گرفته شد. حزب خلق مسلمان در روز ۱۵ آذر با اعزام عده‌ای مسلح به سرکردگی یک روحانی‌نما به نام میرزا عباس سعیدی، رادیو و تلویزیون این شهر را اشغال کرد. اندکی قبل اعضای حزب در اقدامی مشابه محل استانداری آذربایجان شرقی را نیز به تصرف خود در آورده بودند.

 

اسناد لانه جاسوسی فتنه‌گران را رسوا می‌کند

با گذر زمان و انتشار اسناد لانه جاسوسی، خط و ربط عاملان فتنه خلق مسلمان به‌خوبی روشن شد. دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در یکی از مصاحبه‌های مطبوعاتی خود اسنادی را در معرض افکار عمومی قرار دادند که براساس آن چگونگی ارتباط یکی از رهبران حزب خلق مسلمان با  سفارت آمریکا فاش شد. در بخشی از اطلاعیه افشاگرانه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در این رابطه آمده است:

«آقاى «مقدم مراغه‏اى» درصدد بوده است که به هر نحو شده آمریکاى جنایتکار را که عمرى در این مملکت به چپاول و غارت مشغول بوده و ملت به بهاى خون ده‌ها هزار شهید پاى آن را از کشور کوتاه کرده، دوباره برگرداند و بر مقدرات ملت حاکم کند. آقاى مراغه‏اى  دلسوزانه به جاسوسان آمریکا توصیه مى‏کند براى آنکه بتوانند در ایران فعالیت کنند، با امام خمینى ملاقات کنند».

در بخشی از سند منتشره از سوی دانشجویان آمده است:

«رهبر جنبش رادیکال، مقدم[مراغه‌ای]، ضمن تماس با سرپرست دپارتمان، نظرات خود را در مورد مسایل جارى اظهار داشت و تأکید کرد که کاردار با [امام] خمینى تماس بگیرد تا او [رهبر انقلاب] ایرانی‌ها را متقاعد کند که دولت آمریکا انقلاب ایران را پذیرفته است».

در این سند به نقل از مقدم مراغه‌ای آمده است:

«مقدم اشاره کرد این که شما مى‏گویید وقتش نشده، وقت مناسب هیچ ‏وقت دست نخواهد داد، چون [امام] خمینى اکنون پیر است و کاملاً غیرقابل انعطاف. اگر [امام] خمینى ناگهان قبل از ملاقات آمریکا با او فوت کند، حتى میانه‏روها که با [امام] خمینى کاملاً موافق نیستند، آمریکا را مورد انتقاد قرار خواهند داد و خواهند گفت که عدم ملاقات آمریکا با ایشان، عدم پذیرش انقلاب بوده است و خیلی‌ها آمریکا را مقصر مرگ [امام] خمینى خواهند دانست«.

 

امام خمینی خیلی قدرتمندتر از آن است که شریعتمداری کاری بکند

در بخش دیگری از گزارش سفارت آمریکا از ارتباط مقدم مراغه‌ای با این سفارت آمده است:

«مقدم گفت که خیلی‌ها از آیت‌الله شریعتمدارى به خاطر عدم رهبرى انتقاد مى‏کنند در صورتى که این انتقاد نابجاست و [امام] خمینى قدرتمندتر از آن است که [آیت‌الله] شریعتمدارى فعلاً بتواند با او مقابله کند، ولى البته وقتش خواهد رسید. او افزود که آذربایجان مترصد اشاره اوست».

بنا به گفته دانشجویان مسلمان پیرو خط امام پاسپورت مقدم مراغه‌ای در بخش مخصوص و قفسه یکی از کارمندان بخش ویزای سفارت آمریکا پیدا شده بود.(۲۲)

با انتشار این اسناد رحمت‌الله مقدم مراغه‌ای تحت تعقیب دادسرای انقلاب قرار گرفت و حکم جلب وی از سوی آیت‌الله قدوسی دادستان انقلاب صادر شد.(۲۳)

 

فعالیت حزب خلق مسلمان تعطیل شد

به دنبال اعتراض‌های گسترده مردمی و نیز انتشار اسناد لانه جاسوسی، حزب خلق مسلمان تعطیلی تمام دفاتر خود را در سراسر کشور اعلام کرد و در اطلاعیه خود یادآور شد تا به وجود آمدن شرایط مساعد تمام فعالیت‌های خود را متوقف می‌کند.(۲۴)

 

عباس امیرانتظام دستگیر شد

عباس امیرانتظام به اتهام همکاری با سازمان جاسوسی آمریکا سیا و نیز ارتباط با آمریکا از سوی دادستان کل انقلاب بازداشت شد. یکی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در این زمینه گفت:

«انتظام از همان اوایل انقلاب نقش رابط بین ایران و آمریکا را برعهده داشت. اسنادی که به وسیله دانشجویان پیرو خط امام به دست آمده حاکی ار آن است که وی با توجه به داشتن چنین نقشی اظهار تمایل کرده است که در کشور سوئد ظاهراً با عنوان سفیر به خدمت ادامه دهد تا راحت‌تر بتواند نقش خود را که ارتباط‌گیری با آمریکا بود ایفا کند.

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام همچنین گفتند:

«اسناد و مدارک زیادی حاکی از ارتباط دائم امیرانتظام با آمریکا به دست آمده است که به زودی در اختیار مطبوعات و رسانه‌های گروهی قرار خواهد گرفت».

همکاری با سیا

دو تن از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در یک برنامه تلویزیونی با ارائه اسناد و مدارکی اعلام کردند عباس امیر انتظام با سفارت اشغالی آمریکا و سیا همکاری داشته و مقدمات مبادله اطلاعات بین دو کشور را فراهم می‌آورده است.

بر اساس یکی از اسناد، کاردار آمریکا تأکید کرده است امیرانتظام به ادامه تماس با آمریکا علاقه دارد و به نظر می‌رسد خالصانه می‌کوشد تا دوباره روابط دوجانبه خوبی را بین ایران و آمریکا برقرارکند.

بر اساس سند دوم سیا از کاردار آمریکا در استکهلم می‌خواهد به انتظام اطلاع دهد که ما حاضریم تبادل اطلاعات بعد از دهم سپتامبر انجام شود. بر اساس این سند مشخص می‌شود که امیر انتظام قبلاً تقاضای چنین کاری یعنی تبادل اطلاعات را کرده بود که از طرف سیا اطلاع داده می‌شود حاضرند این تبادل اطلاعات پس از دهم سپتامبر انجام گیرد».(۲۵)

 

پی‌نوشت‌ها

۱ـ اطلاعات، ۱۲ آبان ۱۳۵۸، ص ۹٫

۲ـ صحیفه امام، جلد ۱۰، ص ۴۲۰٫

۳ـ اطلاعات، ۲۷ آذر ۱۳۵۸، ص ۱٫

۴ـ صحیفه امام، جلد ۱۱، ص ۳۲۰٫

۵ـ کیهان، ۱۲ آبان ۱۳۵۸، ص ۱۲٫

۶ـ اطلاعات، ۱۲ آبان ۱۳۵۸، صص ۱و۱۲٫

۷ـ صحیفه امام، جلد ۱۰، ص ۴۸۹٫

۸ـ صحیفه امام، جلد ۱۱، ص ۵۴٫

۹ـ کیهان، ۱۵ آبان ۱۳۵۸، صص ۲ـ۱.

۱۰ـ کیهان، ۲۲ آبان ۱۳۵۸، ص ۴٫

۱۱ـ کیهان، ۲۴ آبان ۱۳۵۸، ص ۱۵٫

۱۲ـ کیهان، ۲۴ آبان ۱۳۵۸، ص ۲٫

۱۳ـ اطلاعات، ۱۲ آذر ۱۳۵۸، صص ۳، ۹، ۱۱٫

۱۴ـ رک، هفته‌نامه خلق مسلمان، دوره جدید، شماره ۱، مورخه شنبه ۲۰/۵/۱۳۵۸، صص ۲ و ۷ وروزنامه اطلاعات، ۱۷/۵/۵۸، ص ۲٫

۱۵ـ رک، نشریه خلق مسلمان، ۲۰/۵/۵۸، ص ۷٫

۱۶ـ رک، صحیفه امام، جلد ۹، صص ۳۰۵ـ۲۹۶ و ۳۱۰ـ۳۰۸.

۱۷ـ رک، اطلاعات، ۱۱ مهر ۱۳۵۸، ص ۲٫

۱۸ـ رک، نشریه خلق مسلمان، ۸ مهر ۱۳۵۸، ص ۸٫

۱۹ـ صحیفه امام، جلد ۱۱، ص ۱۶۹٫

۲۰ـ صحیفه امام، جلد ۱۱، ص ۱۷۴٫

۲۱ـ صحیفه امام، جلد ۱۱، ص ۱۷۵٫

۲۲ـ کیهان، ۱۸ آذر ۱۳۵۸، ص ۱۲٫

۲۳ـ اطلاعات، ۱۸ آذر ۱۳۵۸، ص ۳٫

۲۴ـ اطلاعات، ۲۵ آذر ۱۳۵۸، ص ۲٫

۲۵ـ اطلاعات، ۲۹ آذر ۱۳۵۸، ص ۲٫

 

سوتیترها:

 

۱٫

در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ انقلاب دوم توسط دانشجویان پیرو خط امام به ثمر رسید و لانه جاسوسی آمریکا توسط آنها تسخیر شد. در پی اشغال لانه جاسوسی، مهدی بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت به دلیل آنچه که آن را دخالت‌، مخالفت‌ و اختلاف‌نظر با دولت خواند، از ریاست دولت موقت استعفا داد.

 

۲٫

شرکت اکثریت ملت ایران در انتخابات قانون اساسی در روز ۱۲ آذر ۱۳۵۸و رأی مثبت و قاطع آنان ضربه بزرگی بر مخالفان قانون اساسی از جمله آیت‌الله شریعتمداری و حزب خلق مسلمان وارد آورد و این حزب  ابطال رفراندوم در آذربایجان را خواستار شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *