برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تکمیل نهادهای قانونی کشور

بی‌پرده با تاریخ/ دی و بهمن ۱۳۵۸

سیدروح‌الله امین‌آبادی

مهم‌ترین رویداد کشور در دو ماه دی و بهمن ۱۳۵۸ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و تکمیل نهادهای قانون کشور است. با انتخاب رئیس‌جمهور، راه برای انتخاب نمایندگان مجلس و در پی آن انتخاب اعضای شورای نگهبان و نیز برگزیده شدن مسئولان عالیرتبه قضایی باز گردید.

در پنجمین روز بهمن ماه ۵۸ انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور برگزار و ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان نخستین رئیس‌جمهور انتخاب شد.

در اواسط دی‌ماه ۱۳۵۸ حزب خلق مسلمان که با محوریت آیت‌الله شریعتمداری شکل گرفته بود، با مناسب دیدن فضا، فتنه‌ای بزرگ را ترتیب داد که با حمله به بیت امام خمینی در قم و نیز تصرف صدا و سیمای مرکز تبریز ابعاد گسترده‌ای یافت. ورود مردم و نیروهای انتظامی این فتنه را که می‌رفت کشور را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، گرفتار بحرانی مهیب سازد، خنثی ساخت.

همیاری و همکاری کانادا با دولت آمریکا برای فراری دادن تعدادی از جاسوس‌های این کشور از ایران نیز از دیگر رویدادهای دی و بهمن ماه ۵۸ است که در ادامه به اختصار به آنها اشاره خواهد شد.

 

انتخابات ریاست‌جمهوری و برگزیده شدن بنی‌صدر

اولین انتخابات ریاست‌جمهوری در روز  پنجم بهمن ۱۳۵۸، یعنی یک سال پس از پیروزی انقلاب در سراسر کشور برگزار شد. در این دوره از تاریخ انقلاب، دولت موقت بازرگان استعفا داده بود و کشور به دست شورای انقلاب اداره می‌شد.

با آغاز ثبت‌نام‌ها، مجموعاً ۱۲۴ نفر رسماً نامزد ریاست‌جمهوری شدند، اما خیلی زود بسیاری از نامزدها انصراف دادند و تعداد کسانی که در صحنه ماندند به ۹۶ نفر کاهش یافت.

ابوالحسن بنی‌صدر، احمد مدنی، جلال‌الدین فارسی، داریوش فروهر، صادق قطب‌زاده، حسن‌‌ ابراهیم‌حبیبی، کاظم سامی، حسن آیت، صادق طباطبایی، صادق خلخالی، محمد مکری و صفرعلی خلیلی از جمله نامزدهای شاخص اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بودند.

در نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری، مشکلات ویژه‌ای وجود داشت. اول آنکه مجلس شورای اسلامی شکل نگرفته بود، دوم آنکه شورای نگهبانی نبود، قوه قضائیه نیز ساختار خود را نیافته بود و در یک کلام ارگان‌های نظام اسلامی جز رهبری انقلاب در جایگاه خویش نبودند.

انتخابات ریاست‌جمهوری در چنین شرایطی با حضور طیف‌های مختلف برگزار شد. آنچه در این میان عجیب بود، شرکت افراد و گروه‌هایی در انتخابات بود که به قانون اساسی رأی نداده بودند و طبیعتاً رئیس‌جمهوری که بایستی مجری این قانون اساسی باشد، نمی‌توانست از میان این گروه‌ها باشد یا اصلاً نظام اسلامی به آنان این اجازه را بدهد که در انتخابات شرکت کنند.

در رأس این گروه‌ها منافقین قرار داشتند که مسعود رجوی را نامزد انتخابات کرده بودند، در این دوره که شورای نگهبان شکل نگرفته بود، امام خمینی وظیفه‌ تأیید یا رد صلاحیت نامزدها را به عهده‌ مردم گذاشتند تا در انتخابات تصمیم بگیرند، ولی در دو مورد خاص نظر خویش را اعلام کردند. اول اینکه مسعود رجوی به علت اینکه به قانون اساسی رأی نداده است نمی‌تواند نامزد انتخابات شود(۱) و دوم اینکه جلال‌الدین فارسی چون ایرانی نیست، نمی‌تواند رئیس‌جمهور ایران شود.(۲)

شکست‌خوردگان انتخابات همواره شائبه‌ تقلب را مطرح می‌سازند، ولی این‌بار ابوالحسن بنی‌صدر که با اختلاف زیادی از سایر نامزدها کرسی ریاست‌جمهوری را به کف آورده بود، مدعی ‌شد تمام نهادهای نظام دست‌به‌دست هم داده بودند تا من رئیس‌جمهور نشوم! او پیش از انتخابات نیز چنین خطی را دنبال می‌کرد تا احیاناً اگر پیروز انتخابات نشد، بهانه‌ای برای آشوب داشته باشد!

با وجود اینکه همه‌ روزنامه‌ها، برخی از صفحات ویژه‌ خود را به بنی‌صدر اختصاص داده بودند و برای او تبلیغ می‌کردند، او مدعی بود که مورد سانسور قرار گرفته است. بنی‌صدر پیش از انتخابات با حضور در روزنامه‌ کیهان گفت: یکی از نقص‌های مهم انتخابات ریاست‌جمهوری این دوره، جو سانسور است و با کمال تأسف غیر از این کلمه‌ دیگری ندارم که بگویم.

بنی صدر که در نمازخانه‌ روزنامه‌ کیهان سخن می‌گفت با اشاره به اینکه هرچند در هفته‌ گذشته چند مصاحبه‌ اختصاصی با من در این روزنامه کار شده است، ولی این کافی نیست، زیرا ۷۰ درصد مردم با من هستند و این با نوشته‌های روزنامه‌ها منطبق نیست.(۳) وی حتی پا را از این نیز فراتر گذاشت و گفت در مقابل من نامزدهای دیگر را علم کرده‌اند تا آرا شکسته شود و من رأی نیاورم!

بنی‌صدر در اجتماع مردم اصفهان از توطئه‌های انتخاباتی علیه خود سخن گفت و ادامه داد: در این انتخابات، انتخاب برای شخص نیست، بلکه انتخاب بر سر برنامه است که یکی از این برنامه‌ها متکی به زد‌ و بند بازی است تا توسط آن به قدرت برسند. این افراد آمده‌ و در مقابل من دو نفر دیگر را علم کرده‌اند که به ظاهر توسط یکی از آنها در مقابل من سد ایجاد کنند و مشکلاتی را به وجود آورند تا سرانجام ضمن مذاکره با آنهایی که معمولاً در این موارد توصیه می‌کنند، بگویند برای حفظ وحدت باید از چنددستگی پرهیز کرد. بنابراین، نه کاندیدای ما و نه بنی‌صدر بلکه نفر سومی را که کنار نگه داشته‌اند به عنوان کاندیدای واحد معرفی کنند. آنها خیال می‌کنند که مردم به توصیه‌ها گوش می‌کنند، در حالی که من چنین فکر نمی‌کنم.(۴)

این اعتراضات بعد از پیروزی بنی‌صدر در انتخابات نیز ادامه داشت، گویا بنی‌صدر انتظار داشت آرای دیگران را نیز به نام وی بخوانند.

پس از آن که تعدادی از خبرنگاران آمریکایی تلاش می‌کردند با انتشار اخبار کذب از برخی مناطق مرزی کشور، اوضاع ایران را آشفته نشان دهند، شورای انقلاب برخی از این خبرنگاران را از کشور اخراج کرد. بنی‌صدر بعد از انتخابات در تحلیل این تصمیم ادعا کرد که می‌خواستند در انتخابات تقلب کنند! او در مورد اخراج خبرنگاران آمریکایی از کشور گفت: بعضی می‌خواستند در انتخابات تقلب کنند تا من رئیس‌جمهور نشوم، از این رو شهود مزاحم را که همان خبرنگاران آمریکایی بودند، اخراج کردند.(۵)

از سوی دیگر نیز برخی نامزدهای انتخابات که مطمئن بودند شکست خواهند خورد، خواستار تعویق انتخابات شدند، درخواستی که مورد پذیرش قرار نگرفت. داریوش فروهر، کاندیدای حزب ملت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز اعلام کرد او و چند تن دیگر از کاندیداها، از شورای انقلاب درخواست به تعویق افتادن انتخابات را کرده‌اند. فروهر گفت: در این انتخابات، نوعی شتاب‌زدگی مشاهده می‌شود، به همین دلیل، امروز من و دو‌  سه نامزد دیگر از شورای انقلاب تقاضا کردیم که انتخابات ریاست‌جمهوری دو‌‌سه هفته عقب بیفتد تا مردم بتوانند با آگاهی بیشتر و بدون شتاب و نگرانی به پای صندوق رأی بروند.(۶)

در این انتخابات، یکی از مواردی که جامعه هر روز با آن مواجه بود سیل افشاگری علیه برخی از نامزدها بود که تا حدودی طبیعی بود. سفارت آمریکا یا به عبارت دقیق‌تر لانه‌ جاسوسی توسط دانشجویان مسلمان خط امام تصرف و اسناد مربوط به وابستگی برخی از نامزدهای موجود به سرویس‌های بیگانه مشاهده ‌شد. در این شرایط، دانشجویان برای آگاه‌سازی ذهنیت جامعه مجبور شدند یک سری از اسناد را منتشر سازند.

دریادار احمد مدنی که پس از انقلاب مدتی فرمانده‌ نیروی دریایی و همزمان استاندار خوزستان بود، یکی از نامزدهای دوره‌ اول انتخابات ریاست‌جمهوری بود که اسنادی علیه او در سفارت آمریکا کشف و منتشر شد. وی پیش از برگزاری انتخابات با فرض اینکه چنین اسنادی کشف نشده است، با حضور در شهر قزوین در اجتماع گروهی از مردم گفت: تا کنون اعلامیه‌هایی که بر علیه من پخش شده است به ۱۵۰ نسخه می‌رسد که از هر نسخه آن حدود یک‌میلیون چاپ کرده‌اند. در تعدادی از این اعلامیه‌ها نوشته‌اند که ما از شما قول گرفته‌ایم افشاگری نکنیم تا بعداً که شما رئیس‌جمهور شدید، صاحب مقامی شویم. لذا می‌گویم هر کسی مدرکی علیه من دارد که نخواهد افشا کند به مردم ایران خیانت کرده است.(۷)

این‌گونه بود که یک روز پیش از انتخابات، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام اسنادی درباره‌ وابستگی احمد مدنی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر کردند. در بخشی از این سند با اشاره به دیدار مایکل رینکف، دیپلمات سفارت آمریکا، در روز ۱۳ مهر سال جاری با اسد ثابت‌پور، شهردار آبادان و دست‌نشانده‌ مدنی در این شهر آمده است: شهردار آبادان خواستار این ملاقات شده بود تا بداند پشتیبانی آمریکا از ریاست‌جمهوری احمد مدنی چقدر است.

براساس این گزارش، ثابت‌پور در دیدار با مأمور سفارت آمریکا، شوروی را مقصر حوادث خوزستان معرفی کرده و گفته بود: مدنی خیلی ضدروحانیت و ضدفلسطین است. او یک ایرانی است که می‌تواند این را بفهمد که آینده‌ ایران به غرب اتصال دارد. ثابت‌پور در ادامه به مأمور سفارت آمریکا گفته بود: اگرچه می‌دانیم آمریکا قصدی برای مداخله در امور ایران ندارد، ولی کاش این‌گونه نبود، چون روس‌ها شدیداً در این زمینه فعالیت می‌کنند.(۸)

ستاد انتخاباتی مدنی، در واکنش به این سند با انتشار بیانیه‌ای آن را جعلی خواند و تأکید کرد: این سند در مورد یکی از کارگزاران دولتی خوزستان بوده است و ربط مستقیمی به مدنی ندارد! ستاد انتخاباتی مدنی این افشاگری را توطئه علیه خود خواند.(۹)

سال‌ها بعد اسد ثابت‌پور در مصاحبه‌ای همه‌ این افشاگری‌ها را تأیید کرد و گفت: دریادار مدنی بارها به من و سایر دوستان می‌گفت که بر اساس گزارش خصوصی اداره‌ آمار، رأی من خیلی بیشتر از آرای بنی‌صدر بود! مدنی در اوایل سال ۱۹۸۱، یعنی درست دو سال بعد از انقلاب از ایران خارج شد و به ترکیه، پرتقال و آلمان رفت و در آلمان مقیم شد و اقدام به جمع‌آوری طرفداران مصدق کرد و «جبهه‌ ملی ایران برون‌مرزی» را تشکیل داد. به گفته‌ ثابت‌پور، مدنی در این هنگام، ضمن تماس با وزارت خارجه‌ آمریکا، مبلغ یک‌میلیون و سیصدهزار دلار جهت مبارزه‌ سیاسی دریافت کرد.(۱۰)

در روز برگزاری انتخابات نیز مسئول ستاد انتخاباتی احمد مدنی ضمن اعلام مخدوش بودن آرا گفت: به این علت به ستاد انتخابات کشور اعلام جرم تسلیم شده است. وی گفت: در تمام ۴۸ ساعت گذشته در حالی که تبلیغات ممنوع بود، سرنشینان اتومبیل‌ها برای بنی‌صدر تبلیغ می‌کردند. این مقام مسئول در ستاد مدنی ادامه داد: از سوی دیگر، علی‌رغم دستور وزارت کشور که تبلیغات را ۲۴ ساعت قبل از برگزاری انتخابات ممنوع اعلام کرده بود، روزنامه‌ انقلاب اسلامی متعلق به بنی‌صدر در ۴ صفحه آگهی رنگی اعلام همبستگی به نام ایشان درج کرده بود.(۱۱)

مدنی در یک مصاحبه‌ مطبوعاتی گفت: در طول ۳۰ سال زندگی سیاسی‌، هیچ وقت به این شکل انتخاباتی را که توأم با نیرنگ علیه من انجام شده بود به خاطر ندارم، زیرا وزارت کشور اعلام کرد ۲۴ ساعت قبل از انتخابات هیچ‌گونه تبلیغاتی در مورد نامزدهای انتخاباتی نباید انجام پذیرد، اما با کمال تعجب یک روز قبل از برگزاری انتخابات دانشجویان مسلمان پیرو خط امام سندی علیه من منتشر کردند که با چندین بار خواندن آن هنوز متوجه نشده‌ام کجای آن با من ربط دارد!(۱۲)

بنی‌صدر نیز در مرکز ستاد انتخابات کشور طی گفت‌و‌گویی اعلام کرد: من یقین دارم هر گاه در صندوق‌های اخذ رأی دخل و تصرفی به عمل نیاید و آرا را کم و زیاد نکنند و دسته‌بندی‌هایی در کار نباشد، ۸۰ درصد آرا از آن من خواهد بود.(۱۳)

با این حال، برخی از نامزدها به برگزاری سالم انتخابات معترف بودند. به عنوان مثال داریوش فروهر یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: انتخابات بسیار خوب برگزار شد و نشانه‌ای از دخالت دست‌اندرکاران نظام در آن دیده نشد. پاره‌ای عیب‌های کوچک در بعضی از شعبه‌های اخذ رأی در حدی است که به گفتن نمی‌ارزد.(۱۴) صادق قطب‌زاده، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، بعد از مشخص شدن نسبی نتایج گفت: من به انتخاباتی که انجام شد اعتقاد دارم و نتایج آن باید مورد قبول همه‌ مردم باشد.(۱۵)

این‌گونه بود که انتخابات نخستین دوره‌ ریاست‌جمهوری با کمترین تخلف ممکن به پایان رسید. انتخاباتی که یکی از عجایب آن این بود که پیروز انتخابات، خود مدعی تقلب در انتخابات شده بود و از امکان تقلب سخن می‌گفت!

حمله هواداران حزب خلق مسلمان به بیت امام و واکنش مردم

در اواسط دی‌ماه سال ۱۳۵۸ فتنه‌ای بزرگ از سوی حزب خلق مسلمان که حمایت آیت‌الله شریعتمداری را با خود به همراه داشت دامنگیر کشور گردید.

پیش از ظهر ۱۴ دی ماه ۱۳۵۸ عده‌ای از هواداران آیت‌الله شریعتمداری قصد تعرض به بیت امام خمینی را داشتند که با واکنش شدید مردم مواجه شدند.

کیهان در همین روز گزارش داد: عده‌ای چماق به دست و مسلح به اسلحه سرد، ناگهان در ابتدای خیابان ارم و چهارراه بیمارستان فاطمی قم راه را بر وسایط نقلیه و عابران بستند و به مردم حمله کردند.

براساس این گزارش این عده که خود را اعضا و طرفداران حزب خلق مسلمان معرفی می‌کردند، شیشه‌های یک داروخانه شبانه‌روزی را شکستند و به چند مغازه و اتومبیل خسارت وارد کردند و سپس با دادن شعارهایی به طرف بیت امام خمینی حرکت کردند. با واکنش قاطع و شدید مردم، عده‌ای مجروح شدند و به بیمارستان نکویی قم انتقال یافتند.

پیام امام که از بلندگوهای حرم پخش شد

در پی این یورش، دفتر امام خمینی مردم را به آرامش دعوت کرد. در این پیام که بلافاصله به دستور امام به وسیله بلندگوهای حرم مطهر حضرت معصومه«س» و مساجد و اماکن مذهبی پخش شد، مردم به آرامش و هوشیاری و جلوگیری از تجمع دعوت شدند. امام خمینی در پیام خود که از بلندگوهای حرم به‌دفعات قرائت شد تأکید کردند: هرکس بالاترین توهین‌ها را هم به من کرد، کسی حق اعتراض ندارد.

مقامات مسئول همان روز اعلام کردند در این درگیری‌ها نزدیک به ۵۰ نفر از آشوبگران دستگیر شدند و از آنها سلاح‌های سرد از جمله قمه کشف شد. گزارش‌های دیگر در همان روز خبر از آن می‌داد که اگر فرمان امام که از بلندگوهای حرم قرائت شد نبود، واکنش خونین به تعرض آشوبگران به بیت امام دور از انتظار نبود.(۱۶)

زد و خورد شدید خیابانی در تبریز/ اشغال رادیو و تلویزیون توسط خلق مسلمان

بعد از ظهر همان روز و  به دنبال انتشار درگیری‌های قم، تبریز به‌شدت متشنج شد. در این روز در سطح شهر تبریز شایعه‌ای پخش شد که در قم به منزل آیت‌الله شریعتمداری حمله شده است. در پی این شایعه گروه‌هایی از مردم در مقابل ساختمان حزب خلق مسلمان تبریز اجتماع کردند و سپس در مسیر خیابان‌های منجم و امام خمینی به راه افتادند و در حالی که عکس‌هایی از آیت‌الله شریعتمداری را در دست داشتند، به پشتیبانی از وی شعار دادند و  به سوی سازمان رادیو و تلویزیون حرکت کردند و در ساعت ۵ بعد از ظهر ۱۴ دی این محل را بدون هیچ گونه درگیری به اشغال خود درآوردند.

شعارهای خلق مسلمان در حمایت از بختیار!

عجیب آنکه راه‌پیمایانی که رادیو وتلویزیون را اشغال کرده بودند شعارهایی در حمایت از بختیار آخرین نخست‌وزیر شاه سر می‌دادند! بلافاصله پس از تصرف صدا و سیمای تبریز تصاویر آیت‌الله شریعتمداری بر دکل‌ها و دیوار‌های ساختمان رادیو و تلویزیون نصب شد.

هر چند رادیو و تلویزیون ساعاتی در اشغال هواداران آیت‌الله بود، ولی در ساعت ۲۱ همان شب گروه کثیری از مردم در حالی که در پشتیبانی از انقلاب و امام خمینی شعار می‌دادند، رادیو و تلویزیون تبریز را از اشغال خارج کردند.(۱۷)

هشدار جامعه مدرسین به آیت‌الله!

در پی این جریانات، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان اعتراض به آشوب‌های قم و تبریز با انتشار بیانیه‌ای، روز شنبه ۱۵دی ماه را تعطیل عمومی اعلام کرد و از مردم خواست با حضور در خیابان‌ها با امام امت تجدید بیعت کنند. در بیانیه جامعه مدرسین آمده بود:

از مردم مسلمان ایران می‌خواهیم در این مقطع حساس که مسلمین بر مسیر دو راهی مرگ و حیات قرار دارند ما را یاری دهند و به داد اسلام برسند و به هر طریق که می‌شود از آیت‌الله شریعتمداری بخواهند که بیش از این به ضدانقلاب اجازه اخلالگری و آشوب و بلوا داده نشود تا آبروی اسلام محفوظ و مقام مرجعیت از این گونه انحرافات مصون بماند.(۱۸)

به دنبال درگیری‌های خونین در قم و تبریز با محوریت حزب خلق مسلمان، آیت‌الله شریعتمداری که این حزب با حمایت وی فعالیت‌های خود را گسترش داده بود در بیانیه‌ای این حزب را غیرقانونی خواند. در بخشی از بیانیه آیت‌الله شریعتمداری آمده بود:

به طوری که حزب مزبور در نشریه اخیر خود اعلام کرده است از این پس تمام دفاتر آن تعطیل و هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته و نخواهد داشت و اینجانب صریحاً اعلام می‌دارم چنانچه این حزب برخلاف این گفتار بخواهد در آینده به حیات خود ادامه دهد به هیچ‌وجه مورد تائید من نبوده و نخواهد بود.(۱۹)

این درگیری‌ها در تبریز و قم در روزهای بعد نیز ادامه یافت تا با واکنش گسترده مردمی و نیز ورود نیروهای انتظامی توطئه‌ای که می‌رفت در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری کشور را دچار چالشی بزرگ کند، خنثی گردید.

دستگیری اعضای گروه فرقان

در روز ۲۰ دی‌ماه ۱۳۵۸ روزنامه‌ها از دستگیری کادر مرکزی گروهک تروریستی فرقان خبر دادند. براساس بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که دراختیار روزنامه‌ها قرار گرفت، عملیات دستگیری اکبر گودرزی رهبر فرقان و دیگر اعضای این گروهک تروریستی دو روز پیش صورت گرفته بود.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن بود که رهبر گروه فرقان و ۴۵ تن از اعضای این گروه در پی یک سلسله عملیات تجسسی و نظامی به وسیله سپاه پاسداران شناسایی و دستگیر شدند.(۲۰)

دستگیرشدگان پس از بازداشت اعتراف کردند که سپهبد قرنی، آیت‌الله مطهری، حاج مهدی عراقی و پسرش حسام، دکتر مفتح و قاضی طباطبایی را به شهادت رسانده و همچنین به جان ‌هاشمی رفسنجانی نیز سوء قصد کرده‌اند.

اکبر گودرزی رهبر گروه فرقان که به هنگام دستگیری با مسلسل به سوی پاسداران تیراندازی کرد، در این حملات بر اثر اصابت قطعات نارنجک زخمی و سرانجام دستگیر شد.

آیت‌الله خامنه‌ای امام جمعه تهران شد

در روز۲۴ دی‌ماه آیت‌الله منتظری در نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب درخواست کرد امام خمینی فرد دیگری را برای تصدی امامت جمعه تهران انتخاب کنند.

در بخشی از نامه آیت‌الله منتظری آمده بود: چون من علاقه مفرط دارم که در حوزه علمیه قم باشم و به مباحثات و مذاکرات علمی ادامه دهم، لذا از محضر حضرتعالی تقاضا می‌کنم برای ادامه نمازجمعه در دانشگاه، یک نفر از آقایان واجد شرایط را به عنوان امام جمعه تهران تعیین نمایید.(۲۱)

امام خمینی نیز  طی حکمی آیت‌الله خامنه‌ای را به سمت امامت جمعه تهران منصوب کردند. در بخشی از حکم امام در این زمینه آمده بود: چون.. [آیت‌الله منتظری] انصراف خودشان را از امامت جمعه تهران اعلام نمودند، جنابعالی که بحمداللّه‎ به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید، به امامت جمعه تهران منصوب می‎باشید.(۲۲)

این‌گونه بود که اولین نماز جمعه پس از کناره‌گیری آیت‌الله منتظری از امامت نماز جمعه تهران در ۲۸ دی ماه در هوایی سرد و مرطوب در صحن چمن دانشگاه تهران به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد.

در همین روز آیت‌الله منتظری طی سخنانی به عنوان خداحافظی از مردم تهران پیش از خطبه‌های نمازجمعه اظهار داشت: آیت‌الله خامنه‌ای علماً و عملاً مورد تایید امام و دوستان هستند و خود من هم یکی از ارادتمندان به ایشان هستم. من اگر خطیب نیستم، ایشان خطیب هم هستند. در نماز جمعه آنچه که رکن است خطابه است و الحمدلله ایشان خطیب ماهری هستند.(۲۳)

 

کانادا جاسوس‌های آمریکا را فراری داد

در بهمن ماه ۱۳۵۸ جوکلارک نخست‌وزیر کانادا رسماً اعلام کرد که در پی تعطیل موقت سفارت کانادا در تهران ۶ تن از دیپلمات‌های آمریکایی نیز همراه کارمندان سفارت از ایران خارج شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که ۶ دیپلمات آمریکایی که از روز ۴ نوامبر گذشته در سفارتخانه‌های دوست در تهران مخفی شده بودند توانسته‌اند با کمک شخص سفیر کانادا در ایران از آن کشور خارج شوند.

وزیر امورخارجه کانادا نیز اعلام کرد سفارت کانادا در تهران به طور موقت تعطیل شده و قبل از آزاد شدن گروگان‌های آمریکایی باز نخواهد شد! کانادا اعلام کرد که تعطیلی سفارت در تهران به معنی قطع روابط سیاسی با تهران نیست.(۲۴)

به دنبال این اقدام خارج از عرف و نزاکت دولت کانادا، صادق قطب‌زاده وزیر امور خارجه وقت گفت: تا دیروز دولت ایران از پناهنده شدن ۶ عضو سفارت آمریکا به سفارت کانادا اطلاع نداشت. دیشب پیام مخصوصی از طرف کشور ثالثی که مایل نبود نامش افشا شود رسید که در آن کانادا از این عمل خود عذرخواهی و اعلام کرده است که این عمل بیشتر برای وضع داخلی صورت گرفته است، چون احتمال دارد که نخست‌وزیر کانادا در انتخابات موفق نشود و با این عمل خواستیم که افکارعمومی را برای رأی بسیج کنیم. امیدواریم که ایران این عمل را علیه خودش تلقی نکند.

 

 

پی‌نوشت‌ها

۱ـ امام خمینی در پاسخ به نامه‌ای در‌باره‌ی صلاحیت مخالفین قانون اساسی برای ریاست‌جمهوری تأکید کرده بودند: کسی که به قانون اساسی رأی مثبت نداده است، صلاحیت ریاست‌جمهوری ایران را ندارد. ر. ک. به صحیفه‌ی امام، جلد ۱۲، ص ۱۱۹.

۲ـ صحیفه‌ی امام، جلد ۱۲، ص ۱۱۵.

۳ـ کیهان، ۲۹ دی ۱۳۵۸، ص ۱۰.

۴ـ بامداد، ۲ بهمن ۱۳۵۸، ص ۳.

۵ـ بامداد، ۱۱ بهمن ۱۳۵۸، ص ۱ و ۲.

۶ـ بامداد، ۱ بهمن ۱۳۵۸، ص ۱ و ۲.

۷ـ بامداد، ۲ بهمن ۱۳۵۸، ص ۳.

۸ـ جمهوری اسلامی، ۴ بهمن ۱۳۵۸، ص ۶.

۹ـ اطلاعات، ۴ بهمن ۱۳۵۸، ص ۲، سال‌ها بعد اسد ثابت‌پور، که اینک در کانادا به سر می‌برد، همه‌ی این افشاگری‌ها را تأیید کرد.

۱۰- http://news.gooya.com/ashena/archives/2008/02

۱۱ـ اطلاعات، ۵ بهمن ۱۳۵۸، ص ۳.

۱۲ـ اطلاعات، ۷ بهمن ۱۳۵۸، ص ۱۲.

۱۳ـ اطلاعات، ۵ بهمن ۱۳۵۸، ص ۳.

۱۴ـ اطلاعات، ۶ بهمن ۱۳۵۸، ص ۳.

۱۵ـ اطلاعات، ۶ بهمن ۱۳۵۸، ص ۳.

۱۶ـ کیهان ، ۱۵دی۱۳۵۸، صفحه

۱۷ـ اطلاعات ، ۱۶دی ۱۳۵۸، صفحه ۱۲٫

۱۸ـ جمهوری اسلامی ، ۱۵دی ۱۳۵۸، صفحه ۱۱٫

۱۹ـ کیهان، ۱۵دی۱۳۵۸، صفحه ۲٫

۲۰ـ انقلاب اسلامی ، ۲۰دی ۱۳۵۸، صفحه ۱٫

۲۱ـ جمهوری اسلامی ، ۲۴دی ۱۳۵۸، صفحه ۲٫

۲۲ـ صحیفه امام ، جلد ۱۲، صفحه ۱۱۶٫

۲۳ـ کیهان ، ۲۹دی ۱۳۵۸، صفحه ۵٫

۲۴ـ اطلاعات ، ۱۰بهمن ۱۳۵۸، صفحه ۲۰٫

 

 

 

سوتیتر:

۱٫

 

در اواسط دی‌ماه ۱۳۵۸ حزب خلق مسلمان که با محوریت آیت‌الله شریعتمداری شکل گرفته بود، با مناسب دیدن فضا، فتنه‌ای بزرگ را ترتیب داد که با حمله به بیت امام خمینی در قم و نیز تصرف صدا و سیمای مرکز تبریز ابعاد گسترده‌ای یافت.

 

۲٫

در نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری، مشکلات ویژه‌ای وجود داشت. اول آنکه مجلس شورای اسلامی شکل نگرفته بود، دوم آنکه شورای نگهبانی نبود، قوه قضائیه نیز ساختار خود را نیافته بود و در یک کلام ارگان‌های نظام اسلامی جز رهبری انقلاب در جایگاه خویش نبودند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *