حشد الشعبی؛ بسیج مردمی عراق

مهدی حلفی

در ابتدای تابستان سال ۹۳، چند روز پس از سقوط شهر موصل در شمال عراق به دست داعش و صدور فرمان جهاد کفایی از سوی آیت‌الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان در عراق، یک نیروی مردمی بزرگ حشد الشعبی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش شکل گرفت.

حشد الشعبی؛ نماد وحدت ملت عراق

نیروهای حشد الشعبی که در حال حاضر به بیش از صدهزار نفر می‌رسند، از اقشار، قومیت‌ها، مذاهب و ادیان مختلفی تشکیل شده‌اند که نشانه وحدت مردم عراق در مبارزه با داعش است. نیروهای حشد ‌الشعبی زیرنظر دولت عراق فعالیت می‌کنند و فرمانده کل این نیروها حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق است.

محل اصلی فعالیت نیروهای حشد الشعبی در مناطقی چون الانبار، صلاح الدین، کرکوک و نینوا یعنی محل اصلی فعالیت تروریست‌های داعش است.  اینک ده‌ها گروه مقاومت عراقی در قالب حشد الشعبی با تروریست‌های داعش می‌جنگند، از جمله سپاه بدر، عصائب اهل حق، کتائب حزب‌الله، سرایا السلام، لواء علی‌الاکبر، فرقه العباس، سرایا عاشوراء، حزب‌الله نجباء، کتائب سیدالشهدا، کتائب امام علی، کتائب جندالامام و سرایا الخراسانی.

تشکیل گروه حشد الشعبی در عراق صحنه نبرد با گروه تروریستی داعش در این کشور را تغییر داد. نیروهای این گروه در ابتدا توانستند پیشروی تروریست‌های داعشی را در عراق متوقف و در ادامه با پشتیبانی پلیس و ارتش عراق مناطق وسیعی از مناطق تحت سیطره داعش در استان‌های بغداد، دیالی، صلاح‌الدین و الانبار را آزاد کنند.

اهل سنت عراق در حشد الشعبی

به دلیل عملکرد موفق حشد الشعبی، اهالی مناطقی که در اشغال داعش قرار دارند، از حشد الشعبی برای آزادی این مناطق درخواست کمک می‌کنند. در این راستا تعداد زیادی از اهالی مناطق سنی‌نشین در استان‌های صلاح‌الدین و الانبار عراق به عضویت حشد الشعبی درآمده و اهل سنت عراق نیز زیر پرچم حشد با گروه تروریستی داعش می‌جنگند.

مسیحیان عراقی هم در صفوف حشد الشعبی حضور دارند. هم‌اکنون صدها تن از مردان مسیحی عراق در قالب گروهی به نام کتائب بابلیون در مناطق مختلف عراق بر ضد گروه تروریستی داعش می‌جنگند و تا کنون تعدادی از نیروهای این گروه در نبرد با این گروه تروریستی شهید و مجروح شده‌اند.

حشد الشعبی؛ محبوب ملت عراق

محبوبیت نیروهای حشد الشعبی در میان مردم عراق بسیار زیاد است و هر روز مراسم‌های تقدیر از این رزمندگان در مناطق مختلف عراق با حضور اقشار مختلف مردم برگزار می‌شوند. مردم عراق نیروهای حشدالشعبی را مدافعان واقعی عراق در برابر داعش می‌دانند که به خاطر دین و وطن خود در راه مبارزه با گروه تروریستی داعش از جان‌شان می‌گذرند.

نیروهای حشد الشعبی حمایت مردم عراق را دارند و مردم این کشور با کمک‌های مالی، غذایی و کالایی خود از رزمندگان حشد الشعبی پشتیبانی می‌کنند. اعضای تعدادی از موکب‌های حسینی که در ایام اربعین در خدمت زائرین کربلا هستند، از ابتدای جنگ علیه داعش در عراق به مناطق درگیری رفتند و آنها غذای رزمندگان حشد الشعبی را تأمین می‌کنند.

روحانیون عراقی در حشد الشعبی

اقشار مختلف مردم عراق، از پیر و جوان گرفته تا دانش‌آموز، دانشجو، روحانی، کارمند و بقیه اقشار مردم این کشور به عضویت حشد الشعبی درآمده‌اند تا گروه تروریستی داعش را از عراق بیرون کنند و آن را شکست دهند.

حضور روحانیون عراقی در جبهات حشدالشعبی بر ضد داعش هم چشمگیر است. این روحانیون با حضور در خطوط مقدم درگیری با داعش، علاوه بر تبلیغ دینی در میان رزمندگان حشد الشعبی در کنار آنها می‌جنگند. تا کنون ده‌ها تن از روحانیون مبلغ عراقی در خطوط درگیری حشد الشعبی با داعش به شهادت رسیده‌اند.

شباهت حشد الشعبی به بسیج

نیروهای حشد الشعبی شباهت زیادی به بسیجیان ایرانی در دوران دفاع مقدس دارند. در واقع شکل‌گیری گروه حشدالشعبی، الگوگیری از بسیج ایران بود و حشد الشعبی توانست عراق را در نبرد با داعش یاری دهد.

نیروهای حشدالشعبی از روی عقیده و ایمان می‌جنگند و حتی زمانی هم که پرداخت حقوق این نیروها به دلیل مشکلات اقتصادی عراق چندین ماه به تأخیر افتاد، باز هم این نیروها جبهات جنگ را خالی نکردند و به نبرد با داعش ادامه دادند.

رزمندگان حشد الشعبی برای جنگ با تروریست‌های داعش آمادگی و اشتیاق فراوان دارند و در بین شهدای این گروه، جوانانی دیده می‌شوند که چند روز بعد از مراسم عروسی‌شان، به جبهات نبرد با داعش شتافتند و شهید شدند یا نوجوانان کم سن و سالی که شناسنامه خود را دستکاری کردند تا بتوانند اجازه حضور در جبهه نبرد با داعش را پیدا کنند و در راه مبارزه با این گروه تروریستی به فیض شهادت نائل آمدند.

شهدای حشد الشعبی

داعش در درگیری رو در رو توان مقابله با نیروهای حشد الشعبی را ندارد، به همین دلیل این گروه تروریستی به مین‌گذاری در راه‌ها و منازل و نیز استفاده از ماشین‌های بمب‌گذاری و عاملان انتحاری روی آورده است تا جلوی پیشروی نیروهای حشد الشعبی را بگیرد.

پیروزی‌های حشد الشعبی در برابر گروه تروریستی داعش به قیمت دادن شهدای بسیاری بوده است. در دو سال اخیر هزاران تن از نیروهای حشد الشعبی در راه نبرد با داعش به فیض شهادت نائل آمدند. هر هفته هم ده‌ها تن از رزمندگان حشد در مناطق مختلف درگیری در عراق به شهادت می‌رسند تا داعش نتواند دوباره در این کشور به پیروزی دست یابد.

مدافعان حرم در صفوف حشد الشعبی

در ابتدای فعالیت حشد الشعبی، تعدادی از نیروهای خط شکن حشد را رزمندگانی تشکیل می‌دادند که پیش از این در خاک سوریه از حرم حضرت زینب«س» دفاع می‌کردند و با سقوط شهر موصل برای دفاع از عراق در برابر داعش به کشور خود بازگشتند.

رزمندگان عراقی مدافع حرم حضرت زینب«س» از حضور در سوریه و نبرد با تروریست‌های تکفیری تجربه‌های خوبی کسب کردند. آنها در سوریه به صورت عملی راه جنگ با گروه‌های تروریستی را آموختند و با پیاده کردن این تجریبات در میدان نبرد با داعش در عراق توانستند این گروه تروریستی را شکست بدهند.

اتهامات واهی بر ضد حشد الشعبی

پیروزی‌های حشد الشعبی در جنگ با داعش، خشم حامیان منطقه‌ای این گروه تروریستی از قبیل برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه را برانگیخته است و آنها سعی دارند با مطرح کردن قتل‌عام اهل سنت عراق به دست حشد الشعبی، چهره این گروه مردمی را تخریب کنند و آن را یک گروه طائفه‌گرا نشان بدهند. این در حالی است که در میان نیروهای حشد الشعبی تعداد زیادی از مردان اهل سنت عراقی حضور دارند.

حشد الشعبی یک نیروی منظم است که نیروهایش زیر نظر حکومت عراق و بر اساس چارت سازمانی و دستور فرماندهی بر ضد داعش می‌جنگند. نیروهای حشد الشعبی به هیچ وجه یک نیروی خودسر نیستند که هر کاری را انجام بدهند، بلکه آنها همچون ارتش و پلیس عراق بر اساس دستور فرماندهی عمل می‌کنند.

حشد الشعبی یک نیروی مردمی در عراق است که توانست بدون کمک هیچ نیروی خارجی، گروه تروریستی داعش را در میدان نبرد در عراق شکست بدهد. حشد الشعبی حافظ استقلال عراق است و این نیرو در آینده این کشور مؤثر خواهد بود.

کشورهایی که چشم دیدن موفقیت مردم عراق را ندارند و به دنبال سیطره دوباره بر این کشور هستند، با استفاده از رسانه‌ها بر ضد گروه حشد الشعبی تبلیغات منفی انجام می‌دهند تا این گروه مردمی منحل شود.

القاعده دیروز؛ داعش امروز

داعش در واقع شکل تکامل‌یافته گروه تروریستی القاعده عراق است که ابومصعب زرقاوی تروریست مشهور اردنی آن را چند ماه پس از سقوط صدام در عراق تأسیس کرد. القاعده عراق از همان ابتدای تأسیس تا زمان خروج نیروهای اشغالگر به بهانه مبارزه با اشغالگران هزاران عملیات تروریستی را بر ضد مردم مظلوم عراق انجام داد و بمب‌های القاعده در این سال‌ها به جای پایگاه‌های نیروهای اشغالگر، در بازارها و مناطق مسکونی عراق منفجر ‌شدند.

ابوبکر بغدادی رهبر فعلی داعش در سال ۲۰۱۰ میلادی به این پست رسید. پس از شروع ناآرامی‌ها در سوریه، داعش نیروهایی را به این کشور اعزام کرد و شاخه سوری داعش توسط این افراد در این کشور تأسیس شد. تصرف مناطقی در سوریه به دست گروه تروریستی داعش باعث قدرت یافتن دوباره این گروه تروریستی در عراق شد تا اینکه در ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی شهرهای فلوجه و الرمادی در غرب عراق توسط تروریست‌های داعشی اشغال شد.

عناصر گروه تروریستی شش ماه بعد هم شهر موصل را که دومین شهر بزرگ عراق بود به اشغال خود درآوردند. سقوط شهر موصل هم سقوط پی در پی تعدادی از شهرهای عراق همچون تکریت، حویجه، شرقاط و العلم به دست گروه تروریستی داعش را به دنبال داشت.

گسترش داعش در جهان

داعش پس از اشغال تعدادی از شهرهای عراق به‌خصوص شهر موصل، شاخه‌هایی را در کشورهای مختلف جهان تأسیس کرد که مهم‌ترین آنها در کشورهای مصر، لیبی، نیجریه و تونس قرار دارند. داعش طی سال‌های اخیر عملیات‌های زیادی را در کشورهای مختلف جهان از جمله در قاره اروپا انجام داده است.

عراق خط دفاع اول از کشورهای مختلف جهان در برابر داعش است و اگر این گروه تروریستی می‌توانست به اهداف خود در اشغال کامل عراق برسد، امنیت کشورهای مختلف جهان به خطر می‌افتاد.

شروع حضور نیروهای مردمی در نبرد با داعش

از ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی و پس از اشغال شهرهای فلوجه و الرمادی در استان الانبار عراق به دست گروه تروریستی داعش، تعداد کمی از رزمندگان مردمی به صورت غیررسمی در جبهات جنگ با داعش در این استان حضور پیدا کردند و توانستند مانع از پیشروی تروریست‌ها به سوی شهر بغداد، پایتخت عراق شوند.

در تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی، گروه تروریستی داعش حمله سنگینی را به شهر موصل آغاز کرد، حمله‌ای که با خیانت برخی از مسئولین و فرماندهان نظامی در این شهر به سقوط شهر موصل منجر گردید. پس از اشغال موصل به دست داعش، شهرهای دیگر عراق همچون تکریت، حویجه، شرقاط و… هم به اشغال این گروه تروریستی درآمدند.

تأسیس حشد الشعبی

آیت‌الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق چند روز پس از سقوط شهر موصل به دست داعش، برای مبارزه با این گروه تروریستی فتوای جهاد کفایی دادند و در پی آن حشد الشعبی تشکیل شد. صدور فتوای جهاد کفایی و تشکیل حشد الشعبی همزمان با ایامی بود که ارتش و پلیس عراق شکست‌های متوالی را متحمل می‌شدند و شهرهای عراق یکی پس از دیگری به دلیل خیانت برخی از فرماندهان نظامی این کشور سقوط می‌کردند. سربازان عراقی هم با ترک میدان جنگ توسط فرماندهان از صحنه درگیری فرار می‌کردند، اما به‌ناگاه با صدور فتوای جهاد کفایی و تشکیل حشد الشعبی صحنه جنگ با گروه تروریستی داعش تغییر کرد.

با صدور فتوای تاریخی آیت‌الله سیستانی در وجوب جهاد کفایی، هزاران تن از مردم عراق به فتوا لبیک گفتند و با رفتن به اردوگاه‌های آموزش نظامی، خود را برای نبرد با تروریست‌های داعشی آماده کردند. استقبال مردم به‌حدی بود که دولت عراق توان جذب تمام این افراد را در قالب حشد الشعبی پیدا نکرد.

 

عملیات‌های حشد الشعبی بر ضد داعش

شکست محاصره شهر سامرا

گروه تروریستی داعش همزمان با سقوط شهر موصل به شهر سامرا که حرم امام‌هادی«ع» و امام حسن عسکری«ع» در آن قرار دارند حمله کرد. خوشبختانه با مقاومت نیروهای مردمی و پلیس عراق، شهر سامرا به دست گروه تروریستی داعش سقوط نکرد، اما راه ارتباطی آن با شهرهای دیگر توسط داعش قطع شد. اولین عملیات نیروهای حشد الشعبی پس از صدور فتوا و تأسیس این گروه، شکست محاصره شهر سامرا بود. نیروهای حشد الشعبی در همان روزهای اول تأسیس، از شهر بغداد به سوی شهر سامرا به راه افتادند و مناطق اطراف جاده بغداد به سامرا را از وجود داعش پاکسازی و شر این گروه تروریستی را از سر شهر سامرا کم کردند.

شکست محاصره شهر آمرلی

دومین عملیات حشد الشعبی در شهریورماه سال ۹۳ شکست محاصره شهر شیعه‌نشین آمرلی در استان صلاح‌الدین بود. شهر آمرلی محل زندگی هزاران تن از شیعیان ترکمان عراق است که پس از سقوط شهر موصل و پیشروی داعش به محاصره داعش درآمد. مردم شهر آمرلی دو ماه با دست خالی از شهر خود دفاع کردند و مانع از اشغال این شهر شدند تا اینکه نیروهای حشدالشعبی با آزادسازی مناطقی در استان صلاح‌الدین، محاصره شهر آمرلی را شکستند.

 

آزادی شهر جرف الصخر

عملیات بعدی حشد الشعبی، آزادی منطقه جرف الصخر در شمال استان بابل بود. منطقه‌ای که پس از سقوط نظام صدام، به محلی برای حضور تروریست‌های تکفیری تبدیل شده بود. این منطقه در نزدیکی کربلا و در چند کیلومتری راه زائرین امام حسین«ع» قرار دارد و تروریست‌ها بارها از این منطقه به زائرین حسینی حمله کردند و آنها را به شهادت رساندند.

منطقه جرف الصخر پس از سقوط صدام هیچ‌گاه به صورت کامل پاکسازی نشد، اما رزمندگان حشد الشعبی با عملیاتی دقیق در آبان ماه سال ۹۳  مصادف با ایام محرم توانستند این منطقه را به صورت کامل  از  لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی کنند. نام منطقه جرف الصخر پس از آزادی به جرف النصر تغییر یافت.

آزادی استان دیالی

یکی دیگر از عملیات‌های حشد الشعبی، آزادی کامل استان دیالی از دست گروه تروریستی داعش است. این استان که در شرق عراق و در کنار مرزهای مشترک عراق و ایران قرار دارد، محل شروع فعالیت گروه تکفیری القاعده عراق یا همان داعش است. پس از سقوط شهر موصل گرچه شهر بعقوبه مرکز استان دیالی به دست گروه تروریستی داعش سقوط نکرد، اما بخش‌های وسیعی از این استان به دست این گروه تروریستی اشغال شد. نیروهای حشدالشعبی از تابستان سال ۹۳ عملیات آزادسازی استان دیالی را آغاز کردند و توانستند طی چند ماه درگیری، در بهمن ماه سال ۹۳ کل استان دیالی را آزاد کنند تا به این وسیله امنیت شهر بغداد و نیز مرزهای ایران حفظ شود.

آزادی شهر تکریت

یکی از عملیات‌های موفق نیروهای حشدالشعبی، آزادی شهر استراتژیک تکریت مرکز استان صلاح‌الدین بود، شهری که صدام در آن به دنیا آمد و به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی حزب بعث در عراق شناخته می‌شود. شهر تکریت چند روز پس از سقوط شهر موصل به دست تروریست‌های داعشی اشغال شد و نیروهای حشدالشعبی توانستند در فروردین ماه سال ۹۴ این شهر را آزاد کنند.

آزادی شهر بیجی

آزادی شهر بیجی در استان صلاح‌الدین هم یکی دیگر از موفقیت‌های نیروهای حشدالشعبی بود. بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عراق در شهر بیجی قرار دارد و این شهر به دلیل داشتن تأسیسات نفتی از اهمیت زیادی برخوردار است. شهر بیجی پس از سقوط شهر موصل به دست داعش اشغال شد و پالایشگاه این شهر به دلیل حضور داعش آسیب زیادی دید. نیروهای حشدالشعبی در نهایت در مهرماه سال ۹۴ توانستند شهر بیجی را به صورت کامل از لوث تروریست‌های داعشی پاک کنند.

گروه‌های اصلی حشدالشعبی

سپاه بدر

یکی از گروه‌های اصلی حشدالشعبی سپاه بدر است. تاریخ تأسیس این سپاه به سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ می‌رسد. در آن زمان تعدادی از مجاهدین عراقی مقیم ایران گروهی به نام سپاه بدر را تشکیل دادند تا در جبهات جنگ در کنار نیروهای ایرانی بر ضد رژیم صدام بجنگند. در طول دوران دفاع مقدس هزاران تن از مجاهدین عراقی سپاه بدر در جبهات جنگ بر ضد ارتش بعث به شهادت رسیدند.

مبارزه سپاه بدر بر ضد رژیم صدام پس از دوران دفاع مقدس هم ادامه پیدا کرد و رزمندگان این سپاه از پایان جنگ تا زمان سقوط رژیم صدام، صدها عملیات بر ضد این رژیم در عراق انجام دادند و تعدادی زیادی از سران و عوامل رژیم صدام را به هلاکت رساندند.

پس از سقوط رژیم صدام، سپاه بدر فعالیت نظامی را کنار گذاشت و به نهادی غیرنظامی به نام سازمان بدر تبدیل شد که در انتخابات‌های عراق شرکت می‌کرد. در این دوره برخی از اعضای این سازمان به پست‌های نمایندگی مجلس، استانداری و وزارت هم رسیدند. البته با وجود این هم تعدادی از نیروهای سپاه بدر در سال‌های اشغال به صورت پنهانی عملیات‌هایی را بر ضد نیروهای اشغالگر آمریکایی و انگلیسی انجام دادند.

سپاه بدر پس از شروع حملات گروه‌های تکفیری به حرم حضرت زینب«س» در سوریه، شاخه نظامی خود را فعال کرد و صدها تن از اعضای این سپاه برای دفاع از حرم حضرت زینب«س» به سوریه رفتند و ده‌ها تن از آنها به شهادت رسیدند. نیروهای سپاه بدر تا زمان سقوط شهر موصل در سوریه بودند و پس از آن بسیاری از نیروهای آن به عراق بازگشتند و در قالب حشدالشعبی به جبهه‌های نبرد با داعش در این کشور شتافتند.

نیروهای سپاه بدر طی سال‌های اخیر در قالب حشدالشعبی در نبردهای ضد داعش در استان‌های مختلف عراق همچون دیالی، صلاح‌الدین و الانبار جنگیده و پیروزی‌های بزرگی را کسب کرده اند. هم اکنون هزاران تن از مردان عراقی زیر نظر سپاه بدر و در قالب حشدالشعبی در جبهات نبرد با گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف عراق می‌جنگند و‌ هادی العامری از نمایندگان مجلس عراق فرماندهی سپاه بدر را بر عهده دارد.

عصائب اهل حق

یکی دیگر از گروه‌های بزرگ حشدالشعبی، گروه عصائب اهل حق است که شیخ قیس الخزعلی فرماندهی این گروه را برعهده دارد. هسته اولیه گروه عصائب اهل حق را گروهی از اعضای جیش المهدی تشکیل دادند که در سال ۲۰۰۴ به دلیل اختلاف با مقتدی صدر رهبر گروه جیش المهدی، این گروه را ترک کردند و گروهی به نام عصائب اهل حق را تشکیل دادند.

نیروهای گروه عصائب از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۱، هزاران عملیات نظامی را بر ضد نیروهای اشغالگر آمریکایی و انگلیسی انجام دادند و عملیات‌های این گروه بر ضد نیروهای اشغالگر تا زمان خروج آنها از عراق ادامه داشت.

با شروع حملات گروه‌های تکفیری به حرم حضرت زینب«س» رزمندگان گروه عصائب هم به سوریه رفتند و در سال‌های اخیر صدها تن از رزمندگان این گروه در راه دفاع از این حرم شهید شده‌اند.

پس از سقوط شهر موصل و تشکیل حشد الشعبی، گروه عصائب اهل حق هم در قالب حشد در نبرد با گروه تروریستی داعش شرکت کرد. گروه عصائب اهل حق در عملیات‌های آزادی شهرهای تکریت، بیجی و آمرلی حضور پررنگی داشت و معمولاً سخت‌ترین محورهای این عملیات‌ها به این گروه سپرده شد که رزمندگان عصائب معمولاً در انجام مأموریت‌های محوله موفق شدند.

کتائب حزب‌الله

پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی تعدادی از جوانان شیعه عراقی که به خط ولایت فقیه معتقد بودند، گروهی به نام کتائب حزب‌الله را در این کشور تشکیل دادند تا با نیروهای اشغالگر آمریکایی و انگلیسی بجنگند. رزمندگان کتائب حزب‌الله طی سال‌های اشغال عراق عملیات‌های متعددی را در مناطق مختلف این کشور بر ضد نیروهای اشغالگر انجام دادند و صدها تن از نظامیان آمریکایی و انگلیسی را به هلاکت رساندند. حملات گروه کتائب حزب‌الله بر ضد نیروهای اشغالگر به‌قدری برای آنها دردناک بود که آمریکا این گروه را در لیست گروه‌های تروریستی خود درج کرد.

کتائب حزب‌الله نسبت به دیگر گروه‌های مقاومت عراق دو ویژگی متمایز داشت. اول اینکه این گروه در عملیات‌های خود از سلاح‌هایی خاص همچون موشک‌های اشتر استفاده و پایگاه‌های اشغالگران را به تلی از خاک تبدیل می‌کند. ویژگی دوم کتائب حزب‌الله رعایت شدید اصول حفاظت اطلاعات در این گروه است، به گونه‌ای که تاکنون هویت فرمانده گروه کتائب حزب‌الله مشخص نشده است.

رزمندگان کتائب حزب‌الله در عملیات دفاع از حرم حضرت زینب«س» هم شرکت کردند و ده‌ها تن از آنان در حین دفاع از حرم به شهادت رسیدند. با همت نیروهای مدافع حرم از جمله رزمندگان کتائب حزب‌الله، گروه‌های تروریستی کیلومترها از حرم حضرت زینب«س» دور شدند.

کتائب حزب‌الله همزمان با سقوط شهر موصل، گردان‌های دفاعی مردمی را تشکیل داد تا داوطلبان مردمی را برای نبرد با گروه تروریستی داعش آموزش بدهد و تجهیز کند. هزاران نفر به عضویت این گردان‌ها درآمدند و گردان‌های دفاع مردمی زیرنظر کتائب حزب‌الله به یکی از گروه‌های اصلی حشدالشعبی تبدیل شد.

رزمندگان کتائب حزب‌الله هم در جبهات مختلف نبرد با داعش در مناطق مختلف عراق، به‌خصوص استان الانبار حضور دارند. این رزمندگان به‌ویژه در اطراف شهر فلوجه یک خط دفاعی محکمی ایجاد کردند و تروریست‌های داعشی با وجود استفاده از عاملان انتحاری نتوانستند این خطوط دفاعی را بشکنند.

 

 

سوتیترها:

 

۱٫

داعش در واقع شکل تکامل‌یافته گروه تروریستی القاعده عراق است که ابومصعب زرقاوی تروریست مشهور اردنی آن را چند ماه پس از سقوط صدام در عراق تأسیس کرد. القاعده عراق از همان ابتدای تأسیس تا زمان خروج نیروهای اشغالگر به بهانه مبارزه با اشغالگران هزاران عملیات تروریستی را بر ضد مردم مظلوم عراق انجام داد.

 

۲٫

پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی تعدادی از جوانان شیعه عراقی که به خط ولایت فقیه معتقد بودند، گروهی به نام کتائب حزب‌الله را در این کشور تشکیل دادند تا با نیروهای اشغالگر آمریکایی و انگلیسی بجنگند. رزمندگان کتائب حزب‌الله طی سال‌های اشغال عراق عملیات‌های متعددی را در مناطق مختلف این کشور بر ضد نیروهای اشغالگر انجام دادند و صدها تن از نظامیان آمریکایی و انگلیسی را به هلاکت رساندند.

 

۳٫

یکی از گروه‌های اصلی حشدالشعبی سپاه بدر است. تاریخ تأسیس این سپاه به سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ می‌رسد. در آن زمان تعدادی از مجاهدین عراقی مقیم ایران گروهی به نام سپاه بدر را تشکیل دادند تا در جبهات جنگ در کنار نیروهای ایرانی بر ضد رژیم صدام بجنگند. در طول دوران دفاع مقدس هزاران تن از مجاهدین عراقی سپاه بدر در جبهات جنگ بر ضد ارتش بعث به شهادت رسیدند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *