انقلاب اسلامی یا اسلام انقلابی؟! کدامیک؟!

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی رهبر

 

انقلاب اسلامی که با رهبری حضرت امام «ره» و پشتیبانی ملت غیور، بنیان‌گذاری شد، با مجاهدات نفس‌گیر و فداکاری‌ها و شهادت‌های آزادمردان این مرز و بوم شکل گرفت و سی و هفت سال است که روی پای خود ایستاده، توطئه‌های جهانخواران را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته، به عنوان امید مستضعفان جهان سر برآورده و خشم و کینه تبهکاران و در رأس آنها سران زورگوی آمریکا را برانگیخته است؛ و این چیزی جز اسلام انقلابی نیست و اگر جوهره انقلابی بودن را از آن بگیریم، در اسلامی بودن آن نیز باید تردید کرد، زیرا اگر اسلام به‌شایستگی شناخته نشود و مبانی اصولی آن مورد توجه قرار نگیرد، انقلاب اسلامی مفهوم و پیام روشن دیگری ندارد.

اگر انقلاب اسلامی ‌توانست نظام کهن ستم‌شاهی را به تاریخ بسپارد و ایران را از چنگال سلطه بیگانگان و در رأس آنها آمریکا سلطه‌گر و جنایت‌پیشه به در آورد و امّتی را در مسیر حق‌طلبی و مجاهده و کفرستیزی و مقاومت تا مرز شهادت پیش ببرد، در پرتو مجاهدات علمی و فناوری، چشم جهانیان را خیره کند و با همه کارشکنی‌ها در رتبه شایسته‌ای قرار گیرد و بدون اتکا به قدرت خارجی، رشد علمی و فناوری و هسته‌ای را مدیریت کند و… اینها همه به برکت رویکرد به اسلام انقلابی بود.

تفسیر حضرت امام«ره» و مقام معظم رهبری، از انقلاب و اسلام چیزی جز این نیست که اسلام با چهره انقلابی و استکبارستیزی و مقاومت، دفاع از مظلومان و حاکمیت احکام و شرایع دین حنیف و خودباوری به میدان آمده است، یعنی همان چیزی که استکبار جهانی و امپریالیسم و صهیونیسم را به وحشت انداخته است. اسلام آمریکایی آل‌سعود و اسلام مفتی‌های خودفروخته شکمباره نه تنها برای استکبار جهانی خطری ندارند، بلکه ابزار خوبی برای دشمنان اسلام هستند؛ همان‌گونه که می‌بینیم  تحت عنوان اسلام چه فتنه‌هایی که به راه انداخته‌اند.

اسلام ناب محمدی«ص» همان است که قرآن کریم معرفی می‌کند: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ ؛(۱) محمد رسول خداست و آنان که به او گرویده‌اند، در برابر کفار سرسخت و با یکدیگر مهربان‌اند».

و در آیه‌ی دیگرمیفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الْکُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ وَاغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ .. ؛(۲) ای پیامبر، با کفار و منافقان نبرد کن و بر آنان سختگیر باش.»

البته اسلام آئین رحمت است و پیامبر رحمه‌للعالمین، اما رحمت جایی دارد و سختگیری جایی و لذا خاقانی گفته ‌است:

هر کجا را غم بایدت فرمود

چون که مرهم نهی ندارد سود

گیرم که مارچوبه کند تن به شکل مار

کو زهر بهر دشمن و کو مهر بهر دوست؟

در حالی‌که جبهه کفر و شرک و امپریالیسم و صهیونیسم، با مزدوری ارتجاع و فریب‌خوردگان، برای ریشه‌کن کردن اسلام و ایران اسلامی که کانون اسلام انقلابی است، صف‌آرایی کرده‌اند و از هیچ‌ توطئه‌ای، چون تروریسم و تحریم و طرح براندازی و نفوذ و… رویگردان نیستند، آیا اینجا جای رحمت است؟!

 در برابر این جبهه‌ی مهاجم، جز قاطعیت و سرسختی در دفاع از دستاوردهای انقلاب و حقوق ملت، خون پاک شهیدان راه دیگری وجود دارد؟

آیا دستگاه دیپلماسی ما در برابر این دشمنان کینه‌توز جز استقامت و قاطعیت راه دیگری دارد؟ چرا برخی از آقایان این روزها سعی دارند میان انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی مرزبندی کنند و یا دشمنی آمریکا را توهم جا بزنند؟

رهبر معظم انقلاب فرمود: عقلانیت امام و آن خرد پخته‌ی قوام‌یافته‌ی این مرد الهی، او را به این نتیجه رساند که در مقابل دشمن، کمترین انعطاف و کمترین عقب‌نشینی و کمترین نرمش، به پیشروی دشمن می‌انجامد. در میدان رویاروئی، دشمن از عقب‌نشینی طرف مقابل، دلش به رحم نمی‌آید. هر یک قدم عقب‌نشینی ملت مبارز در مقابل دشمنان، به معنای یک قدم جلو آمدن دشمن و مسلط شدن اوست. این، یکی از مظاهر عقلانیت امام بزرگوار بود.(۳)

 

تجربه نشان داده است که کوتاه آمدن از منافع ملی و آرمان‌های انقلاب و اسلام انقلابی، جز جرئت دادن به دشمن و گستاخی بیشتر او سودی ندارد. حضرت امام«ره» مثال ساده و آموزنده‌ای می‌زدند با این مضمون که: «در برابر حیوان‌ هار(سگ) عقب‌نشینی جرئت دادن است و چون در برابر او ایستادگی کنی، آن حیوان عقب می‌زند.» این را ما آزموده‌ایم. هر چند کآزمودم از وی نبود سودم «مَن جَرَّبَ المُجَرَب حَلَّت بِهِ الندامه،»(۴) در برابر دشمن نابکار باید ایستاد و او را به عقب راند. هنوز هستند کسانی که دشمنی آمریکا را توهم می‌دانند، در حالی که رهبر معظم، ده‌ها بار بر خباثت و بدعهدی این دشمن نابکار تأکید ورزیده گفته‌اند: « این‏جور نیست که شما خیال کنید توطئه نسبت به این کشور، یک توهم است، واقعیت است».

وزیر خارجه آمریکا گفته است: «سیاست فعلی ما افزایش فشار اقتصادی بر ایران است». دشمن می‌داند فعلاً در برابر ایران هیچ اقدام دیگری نمی‌تواند انجام بدهد، لذا فشار اقتصادی را عنوان می‌کند برای عقب راندن جمهوری اسلامی.

ما امروز در حال نبرد و پیکاریم و نباید میدان به دشمن مهاجم بدهیم.  اکنون که در آستانه خرداد دیگری که یادآور حوادث انقلاب و تجدید میثاق با معمار اندیشه اسلامی قرن امام خمینی است، قرار داریم، فراتر از تجلیل و تکریم و سخنرانی‌های گرم و مراسم‌ها باید با معنویات و اندیشه‌های امام تجدید عهد کنیم و آن را بهتر بشناسیم. معنویات و اندیشه‌هایی که امروزه در مواضع رهبر عظیم‌الشأن می‌بینیم که با حکمت و بصیرت و شجاعتی مثال‌زدنی، همان راهی را می‌پیمایند که امام راحل پیمود و گفتند «این انقلاب بی‌نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست.»  

درود و سلام بر آن بزرگمردی که در اوج توطئه‌های دشمن علیه اسلام انقلابی گفت: «مسلمانان از هیاهو و طبل تو خالی تبلیغات ظالمانه نهراسند که کاخ‌ها و قدرت‌های نظامی و سیاسی استکبار جهانی همانند لانه عنکبوت سست و در حال فرو ریختن است.»(۵)

و نیز گفت: «من با اطمینان می‌گویم اسلام ابرقدرت‌ها را به خاک مذلت خواهد نشاند.»(۶)

و در جای دیگر تاکید ‌کرد: «دشمن اصلی اسلام و قرآن کریم و پیامبر عظیم الشأن«ص»،  ابرقدرت‌ها، خصوصاً امریکا و ولیدۀ فاسدش اسرائیل هستند.»(۷)

و نیز فرمود: «اگر اسلام آن طوری که هست و خدای تبارک و تعالی تأسیس کرده پیاده شود، فاتحه مستعمرین خوانده خواهد شد.»(۸)

تهدیدهای مستکبران، نباید ما را در پیاده کردن احکام خدا سست کند.

اظهار عجز،پیش ستمگر، ز ابلهی است

اشک کباب باعث طغیان آتش است(۹)

 

پی‌نوشت‌ها

۱. فتح، ۲۹٫

۲. توبه، ۲۳٫

۳. ۱۳/۴/۱۳۹۰

  1. حافظ
  2. صحیفه امام. جلد۲۰٫ ص۳۱۹
  3. صحیفه امام. جلد۲۰٫ ص۳۲۵
  4. (بخشی از پیام امام خمینی به کنگره عظیم حج در سال ۱۳۶۳)
  5. صحیفه امام. جلد ۴ ص۱۳
  6. صائب تبریزی

 

 

 

سوتیتر:

۱٫

در حالی‌که جبهه کفر و شرک و امپریالیسم و صهیونیسم، با مزدوری ارتجاع، برای ریشه‌کن کردن اسلام و ایران اسلامی که کانون اسلام انقلابی‌است، صف‌آرایی کرده‌اند و از هیچ‌ توطئه‌ای چون تروریسم و تحریم و طرح براندازی و نفوذ و… رویگردان نیستند، آیا اینجا جای رحمت است؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *