«نقشه راه» اشرافی‌گری مسئولان

 

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای«مدظله»

*اشرافیگری برای یک کشور آفت است، اشرافی‌گرىِ مسئولان، آفت مضاعف است.(۱/۹/۷۸)

*عزیزان من! … از جمله چیزهایی که روند حرکت به سمت عدالت را در جامعه کُند می‌کند، نمود اشرافی‌گری در مسئولان بالای کشور است. از این اجتناب کنید.(۵/۶/۸۰)

*… در دوران بازسازی، خطر دنیاطلبی، بیشتر از همیشه است…این دوران، دوران خطرِ گرایش آدم‌های ضعیف به سمت اشرافیگری و تجمّل و انباشت ثروت و سوءاستفاده‌ی اقتصادی است. لذا همه باید خیلی مراقب باشند، هم مسئولان و هم آحاد مردم(۱/۱/۷۶)

*یکی از اساسی‌ترین کارها…این‌است که مسئولین کشور، خودشان، کسانشان، نزدیکانشان و وابستگانشان، اهل اسراف و اهل اشرافی‌گری نباشند.(۲۲/۲/۸۸)

 

*اگر این روحیه‌ی تجمّل‌گرایی در جامعه‌ی ما رواج پیدا کند ـ که متأسفانه تا میزان زیادی هم رواج پیدا کرده است ـ بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی کشور اصلاً حل نخواهد شد.(۴/۱۰/۷۸)

 

امام خمینی(رحمه‌الله علیه):

*با زندگانی اشرافی و مصرفی، نمی‌توان ارزش‌های انسانی- اسلامی را حفظ کرد.(کلمات قصار ص۷۳)

*سرچشمه‌ی همه مصیبت‌هایی که ملت‌ها می‌‏کشند این است که متصدیان امورشان از قشر مرفه و از اشراف و اعیان ـ به اصطلاح خودشان ـ از آن‌ها باشد.(صحیفه امام جلد۱۸)

*رئیس مذهب ما(حضرت علی«ع») که حکومتش وسیع بود. چندین مقابل ایران حجاز و مصر و ایران و همه‌ی‌ آنها تحت سیطره او بود، زندگی‌اش از همه افراد ملت پایین‌تر بود.(صحیفه امام ج۵ ص ۵۳۳)

*آن‌روزى که زرق و برق دنیا پیدا بشود و…آن روز است که ابرقدرت‌ها مى‏توانند در ما تأثیر کنند و کشور ما را به تباهى بکشند. همیشه این کشور به واسطه‌ی این کاخ ‏نشین‌ها تباهى داشته است.(صحیفه امام ج ۱۷ صص۳۷۷-۳۸۸)

*اگر بخواهید بی‌خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح‌های پیشرفته‌ی آنان و شیاطین و توطئه‌های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نکند، خود را به ساده زیستی عادت دهید.(صحیفه امام، ج۱۸ ص۴۷۱)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *