از میـان خبـــــرها

افسردگی در آمریکا
افسردگی از رایج‌ترین اختلالات روانی در آمریکا است. این را «موسسه ملی بهداشت روانی آمریکا» گزارش کرده است. بر اساس گزارش «سازمان جهانی بهداشت» هم، آمریکا سومین کشور افسرده جهان است.
«اتحاد ملی برای مقابله با بیماری‌های روانی» نیز گزارش داده است، هر سال تقریباً از هر پنج آمریکاییِ بزرگسال، یک نفر به نوعی، بیماری روانی را تجربه می‌کند. با توجه به چنین گزارش‌هایی، برای مبارزه با افسردگی «مرکز ملی فناوری و ارتقاء سلامت از راه دور» با کمک وزارت امور کهنه سربازان آمریکا، نرم افزارهایی را برای تشخیص افسردگی و مقابله با آن برای تلفن‌های همراه طراحی کرده‌اند، زیرا معتقدند این روزها هیچ چیزی بیشتر از نرم افزارهای تلفن‌های همراه در دسترس عموم نیست. پنتاگون در پایگاه اینترنتی خود، شش نرم افزار را برای تلفن‌های همراه معرفی کرده است تا کاربران به کمک آنها بتوانند علائم افسردگی را در خود بیابند و مدیریت کنند.

زباله‌های هسته‌ای آمریکا در قطب
موضوع شهرک فوق سری هسته‌ای آمریکا در قطب شمال به علت تغییرات آب و هوایی و کم شدن قُطر‌یخ‌ها، بار دیگر به نگرانی‌ها دامن زده است. در سال ۱۹۵۹ ارتش آمریکا در طرحی به نام «پروژه کرم یخی»، در بخشی از «گرین‌لند» تونل‌های متعددی حفر کرد تا در آنها ۶۰۰ موشک اتمی بالستیک را برای هدف گرفتن شوروی قرار دهد. کارشناسانِ این طرح، وقتی متوجه حرکات گاه‌به‌گاه لایه‌های یخ در «گرین‌لند» شدند، برنامه انتقال و نصب موشک‌ها را لغو کردند و کمپ، ۸ سال بعد متروکه اعلام شد. با این وجود علاوه بر ماده سمی پی‌سی‌بی، زباله‌های یک رآکتور هسته‌ایِ قابل حمل با حجم ۳۰ هواپیمای بزرگ مسافری در محل باقی ماند. به گفته کارشناسان، اگر روند گرمایش زمین به همین روال ادامه داشته باشد، در سال ۲۰۹۰، نشست زباله‌های هسته‌ای اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. پیش از آن هم احتمال نفوذ آب از ترک‌هایِ یخ محلِ دفن زباله‌های هسته‌ای که هم اکنون در ۳۵ متری عمق زمین قرار گرفته است، وجود داشته است. وسعت مواد سمّیِ به‌جای مانده از این کمپ فوق سری، به اندازه ۵۵ هکتار یا حدود ۱۰۰ زمین فوتبال شامل میلیون‌ها لیتر ضایعات و مواد سمی است.

مصر از عربستان دور و به سوریه نزدیک می شود؟
رأی مثبت مصر به پیش‌نویس قطعنامۀ پیشنهادی روسیه در خصوص سوریه، فاصله قاهره را از اردوگاه عربستان و هم‌پیمانش آشکارتر کرد. هرچند پیش‌نویس قطعنامۀ روسیه در مورد پایان دادن به درگیری‌ها درحلب، با وتوی امریکا، روسیه و انگلیس و فرانسه روبرو شد، امّا مصر به همراه ونزوئلا و چین از آن حمایت کردند و پس از این موضع‌گیری بود که عبدالله المعلمی نمایندۀ دائم عربستان در سازمان ملل متحد اقدام مصر در رای دادن به قطعنامۀ پیشنهادی روسیه در شورای امنیت را تاسف‌بار خواند و گفت: این تاسف‌آور است که موضع مالزی و سنگال در خصوص سوریه، نزدیک‌تر از دیدگاه مصر به موضع کشورهای عرب باشد. رسانه‌ها هم تصاویری از گفت‌وگویِ درگوشیِ عمر ابوالعطا، نماینده دائم مصر در سازمان ملل متحد و بشار الجعفری نمایندۀ سوریه در این سازمان که لحظاتی قبل از تشکیل جلسه شورای امنیت انجام شده بود، پخش کرد. حمایت مصر از پیش‌نویس قطعنامه روسیه در شورای امنیت یک نکته را روشن کرد و آن اینکه قاهره در مورد مسایل منطقه به ویژه اوضاع سوریه، با ریاض هم‌عقیده نیست و این اختلاف دیدگاه هم ناشی از همین شناخت درست ماهیت بحران سوریه است.
مصری‌ها به خوبی می‌دانند که ماهیت بحران سوریه ریشه در دخالت و طرح های خارجی نهفته است که با استفاده ابزاری از گروه‌های افراطی به دنبال براندازی دولتی هستند که مشروعیت خود را از مردم گرفته است و در صورت به ثمر رسیدن چنین طرح‌هایی، باید منتظر سرایت چنین تهدیداتی به داخل مرزهایشان و تولید بحران‌های غیر قابل کنترل با تهدیدهای نهفتۀ موجود در مصر باشند. از این روست که حتی وعده‌های کمک‌های اقتصادی ریاض به قاهره هم نتوانست از فاصله گرفتن مصر از عربستان کمک کند. هر چند در سفر چندماه پیش ملک سلمان پادشاه عربستان به قاهره تلاش‌های فراوانی شده بود که همراهی مصر با ائتلاف سعودی در تجاوز نظامی به یمن و سوریه تضمین شود.
از سویی رای مثبت مصر به پیش‌نویس قطعنامۀ روسیه، نشان داد که دیدگاه قاهره به دیدگاه‌های مسکو و تهران در زمینۀ حل بحران سوریه نزدیکتر است. وزیر امور خارجه مصر گفته: موضع عربستان درباره سوریه بر لزوم تغییر نظام حاکم و رهبریِ این کشور متمرکز است امّا مصر درباره بحران سوریه هرگز چنین رویکردی اتخاذ نکرده است. علاوه بر این موضع سیاسی، چندی پیش هم، دستکم دویست نفر از اندیشمندان و مفتی‌های اهل سنت از جمله هیاتی عالی‌رتبه از جمله احمد‌الطیب، رئیس دانشگاه الازهر مصر با شرکت در همایش شناخت پیروان مذاهب اهل سنت در گروزنی، در بیانیه‌ای وهابیت را مروج خشونت و فرقه‌ای خطرناک برای جهان اسلام توصیف و در بیانیۀ پایانی خود تاکید کردند که وهابیت که مرجع آن در عربستان است جزئی از مذاهب اهل تسنن نیست که این مسئله ضربه‌ای آشکار به حکام سعودی بود که سالانه میلیون‌ها دلار صرف ساخت مدارس، مساجد و ترویج آئین وهابیت در جهان می‌کنند.
به نظر می‌رسد پس از شکست ریاض در جلب همراهی قاهره با سیاست‌هایش از طریق وعده‌های کمک‌های اقتصادی، اکنون به رویکرد تهدید و فشار روی آورده است. شرکت «آرامکو»ی سعودی به سازمان نفت مصر اعلام کرده کمک‌های نفتی به این سازمان را متوقف کرده است. با این‌حال بعید است قاهره در همسایگی سوریه، بخواهد با این تهدیدات، سیاست‌هایش را تغییر دهد، به ویژه اینکه صحنۀ بازی در سوریه به سود دولت قانونی بشار اسد در حال رقم خوردن است.

سوگند به قرآن برای کشتن مسلمان
ارتش صهیونیستی با استخدام مزدوران عرب و آموزش آنان در صحرای «نقب» در جنوب فلسطین، یگانی نظامی موسوم به «گدسر» تشکیل داده است. این یگان نظامی متشکل از ۵۰۰ مزدور عرب مسلمان است که شناسنامۀ اسراییلی دارند. این افراد هنگام استخدام در ارتش صهیونیستی و آموزش در صحرای «نقب»، به کتاب آسمانی خود یعنی قرآن کریم سوگند یاد می‌کنند که به دستورات فرماندهان ارتش رژیم اشغالگر پایبند باشند. سرهنگ وجدی سرحان، رییس واحد اقلیت‌های ارتش صهیونیستی می‌گوید: ماموریت ما، استخدام بیشترین تعداد «اعراب اسراییلی» در ارتش است، در زمان حاضر تعداد این نیروها چند صد نفر است، اما می‌خواهیم این تعداد را در سال آینده دو برابر کنیم. حنین زعبی، نماینده فلسطینیِ پارلمان رژیم صهیونیستی(کنست) با انتقاد شدید از اقدام ارتش صهیونیستی در زمینه استخدام مزدور گفت: این یک گروه کوچک و حاشیه‌ای در ارتش است که ضد مردم خود به رژیم صهیونیستی خدمت می‌کند و اعضای آن می‌دانند که خط قرمز را در ملی‌گرایی و وطن‌پرستی نقض کرده‌اند. ۹۰ درصد عرب‌هایی که در ارتش اسراییل خدمت می‌کنند، با همتایان خود در سرزمین‌های اشغالی برابر نیستند. چندین کمپین جوانان فلسطینی در مناطق ۱۹۴۸ اقدام به اطلاع‌رسانی ضد استخدام جوانان عرب در ارتش اسراییل نموده‌اند. مناطق ۱۹۴۸ مناطقی است که در آن‌سال رژیم صهیونیستی آن را اشغال و به دیگر اراضی اشغالی ضمیمه کرد و فلسطینیان ساکن آن عمدتاً دارای شناسنامه اسراییلی هستند.

لابی پولی عربستان در کنگره آمریکا
به تازگی لابیِ عربستان سعودی در کنگره آمریکا که با دریافت پول از عربستان، به قطعنامه‌های ضد این کشور رای منفی می‌دهند، برملا شده است. از سال ۲۰۱۴، سفارت‌خانه عربستان سعودی در آمریکا، تنها در یک مورد، بیش از دو میلیون دلار به شرکت «کلمن» پرداخت و او را به بزرگترین بازیگر در تجارت لابی تبدیل کرد. رویکرد دیرینۀ مبتنی بر حسن نیت کنگره آمریکا در ارتباط با عربستان سعودی سال‌هاست که در حال کمرنگ شدن است بویژه از زمانی که کنگره اجازه داد خانواده‌های قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر، از عربستان سعودی به سبب دست داشتن در این حملات تروریستی شکایت کنند. امّا عربستان سعودی همچنان هم‌پیمانان زیادی در میان اعضای بازنشسته کنگره آمریکا دارد و آنها تمایل دارند از نزدیکیِ خود به اعضای کنگره، برای دفاع از روابط آمریکا و عربستان سعودی بهره‌برداری کنند.
در حالی که سعودی‌ها تلاش می‌کردند سبب کسب حد نصاب در میان قانون‌گذاران، برای رد وتوی اوباما در ارتباط با قانون یازدهم سپتامبر شوند، «نورم کلمن» سناتور سابق آمریکایی در این ارتباط با همکاران سابقش در سنا همکاری می‌کرد. «مایکل کستل» جمهوری‌خواه و عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا، هم اکنون در حال لابی برای شرکت حقوقی «دی ال ای پایپر» است. او در ارتباط با عربستان سعودی نشست‌هایی با مقامات مجلس نمایندگان آمریکا برگزار می‌کند. سعودی‌ها همچنین «ترنت لات» رهبر سابق اکثریت جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا و «جان بروکس» دموکرات را بر اساس قراردادی به میزان صد هزار دلار در سال به خدمت گرفته‌اند. در نهایت این که، سعودی‌ها در جدال بر سر قانون یازدهم سپتامبر شکست خوردند، زمانی که سنا و مجلس نمایندگان توانست حق وتوی اوباما را رد کند. اما این افراد همچنان حقوق خود را از عربستان سعودی دریافت می‌کنند. از هزار و نُه عضو کنگره که از سال هزار و نهصد و نود آن را ترک کرده‌اند، صد و چهارده نفر در حمایت یا علیه یک دولت خارجی، شرکت یا موسسه خارجی لابی کردند.
پول گرفتن فقط مخصوص سیاست پیشگان آمریکایی نیست. رشوه‌گیریِ سیاستمداران فرانسوی از عربستان و قطر هم رسوایی جدیدی به بار آورده است. هفته نامه «لوپوئن» که تیتر “روابط خطرناک” را برای این شماره خود انتخاب کرده، با استناد به تحقیقات دو روزنامه‌نگار فرانسوی عنوان می‌کند که چگونه به طور مثال نماینده‌ای فرانسوی، از سفیر قطر می‌خواهد هزینه تعطیلاتش را پرداخت کند؛ یا چگونه نمایندۀ سنای فرانسه از همین سفیر برای پایان سال، هدیه درخواست می‌کند، یا بدتر اینکه چگونه وزیری فرانسوی از این سفیر برای فعالیت شرکتیِ نزدیک به خود درخواست کمک می‌کند. این موارد نشانگر روابطی بسیار ویژه میان فرانسه، عربستان و قطر است. روابطی که چند سال قبل در زمان «نیکلا سارکوزی» آغاز شد و امروز نیز در زمان «فرانسوا اولاند» ادامه دارد. مسلماً یکی از اهداف این روابط متمایز، امضای قرارداد با این کشورها مثلاً برای فروش جنگنده‌های رافال است. قراردادهایی که حتی مقامات الیزه را مجبور کرده است که چشمان خود را بر روی برخی از اقدامات غیرانسانی این کشورها ببندند.

نفوذ ایران در آمریکای لاتین تهدیدی برای آمریکا
اسناد «ویکی لیکس» درباره سخنرانی «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پشت درهای بسته در موسسه مالی «گلدمن ساش» نشان می‌دهد که کلینتون در عین‌حالی که از حمله ائتلاف به رهبری آمریکا به تاسیسات اتمی ایران حمایت کرده، اذعان نموده است که ایران قادر است از طریق ماموران سپاه پاسداران و سایر نیروهای نیابتی خود در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین به ایالات متحده حمله کند. کلینتون گفته: حتی بدون برنامۀ هسته‌ای نیز حضور ایران، سپاه پاسداران، و نیروهای نیابتی آن می‌تواند تهدیدی برای آمریکا باشد. «ویکی‌لیکس» به تازگی اسنادی را دربارۀ سخنرانی «کلینتون» در موسسه مالی «گلدمن ساش» در سال ۲۰۱۳ میلادی منتشر کرده است. کلینتون به خاطر این سخنرانی ۶۷۵ هزار دلار دریافت کرده است. کلینتون از تمایل خود برای بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران به عنوان یک گزینه با هدف جلوگیری از تولید تسلیحات اتمی توسط تهران در ۴ ژوئن ۲۰۱۳ میلادی خبر داده است. وی در سخنرانی دیگری در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۳ نیز به تهدید ناشی از سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی آن علیه آمریکا سخن گفته است. کلینتون هشدار داده است که در صورت اقدام نظامی علیه ایران، این مساله تبعاتی از سوی سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی آن برای ایالات متحده در پی خواهد داشت. در یکی از رایانامه‌های «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه سابق و نامزد ناکام دموکرات ریاست جمهوری آمریکا به نقل از منابع اطلاعاتی آمده است که، حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ایران، باعث می‌شود مردم ایران، اعم از سکولار و اسلام گرا، در حمایت از حاکمانشان در برابر آمریکا و غرب اروپا بایستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *