پاسخ به نامه ها

صالح آباد ایلام – برادر سرباز محمود جاوید پور:
۱-بعضی از ازدواجهای حضرت رسول (ص) احتمالاً روی مصلحتهائی بوده است که سیاست رهبری در آن زمان اقتضا داشته است. برای توضیح بیشتر به کتاب (فرازهائی از اسلام) تألیف علامه طباطبائی (ره) مراجعه کنید.
۲-قصه چنین است: معاویه به عمر و عاص هم چنانکه برای از بین بردن اسلام حیله ها داشتند برای از بین بردن یکدیگر نیز غدر می نمودند. در جنگ صفین در خیمه سلطنتی یکدیگر را به مبارزه با امیرالمومنین (ع) تحریک می کردند تا اینکه عمر زودتر خشمگین شد و حاضر به مبارزه شد و چون شمشیر حضرت امیر به طرف او حواله شد و مرگ را به چشمانش دید خود را بر زمین افکند و عورتش را ظاهر نمود، حیا و بزرگواری حضرت مانع کشتن او شد و البته موجب شکستی نبود تنها موجب باقی ماندن آن خبیث شد ولی برای همیشه رو سیاهی برای دشمنان آن حضرت و کرامت و بزرگواری برای ایشان باقی ماند که خود عمر و نیز در اشعاری این قضیه را به صراحت ذکر می کند و آن را از بزرگواری آن حضرت می داند.
قم – خواهرم – فهامی:
خدا را شکر که آن عقیده غلط و نا بجا به دادت رسید و خود کشی نکردی وگرنه بیچاره دنیا و آخرت بودی! بهر حال اگر از آن عقد ناراضی هستی عقد باطل است و برای شما و ایشان و پدرتان مشکلات شرعی بسیاری پیش خواهد آمد ولی اگر به آن راضی شوید و لو بعد از عقد باشد صحیح است. نصیحت ما این است که اگر فقط به جهت درس خواندن است و از جهات دیگر از آن شخص منزجر نیستید به این ازدواج راضی باشید و به هر صورتی که مسئولین اجازه می دهند درس بخوانید. موفق باشید.
جبهه عین خوش – برادر فرهاد خورشیدی:
۱-سجده باید بر زمین باشد یا چیزی که از زمین می روید و خوردنی یا پوشیدنی نیست به شرط اینکه پاک باشد و چون غالباً برای نماز گزار چیز پاک و تمیزی که سجده بر آن جایز است میسر نیست، مهر که خاک پاکی است برای این منظور تهیه شده است البته اگر ممکن باشد از تربت سید الشهدا (ع) تهیه شود نماز برآن افضل است به جهت روایاتی که در این باره وارد شده و چون برای همه میسر نیست به قصد تبرک سایر ائمه (ع) مانند امام رضا (ع) مهر تهیه می شود و چون برادران اهل سنت و بخصوص اهالی عربستان سعوی در اثر تبلیغات دشمنان این را نوعی شرک تلقی کرده اند ما از باب تقیه و برای دفع این توهم در مسجد الحرام و مسجد الرسول مهر نمی گذاریم ولی سجده بر سنگ مسجد می کنیم که هیچ اشکالی ندارد.
۲-رحمن صیغه مبالغه است از رحمت یعنی بسیار مهربان که رحمت و فضل او شامل مومن و کافر شده است و واضح است که چنین صفتی فقط در مورد خداوند صحیح است.
قم – برادر محب الاسلام رجبی:
۱-استمناء حرام است و دلیل آن در کتب فقهی ذکر شده است که آن که این سخن را به شما گفته شیطان است.
۲-برای ادامه زندگی نصیحت ما فقط سعی و تلاش و توکل است. و برای درس خواندن به مراکز علمی دانشگاه یا حوزه مراجعه نمائید از ما کاری ساخته نیست.
بنارویه لارستان – برادر احمد علی عباسی:
عکس شهید با تأیید سپاه و یا بنیاد شهید به نوبت چاپ خواهد شد. در مورد پایگاه بسیج از دفتر امام استفتاء کنید.
پارس آباد مغان – برادر لطیف عباد پور:
کسی که به علت بیماری روزه نگرفته و بیماری او ادامه یافته است تا رمضان بعد، قضا از او ساقط است و باید به جای هر روز، ده سیر طعام به فقیر بدهد.
شیراز – برادر ح . ی:
۱-تفسیر المیزان ۲۰ جلد است.
۲-در خواست دوم خود را از رادیو تلویزیون بنمائید.
۳-کتب مذهبی مفید بسیار است ولی ما از ذکر نام اشخاص به جهتی که مخفی نیست اجتناب می کنیم.
پیرانشهر – برادر جابر اعتمادی:
۱-ابلیس و شیطان دو نام برای یک موجود است.
۲-اینها اصطلاح است و نام گذاری که در زمانها و مکان ها مختلف می شود و از هر فرهنگی آگاهانه و یا ناخودآگاه متاثر می شود و هیچ اشکالی هم ندارد.
۳-قرآن که می فرماید «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» برای این که می داند هر کس خوب سخنان را گوش دهد و هوسها و عصبیتها او را گمراه نکند حتما سخن خدا را خواهد پذیرفت و آنان که سخنان دیگران را می پذیرند دلیلش این است که سخنان خدا را گوش نداده اند یا هوسها و عصبیتها چشمانشان را کور کرده است.
اندیمشک – برادر عبد الله مشتاقی:
آن روایتی که معلم شما ذکر کرده است ما تا به حال ندیده ایم ولی بهر حال سئوال در این مورد بی فایده است.
اهواز – برادر محمود . ح . ی:
۱-آن عمل حرام نیست و پی آمدی که ذکر کرده اید هم ندارد ولی کار بدی است و شدیداً مکروه است.
۲ و ۳- توبه کافی است ولی بشرطی که واقعاً توبه کند و همیشه از آن گناه خویش خائف و ترسان و به فضل و رحمت خدا میدوار باشد چیز دیگری بر او لازم نیست.
پارس آباد مغان – خواهر وجیهه وثوقی:
جواب خود را در شماره های گذشته بیابید.
پارس آباد مغان – برادر نورالدین وثوقی:
معاد، جسمانی است.
دشت مغان – برادر اژدر آقا زاده:
۱-نوشته اید که چرا امام صادق (ع) پیشنهاد همکاری با عباسیان را در مبارزه با بنی امیه نپذیرفت، می گوئیم: امام صادق علیه السلام با عباسیان قبل از خلافت همکاری نکرد زیرا می دانست که دعوت آنها از آن حضرت فقط برای کسب اعتبار در جامعه مسلمانان و رسیدن به اهداف سیاسی خویش است و ماهیت منافقانه آنها بر امام پوشیده نبود.
۲-جواب سوال دوم شما مفصل است به کتب تاریخ و کتبی که در مورد زندگانی امام حسین علیه السلام نوشته شده مراجعه کنید.
۳-پاسخ سوال سوم در شماره های گذشته آمده است.
۴-تنها زن مجتهده معاصر، بانو امین اصفهانی بود که چندی پیش در سن نود سالگی وفات کردند و از رسانه های گروهی خبر فوت و بیوگرافی ایشان منتشر شد.
ارومیه – خواهر سمیه . ح شماره ۱۵۰:
به نظر می رسد حل مشکل شما ازدواج است و در شرایطی که ذکر کرده اید بهتر است شما با یکی از معلولین جنگ تحمیلی ازدواج کنید که خود عملی است مورد رضای خدا و پیشنهاد آن نیز از سوی خود شما هیچ گونه اشکالی در بر ندارد ضمنا بدانید مادر برای دختر بهترین محرم راز است درد خود را از ایشان پنهان نکنید و به وی بفهمانید که رد کردن آن شخص اشتباه بوده است، در هر حال از لطف خدا نا امید نباشید و هر چه می توانید به قرآن و دعا و نماز رو بیاورید که یاد خدا دلها را آرامش می بخشد.
قم – س – تشکری:
استخاره را برای این می کنند که از حیرت و سر در گمی خارج شوند و بتوانند تصمیم بگیرند اگر شما و طرف شما بر آن امر تصمیم داشته اید استخاره بی جا بوده است. یهر حال مخالفت استخاره گرچه شرعاً اشکال ندارد ولی ممکن است عاقبت خوبی نداشته باشد البته استخاره شرایطی نیز داد، ممکن است استخاره شما دارای شرایط نبوده است.
تهران – برادر م . ق:
۱-منی مانند هر نجاست دیگر پس از ازاله آن و شستن با آب پاک می شود چه بر بدن باشد یا لباس یا چیز دیگری ولی در لباس باید آن را خوب فشار داد تا آب داخل آن خارج شود.
۲-آن مقدار چرکی که در تابستان در ظرف یک روز به کف پا می چسبد مانع رسیدن آب نیست شما وسواس دارید و باید هر چه زودتر به این روش خاتمه بدهید. فتوای امام در مورد وسواس را در مجله شماره ۲۱ بخوانید.
۴-بهترین علاج ترس وارد شدن در بحرانها و مشکلات است، به جبهه بروید و نترسید.
۵ و ۶ –جواب سئوال پنجم و ششم شما منفی است.
۷-با اخلاص به جبهه رفتن قطعاً ایمان و تقوای انسان رشد می کند به جبهه به قصد بالا بردن سطح ایمان و عقیده، خود قصد قربت است و نه فقط اشکال ندارد که مطلوب والائی است.
اسلام آباد غرب – برادر علیرضا کمری:
راجع به تقیه بحثی خواهیم داشت انشاء الله در بخش پرسشها و پاسخها. و اما راجع به کار شما باید خودتان امکانات و محیط خود را ملاحظه کنید و کار مناسب را انتخاب نمائید.
بجنورد – برادر جلیل نیستانی:
خواهر زن و برادر نامحرمند و معامله محرم با آنها مانند هر زن نامحرم دیگر گناه است.
بهشهر – برادر محمد علی زارع:
آستانه اشرفیه برادر مهدی شاد بخش:
سؤالات خود را از شورای مدیریت حوزه مستقر در مدرسه فیضیه بپرسید.
فاروج – برادر سرباز غلامرضا وحیدی:
عکس مورد سوال مربوط است به حج سال گذشته.
اصفهان – برادر مجید ا . ج . ش:
به شماره های گذشته مجله مراجعه کنید.
تهران برادر اکبر صاحبی
آبادان– برادر سرباز علی جمالی:
سؤالات خود را از دفتر استفتاء امام بپرسید.
شیراز – خواهر ف . ا :
پاسخ سؤال شما بطور احتمال مثبت است و اگر چنین احتمالی پیش آمد باید هر چه زود تر به پزشک مراجعه شود.
لاهیجان – برار علی نوروزی :
۱-امام جماعت باید عادل باشد ولی یقین به آن لازم نیست بلکه اگر بحسب ظاهر مرد متدینی باشد و یقین به فسق او نداشته باشید کافی است.
۲-ما در شرع نمازی به نام وحدت نداریم آنچه به این نام انجام می گیرد همان نماز جماعت است و همان شرایط باید مراعات شود و شاید بهترین باشد که نام نماز وحدت را نبریم که موجب توهم شود و اگر کسی به عنوان نماز وحدت نماز بخواند بدعت و حرام است.
دارخوین اهواز – برادر محسن یزدانی:
۱-کتب اسلامی در این زمینه بسیار است می توانید با مراجعه به کتابخانه های معتبر انتخاب نمائید.
۲-نماز مستحبی که با نذر واجب شده نمی توان با جماعت خواند.
آبدانان – برادر ستار کوهستانی:
۱-متاسفانه کشورهای اسلامی بعلت خیانت سردمداران از هر لحاظ عقب مانده است نه فقط از لحاظ مادی.
۲-کتابهای بسیاری درباره توحید نوشته شده است مطالعه کنید.
۳-هر مکتبی نظر خاصی در مورد وجود این عالم دارد این نظر ها را جهان بینی می گویند . خدا پرستان جهان را بر اساس وجود خالق یکتا می دانند اینگونه جهان بینی را جهان بینی توحیدی می گویند.
۴-طبق روایات خداوند یکصد و بیست و چهار هزار پیغمبر فرستاده است. ما عدد بسیار کمی از آنان را به نام می شناسیم از کجا معلوم شد که همه انبیاء در مشرق زمین بوده اند.
قم – خواهر ز . م . ح:
۱-پاسخ خود را در همین بخش بیابید.
۲-اگر اشتباه نمی کنید و مطمئن اید که برادر شما خدا را منکر است وی مرتد شده و کافر است و نجس، از او اجتناب کن و با او رفت و آمد نکن و هدایای او را رد کن مگر اینکه امید به هدایتش داشته باشی و در این صورت سعی کن وی را هدایت کنی.
۳-خیر، زبیر توبه نکرد و اگر می خواست توبه کند باید در صف لشکریان امیرالمومنین (ع) وارد می شد یا اقلاً مردمی را که گمراه کرده بود بر می گرداند. او توبه نکرد بلکه با دو عامل متضاد روبرو بود یکی عصبیت و عناد و دوم شرم از روی امیر المومنین علیه السلام و لذا با حال تحیر و خشم از صحنه کنار رفت.
تهران – برادر سید اسفندیار زکریا:
مسائل فلسفی مسائل پیچیده ای است که وارد شدن در آنها بدون استاد جز سر درگمی نتیجه ای ندارد. در عین حال اگر برای شما قابل استفاده باشد کتاب روش رئالیسم را مطالعه کنید.
اراک – برادری . ف بزچلوئی:
در مورد محارم سخنی داشتیم در مجله شماره ۲۲ در بخش پرسشها و پاسخها مراجعه کنید غیر از نامبردگان در انجا همه زنان نامحرمند.
نجف آباد – برادر ف . ج
به پزشک متخصص بیماریهای تناسلی مراجعه کنید و خجالت نکشید. اهمال در این امر برای شما زیانبار است.
بناریه فارس – برادر سید عبد الرسول نجفی:
۱-فقها نواب عام امام زمانند یعنی آنها را به عنوان عام نایب قرار داده است چون مردم را به آنها ارجاع نموده و دستور تبعیت و تقلید از آنها فرموده است.
۲-نظم فرود آمدن قرآن غیر از نظم موجود در قرآن است برای توضیح بیشتر به کتاب قرآن در اسلام تألیف علامه طباطبائی (ره) مراجعه کنید.
۳-در مورد تغییر قبله از قدس به کعبه آیاتی در قرآن آمده است که از آیه ۱۴۲ سوره بقره شروع می شود به تفاسیر مراجعه کنید.
اصفهان – برادر احمد نصر اصفهانی:
نماز، نیایش به درگاه پروردگار است که در هر شریعتی به نحوی بوده است و این خصوصیات که ذکر کرده اید اختصاص به نماز شریعت اسلام دارد.
شیراز – برادر ع – ساحلی پور:
نگرانی شما بی مورد است اقدام کنید و نترسید این امر ربطی به آن جهت ندارد.
رامسر – برادر حمزه زرگریان:
۱-در مورد سوال اول، این بخش گنجایش پاسخ آن را ندارد و چندان مهم و مورد لزوم نیست تا در بخش پرسشها و پاسخها بیاوریم به ترجمه تفسیر المیزان مراجعه کنید.
۲-ظالین یعنی گمراهان که صراط مستقیم الهی را نیافته و همچنان سرگردان در راههای مختلف هر روز به سوئی کشیده می شوند.
۳-بینه یعنی روشن و واضح که گاهی صفت برای دلیل یا راه نیز می آید و گاهی این صفت به جای موصوف استعمال می شود و بینه به خود را ه روشن و دلیل روشن اطلاق می شود.
۴-فقه علمی است که بوسیله آن احکام شرع مقدس اسلام از ادله استنباط می شود.
۵-جعفر طیار برادر امیر المومنین علیه السلام است که در جنگ موته شهید شد پس از آنکه هر دو دستش را از دست داد پیغمبر فرمود خداوند به جای آن دو دست دو بال به او داده است که در بهشت با آنها پرواز می کند و بدین جهت وی را طیار گویند البته منظور دو بال مانند بال پرندگان نیست بلکه یک امری است معنوی فوق تصور و شناخت ما.
جبهه کوشک – برار سرباز ابراهیم خوشگو:
سؤال خود را از مسئولین دانشگاه و ستاد انقلاب فرهنگی بپرسید.
میانه – برادر م . اسماعیلی:
۱-در قرآن کریم ضمیر متلکم مفرد (من) نیز بسیار آمده است و اما این که چرا (ما) در موارد زیادی آمده است، ممکن است به اعتبار استناد معلومات به علل طولی باشد چون کارهایی که در عالم صورت می گیرد عللی ظاهری و غیبی دارد که علت همه آنها خداست و به ملاحظه مجموع علل طولی ضمیر جمع آمده است‌ (البته در تعبیر به علت نسبت به خدانیز مسامحه ای است که از باب کوتاهی الفاظ گفته می شود).
۲-نام گذاری اشیاء مانند همه الفاظ ساخته و پرداخته جامعه های بشری است خداوند نیز با زبان انسانها با آنان سخن می گوید.
*دستجرد اصفهان برادر احمد رضا مرادی
زرین شهر –برادر علی رهبر
زابل- برادر علیرضا سرحدی
بابل- برادر تقی قبادی
اصفهان – برادر سید سیف الدین سید موسوی
قم – برادر حسن عمرانی
برادر محمد رضا هاشمی
زرند کرمان – برادر حسن علیزاده
تربت جام – برادر جلال نجفی
دهکهنه برازجان – برادر ریاض انصاری
برادر ناصر محمدی زنجانی
شهریار – برادر اسدالله صدر زاده
دمشق – برادر پاسدار رضا حسینی پناهنده
گله دار لارستان برادر ابولقاسم محمودی
هشتگرد کرج- برادر سید حسین حجاری
تهران- برادر قاسم خوشابی
از نامه ها، مقالات، اشعار، انتقادها و پیشنهادهای شما عزیزان تشکر و سپاسگزاری می کنیم. امید است بیش از این ما را مورد لطف قرار دهید.

پاسخ به نامه ها
اصفهان – برادر عیدی محمد محمودی:
۱-این سئوال شما مانند این است که کسی بگوید چرا خداوند سنگ را سنگ و آهن را آهن آفریده است . خداوند آهن را آفریده است ولی آن را آهن نکرده است بلکه آن ذاتا آهن است. اگر حیوانات نیز دارای روح انسانی بودند آنها نیز انسان بودند ولی انسانهای چهار پا! و انسانیت انسان به روح او است نه به دست و پایش.
۲-راه جلوگیری از هواهای نفسانی، تقید به عمل کردن به احکام شرع و پیشه کردن تقوا است و این امر ی است اختیاری انسان نباید منتظر آمپولی باشد که به او تقوا تزریق کند! بلکه با اراده و تصمیم به مقام تقوی دست می یابد و همه صفات خوب و بد چنینند. دانش آموز و دانشجوئی که زحمت مطالعه به خود ندهد، نمی تواند کسب علم نماید و هیچ دارو و دعائی در وقت امتحان به درد او نمی خورد. مدرسه زندگی انسان نیز چنین است، باید با همت و اراده و تصمیم، تقوی را تحصیل نمود.
۳-در هر جا که وطنتان نیست اگر قصد ماندن ده روز ندارید نمازتان شکسته است تا روز سی ام و از روز سی و یکم نمازتان تمام است ولو یک روز بمانید.
۴-انقلاب حق هیچ کس را فرو گذار نکرده است بلکه همه بیش از حق خویش از آن استفاده کرده اند. اگر می بینید بعضیها فراموش شده اند برای این است که اکنون کشف شده است که آنچه آنها می خواستند انقلاب اسلامی نبوده است بلکه هدف آنها تنها انقلاب بوده و اسلام را پلی برای رسیدن به آن قرار داده بودند.
زرقان – برادر محمدی:
۱-فرقش این است که اعوذ صحیح است و اعود غلط!
۲-رجعت یعنی بازگشت. یکی از عقاید خاص شیعه امامیه این است که پس از ظهور امام زمان (عج) پیغمبر اکرم «ص» و ائمه «ع» و گروهی از مومنین و گروهی از منافقین –برای مصالحی- به این جهان باز می گردند.
۳-به هر بیانی که امام جمعه، مردم را به تقوی امر کند کافی است.
۴-نماز جمعه از نماز ظهر کفایت می کند ولی تنها گوش دادن به خطبه ها کافی نیست.
۵-به امام غیر عادل نمی توان اقتدا کرد ولی باید دقت کنید که خلاف میل خود را خلاف عدالت ندانید.
شیراز – برادر سید عنایت موسوی:
مگر مطالب مربوط به انسان و وضع او در برزخ و قیامت برای شما روشن شده است که سراغ حیوانات را می گیرید؟!
تبریز – خواهر فرح نیک خو:
۱-ما دلیلی برای رد قضیه حضرت عبدالله ابن عبد المطلب و قربانی کردن صد شتر نداریم.
۲-مدرک ادعای خودتان را بنویسید.
مشهد – برادر س . ه .ا . ج:
۱-کافر غیر ذمی دیه ندارد و دیه کافر دمی در اصل ۸۰۰ درهم یعنی ۸۰۰ مثقال نقره مسکوک است که فعلا موجود نیست و شاید در دادگاهها به گونه ای ارزیابی شده باشد.
۲-دست دادن به زن نامحرم حرام است. مراد از دست دادن واجب که نوشته اید معلوم نشد.
اصفهان – برادر غلامرضا هادیان قهدریجانی:
۱-جن یعنی موجود نامرئی و قطعا چنین موجوداتی هستند زیرا در قرآن از آنها بسیار یاد شده است.
۲-آری امام حسین «ع» با علم به کشته شدن قیام کرد زیرا آن را برای بقای دین لازم و واجب می دانست و اگر راهی برای تبلیغ دین بهتر از این وجود داشت حتما او می دانست و عمل می کرد.
۳-خط شما در این سوال واضح نیست.
آیات قرآن محکم دارد و متشابه و این تقسیم در خود قرآن آمده است در شماره های پیشین توضیح این دو کلمه آمده است مراجعه کنید.
۴-کسی که ضروریات زندگی ندارد مستطیع نمی شود و باید پول خود را در آنها صرف کند.
۵-اگر مراد از بخت وشانس، تقدیر الهی باشد صحیح است.
۶-خوابها دو قسم است: ۱-خواب هائی که در اثر ناراحتی و یا خستگی یا پر بودن معده یا سرمازدگی و امثال آن دیده می شود که اثری ندارد و آنها را «اصغاث احلام» می گویند که در قرآن این تعبیر آمده است ۲-خوابهائی که حکایت از یک واقعیت خارجی در گذشته یا آینده می کند یا به همان صورت خارجی خودش یا بصورت دیگر که به آن تعبیر می شود. از این خوابها نیز در قرآن ذکر شده است. مانند خواب پیغمبر اکرم «ص» و حضرت ابراهیم «ع» و خواب پادشاه مصر.
حقیقت این گونه خواب مربوط است به تجرد نفس و جدا شدن آن از بدن دروقت خواب که این مطلب نیز از قرآن استفاده می شود.
اهواز – حمیدیه – برادر سرباز یونس علی حسن زاده:
نجاست و طهارت اهل کتاب از مسائل اختلافی میان فقها است و البته دلیل قائلین به نجاست روایاتی است که در این باره وارد شده است نه طرز استدلالی که شما متذکر شده اید ولی بهر حال نجاست آنها مانع از خوش رفتاری با آنان نیست و منافاتی با همکاری با افرادی از آنان که با ما از در دوستی وارد شده اند ندارد و در این باره در قرآن نیز آیه ای داریم (سوره ممتحنه آیه ۸)
و اما مسئله همکاری در جنگ، یک امر سیاسی است که به مقتضای زمان، ولی امر مسلمین باید تصمیم بگیرد و اگر ولی مسلمین چنین مصلحت دید که مسلمانان با اهل کتابی که در ذمه مسلمین هستند دوشادوش هم بجنگند،آن امر واجب الاطاعه است و جای اشکالی نیست.
رشت – برادر کریم مسافر کیش:
۱-خواندن جامع المقدمات ازمقدمات اجتهاد نیست! بلکه ان مجموعه ای از چند کتاب است که در ادبیات عربی و منطق نوشته شده است و چون تسلط بر ادبیات عربی ازمقدمات اجتهاد است قسمتی از این کتاب را طلبه در بدو تحصیلمی خواند. بهر حال اجتهاد با خواندن چند یا چندین کتاب به دست نمی آید بلکه مراحلی از درس خواندن و به کار بستن فقه باید طی شود، و این کار، همتی والا و عزمی راسخ می خواهد.
۲-خیامی که صاحب آن اشعار معروف است عقیده منحرفی داشته است و گفته شده که خیام شاعر غیر از خیام حکیم است و اما ابوریحان بیرونی از ریاضی دانان بزرگ اسلام است.
تهران – برادر مهران کاتوزیان:
آن روح الهی چیزی بجز حقیقت انسان نیست یعنی چنین نیست که انسان چیزی باشد و آن نفس چیز دیگر که او را بسوئی بکشاند بلکه آن نفس و روح همان انسان است و هر چه می بیند از خوبی و بدی از همان روح است و این جسم ابزاری بیش نیست و هر کاری جسمی معلول یک کار روانی است. آن روح بسوئی کشیده نمی شود بلکه به اختیار خویش یهر سوئی که بخواهد می رود خداوند او را ملهم کرده است که راه خیر وشر را بشناسد و بعلاوه کتب آسمانی و پیامبران را فرستاده است که به او یاد آوری کنند و او را آزاد گذاشته که به هر راهی بخواهد برود هیچ چیز او را بسوئی نمی کشاند توضیح بیش از این در این مختصر نمی توان گنجانید. ضمنا مکاتبه با مسئولین پاسخ به نامه ها در رابطه با مجله امکان پذیر است.
تهران – برادر سید محمد منتظر :
پیشنهاد خود را به شورای مدیریت حوزه علمیه مستقر در مدرسه فیضیه بفرستید.
شوشتر – برادر ، ا، و:
حق مادر همیشه هست و شما نباید اشتباهات او را به رخش بکشید در صورتی که تحمل ندارد بلکه باید با او خوش رفتاری کنید، گر چه به شما ضرری برساند. در این باره در شماره های گذشته مجله پاسخی داشتیم مراجعه کنید.
بروجرد – برادر احمد کماسی:
خودنمایی و خلوص هر دو امر اختیاری است و شما به آسانی می توانید هر کدام را خواستید اختیار کنید البته خلوص درجاتی دارد که با ورزش روحی و سعی در کوچک دیدن عمل و بزرگ دیدن گناه خود، کم کم به درجات بالا و والای آن می رسید.
ان شاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *