پاسخ به نامه ها

تذکر
۱-نامه ها را با خط خوب و خوانا بنویسید.
۲-سؤالها را روشن و واضح بنویسید.
۳-همانگونه که قبلاً نیز تذکر داده ایم اینگونه نامه ها پاسخ داده نمی شود:
الف- مشکلات خصوصی افراد، در صورتی که آدرس مشخصی ننوشته باشند.
البته هرگاه تذکر داده شود،نام و آدرس آنها محفوظ خواهد بود.
ب-سؤال از امور شخصی افراد یا تحقیق در زندگی شخصیتها، و وضعیت نهادها و سازمانها.
ج-سؤالهای بی ربطی که نه به صلاح دین و نه به صلاح دنیای خوانندگان است.
د- سؤال از مواردی که در حوزه تخصص ما نیست، از قبیل سؤالهای پزشکی یا جغرافیائی، که در صورت دانستن جواب نیز، با عرض پوزش پاسخ نمی دهیم،

*تنکابن- برادر صادقعلی گلیج:
شما چگونه حاضر به ازدواج شدید با اینکه آنها به شرایط شما پاسخ نگفتند. در هر حال باید تمام خصوصیات عقد و شرایط و عیبی که اشاره کرده اید بنویسید با ذکر آدرس تا جواب خصوصی داده شود.
*تهران- برادر مجید رجبی:
حیوانات، مورد بازخواست نیستند.
*برازجان- برادر عبدالله مشتاقی:
دست زدن به بدن میت بعد از سرد شدن غسل دارد ولو کافر باشد. البته دست نیز نجس می شود (اگر تر باشد).
*مشهد- برادر سرباز سعید سلطان آبادیان:
۱-اگر بعد از نماز معلوم شود امام جماعت عادل نبوده بلکه اگر معلوم شود کافر بوده است نماز صحیح است.
۲-شهادت به ولایت (اشهد ان علیا ولی الله) جزء اذان نمی باشد و اگر گفته می شود به قصد تبرک است ولی در تشهد جایز نیست زیر در نماز بجز ذکر خدا چیزی نمی شود اضافه کرد.
۳-حضرت رسول (ص) احکامی اختصاصی دارد و تنها این یک حکم نیست که شما متذکر شده اید.
*تهران- برادر- م. زواریان:
راه چاره برای هر دو مورد ازدواج است والسلام
*بندرعباس- برادر جمال اعتمادی:
به شمارهای گذشته مراجعه کنید.
*ساری – خواهر سیمین- س:
کتاب هائی که هیچ وقت مورد استفاده نیست، مانند هرچیز دیگر خمس دارد.
*دامغان- برادر علی حاجیان ن‍ژاد:
۱-به مسأله شماره (۱۰۷۱) توضیح المسائل امام خمینی مراجعه کنید.
۲-مبلغ ۲۰۰ ریال به حساب ۶۰۰ بانک ملت شعبه میدان شهدای قم واریز فرمائید و فیش آن را به دفتر مجله ارسال دارید تا فرستاده شود.
*اصفهان- برادر مهدی جهانبخش هرندی:
۱-قبلاً در این مورد سخنی داشتیم در مجله، به شماره های پیشین مراجعه کنید.
۲-به کتاب عدل الهی تألیف استاد شهید آیت الله مطهری مراجعه کنید.
*دودج زرقان- برادر هدایت الله محمدی
مستضعف یعنی کسی که ضعیف شمرده شده است. بعضی از مستضعفین مسلمان و مؤمنند و از جهات مادی مورد استضعاف قرار گرفته اند و بعضی کافر یا منحرفند و از جهات معنوی مورد استضعاف قرار گرفته اند یعنی سردمدارانشان آنها را گمراه کرده اند، اینان با گمراه کنندگانشان در جهنمند و قرآن در این مورد و درباره رد و بدل شدن سخنانی میان آنها و رهبرانشان آیات بسیاری دارد.
*گرگان- برادر، م.ح:
باید وی را با نصیحت و ارشاد وادار کند که نماز بخواند و اگر نتوانست با تهدید و ارعاب و اگر نشد با تحت فشار قرار دادن از نظر وضع زندگی سعی کند که او را هدایت کند.
*بافق یزد- برادر ذبیح الله خواجه بافقی:
خداوند فرموده است “و لله العزه و لرسوله و للمؤمنین” و توضیح مطلب آن است که اعتماد به نفس اگر در مقابل خدا باشد که انسان خود را از تأیید و لطف حق بی نیاز بداند این کفر است ولی اگر در مقابل دیگران باشد از صفات خوب و پسندیده است. مؤمنین باید خود را از بیگانگان مستغنی ببینند و به خدای خویش و به یکدیگر نیازمند. سخنی که نقل کرده اید اگر در مورد این گونه اعتماد به نفس باشد اشتباه است.
*نجف آباد- برادر، م. رضائیان:
۱-نفس یک حقیقت است که به لحاظ صفات مختلف نامهای مختلف دارد: ” اماره” یعنی امرکنننده به بدی و این به جهت تمایل نفس به شهوت است “لوامه” یعنی ملامت کننده و این به جهت داشتن وجدان اخلاقی است که خود را برکرده های بد ملامت می کند. “مطمئنه” یعنی آرام و این درجاتی است که نفس در اثر ارتباط با خالق خویش مطمئن و آرام می گردد.
۲-به فتوای امام، بهره بانکی حرام است.
۳-نامه برای ایشان به اداره رادیو تلویزیون، خیابان جام جم بفرستید.
۴- در مورد خمس، فتوای امام در مجله گذشته چاپ شده است مراجعه کنید.
۵-مالی که انسان می خواهد ببخشد، اگر به مقدار متعارف باشدکه مردم به یکدیگر به عنوان هدیه یا به مستحقین به عنوان کمک می پردازند، خمس ندارد و جزء مصارف سال به حساب می آید ولی اگر مرد همه حقوق خود را به زن ببخشد، و زن همه حقوق خود را به مرد، این جزء مصارف سال نیست و باید قبل از بخشیدن، خمس آن را بپردازد.
۶-به فتوای امام پول هدیه و بخشش خمس ندارد ولو سالها برآن بگذرد.
۷-صراط و سبیل و طریق همه به معنای راه است ولی از بعضی کتب لغت چنین استفاده می شود که اختلافی جزئی با هم دارند. سبیل را به معنای راهی که آسان است همه گونه راه را شامل می شود.
*عجب شیر- برادر سید تقی رضوی:
اگر آن روستائی که درآن شهر کار می کند اکنون که از مسافرت برگشته است می خواهد درآن شهر ده روز بماند نمازش تمام امت ولی اگر در آن شهر که وطنش نیست اکنون که برگشته است نمی خواهد ده روز تمام بماند نمازش شکسته است.
*ماهشهر-برادر حسین علی سلمانی:
زمانی که حقوق دریافت می کنید مبداء سال است. البته لازم نیست حقوق به دست شما داده شود اگر به حسابی واریز شود که شما می توانید هر وقت خواستید از آن بردارید،، همان روز مبداء سال است ولی اگر به حسابی واریز که شما نمی توانید از آن بردارید، مبداء سال شمرده نمی شود و در پرداختن خمس، فرقی بین قبل و بعد از ازدواج نیست، آنچه در عرض سال به مصرف متعارف خویش و کسانی که نان خور شما هستند می رسانید خمس ندارد و آن چه باقی می ماند یا در عرض سال برای خرجهای غیر متعارف می خواهید مصرف کنید باید خمسش را بدهید.
*قم- برادر، ع.ق:
۱-راه نزدیک شدن به رضای حق را، خداوند خود بوسیله پیامبران و کتابهای آسمانی به ما آموخته است و آن عمل به واجبات و مستحبات و ترک محرمات است.
۲-مهم این نیست که دعای شخص در امور دنیا مستجاب شود، آنچه باید به آن اهمیت داد این است که توبه او پذیرفته شود و آخرتش آباد گردد و چرا مأیوس باشید رحمت خدا همه توبه کنندگان را شامل می شود ان شاء الله.
۳-کتابهای اخلاق را بخوانید و به آن عمل کنید. مقالات آیه الله مشکینی را در این زمینه مطالعه نمائید.
۴-محصل باید کوشش کند و کمتر سراغ سرگرمیها برود. البته استراحت لازم است ولی نه به آن اندازه که بیشتر وقت خود را صرف سرگرمی کند. بهرحال کوشش و برنامه و استاد مناسب و توکل بر خدا و توفیق خواستن از او، وسائل پیروزی محصل است.
*اهواز- برادر، ع.ح.م:
۱-تا در جائی قصد ده روز ماندن نکرده اید نمازتان شکسته است مگر در وطنتان یعنی جائی که زادگاه شما است اگر از آن اعراض نکرده باشید یا جائی که قصد دارید تا آخر عمر آنجا بمانید.
۲-نفس در شهوات، سرکش و در عبادت و تقید به آداب و اخلاق و دیانت، تنبل است باید آن را ورزش داد. اگر دیدید علاقه به نماز کم دارید سعی کنید که با ورزش روحی این علاقه را در خود ایجاد کنید . برای بیدار شدن، از ساعت شماطه دار (زنگ دار) استفاده کنید و شب زودتر بخوابید و بدانید نماز صبح خیلی مهم تر از کارهای دنیا است که برای آن حتما بیدار می شوید زیرا آنها را اهمیت می دهید.
*بم- برادر احمد آبیار:
۱-روزه برای همه مشقت دارد، باید تحمل نمود.
۲-در این مورد اجازه پدر و مادر شرط نیست.
۳-در صورتی که راننده نوار موسیقی گذاشت، مسافر اگر می تواند باید گوش ندهد و منع کند و شکایت نماید. و اگر نتوانست، در صورت امکان، از آن ماشین پیاده شود و با وسیله دیگری مسافرت کند.
۴- اشتباهها فرق می کند، باید یک یک بپرسد . در هر صورت آن که نماز غلط خوانده است باید قضا کند.
*لشگر عاشورا- برادر عبدالحسین فاتحی:
ما نیز مانند شما نمی دانیم که چه خواهد شد فقط یقین داریم که امام زمان ظهور خواهد کرد و عالم را پر از عدل و داد خواهد نمود. البته روایاتی هست که بعضی از آنها همان مطالبی که نوشته اید در بردارد ولی یک امر قطعی و حتمی نیست.
*همدان- برادر سرباز اکببر احمدی:
۱-چیزی به ذهن آوردن در مورد دیگران غیبت نیست.
۲-اگر عمدا روزه واجب را خورده است هم باید قضا کند و هم کفاره بدهد.
۳-جواب این سؤال در فتاوای امام در مجله آمده است.
۴-کسی که چند سال خمس نداده باید با نماینده امام در این مورد مذاکره کند.
*سلاکجان رودسر- برادر مظلوم مهرزاد
نگاه کردن به صورت و دست نامحرم و صحبت کردن با او اگر از روی لذت نباشد و خوف وقوع در حرام نباشد اشکال ندارد.
*تبریز- برادر محمد صادق کبیر صابر:
اسلام صحیح و راستین را باید در حوزه های علمیه جست نه در پاریس و لندن از پیشنهاد شما متشکرم.
*گنبد- برادر سید احمد محمودزاده:
اگر امام جماعت عادل نباشد در این صورت حاضر نشدن از روی بی اعتنائی نیست تا اشکالی داشته باشد. وضع آن شخص را به مسئولین بالاتر گزارش دهید.
*تهران- برادر بهروز نبی بالا:
۱-آنهائی که می گویند هدف وسیله را توجیه می کند منظورشان این است که برای رسیدن به هدف به هر وسیله ای می توان دست زد گرچه آن وسیله زشت و ناپسند باشد و لذا برای رسیدن به ریاست حاضرند هزاران نفر را بکشند و همه نوع جنایت را برای خود جایز می دانند .
۲-اگر غسل، ارتماسی است یعنی یکباره در آب فرو می رود دیگر ترتیب ندارد ولی اگر غسل ترتیبی است باید به ترتیب انجام گیرد وگرنه باطل است.
*بهشهر –برادر رمضان محسنی:
۱-ادکلون اگر ندانید که از ماده مسکری که در اصل بصورت مایع بوده گرفته شده است، پاک است.
۲-سعی کنید والدین خود را راضی کنید ولی ازدواج شما مشروط به رضایت آنها نیست.
*بهشهر – خواهر علیا محمدی:
سؤال خود را از دفتر استتاء امام بپرسید. ما برنامه فرستادن کتاب نداریم. جزوه ای به نام آکل و مأکول نشنیده ایم، این مسأله‌ای است که در کتاب های فلسفی از آن بحث می شود.
*شیروان- برادر ابوالقاسم احسنی:
نامه هائی که به ما می رسد، اگر قابل جواب دادن باشد، به نوبت پاسخ می دهیم
*هندیجان- برادر محمد علی قنواتی:
دست دادن با کسی که دست به میت زده است موجب غسل نیست.
*تربت حیدریه- برادر حسین، الف:
با عرض معذرت ما برنامه سلام رسانی نداریم و خود شما با نامه به هرکس بخواهید می توانید سلام کنید.
*دزفول- برادر حبیب الله طرف زاده:
هرچیزی را انسان خرید مالک است و با قیمت روز می تواند بفروشد ولی مقررات دولت اسلامی باید رعایت شود.
*اراک-خواهر الف، ب:
شما به حال خودتان آگاهترید. اگر ترک ازدواج برای شما موجب ناراحتی و گناه نمی شود مانعی ندارد که تأخیر بیاندازید و اگر برآینده خود نگرانید بهتر است ازدواج کنید.
*تهران-برادر ث، ب:
راجع به سؤال اول از دفتر استفتاء امام بپرسید. در مورد ازدواج هم سن بودن زن و شوهر بلکه بزرگتر بودن زن اشکالی ندارد
*بابل- برادر طبری.
برادر با عرض معذرت این همه سؤال که نوشته اید در یک کتاب بزرگ هم نمی توان پاسخ داد.تا چه رسد به این بخش مجله.
*تهران- خواهر الف.ح.ز:
۱-کتابهای آن شخص مورد اعتماد نیست
۲-دانستن و ندانستن این مسأله، هیچ نفع و ضرری برای دنیا و آخرت شما ندارد ضمناً مواظب باشید شهدا را غیبت نکنید.
۳-سرانجام چیزی جز بهشت و جهنم نیست.
۴-آری غیبت است و حرام
۵-می توانید بوسیله نامه یا شخص دیگری موضوع را با ایشان در میان بگذارید و می توانید صحبت کنید ولی همانگونه که نوشته اید با حضور شخصی دیگر.
*اهواز- برادر سید عباس پورفرجی:
کتابهائی که مورد مطالعه و احتیاج است ولو برای تفریح و سرگرمی باشد خمس ندارد و فرقی ندارد مطالعه آن سطحی باشد یا عمیق، همه کتاب را احتیاج داشته باشید یا قسمتی از آن را و در صورتی که احتیاج نداشته باشید باید با پول خمس داده بخرید.
*بشرویه-برادر حسین اسلامی مقدم:
عکس شهید را توسط سپاه یا بنیاد شهید تأیید کنید و بفرستید تا در نوبت چاپ قرار گیرد.
*برادر، م. ۱٫میبدی:
شریعت سنگلجی شخص منحرفی بوده است و چاپ کردن کتاب وی با تعریفهای کذائی که از بی در و دروازه بودن وضع مطبوعات است که باید به وزارت ارشاد یا ازآن شکایت کرد.
*ساری-خواهر، ف.ق:
مشکل ما مشکل همه فرزندان متدین و انقلابی است که در خانوادهائی زندگی می کنند که هنوز در حال و هوای دروان طاغوت بسر می برند و از انقلاب فقط این راه می دانند که رژیمی رفته و رژیمی آمده است. ما کاملاً ناراحتی شما و امثال شما را احساس می کنیم. این مشکل در صدر اسلام نیز برای بسیاری از جوانان بوده است و همچنین در دورانهای گذشته مؤمنینی که به پیامبران ایمان می آوردند غالباً دچار این مشکل بوده اند. مبارزه شما در این گونه خانواده ها، خود یک نوع جهاد است. باید استقامت داشته باشید و مقاومت کنید ولی در عین حال نصیحت ما این است که با اخلاق و رفتار خوب تا حد مقدور سعی کنید آنان را جدب نمائید و مخصوصاً نسبت به پدر و مادر خود احترام آنها را کاملاً رعایت کنید و از هرگونه سخنی که آنان را برنجاند اجتناب و تحمل همه گونه درشتی و ناسزا را از آنها بنمائید که در آن هم اجر اخروی و هم امید هدایت آنان است . موفق باشید.
*بم- برادر، م. خ.
ما نگفتیم جمله ان الحیوه عقیده و جهاد را امام حسین (ع) فرموده است بلکه گفتیم به ایشان منسوب است یعنی نسبت داده شده است و اما این که نسبت صحیح است یا نه، اختلافی است که به نظر ما چندان مهم نیست با توجه به تفسیری که در همان شماره مجله آمده است.
*داراب- خواهر، الف.ر:
شما اشتباه کرده اید که به ملاقات او نرفته اید او شوهر شماست و گناهش مجوز جدا شدن از او نیست اگر آزاد شد با او خوشرفتاری کنید و به هیچ وجه وی را سرزنش نکنید بلکه سعی نمایید با نصیحت و اخلاق، هدایتش کنید و ضمناً به راز دلش آگاه شوید.
*خرمشهر- جبهه اروند برادر علی فرج جلیلوند:
۱-ما نه چنین روایتی دیده ایم ونه به این مطلب معتقدیم.
۲-روایت دوم (که نقل کرده اید) نیز معتبر نیست.
۳-اگر مجلد سال اول خواستید با ارسال /۸۰ تومان از طریق هر بانکی می توانید برای ما بفرستید تا مجلد ارسال شود
*تهران-خواهر، ف، محمدی:
با توجه به کمبود خواهران معلم، بهتر است در بخش آموزش و پرورش به جامعه خدمت کنید.
*کرج- نظرآباد- برادر حمید زعیم کهن:
۱-بازی شطرنج حرام است ولو بدون شرط بندی باشد.
۲-در سجده ذکر سجده و در رکوع ذکر رکوع را بگوئید ولی اگر سهوا بجای ذکر سجود ذکر رکوع یا بالعکس گفتید اشکالی ندارد.
*گرمسار- برادر محمود صوفی:
مطلب خود را با مدیریت حوزه علمیه قم- مدرسه فیضیه- در میان بگذارید.
*آذربایجان شرقی- گاوگان- برادر اصغر فلکی:
۱-عکسهایی که به پیامبر و امامان نسبت می دهند صحت ندارد.
۲-خدا دیدنی نیست چون جسم نیست
۳-بنیادگرا یعنی مرتجع و مرادشان این است که ما به عقائد ۱۴۰۰ سال پیش پای بندیم و این افتخار ماست.
*اهواز- لشکر امام حسین(ع) – برادر مرتضی جارچی:
۱-بعضی از گناهان کبیره حد دارد و بعضی حد شرعی ندارد.
۲- حد بر دیوانه و کودک نیست ولی تعزیر به مقداری که موجب تأدیب باشد در بعضی موارد لازم است.
۳-ما ازدواج آزاد نشنیده ایم، ازدواج موقت احکامی دارد که باید به رساله مراجعه کرد.
۴-احکام خدا همه از روی مصلحت است ولی ما باید تعبدا همه را بپذیریم ولو اینکه مصلحت آن را بدانیم.
۵-هیچ کس نتوانسته است با قرآن مقابله کند.
۶-کشتن مرتد ربطی به اکراه در دین ندارد یعنی ما نمی خواهیم با تهدید به کشتن او را به اسلام برگردانیم بلکه این حد شرعی است که برای مرتد فطری قرار داده شده است.
۷-اسلام آن شخص را نکشته است که ضامن چیزی باشد بلکه او با عمل خویش سبب مرگ خود را فراهم کرده است. پس او مانند کسی است که در اثر سرعت سرسام آور در رانندگی کشته شود. البته هر خانواده بی سرپرست تحت تکفل ولی امر مسلمین است ولو ولی آنها اعدام شده باشد.
۸-سؤال هشتم را از دفتر استفتاء امام بپرسید.
*اصفهان- برادر، ع.۱:
شرایط ازدواج را این قدر سخت نگیرید که آن مطلوب صددرصد بدست نمی آید و غالبا کسانی که سختگیرند گرفتار مشکلات بیشتری پس از ازدواج می شوند. اگر از نظر اخلاق و تقید به دین مورد قبول است از سایر شرایط بکاهید. و اما آبروی دیگران و رضای خدا البته مهم است و باید مورد توجه قرار دهید که آینده را کسی نمی داند وبا رضای خدا آینده تأمین می شود. اگر در موردی واقعا رضای او را می بینند بدون تأمل اقدام کنید البته تکلیفی دراین زمینه ندارید، موفق باشید.

*گاوگان- برادر قدیر یزدانی:
کندن درختی که نوشته بودید مانند سایر درختان در صورتی که مزاحم است هیچ اشکالی ندارد.
*اصفهان- خواهر مشترک شماره ۷۶۰۱:
در مورد سؤال اول در وقت مستی آن شخص،به دادگاه اطلاع دهید و در مورد سؤال دوم به بنیاد شهید مراجعه کنید.
*اهواز- برادر، م.ف:
اگر از امروز با شما چنین رفتاری دارد هر چه زودتر او را رها کن که آبرو ریزی آینده بیشتر خواهد بود.
*رشت-برادر، ج.م:
۱-شما باید فطریه خود و خانواده تحت تکفل خود را بدهید.
۲- این بخش جای این بحث را ندارد اگر مایلید می توانید به تفسیر المیزان با ترجمه اش در ذیل آیه ۱۲۴ سوره بقره مراجعه نمائید.
۳-کفاری که درصدد براندازی نظام جمهوری اسلامیند کفار حربیند.
۴- کتاب (حجاب) نوشته استاد شهید آیه الله مطهری کتابی است بسیار ارزنده و مفید و مورد استفاده همگان است ولی آن کتاب که اشاره کرده اید چون نوشتجات متفرقه ای بوده است که مورد بررسی نهایی استاد، واقع نشده است ولذا پخش آن صحیح نیست.
۵-خداوند در قرآن می فرماید: “من کفر بالله من بعد ایمانه الا من اکره و قلبه مطمئن بالایما… فعلیهم غضب من الله…” ( کسانی که بعد از ایمان کافر شدند مورد غضب خداوندند مگر آنهائیکه از روی اکراه و جبر کلمه کفر را بر زبان آورند درحالی که ایمان در قلب ثابت و راسخ است). و اصولا تقیه نیز بهمین معنی است. البته نباید تقیه و خوف از ظالم موجب این شود که انسان اسرار یک گروه مؤمن که مشغول خدمت به اسلامند برای ظالمین فاش سازد.
۶-ما نیز آن مطلب را در مورد آیت الله منتظری مثل روز، روشن می دانیم.
*پاریز- خواهر، ن. ر.ح:
شما گناهی مرتکب نشده اید و ظاهرا سالم هستید . دوست شما از جهت هورمون ماده نقص دارد و باید به پزشک مراجعه کند.
*ماسال- خواهر، ش. الف:
از آن عمل بپرهیزید که انسان در مورد انگیزه این گونه اعمال خود را گول می زند.
*مشهد- برادر مهدی حسینیان:
۱-تا پیغمبر (ص) درقید حیات بودند وحی منقطع نشده بود که سوره های قرآن در یک مجموعه مشخص جمع آوری شود ولی در عین حال قرآن پراکنده نبود بلکه سوره ها در زمان پیغمبر (ص) مشخص و معین بود.
۲-از امیرالمؤمنین (ع) آثار بسیاری در احکام شرع هست که همه آنها در دسترس نیست.
*اهواز- برادر رزمنده، م.ع.ن:
چقدر عجیب است که با یک نامه، اینطور علاقه به کسی پیدا کرده اید که نمیدانید چکاره است و هیچ خبری از وضع زندگی و عقیده او ندارید!! در امر ازدواج باید بیش از این دقت کرد و با بزرگترها مشورت نمود.
*برادر محمد- م:
اختصاصی به مردان بالغ ندارد و اشکال هم ندارد.
*تهران- خواهر، ف. ص:
آن رد کردنها که بدون دلیل شرعی بوده اشتباه بزرگی بوده است. اکنون وظیفه این است که دیگر کسی را رد نکنید مگر اینکه صلاحیت نداشته باشد.
*مشهد- برادر سید محمد موسوی حسینی
۱-اصول پنجگانه اعتقادی شرط شیعه بودن است ولی تقلیدی نیست هرکس به اجتهاد خود به این اصول معتقد بود شیعه است و هرکس، اجتهاد، او را به اصول دیگری رساند شیعه نیست.
۲-راجع به سؤال دوم به کتاب قرآن در اسلام تألیف مرحوم علامه طباطبائی مراجعه فرمائید.
۳-از ائمه (ع) تفسیر بسیاری از آیات نقل شده است.
۴- اصول دین عقیده است و عقیده باید از روی علم باشد و علم با تقلید سازگار نیست بدین دلیل در اصول دین تقلید جایز نیست.
*آمل-برادر عل اصغر نعمتی:
۱-به شماره های گذشته مراجعه کنید.
۲- عکس شهدا اگر از طرف سپاه یا بنیاد شهید تأیید شده باشد، به نوبت چاپ می شود.
*دزفول- برادر نور محمد خروسی ن‍ژاد:
۱-کمال چیزی بجز علم و عمل کامل نمی خواهد.
۲-به شماره های گذرشته مراجعه کنید.
۳-آن چه نقل کرده اید صحیح نیست و آن کتاب اعتباری ندارد با اینکه مؤلفش شخصیت بسیار بزرگی است.
*چابکسر- برادر سید اسماعیل پور- صادقی:
البته این گونه مسائل باید در دادگاه حل شود ولی از نظر حکم شرعی اگر ایشان مالک بوده اند هنوز هم مالکند و اجازه صد سال، زمین و مانند آن را از ملکیت مالک خارج نمی کند:
*گرگان- برادر ولی. ج:
۱-حقوقی که از مخارج سالانه شما زیاد شده است خمس دارد. یک پنجم آن را به نماینده امام برسانید و قبض دریافت کنید
۲-برقراری این گونه آشنائیها امری قهری است ولی ادامه آن از طریق صحبت کردن یا نامه نوشتتن موجب فساد است و جایزنیست. نصیحت ما این است که هرچه زودتر این آشنائی را به ازدواج تبدیل نمائید و هر مانعی بر سرراه ازدواج است برطرف کنید. ضمنا تحصیل مانع ازدواج نمی باشد.
*تهران- برادر مهدی جعفری:
۱-وجود دو ملک موکل بر اعمال انسان امری است قطعی که در قرآن نیز آمده است. (سوره ق ایه ۱۷ و ۱۸) ولی ملک جسم نیست که بر شانه بنشیند بلکه مراد از نشستن در اینجا مراقبت است مانند (ان ربک لبالمرصاد) و اما این که گفته شده است برای موجودات غیر مادی ایجاد صورت بیحاصل است، نه به این معنی است که آنها صوت را درک نمی کنند بلکه درک آنها برای صوت و غیر صوت فرق نمی کند زیرا آنها گوش ندارند بنابراین برای فهماندن مطالب به آنها از سوی خداوند کافی است که بصورت القاء باشد یعنی احتیاج به ایجاد کلام نیست نه اینکه کلام را درک نمی کنند.
۲- پاسخ سؤال دوم را بخش پرسشها و پاسخها بیابید.
*اراک- برادر نباتعلی روغنی:
با خصوصیاتی که نوشته اید، وظیفه شما خدمت کردن به پدر و مادر است.
*کاشان- ۱٫ع.س.
سؤال خود را از دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بپرسید.
*تهران- برادر علی جعفری:
کفاره را باید به فقیر داد و نمی شود بحساب جبهه واریز نمود. شصت مسکین که آسان است هزاران مسکین یافت می شود و لازم نیست همه آنها در شهر شما باشد البته اگر ممکن است به فقرای شهر خود بدهید و اگر ممکن نشد به مساکین سایر شهرها و لازم نیست همه با هم و در یک زمان باشد و اگر ممکن نشد می توانید به عددی که یافته‌اید مکرر بپردازید. ضمنا به کسی که ده نفر نان خور دارد کفاره ده نفر می توانید بدهید. و کفاره باید خود طعام باشد نه قیمت آن مگر اینکه مطمئن باشد که آن فقیر با آن پول غذا تهیه می کند البته فقیر مالک غذا می شود و می تواند آن را بفروشد.
*گرمسار- م. ناصری:
دائی شوهر محرم زن نیست، ولو نسبتی داشته باشد و نه تنها لمس کردن که نگاه کردن او نیز حرام است.
*جیرفت- برادر جان الله آلپلو:
شراب یعنی آشامیدنی.
*سروان- برادر محمد علی علیحیدری:
سؤال شما جوابش مفصل است . به کتاب های تفسیر مراجعه کنید.
*تهران- برادر حسین شهبازی:
سؤال خود رابه دفتر ایشان بفرستید.
*اصفهان- برادر، ک.ع. ن.
هرچه زودتر ازدواج کنید. این تنها راه حل طبیعی و شرعی مشکل شما است.
*اهواز- خواهر صدیقه، ک.پ:
شما چون یقین ندارید که پولی که با آن خانه یا فرش یا لباسی برای شما خریده است متعلق خمس بوده نمازتان صحیح است. با پدرتان خوش رفتاری کنید و سعی کنید با نرمی و مهربانی وی را هدایت نمائید.
*ایذه. برادر فرامرز حسینی:
کتاب های استاد شهدی مطهری به زنان انگلیس را از وزارت ارشاد اسلامث بخواهید.
*اهواز- برادر احمد مصلحی:
خوب است به یک کتاب یا به مجموعه ای از کتابهای جغرافیائی! مراجعه کنید تا اینکه این همه سؤالهای فراوان شما را پاسخگو باشد.
*کاشان- یزدل- برادر، م.د:
کتاب بحار الانوار به زبان عربی است و به ندرت در بازار یافت می شود.
*اصفهان- فریدونشهر- برادر علیرضا رحیمی:
۱-احدی الحسنین که در آیه ۵۲ سوره توبه آمده است یعنی یکی از دو نیکوئی (بهشت یا پیروزی).
۲-مدظله یعنی سایه اش بلند باد. معظم له یعنی آن شخص مورد احترام
۳-عده به معنای شماره و مراد از آن افراد است و عده به معنای وسیله و آلات و ابزار است.
۴- حبل الله یعنی ریسمان الهی و مراد وسیله شناخت و تقرب به سوی خداوند است.
۵-المنجد یعنی یاری دهنده و آن نام کتابی است که در فرهنگ عرب نوشته شده است.
*قلعه امیریه- نصر الله سلطانی
*رفسنجان- حسن منتظری*شیرو ان_خلیل خیراندیش*اردستان- ناصرعامری اردستانی* میناب- ملیحه واحدی *اراک – بشیر اراکی ضیغمی* اهواز- اردشیر بهرام پور*مهاباد- حسین بابائی *دمشق- رضا حسین پناهنده *آمل- سید محمد علی جلالی* مشهد- شهین آقا زاده* نیشابور- عبدالوهاب سیف * بم- حسن بدر آبادی * میبد- فتح الله عزیزی* گرگان- محمد رضا غفاری* قوچان – جهانبخش شکوری* شبستر- احمد روزگرد* سیرجان- ع.ن:
برادران و خواهران گرامی: از نامه ها، مقالات، انتقادها، پیشنهادها، شعرها، عکسها، طرحها و آن همه لطف و محبتی که ابراز کرده بودید، کمال سپاسگذاری داریم. توفیقات روزافزون شما را از خدای بزرگ خواستاریم و امیدواریم بیش از این ما را مورد لطف قرار دهید.
*تهران- برادر احمد محمدی.
*بندربوشهر- برادر حسین ابراهیمی:سؤالات خود را از دفتر استفتاء امام بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *