دانستنیهائی از قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم
جنگ و جهاد
۱-دستور مبارزه و جهاد با کفار و منافقین:
” یا اَیَُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الکُفّارَ و المُنافِقینَ وَ اغلُظ عَلَیهِم، وَ مَأویهُم جَهَنَّمُ وَ بِئسَ المَصیِر”. (سوره توبه، آیه ۷۳)
ای پیامبر ! با کافران و منافقان جهاد و مبارزه کن و بر آنها بسیار سخت گیر (و با آنها هیچ مدارا نکن) و جایگاه آنان دوزخ است و چه بد سرنوشت و جایگاهی هست.
۲-خداوند خریدار جان و مال مؤمنین رزمنده است:
” اِنَّ اللهَ اشتَری مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَ اَموالَهم بِانَّ لَهُمُ الجَنَّهَ یُقاتِلُونَ فی سَبیلَ الله فَیَقتُلُونَ و یُقتَلونَ، وَعداً عَلَّیهِ حَقّاً فِی التَّوریهِ وَ الأنجیلِ وَالقُرآنِ، وَ مَن اَوفی بِعَهدِهِ مِنَ الله فَاستَبشِرُوا بِبَیعِکُم الَّذی بایَعتُم بِه وَ ذلِکَ هُو الفَوزُ العَظیمُ”. (سوره توبه، آیه ۱۱۱)
خداوند جان و مال مؤمنین را خریداری کرد، به اینکه برای آنها است بهشت (خداوند با بهای بهشت، جان و مال مؤمنان را خریداری می کند) در راه خدا جهاد می کنند، می کشند (دشمنان را) و کشته می شوند. این وعده قطعی است برخدا در تورات و انجیل و قرآن، و چه کسی نسبت به پیمان خود از خدا باوفاتر است، پس بشارت باد شما را به این معامله ای که انجام داده اید، و همانا آن پیروزی بزرگی است.
۳-سبکبار و مجهز، آماده جنگ با کفار باشید:
“اِنفِروا خِفافاً وَ ثِقالاً وَ جاهِدُوا بِأَموالِکُم وَ أَنفُسِکُم فی سَبیلِ اللهِ، ذلِکُم خَیرٌ لَکُم اِن کُنتُم تَعلَمُونَ”. (سوره توبه، آیه ۴۱)
(ای مؤمنان) :سبکبار و سنگین بار( مجهز به سلاح) برای جنگ با کفار بیرون شوید و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد و مبارزه کنید. این کار برای شما بهتر است اگر می دانستید.
۴-تجارت نجات دهنده:
” یا آَیُّهَا الَذّینَ آمَنُوا هَل أَدُلُّکُم عَلی تِجارَهٍ تَنجیکُم مِن عَذاب اَلیم. تِؤمِنُونَ بِاللهِ وَ رَسُولِه وَ تُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللهِ بأَموالِکُم وَ أنفُسِکُم ذلکُم خَیرٌ لَکُم اِن کُنتُم تَعلَمُونَ، یَغفِر لَکُم ذُنُوبَکُم وَ یُدخِلکُم جَنّاتَ تَجری مِن تَحتهَا الأَنهارُ وَ مَساکِن طَیِّبَه فی جَنّاتِ عَدن ذلِکَ الفَوزُ العَظیمُ. وَ أُخری تُحِبُّونَها نَصرٌ مِنَ اللهِ وَ فَتحٌ قَریبٌ وَ بَشِّر المُؤمِنینَ”. (سوره صف، آیات ۱۱-۱۳)
ای آنانی که ایمان آورده اید آیا راهنمائی کنم شما را به داد و ستدی که شما را از عذابی دردناک رهائی بخشد؟
به خدا و پیغمبرش بگروید و در راه خدا با مال و جان خود جهاد کنید، این از هر تجارتی اگر بدانید بهتر است. (گذشته از اینکه از عذاب و رنج رها می شوید) خداوند از گناهانتان نیز گذرد و در بوستانهائی که زیر درختانش نهرها و جویها روان است داخل گرداند و به مسکنهائی پاکیزه در بهشتهای جاودان اقامت دهد. این است رستگاری بزرگ.
و باز تجارتی دیگر که آن را دوست دارید: نصرت و یاری خدا و پیروزی نزدیک. بشارت ده اهل ایمان را.
۵-ترغیب مؤمنین بر قتال:
” یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَى الْقِتَالِ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَإِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَهٌ یَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَفْقَهُونَ (۶۵)الآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْکُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِیکُمْ ضَعْفًا فَإِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَهٌ صَابِرَهٌ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَإِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ أَلْفٌ یَغْلِبُوا أَلْفَیْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ (۶۶)” (انفال، آیه ۶۵)
ای پیامبر! مؤمنان را ترغیب بر جنگ و قتال کن. اگر بیست نفر از شما پایدار باشید بر دویست نفر (از دشمنان) غالب خواهید شد و اگر از شما صدنفر باشد هزار نفر کافر را غلبه خواهد نمود، چرا که آنها قومی نادان و بی دانشند. اکنون خدا بر شما تخفیف داد و دانست که در شما ضعف (ایمان) هست، پس اگر صد نفر پایدار از شما باشد، بر دویست نفر غلبه خواهد کرد و اگر از شما هزار نفر باشد، دو هزار نفر را به اذن خدا غالب خواهید شد و خداوند با صابران و بردباران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *