راهنمایان مردم در سفر روحانی حج

حجه الاسلام و المسلمین ایروانی

جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاما للناس و الشهر الحرام و الهدی و القلائد ذلک لتعلموا ان الله یعلم ما فی السموات و الارض و ان الله بکل شیء علیم.

پروردگار عالم قرار داده است کعبه و بیت خود را ــ که حرمت دارد ــ محل قیام برای مردم و محل آموزش و حرکت مردم و یکپارچگی آنان، مردمی که به سوی الله می روند و برای کسب نور و معنویت حرکت می کنند، این مردم هادی و معلم و رهبر می خواهند معلمی که باید علم او و رهبریت او و آموزش او متصل باشد به علم انبیاء و ائمه اطهار ــ علیهم السلام ــ که همواره مردم را رهبری کرده و آموزش داده اند و آنان علما و روحانیونی می باشند که باید در این مسیر الهی و حرکت و قیام از بیت الله الحرام برای خودسازی و تعبد و برای کسب معنویت و فیض و بازگو کردن عظمت اسلام و مسلمین در آن کنگره ی عظیم اسلامی مردم را ارشاد نمایند.

 

ضرورت معلم

ضرورت معلم و عالمی دانشمند به مسائل حج و سیاست حج و فلسفه و حکمت حرکت مردم به سوی کعبه، مشهود و ملموس است، که این انسانهای عاشق الله را که با تمام شدائد رحل سفر می بندند و به سوی مکه و مدینه روانه می شوند، مورد آموزش قرار گیرند، همان گونه که خود رسول اکرم (ص) در مسافرتهای مکرر به سوی خانه ی خدا ــ چه برای حج و چه برای عمره ــ مردم را آموزش می دادند، و در آخرین سفری که به نام ” حجه الوداع ” معروف است، تمام مناسک حج را به مردم می آموزند و هر گونه اختلاف نظری وجود داشته عملا از بین می برند.

از این رو، بر معلمان و رهبرانی که در سفر حج برای هدایت و راهنمائی مردم می روند، واجب است که طبق اعمال پیامبر اکرم (ص) عمل نمایند و فلسفه حج را برای مردم بیان کنند.

ای بسا افرادی که از راه حق منحرف شده و مردم را به جای هدایت، گمراه می کنند، همان گونه که ابن ابی العوجاء در مجامع و محافل می نشست و مناسک حج را به استهزاء و مسخره می گرفت، که علمای اسلامی از او دوری می جستند، و هنگامی که امام صادق (ع) این مطالب را شنید به سخنان یاوه او که سرچشمه از ضلالت و گمراهی می گرفت، گوش فرا داد، و به یاوه گوئیها و انحرافات او پاسخ داد.

امام صادق (ع) در جوابهائی که به ابن ابی العوجاء می دهد چنین می فرماید: پروردگار عالم کعبه را محل آزمایش و اطاعت و قبله نمازگزاران قرار داده است. کعبه جای انبیاء و پیامبران است نه جای بطالین و یاوه گویان و ستمگران.

در نتیجه، این سفر پر بار و پر ارزشی که باید حاجیان در آن توشه بگیرند و کسب نور کنند و درسهائی فرا گیرند، و حرکت و قیامی که در آیه آمده است انجام دهند، معلم و آموزگاری دانا باید همراه آنها باشد که مواقف و مناسک و اعمال و مسائل حج را توأم با سیاست اصلی حج به مردم یاد دهند. بر این اساس است که برای علماء و دانشمندان گرامی که آمادگی خود را جهت ارشاد و هدایت مردم در این سفر پر رنج اعلام فرموده اند و برای رهبری مردم آمادگی دارند، شرایط و ضوابطی تعیین شده است که بر مبنای همان شرایط، روحانیون برای عزیمت به مکه و مدینه انتخاب می شوند و اولین شرطی که در انتخاب روحانیون در نظر گرفته شده، این است که حداقل یک بار به عنوان روحانی گروه، به حج مشرف شده باشد.

 

مسئولیتهای روحانیون اعزامی

درباره مسئولیت های معین و مشخص روحانیون اعزامی باید گفته شود که: آئین نامه و شرح وظائفی نسبت به روحانیون تدوین شده است، آن هم به این لحاظ که احیانا برخی از حجاج محترم نسبت به روحانی توقعات زیادی نداشته باشند و یا احیانا مدیران گروه خواسته هائی که در شأن و صلاحیت آنها نیست، درخواست نکنند و گاهی هم ــ به احتمال ضعیف ــ یک روحانی نسبت به وظائف محوله به او از طرف شرع مقدس و قرار دادی که با دائره ی روحانیون سازمان حج بسته است، کوتاهی نکند. ضمنا روحانی محترم باید همراه گروه خود به حج برود و پس از اتمام مناسک حج با آنها برگردد و هیچ وقت نباید قبل از گروه به کشور باز گردد. ممکن است برخی فکر کنند که در مدینه هیچ لزومی ندارد روحانی با گروه باشد زیرا دیگر عمل واجبی باقی نمانده است ولی این احتمال هم نباید برای کسی پیدا شود زیرا گر چه در مدینه عمل واجبی نیست ولی شاید ضرورت باقی بودن روحانی با گروه کمتر از ضرورت بودن ایشان با آنها در مکه نباشد.

مردم انقلابی و متدین ما همواره نیاز به ارشاد و هدایت روحانیون ــ چه در مکه و چه در مدینه ــ دارند. آری! نیاز به بازگو کردن تاریخ اسلام و تاریخ ائمه (ع) و قیام آنان در مقابل ظالمین و ستمگران و طاغوتیان زمانشان. مردم ما نیاز دارند که از حرکت و قیام امامان و شهادت آن بزرگواران در راه حق و عدالت، شناخت بیشتری داشته باشند و چه جائی بهتر از جوار قبر حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه بقیع (ع) برای این امر.

 

لباس روحانیون در سفر حج

مطلب مهم دیگری که باید تذکر بدهم این است که ــ همان گونه که در آئین نامه نیز آمده است ــ روحانیون اعزامی باید در تمام اجتماعاتی که حاضر می شوند ــ چه در حرمین شریفین و بقاع متبرکه و چه در کوچه و خیابان و بازار ــ با همان لباس مقدس روحانیت باشند تا این که برای مردم عزیز ما شناخته شوند، و در این رابطه هیچ عذری از قبیل گرمی هوا یا دوری راه یا هر چیز دیگر پذیرفته نیست. باید دنیا ببیند که کشور اسلامی ایران پر از معلم و پر از دانشمند است و اینان برای ارشاد و هدایت و خدمت به مسلمانان در هر جا و در هر زمان حاضر و آماده اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *