نامه ها

  • برادر رزمنده غلامرضا ریاضی- گرگان

نظر ولی فقیه گاهی به صورت فتوی است و گاهی به صورت حکم ولایتی. در صورت اول اظهار نظر و مطرح کردن آن و استدلال بر آن هیچ مانعی ندارد. و هم اکنون فقهایی که اظهار نظر برخلاف نظر ولی فقیه در مسائل دینی می کنند بسیارند که برخی از آنها شاگردان و ارادتمندان امامند ولی اگر ولی فقیه حکم ولایتی صادر کند، بر همه واجب است متابعت ازآن حتی برفقیه دیگر، و نقص آن یا تخلف از آن حرام است

  • برادر فرج الله شمس- اصفهان

۱- اتفاقا غیبت در آنجایی گفته میشود که آن شخص دارای آن صفت باشد و گرنه تهمت است و بهتان

۲- این سؤال را از دفتر استفتائات امام بپرسید.

۳- افراد را نباید به زور وادار به نماز جماعت کرد ولی مقررات مدرسه برای تربیت دانش آموزان است باید رعایت نمود

  • برادر عبدالله محمدی – نجف آباد:

امام زمان (عج) در آخرین توفیقی که بوسیله آخرین نماینده خاص حضرتش صادر فرمودند، اعلام نمودند که از این پس هرکس ادعای ملاقات مرا نماید تکذیبش کنید.  درتفسیر این عبارت وجوهی ذکر شده است، از جمله این که کسی به عنوان نمایندگی خاص نمی تواند با آن حضرت ملاقات کند، یعنی مرحله ی غیبت صغری که نواب خاص امام زمان(عج) واسطه میان او و شیعیان بودند به پایان رسیده است و این منافات ندارد که اشخاصی متفرقه به زیارت حضرتش مشرف شوند، البته نباید ادعای هرکسی را پذیرفت زیرا بسیاری با همین ادعا خواسته اند به مقاصد شخصی برسند.

  • برادر اصغر استاد حمزه –تهران

برای عمل مستحبی از قبیل رفتن به دعای کمیل، نباید مادرتان را آزرده خاطر کنید اگر می توانید بدون اطلاع او بروید و گرنه کوشش کنید او را راضی نمایید. درغیر این صورت اگر مادرتان ناراحت میشود لازم نیست این عمل مستحب را انجام دهید.

  • برادرماشا الله حاتمی – اسلام آباد غرب:

پاسخ سؤالهای خود را در کتابهای «انسان و سرنوشت» و« عدل الهی » نوشته استاد شهید مطهری می توانید بیایید. و اما نرسیدن مجله به تمام نقاط کشور، امیدواریم بزودی و باهمکاری برادران و خواهران متعهد،  این مشکل حل شود و تمام هموطنان از آن بهره مند شوند.

  • خواهر زهرا دباغی – مازندران:

تقلید باید روی شناخت باشد یا این که دونفر عالم عادل که می‌توانند اعلم را تشخیص دهند، معرفی کنند. ضمنا دین از سیاست جدا نیست و رهبردینی و سیاسی یکی است.

  • برادر حبیب حیدری – کوهپایه اصفهان:

پاسخ خودرا ضمن مقالاتیکه در تشریح قانون اساسی درمجله آمده است، میتواند بیابید.

  • برادر سید ابوالقاسم هاشمی-رفسنجان

سؤال خود را از مسئولین امور بپرسید.

  • خواهر مریم محمدی-مشهد:

۱- هرگاه مکلف مطمئن شد که مجتهدی از مرجع تقلید خود اعلم است، باید به او رجوع کند و ربطی به تقلید والدین ندارد.

۲- درروایت است که خواب خود را ابتدا برای کسی نقل ننمایید و شاید دلیلش این باشد که تعبیرغلط آنها یک اثر روانی نامطلوب دارد، دراین مورد می توانید به سفینه البحار مراجعه کنید.

  • برادررسول-پ- زنجان:

تنها دعاهایی که از ائمه (ع) وارد شده است مورد اعتماد است نه هرچیزی که دعا نویسان می­نویسند. ضمنا مریض را واجب است به دکتر ببرند، گرچه شفا را خدا می‌دهد.

  • برادردهقانی- آبادان:

۱- جهان درمسیر پیشرفت و تکامل است و این از نظر آیات قرآن و تعالیم اسلامی واضح وضروری است.

۲-ازنظر مذهب اهل بیت، نه خبر صحیح است و نه واگذاری بلکه حالتی است میان این دو.  به کتابهای «انسان و سرنوشت» و « عدل الهی» استاد شهید مطهری مراجعه فرمایید.

  • برادر محمود- اهواز:

شما به وظیفه خود که همان نصیحت و موعظه و تبلیغ است به وجه احسن و با گفتار و رفتار ملایم ادامه بدهید و ضمنا احترام پدرو مادرخود را نگاه دارید و از بسیاری از بدیها چشم پوشی کنیدو برای آنها از خدا استغفار نمایید و چیزی را تا به چشم خود ندیده‌اید به آنها نسبت ندهید. بیش از این برشما تکلیفی نیست. راجع به مصارفی که در خانه میشود و شما از آن استفاده می کنید، وظیفه ندارید که از آنها تحقیق کنید، بلکه حمل برصحت کنید و برخود سخت نگیرید.

  • برادر رزمنده علی شنوادی-ایلام :

۱-بیشتر کتابهای امام علمی و عرفانی است که نمی توان به آسانی فهمید، بلکه باید تدریس میشود.

۲- تحریر الوسیله ، رساله مفصل امام است که تا کنون ترجمه نشده است.

۳- زبان خارجی دربعضی ازمدارس حوزه تدریس میشود.

  • برادراع-اه- شیراز:

هرجا احتیاط گفته میشود، اگر بعد از فتوائی در آن رابطه بیان شده باشد، احتیاط مستحب است و گرنه احتیاط واجب است. احتیاط مستحب را می توان ترک کرد ولی دراحتیاط واجب یاباید به آن عمل نمود یا به فتوای مجتهدی مساوی و اگر نبود به مجتهدی که از سایر مجتهدین اعلم باشد ولو از مراجع تقلید علمش کمتر باشد، عمل کرد .  حرام است وجایز نیست به یک معنی است.

  • خواهر اعظم حاج صالحی – اصفهان:

موضوع خواب وتعبیر آن و ارزش آن از نظر روانی و مذهبی مطلبی است پیچیده که مجال بحث آن نیست،  امیدواریم در آینده بحثی دراین مورد داشته باشیم، کتاب تعبیر خواب ابن سیرین هیچ اعتباری ندارد، و او همان کسی است که برحجاج بن یوسف ترحم میکرده است.

  • خواهر حمیده اکبری –قم

سئوال خودر ا مستقیما از مکتب توحید بپرسید.

  • برادر اصغر شهبازیان – تبریز:

درسوره طلاق آیه ۱۲آمده است:  «ª!$# “Ï%©!$# t,n=y{ yìö۶y™ ;Nºuq»oÿxœ z`ÏBur ÇÚö‘F{$# £`ßgn=÷WÏB »که درظاهر دلالت دارد بر اینکه زمینها بعدد آسمآنها میباشد.  اما اینکه مرا ازهفت زمین چیست، بحث، زیاد و احتمالات متعددی است ولی آنچه بحث را کوتاه میکنداین است که هنوز معنی هفت آسمان هم معلوم نشده است، بنابراین معلوم نشدن مراد از هفت آسمان یا هفت زمین نباید موجب تکذیب شود.

  • برادرم . م. -کاشان:

۱- اگر ناراحتی شما برای اسلام و انقلاب است خوب است ولی نه به این حد که موجب دلسردی شود، باید اولا به لطف خداوند و تأییدش مطمئن بود وثانیا همانگونه که امام فرمودند ما باید وظیفه خودرا انجام دهیم، دراین صورت ما پیروزیم گرچه همه ی ما کشته شویم.

۲- اگربه مقدار چهار رکعت از نماز شب را خوانده باشد، میتواند بقیه را ادامه دهد بعد از فجر ولی به سرعت تمام کند.

  • برادر حسن فرجی – تهران:

تمام شماره های قبلی محله موجود است، می توانید از قسمت امور مشترکین بخواهید.

  • برادر زین العابدین اوغلی –خوی:

شماره حساب و نشانی مجله در صفحه اول موجوداست .  با ارسال پنج تومان برای هرشماره ای که ندارید، مجله فرستاده خواهدشد،  ضمنا بجای بحث درباره دیگران، از کتابهای شخصی استفاده کنید که امام در باره او می فرماید:  من کس دیگری جز شهید مطهری سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است.

  • برادر سید حسین حسینی –بابل:

هیچ نعمتی بهتر از هدایت نیست، همواره خدای را سپاس گویید که شما را به راه امام که همان راه اسلام است هدایت کرد. ضمنا از این که در آنجا شما را نپذیرفته اند نگران نباشید،  شاید شرایط مخصوصی برای پذیرش داشته باشند ولی درهرجا که بودید می توانید خدمات خودر ا به اسلام و انقلاب عرضه دارید.

  • برادر حسن مسکین – اهواز:

۱- مراد از حضور قلب در نماز،  توجه ظاهری به الفاظ نیست که این خود منافی حضور قلب است بلکه مراد توجه به معبود است از ناحیه توجه به مضامین اذکار و دعاهای نماز، تا انسان غفلت نکند از این که مشغول مناجات با پروردگار عالم است.  البته حضور قلب ازآداب عبادت است نه از واجبات نماز.

۲- این مطلب دربعضی ازروایات وارد شده است ولی باید اهل فن تشخیص بدهند که درست است یا خیر .  درآینده بحثی خواهیم داشت ان شا الله

  • خواهران محبوبه، ش، ع،  صمدی – تهران:

برای دریافت جواب کامل،  لطفا آدرس دقیق خود را بنویسید.

  • برادر مراد علی محمد علی –شازندارک:

زنده بودن حضرت عیسی(ع) منافاتی با خاتمیت پیغمبر اکرم (ص) ندارد زیرا به موجب نص قرا ن کریم درآن هنگام که دشمنان قصد قتل اور ا داشتند، خداوند اور ا به سوی خودبرد، حال بهر معنی که باشد،  از اجتماع مردم خارج شده است و در این جهت با مرگ فرقی ندارد.

  • برادر روحانی حسین خجسته-قم:

چکامه حماسی زیبای شما تحت عنوان « بپا خیزید» رسید. ضمن تقدیر از لطافت ذوق ادبی شما،  امیدواریم درآینده بیش از این ما را بهره مند فرمایید.

  • برادرروح الله پاک سرشت- آمل:

سئوالات شما زیادتر از این است که در این قسمت، پاسخ داده شود، لذا شما را به کتاب «مقدمه­ای برجهان بینی اسلامی» از استاد شهید ارجاع میدهیم. موفق باشید.

  • برادران محمود متین نجاتی – جبهه جنوب، جابر آزا د مقدم-گرگان، بختیار رحمانی – اصفهان،  جعفر غلامرضا پور – ساری، احمد سلطانی قزوینی – قزوین،  عبدالحسین فاتحی – اسلام آباد غرب،  ج. م. ن-جبهه خرمشهر،  بهروز مقصودی – سواد کوه،  محسن صدوق – قائم شهر، حمید پرورش –اصفهان،  محمد کاسب زاده – دزفول،  سید علی اصغر داد گستر – تهران،  مهدی حدیثی قمی – تهران،  وخواهر ملکه جمشیدی – اندیمشک :

باتشکر فراوان ازشما برادران وخواهران عزیز، که با نامه های تشویق آمیز خود مار ا مورد لطف و محبت قرار دارید، امیدواریم پیشنهادات و انتقادات ارزنده شما مورد استفاده قرا ر گیرد.

موفق باشید.

  • برادران وخواهران کبری قهرمانی- اسد آباد همدان، الف- الف- تهران، علی . م- رشت، ایرج رمضانی نژاد – گیلان محمدصادق شانه چی-تهران، اسفندیار شریفی –بوشهر.

لطفا استفتائات خودر ا به دفتر استفتاء امام –قم بفرستید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *