علمى پژوهشى

 

استفاده از شیوه جدید لیزرى براى درمان سرطان

استفاده از نوع پیشرفته‏تر فن آورى لیزرى، بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده و پروستات را از جراحى‏هاى متعارف بى‏نیاز خواهد کرد.

در این فن آورى جدید، لیزر از طریق یک فیبرى بسیار ظریف به سمت غده سرطانى هدایت مى‏شود.

این سیستم توسط متخصصان مرکز ملى پزشکى لیزرى در مدرسه پزشکى کالج دانشگاهىلندن طراحى شده است.

در مرحله اول استفاده از این روش، یک داروى حساس در مقابل نور به داخل بدن بیمار تزریق مى‏شود. این نوع دارو توسط سلول‏هاى غده سرطانى و دیگر بافت‏هاى مختلف بدن جذب مى‏شود.

سه روز پس از تزریق این دارو، یک سوزن بسیار ظریف به داخل غذه سرطانى هدایت مى‏شود. این کار با استفاده از سیستم رایانه‏اى تصویربردارى (Computer Topography) انجام مى‏گیرد. سپس فیبرهاى مخصوص از داخل سوزن‏ها به داخل بافت سرطانى وارد مى‏شود.

با اندکى عقب کشیدن این سوزن، فیبر در تماس مستقیم با بافت سرطانى قرار خواهد گرفت.

عبور اشعه لیزر از فیبر، باعث فعال شدن داروى حساس در مقابل نور مى‏شود و به مرگ سلول‏هاى سرطانى مى‏انجامد.

پروفسور “استفن بوئین” مخترع اصلى این سیستم مى‏گوید تأثیرات سمى و نابودکننده بر بافت سرطانى در نتیجه ترکیب دارو و اشعه قرمز لیزر به وجود مى‏آید و این تأثیر تنها به سمت سلول‏هاى سرطانى هدایت شده است.

براى گرفتن نتیجه مثبت از این روش به سه عامل داروى حساس مقابل نور اشعه قرمز لیزر و اکسیژن نیاز است.

نتایج آزمایش‏هاى اولیّه با این روش نشان مى‏دهد بخش‏هاى بزرگ و اصلى توده سرطانى بدون نیاز به شیوه‏هاى دیگر به طور کامل نابود مى‏شود.

آمار مرگ و میر در سرطان‏هاى لوزالمعده بسیار زیاد است. براى این گونه بیماران میانگین شانس بقا ۵ تا ۶ ماه پس از تشخیص است. ۱۰ درصد از این بیماران تا یک سال پس از تشخیص اولیه زنده مى‏مانند و تنها ۲۰ درصد از آنها ۵ سال پس از تشخیص اولیه، هنوز در قید حیات هستند.

در اولین آزمایش انجام شده با این شیوه در لندن، از مجموع ۷ شرکت کننده در آن، ۶ نفرشان تا ۶ ماه پس از تشخیص هنوز در قید حیات هستند و طولانى‏ترین زمان بقاى پس از تشخیص ۱۵ ماه بوده است.

در بیماران سرطانى پروستات نیز، این روش در تشخیص‏هاى زودهنگام که هنوز علائم بیمارى دیده نمى‏شود و تنها آزمایش خون از بیمارى خبر مى‏دهد، مورد استفاده قرار گرفته است.

به نوشته هفته نامه ساندى تایمز، طراحان این سیستم اظهار امیدوارى مى‏کنند بتوان از آن در درمان انواع سرطان‏هاى دیگر نیز استفاده کرد.

این سیستم براى درمان در مواردى که سرطان سینه در مراحل اولیه آن قرار دارد نیز مورد استفاده قرار گیرد.

یک مورد دیگر استفاده از این شیوه درمانى، پس از عمل‏هاى جراحى غده‏هاى سرطانى است که بخش‏هاى کوچکى از بافت سرطانى هم چنان در بدن باقى مانده و مى‏توان آن را با لیزر نابود کرد.

 

واکسن سل مى‏تواند از بروز آسم پیشگیرى کند

یک واکسن ضد سل مى‏تواند کلید پیشگیرى از بروز آسم را که یکى از شایع‏ترین بیمارى‏هاى مزمن در جهان محسوب مى‏شود ارائه دهد.

 

پژوهشگران نیوزیلندى قبل از ارایه نتایج کشفیات خود در کنفرانسى که قرار است هفته آینده در میامى برگزار شود اعلام کردند این کشف به ارتباط میان واکسن سل و درمان آسم اشاره دارد.

پرفسور گراهام لوگراس از مؤسسه تحقیقات پزشکى مالاگان گفت این روش درمانى جدید است و مى‏تواند نحوه درمان آسم را تغییر دهد.

وى افزود: واکسن استاندارد “ب ث ژ” ضد سل بر روى موش‏هایى که به نوع خفیف آسم مبتلا بودند آزمایش شد. به نظر مى‏رسد که این واکسن باعث ایجاد واکنش‏هاى ایمنى براى کنترل علائم آسم مى‏شود.

وى گفت: این کشف مى‏تواند بر روى انسان موثر واقع شود و این تحقیقات باید توسط شرکت‏هاى داروسازى براى شناسایى عناصر فعال و بى‏خطر کردن آن براى انجام آزمایش‏ها مورد توجه قرار گیرد.

پروفسور ریچارد بیسلى استاد دانشکده پزشکى ولینگتون و از مدیران گروه تحقیقاتى آسم ولینگتوناز این مطالعه به عنوان مهم‏ترین تحقیقات جدید ستایش کرد.

وى افزود: به گمان من اهمیت این مطالعه در این است که نشان مى‏دهد امکان تهیه یک واکسن آسم که در پیشگیرى از ابتلا افراد به این بیمارى مفید واقع شود، وجود دارد.

پروفسور بیسلى گفت: شرکت‏هاى داروسازى در این ارتباط با موسسه ما همکارى دارند و این تحقیقات در ضمن با همکارى دانشمندان مرکز تحقیقات عفونى دانشگاه ورزبرگ آلمان انجام شده است.

وى در خاتمه گفت: با توجه به این که در حال حاضر دانشمندان درصدد تهیه انواع گوناگون واکسن آسم که براساس واکسن “ب ث ژ” ساخته مى‏شود هستند توجه محققان از سراسر جهان به این کشف معطوف خواهد شد.

 

پیوند مغز استخوان سبب رشد عضلات تازه مى‏شود

یک گروه از محققان بیولوژى مولکولى به شواهدى دست یافته‏اند که نشان مى‏دهد با استفاده از سلول‏هاى تازه مغز استخوان مى‏توان عضلات تحلیل رفته را مجدداً بازسازى کرد.

به گزارش خبرگزارى آلمان از واشنگتن و به نوشته نشریه “ساینس” این کشف براى افراد مبتلا به دیستروفى یا تحلیل عضلانى با اهمیت است.

محققان ایتالیایى در آزمایش‏هاى به عمل آمده بر روى موش‏ها نشان دادند سلول‏هاى مغز استخوان را مى‏توان به عضلات آسیب دیده وارد کرده و عضلات جدید به وجود آورد.

این تحقیق تئورى‏هاى موجود را مبنى بر این که عضلات براى ترمیم آسیب وارده منحصراً به سلول‏هاى منطقه‏اى وابسته هستند نقض مى‏کند.

به هر حال محققان بر این نکته اذعان دارند که تحقیقات بیشترى باید صورت گیرد تا مشخص شود پیوند سلول‏هاى مغز استخوان براى افراد مبتلا به دیستروفى عضلانى کارآیى دارد یا خیر.

یکى از فرضیه‏ها این است که کشف مذکور منجر به ارایه روش‏هاى درمانى شود کهدر آن مقادیر اندک از مغز استخوان را که نمونه‏هایى از ژن دیستروفى عضلانى به آن اضافه شده است بتوان اهدا کرد. سپس امکان تکثیر این سلول‏ها را فراهم آورده و مجدداً به بدن بیمار جایى که مى‏توانند عضلات سالم و جدید را رشد دهند تزریق شوند.

 

استفاده از شیوه جدید در درمان بیماران پیوندى

استفاده از یک فن آورى جدید در بیماران پیوندى، احتمالاً نیاز به داروهاى تضعیف کننده سیستم ایمنى را در این بیماران غیرضرورى خواهد کرد.

در حال حاضر پس از انجام عمل پیوند به منظور جلوگیرى از پس زده شدن عضو پیوندى، به بیمار داروهاى تضعیف کننده سیستم ایمنى داده مى‏شود تا پاسخ ایمنى در مقابل عضو خارجى بروز پیدا نکند.

این فن آورى جدید در مرحله اول براى بیماران دریافت کننده مغز استخوان مورد استفاده قرار گرفته است.

سلول‏هاى اولیه مغز استخوان پس از رشد به سلول‏هاى مختلف دستگاه ایمنى بدن تبدیل مى‏شوند.

یکى از روش‏هاى درمانى متعارف براى برخى از بیمارانى که از لوکیمیا و یا دیگر بیمارى‏هاى سلول‏هاى مغز استخوان رنج مى‏برند، نابود کردن این سلول‏ها توسط تشعشع و یا شیمى درمانى و سپس جانشین کردن این سلول‏ها با استفاده از سلول‏هاى سالم فرد اهداء کننده است.

مسأله مهم در این روند، مطابقت و همگون بودن سلول‏هاى پیوندى با سلول‏هاى بدن بیمار است. در غیر این صورت سلول‏هاى جدید مى‏توانند بدن بیمار را مورد حمله قرار دهند و بیمارى عضو پیوندى – علیه – بدن گیرنده (Graft-Versus-Host) بروز پیدا کند.

این مسأله زمانى رخ مى‏دهد که اختلاف زیادى میان برخى پروتئین‏هاى ویژه به نام انتى ژن اچ ال آAntygenHLA وجود داشته باشد. این پروتئین‏ها بر روى سطح سلول‏هاى بدن گیرنده و هم چنین دهنده وجود دارند.

آنتى ژن‏هاى “اچ ال آ” باعث تحریک پاسخ ایمنى بدن در مقابل بافت خارجى )پیوندى( مى‏شوند.

بیشتر افراد عضو پیوندى را از خواهر و یا برادر خود دریافت مى‏کنند که حداقل ۶ آنتى ژن “اچ ال آ” در میان آنها مشترک است. حتى در چنین حالتى نیز در ۴۰ درصد از افراد مشکل بیمارى عضو پیوندى – علیه- بدن گیرنده، بروز پیدا مى‏کند.

در مواردى که تعداد این پروتئین‏هاى مشترک کمتر از ۴ است، در ۸۰ درصد موارد مشکل پس زده شدن پدید مى‏آید.

یک محقق امریکایى به نام “سوزان ایلستاد” در فیلادلفیا با یک الترناتیو جدید به حل این مشکل اقدام کرده است.

بیمارى عضو پیوندى – علیه – بدن بیمار از طریق سلول‏هاى بالغ “تى”(T)که همراه با سلول‏هاى اولیه )استم‏سلStemCell) به بدن بیمار پیوند زده مى‏شود، به وجود مى‏آید.

“ایلستاد” روشى را ابداع کرده است که به تصویربردارى و شناسایى سلول‏هاى مختلف اقدام مى‏کند و هم زمان تعداد سلول‏هاى دیگرى که به نام )سلول‏هاى تسریع کننده Faciliting Cells) نام دارند افزایش مى‏دهد. این سلول‏ها به پیوند مغز استخوان به بیمار کمک مى‏کنند.

این فن آورى به توانایى شناسایى نشانه گذارهاى ملکولى در سطح سلول‏هاى تسریع کننده و سلول‏هاى “تى”، متکى است.

سال گذشته “ایلستاد” آزمایش کلینیکى این فن آورى بر روى ۲۵ داوطلب مبتلا به لوکیمیا که راه درمانى دیگرى نداشتند را آغاز کرد. در مجموع این تعداد بیمار، هیچ مورد پس زده شدن عضو پیوندى دیده نشد.

اگرچه اولین بیماران، بیمارى عضو پیوندى – علیه – بدن بیمار را بروز دادند، اما تقویت این روش درمانى با استفاده از فن‏آورى جداسازى، به حل مشکل کمک کرد.

قرار است آزمایش کلینیکى گسترده‏ترى در این زمینه انجام گیرد.

به دنبال این موفقیت، گروه “ایلستاد” تصمیم گرفت پیوند اعضاى دیگر مانند کبد و کلیه را مورد مطالعه قرار دهد.

آزمایش‏هاى حیوانى نشان مى‏دهد اگر پیوند عضو همراه با پیوند هم زمان سلول‏هاى مغز استخوان که از طریق روش “جداسازى” ایلستاد تهیه شده‏اند انجام گیرد، سیستم ایمنى بدن بیمار به عضو پیوندى حمله نخواهد کرد.

به نوشته مجله علمى نیوسانتیست، مقامات امریکایى به “ایلستاد” اجازه داده‏اند فن‏آورى جدید خود را بر روى تعدادى از بیماران پیوندى کبد و کلیه اجرا کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *