رهنمودهاى مقام معظم رهبرى

 

حضور ۸۵ درصدى ملت در انتخابات پرشور و فراموش ناشدنى ۲۲ خرداد، نشان دهنده اراده، اختیار و احساس مسئولیت مردم در تعیین مسئولان کشور است که همه باید این لطف بزرگ خداوند را نسبت به نظام و انقلاب، شاکر باشند.

اگر مسؤولان کشور و نخبگان و زبدگان سیاسى این پیامها را درک کنند بسیارى از گره‏ها و مشکلات حل مى‏شود.

ملت و انقلاب اسلامى با این حرکت جمهوریت خود را با فریادى قوى اثبات کردند.

سخنان نامزدهاى ریاست جمهورى مبنى بر پایبندى به اسلام و انقلاب و خط امام نیز در واقع نشان مى‏دهد که ملت به این سمت گرایش دارد و به همین علت نامزدهاى محترم تلاش مى‏کردند خود را دلبسته امام و انقلاب نشان دهند.

انتخابات ریاست جمهورى دهم صفحه تازه‏اى در حیات انقلاب و نظام گشود البته واکنش برخى نسبت به این حرکت عظیم مردمى، نجیبانه، جونمردانه و اخلاقى نبود، اما آنچه براى کشور و تاریخ مهم و ماندنى است نعمت الهى حرکت عظیم مردم و جریان پربرکت انقلاب اسلامى است.

باید به رأى مردم مفتخر و مستظهر بود اما در اوج تواضع، از هرگونه غرور پرهیز کرد چرا که غرور از دامهاى بزرگ شیطان است و انحرافات و انحطاطات گوناگونى را به همراه مى‏آورد.

موقعیت کنونى، کار فراوان کمى همراه با ظرافت و کیفیت کامل مى‏طلبد که به فضل الهى آقاى رئیس جمهور خستگى نشناس و پر انرژى در همین مسیر حرکت مى‏کنند.

توکّل و توجه به خدا و مستحکم ساختن درون و باطن، مهمترین عامل پیروزى بر همه مشکلات و دشواریهاست.

علیه این دولت و علیه نظام، تلاشهاى فراوانى انجام خواهد شد اما تواناییها، امیدها و فرصت‏هاى دولت و ملت بیشتر از همه توطئه‏ها و مشکلات پیش روست.

باید در همه کارها و رفتارها، حتى در قضاوتها و موضعگیریها، عدالت و تعادل را شاخص قرار داد.

در بحث یارانه‏ها، قشرهاى فقیر از کمکهاى دولت بهره کمترى مى‏برند که هدفمند کردن یارانه‏ها که به دولتهاى قبلى نیز توصیه مى‏شد مى‏تواند این مشکل را حل کند.

برخى برخوردهاى افراطى بعضى گروهها در گذشته، اکنون به تغییرات ۱۸۰ درجه‏اى مواضع آنها تبدیل شده است چرا که عدالت خواهى آنان با عقلانیت و تفکر همراه نبود.

سند چشم انداز به تعبیرى، بعد از قانون اساسى مهمترین سند کشور است بنابراین باید همه فعالیتها و جهت گیریهاى کارى دولت با شاخص سند چشم انداز سنجیده شود.

باید به سمت آینده روشن پیش بینى شده در این سند مهم حرکت کنیم و دولت دهم باید ضمن تنظیم سرعت اجراى برنامه‏ها، سهم خود را در تحقق اهداف این سند، پیگیرى و ادا کند.

نباید منتظر تغییرات اساسى در زیرساختها و تصویب طرح تحول اقتصادى ماند و کار را به بن بست رسیده فرض کرد بلکه باید به هر شکل ممکن، در مسیر اجراى سیاستهاى اصل ۴۴ به جلو رفت.

باید به گونه‏اى برنامه ریزى و تلاش کرد که فشار تورّمى به مردم از ابعاد مختلف از جمله از ناحیه هزینه خدمات دولتى کمشود.

از دیدگاه‏هاى کارشناسى درست و دقیق، به ویژه در مسائل اقتصادى، مالى و پولى به طور کامل استفاده کنید زیرا کم توجهى به مسائل کارشناسى در مباحث اقتصادى ممکن است به زیانهاى بزرگى منجر شود.

وظیفه مسئولان، اداره امور زندگى مردم همراه با هدایت جامعه است، بنابراین از ظرفیتها و امکانات دستگاههاى حکومتى نظیر: صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامى، آموزش و پرورش، و آموزش عالى به گونه‏اى استفاده کنید که مردم به مبانى دینى بیشتر علاقمند و پایبند شوند.

اگر در مسئله‏اى قانون نادیده گرفته شد موضوع به نقض یک قانون ختم نمى‏شود بلکه راهى براى بى اعتنایى به قانون بازخواهد شد.

هدف از برخى انتقادهاى داخلى که به پشتوانه رسانه‏هاى بیگانه صورت مى‏گیرد تخریب است اما نقدهاى مصلحانه و خیرخواهانه‏اى هم وجود دارد که از سوى طرفداران دولت هم نیست که باید به آنها توجه و عمل کرد.

نباید از این راه خسته شد یا انتقادهاى کوچک را حمل بر دشمنى کرد.

بزرگان علما در مناطق مختلف کشور و مراکز حوزه‏هاى علمیه، طرفداران نظام اسلامى هستند و خدمات دولت را هم مى‏بینند. بنابراین توصیه‏هاى آنان از روى محبت و علاقه‏مندى است و باید مغتنم شمرده شود.

ممکن است نخبگان خیرخواه، اعتراضى هم داشته باشند که لازم است با استقبال از آنها ذهن فعال و پویاى نخبگان را براى خود ذخیره کرد.

به گونه‏اى حرکت کنید که اقدامات شما در فرصت ۴ ساله خدمت، پایه‏هاى محکمى براى مسئولان آینده کشور فراهم کند تا انشاء اللّه در همه زمینه‏ها حرکتى قوى‏تر از دولت نهم انجام شود.۱۳۸۸/۶/۱۷

 

 

“امام خمینى ثابت و استوار از آغاز تا پایان”

عامل پیروزى نیروى اسلام و وحدت کلمه

 

ما تا اینجا که بحمداللّه پیروزمندانه آمدیم باید بفهمیم که با چه نیرو این پیروزى دست آمد، اگر ندانیم چه نیرویى بود، براى آتیه خطرناک است و اگر بدانیم چه نیرویى بود و اهتمام نکنیم براى حفظ آن، براى آتیه کشور ما خطرناک است. نیروى پیروزمندانه، نیروى اسلام بود، نیروى ایمان جوانان ما به اسلام و به خداى تبارک و تعالى بود، توجه به مقصد واحد که آن اسلام و جمهورى اسلام و احکام اسلام بود و فداکارى ملت ما براى اسلام، و شهادت را فوز عظیم دانستن رمز پیروزى بود. ما اگر وحدت کلمه نداشتیم، هر یک، یک مقصدى داشت، هر گروهى به طرفى مى‏کشیدند، ممکن نبود بر این قوه شیطانى و قدرت‏هاى بزرگ که در دنبال او بود پیروز شویم. اجنبى‏ها فهمیدند که ما با قدرت واحد که قدرت ایمان است و وحدت کلمه و اجتماع گروه‏هاى مختلف در یک کلمه پیروز شدیم و آنها خوف این را دارند که دست آنها تا ابد قطع شود،در صدد برآمدند که این رمز را از دست ما بگیرند و ما را از این سلاح بزرگ اسلامى خلع کنند.۵۸/۱/۳۰

الآن تکلیف براى ما زیادتر است تا تکلیف سابق، سابق تکلیف این بود که همه بزنیم این سد را بشکنیم…تکلیف حالا این است که آن قشرهایى که با شیطنت، حالا یک وقت با سرنیزه جلوه آمده بودند (سرنیزه را مردم جلویش را گرفتند) اینها الآن با شیطنت پیش آمده‏اند، مى‏خواهند با شیطنت قشرها را از هم جدا کنند، ما مکلفیم الآن به اینکه قشرها را به هم جوش بدهیم، دانشگاهى و روحانى با هم باشند، بازارى و دهقان و کارگر همه با هم باشند، اگر این وحدت کلمه از بین برود و این توجه به خداى تبارک و تعالى از بین برود، خداى نخواسته شکست است و شکست آن شکستى است که دیگر برگشت ندارد.

۵۸/۲/۲

ما باید همه با هم توجه به این بکنیم که همانطورى که اسلام فرموده است: “واعتصموا بحبل اللّه جمیعاً ولاتفرقوا” همه با هم دست به هم بدهید و اعتصام به حبل خدا بکنید و براى خدا اجتماع کنید و تفرقه نباشد در کار، از تفرقه بترسید، همه مان، این مسأله واضحى است که امروز آنچه ما را پیش برد این وحدت کلمه بود، تفرقه این وحدت کلمه را از بین مى‏برد، وقتى که از بین برد این رمزى که رمز پیروزى ما بود از دستمان گرفته مى‏شود، گرفته که شد شکست مى‏خوریم. اگر خداى نخواسته ما در این نهضت شکست بخوریم دیگر ایران به حال استقلال برنخواهد گشت، دیگر ایران به حال آزادى برنخواهد گشت براى اینکه یک نمونه بود این نهضت.۵۸/۲/۲۸

متوجه باشید که امروز آن چیزى که اهمیتش بیشتر از چیزهاى دیگر است این است که ما حفظ اسلامیت این نهضت را بکنیم. این نهضت از اولش اسلامى بود و تا اینجا هم اسلامى هست و انشاء اللّه تا آخر هم اسلامى باشد و همه ما و همه شما و همه ملت و همه کسانى که در سپاه و ارتش و در ژاندارمرى و در شهربانى و ادارات هستند و دولت و همه باید همّشان این باشد که نهضت را اسلامى پیش ببرند. اگر اسلامى بودن نهضت محفوظ باشد، دیگر آسیب نمى‏بیند. اگرچنانچه نهضت از اسلامیتش بیرون رفت هر کس یک راهى دارد، راه‏ها مختلف خواهد شد. وقتى راه‏ها مختلف شد، آسیب مى‏بیند. اما اگر ما همه زیر یک پرچم باشیم. همانطورى که در صدر اسلام جمعیت‏ها کم بودند لکن زیر یک پرچم بودند و با یک ایده حرکت مى‏کردند اینها پیش مى‏برند.الان ما در یک همچو محلى واقع شدیم که اسلام به دست ما سپرده شده است. خواهى نخواهى شما پاسدار اسلام هستید، حالا همه قوا، ارتش و شما، پاسدار اسلام هستند. پاسدار اسلام باید هم خودش اسلامى باشد و هم دیگران را اسلامى کند و هم مشى آن اسلامى باشد و اگر انحرافاتى که گاهى در بعضى از جوان‏ها، آنهائى که درست مسائل را درک نمى‏کنند واقع بشود و نیز شمائى که مى‏خواهید با فعالیت خودتان جلوى این مسائل را بگیرید دیده شد، سعى کنید جلو انحرافات خودتان را هم بگیرید. باید بر اساس اسلام حرکت کنیم و بر اساس اسلام این نهضت را پیش ببریم و از اختلافات و این چیزهایى که اخیراً مى‏بینید که به جان هم افتاده‏اند و روزنامه‏ها چه مى‏کنند، باید از این اختلافات برى باشیم و باید همه تان با هم مجتمع و برادر و تحت لواى توحید پیش بروید و پیروزى هم نصیب شماست.۵۹/۴/۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *