استفتائاتى از مقام معظم رهبرى

 

س – اخیراً شنیده شد که نظر مبارک در باب کسیکه نمازش را به جماعت خوانده است این است که اعاده آن نماز به جماعت دیگر اماماً و مأموماً وجهى ندارد، خواهشمند است در این خصوص و اینکه اگر جماعت دوم از جهاتى رجحان داشته باشد آیا حکم همین است یا خیر، نظر مبارک را امر به ابلاغ فرمائید.

بسمه تعالى

ج – نمازى که فرادا خوانده مى‏تواند با اقتداء به امام جماعتى اعاده نماید، و نمازى را که براى جماعتى امامت کرده مى‏تواند یک بار دیگر براى جماعت دیگر امامت کند، در غیر این دو صورت اعاده وجهى ندارد هرچند جماعت دوم داراى رجحانى باشد.

س – مقدار فاصله زن با مرد از طرف جلو با فرض تقدم زن براى نماز چه مقدار است؟

بسمه تعالى

ج – با فاصله ولو به مقدار حداقل یک وجب نماز صحیح است هر چند زن مقدّم باشد.

س – حکم اداء دَین پس از مدت طولانى با فرض تحقق تفاوت قدرت خرید و مطالبه مابه‏التفاوت از طرف مُقرض چیست؟

بسمه تعالى

ج – اگر دَین پول باشد، در مقدار تفاوت فاحش قدرت خرید احوط تصالح است.

س – لطفاً شرایط و حکم شخص کثیرالسفر را بیان فرمایید.

بسمه تعالى

ج – مجرد کثرت سفر موضوع حکم شرعى نیست، اگر براى شغل خود بین محل سکونت و محل کار تردد مینماید، در صورتیکه اینچنین سفر مکرّر شود و ده روز در یک جا نماند، نماز و روزه‏اش در محل کار و بین راه و محل سکونت تمام است.

س – گاهاً ما نظامیان براى مدت طولانى بنا به دستورات نظامى مى‏بایست در محلى خارج از وطن خود اقامت کنیم که این مدت در برخى موارد به کل ۳۰ سال خدمت موظفى نیز، به طول مى‏انجامد، و در ابتداى امر نیز تشخیص اینکه چندین سال در آن مکان به جهت شغل خود، حضور خواهیم داشت نامعیّن و نامشخص است حال آیا این گروه نظامیان با شرح فوق در محل اشتغال به کارشان نیازمند قصد اقامت هستند؟

بسمه تعالى

ج – ماندن در محل کار ولو به مدت طولانى موجب ترتّب حکم وطن نیست بلکه در صورت سفر از محل کار، در برگشت نیاز به قصد امامت دارند.

س – در فرض فوق نیز گروهى از همکاران، محل اقامت شان در شهرى واقع شده است که با شهر محل کارشان، بیش از مسافت شرعى فاصله است و هر روز جهت کار بین دو شهر که هیچکدام آن دو شهر نیز وطن او نمى‏باشد تردّد مى‏نماید، حکم نماز و روزه این گروه در شهر محل کار، شهرستان محل سکونت، و بین آن دو شهر چیست؟

بسمه تعالى

ج – با فرض اینکه بین محل کار و محل سکونت تردّد مکرر دارند و ده روز در یک جا نمى‏مانند، نماز و روزه شان در محل کار و بین راه و محل سکونت تمام است.

س – کسى که حساب سال ندارد الآن که مى‏خواهد محاسبه کند پول بازنشستگى موجب خمس مى‏شود؟

بسمه تعالى

ج – پول بازنشستگى از درآمد سال دریافت محسوب است و در زائد بر مؤنه آن سال خمس دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *