بی‌پرده با تاریخ/ نگاهی به حوادث تیر و مرداد ۱۳۶۳

کمک شیمیایی آمریکا به صدام برای حمله به ایران!

انتشار اسناد کمک شیمیایی آمریکا به صدام برای استفاده از آن در جنگ علیه ایران را شاید بتوان مهم‌ترین رویداد و خبر تیر و مرداد ۱۳۶۳ دانست، در این دو ماه همچنین فرانسه به کمک و همراهی خود به ضدانقلاب ادامه داده و هواپیمای ربوده شده ایرانی را در فرودگاه این کشور پذیرفت، همچنین اسنادی منتشر شد که نشان می‌داد فرانسه با ضدانقلاب در کردستان همکاری نزدیکی دارد. اینک به مرور رویدادهای تیر و مرداد این سال به نقل از مطبوعات سال ۱۳۶۳ می‌پردازیم.

تجهیز صدام به گاز خردل توسط آمریکا
۴ تیر ماه ۱۳۶۳ روزنامه‌ها به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی نوشتند: «آمریکا در تجهیز عراق به گاز خردل دست داشته و در تامین این گاز شیمیایی ممنوعه به رژیم جنایتکار بغداد کمک مستقیم کرده است.»
براساس اسناد به دست آمده از یک پایگاه هوایی آمریکا در اسپانیا حداقل ۲ هزار کیلو گاز خردل در اول بهمن ماه گذشته از طریق کالیفرنیا به این پایگاه وارد شده و روز بعد به بغداد ارسال شده است. برپایه اسناد موجود در ستاد تبلیغات جنگ شورای عالی دفاع گازهای فروخته شده به عراق با ۲ پرواز اختصاصی نیروی هوایی آمریکا وارد اسپانیا شده است، بر اساس این اسناد گاز خردل تحویلی به عراق به شکل جامد بوده است.(۱)
۵ تیرماه نیز سخنگوی ستاد تبلیغات جنگ شورای عالی دفاع با رد تکذیب دخالت آمریکا در تجهیز عراق به سلاح شیمیایی گفت: آنچه ایران در این زمینه اعلام کرده است کاملاً جدی و مستند است.
وی افزود: شماره پرواز هواپیماهای حامل گاز خردل به مقصد بغداد که در اول بهمن ماه به یک پایگاه هوایی در اسپانیا وارد شده‌اند در دست است و همچنین پیام مکتوب و مشخصات یک مقام رسمی که در جریان کمک ممنوعه آمریکا به بغداد بوده است وجود دارد و از ساعات ورود و خروج هواپیماهای آمریکایی حامل گاز خردل که از کالیفرنیا به پایگاه تریخون اسپانیا آمده و از آنجا راهی بغداد شده‌اند اطلاعات دقیقی وجود دارد که به موقع خود دراختیار افکارعمومی جهان قرار خواهد گرفت.
استفاده از گاز شیمیایی خردل براساس پروتکل ژنو مصوبه سال ۱۹۲۵ در عملیات نظامی ممنوع است و متخلف از این قرارداد بین‌المللی جنایتکار جنگی محسوب می‌شود. رژیم بعثی در جریان عملیات خیبر و والفجر ۵ از این گاز بر علیه رزمندگان اسلام استفاده کرد.(۲)
یک روز پس از آن که وزارت امور خارجه آمریکا رسماً ارسال مواد شیمیایی به عراق را تکذیب کرد. آلن کرنستون سناتور دموکرات آمریکایی اعتراف کرد چندین مؤسسه آمریکایی مواد متشکله سلاح‌های شیمیایی را به عراق فروخته و ارسال کرده‌اند. به گفته این سناتور آمریکایی از این مواد شیمیایی ارسالی به بغداد در جنگ تحمیلی علیه رزمندگان ایرانی استفاده شده است.(۳)

انتشار اسناد جدید از فروش سلاح شیمیایی به عراق
به دنبال تکذیب صورت گرفته از سوی مقامات آمریکایی در رابطه با کمک شیمیایی به صدام، ایران اسناد جدیدی در این رابطه منتشر ساخت.
کمال خرازی سرپرست ستاد تبلیغات جنگ ۱۲ تیر ۱۳۶۳ طی مصاحبه‌ای جزئیات اسناد به دست آمده از تحویل سلاح‌های شیمیایی آمریکا به عراق را تشریح کرد.
وی گفت: قبل از کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم صدام در عملیات خیبر اطلاعاتی در دست بود که آمریکا و چند کشور به عراق سلاح شیمیایی تحویل داده‌اند، اما پس از کاربرد این سلاح‌ها آمریکا اولین کشوری بود که به طور لفظی عراق را محکوم کرد پس از آن نیز در مقابل عراق اعلام کرد آمریکا در این قضیه دورویی نشان می‌دهد.
وی افزود: نحوه برخورد آمریکا با جنایت صدام در استفاده از سلاح‌های شیمیایی اطلاعاتی را که حکایت از تحویل سلاح‌های شیمیایی از سوی آمریکا به عراق بود را تقویت کرد و ما مصمم شدیم تا با پی‌گیری جدی اسناد این جنایت را بدست بیاوریم که سرانجام اسنادی به دستمان رسید که حاوی پیامی است به امضای فرمانده مربوطه سرگرد «پی ار پرایسز»، در این سند فاش شده است که مقدار ۲ تن گاز خردل از کالیفرنیا به تریخون و از آنجا به بغداد ارسال شده است. به گفته خرازی این محموله ۲ هزار کیلویی گاز جامد خردل درست قبل از عملیات خیبر به پایگاه بغداد منتقل شده است.(۴)

نامه وزیر امور خارجه به دبیرکل سازمان ملل
۱۲ تیر ماه همین سال وزیر امور خارجه و نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی ۲ نامه جداگانه از این سازمان خواستند تخلفات رژیم عراق را از تعهد این کشور در مورد خودداری از حمله به شهرها و همچنین به کارگیری سلاح‌های شیمیایی بررسی کرده و در قبال این تخلفات آشکار واکنش مناسب نشان دهد.
رجایی خراسانی در نامه خود نوشت: ۲۰ حمله شیمیایی توسط ارتش عراق به مواضع ایران صورت گرفته است. بر اثر این حملات شیمیایی تاکنون ۵ نفر شهید و ۱۰۰ نفر مجروح شده‌اند. همچنین در نامه دیگری به دبیرکل سازمان ملل وزیر امورخارجه ایران، عراق را متهم به ۱۱ حمله به هدف‌های غیر نظامی از ۱۴ تا ۲۶ ژوئن کرده است.(۵)

نامه رئیس‌جمهور ایران به دبیرکل سازمان ملل
۱۸ تیر ۱۳۶۳ متن کامل پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت کشورمان به درخواست دبیرکل سازمان ملل در رابطه با عدم کاربرد سلاح‌های شیمیایی در جنگ تحمیلی دیروز رسماً منتشر شد.
در بخشی از نامه رئیس‌جمهور کشورمان خطاب به خاویر پرز دکویار آمده بود: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ احترام به منشور ملل متحد و پیشنهادات اخیر جنابعالی و نیز اثبات حسن نیت خویش از تقاضای جنابعالی استقبال نموده و تمایل و آمادگی خودیش را بر ادامه مشی قبلی خود مبنی بر عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام می‌دارد.
در ادامه نامه رئیس‌جمهور آمده بود: لازم می‌دانم بار دیگر بی‌اعتمادی خود را به تعهد اعلام شده رژیم عراق ابراز دارم، ادعای تمرکز نیروهای نظامی در مناطق مسکونی به مثابه بهانه‌ای برای بمباران آن مناطق شاهد جدیدی برای این بی‌اعتمادی است. طبیعی است که این امر مراقبت و موضع‌گیری قاطع شما را ایجاب می‌کند.(۶)

فرانسه تروریست‌ها را پذیرفت!
دوم تیرماه ۱۳۶۳ به دنبال ربوده شدن هواپیما فوکر ۲۷ جمهوری اسلامی ایران و مخالفت اکثر کشورها با اعطای پناهندگی سیاسی به تروریست‌ها، سرانجام دولت فرانسه با پذیرش هواپیما در فرودگاه نیس آن کشور موافقت و مذاکره با ربایندگان را آغاز کرد.
وزارت امور خارجه ایران به دنبال این اقدام فرانسه با احضار کاردار آن کشور در تهران و تسلیم یادداشتی به نامبرده شدیداً به عملکرد آن دولت که مغایر با قوانین بین‌المللی است اعتراض کرد.
در این یادداشت بر این نکته تأکید شده بود که فرانسه با تبدیل شدن به پایگاه سازمان‌های تروریستی و هواپیماربایان امنیت عمومی در جهان را خدشه‌دار ساخته است.
در این یادداشت از دولت فرانسه محکوم کردن اقدام به هواپیماربایی و بازگرداندن هواپیما و تحویل ربایندگان براساس قراداد استرداد مجرمین بین دو کشور خواستار شده بود. براساس گزارش‌ها بنی‌صدر فراری نیز طی پیامی به نخست‌وزیر فرانسه از وی خواسته بود به ۴ ایرانی رباینده این هواپیما پناهندگی سیاسی اعطا کند. بنی‌صدر در این پیام، خود را فرمانده ارتش ایران عنوان کرده بود!(۷)
به دنبال اعتراض ایران، فرانسه هواپیمای ربوده شده را به کشورمان تحویل داد.(۸)

همکاری فرانسه با تروریست‌ها در کردستان ایران!
تیرماه همین سال در ادامه پاکسازی مناطق کردستان از لوث وجود اشرار، عملیات «قائم آل محمد» که از نیمه شعبان شروع شده بود با موفقیت ادامه یافت.
در تشریح دستاوردهای این عملیات دقیقی فرمانده سپاه کردستان گفت: در این عملیات بیش از ۷۰ روستا و بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر از اراضی کردستان از لوث وجود اشرار و ضد انقلاب پاکسازی شد. به گفته وی بیش از ۴۰ تن از رهبران و کادرهای بالای گروه‌های ضدانقلاب نیز تاکنون در این عملیات اسیر یا کشته شده‌اند.
فرمانده سپاه کردستان تاکید کرد: گروهک‌ها با عراق و فرانسه دائماً در تماس بوده و از آنان اسلحه دریافت می‌کردند. مستشاران فرانسوی نیز تحت عنوان پزشک با گروه‌های ضدانقلاب همکاری می‌کردند.(۹)

شرط یاسر عرفات برای صلح با اسرائیل!
یاسر عرفات رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین ۱۹ تیر ۱۳۶۳ شمسی/ ۱۱ شوال ۱۴۰۴ قمری طی یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: تا زمانی که اسرائیل حقوق حقه ملت فلسطین را به رسمیت نشناسد، سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.
عرفات افزود: اگر اسرائیل حقوق ملت فلسطین را به رسمیت بشناسد، ما از ملت فلسطین خواهیم خواست به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند. گفتنی است عرفات دیروز به مدت ۲ ساعت با خاویر پرز دوکویار دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات تشکیل یک کنفرانس بین‌المللی جهت حل بحران خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفت.(۱۰)

اعتراض به بدحجابی و توضیحات مسئولین
سوم مرداد ۱۳۶۳ همزمان با سالروز شهادت امام صادق«ع»، امت شهیدپرور در سراسر کشور در حمایت و تثبیت حجاب اسلامی راهپیمایی کردند. در تهران نیر مردم خداجوی در تظاهرات گسترده‌ای در سطح شهر و در اجتماع میدان ولیعصر«عج» ایمان و اعتقاد راسخ خویش را بر ضرورت رعایت موازین و معیارهای اسلامی در حفظ حجاب به نمایش گذاشتند.
در پی شکایت مکرر امت حزب‌الله از عدم رعایت حجاب اسلامی و پوشش لباس‌های مغایر با شئونات اسلامی، دادستانی عمومی تهران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای به کلیه مسئولان ادارات دولتی و خصوصی که در محیط کار تحت مسئولیت آنان پوشش اسلامی رعایت نمی‌شود شدیداً اخطار کرد که از ورود بانوانی که حجاب صحیح اسلامی را رعایت نمی‌کنند به این اماکن جلوگیری کنند، در غیر این صورت مسئولین این سازمان‌ها و نهادها خود تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و با متخلفین نیز مطابق مقررات رفتار خواهد شد.(۱۱)

هشدار شدید ناطق نوری به بی‌حجابان
حجت‌الاسلام ناطق نوری وزیر وقت کشور نیز که برای شرکت در سمینار منطقه‌ای مبارزه با مواد مخدر به مشهد سفر کرده بود، در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به مسئله حجاب گفت: امت شهید پرور ما که در حال جنگ با استکبار جهانی است و برای استقرار اسلام و استحکام پایه‌های نظام اسلامی، شهید تقدیم می‌کنند، تحمل فساد را ندارند.
وی افزود: برای از بین بردن مسئله بی‌حجابی، قبل از هر چیز به کار فرهنگی نیاز داریم و دستگاه‌های ارشادی باید مراد از حجاب و فلسفه حجاب اسلامی را تبیین کنند و با کسانی که پوشش اسلامی را مراعات نمی‌کنند با استناد به قوانین برخورد می‌شود.(۱۲)

پی‌نوشت‌ها
۱ـ روزنامه کیهان، ۴ تیر ۱۳۶۳، ص ۲۴٫
۲ـ روزنامه کیهان، ۵ تیر ۱۳۶۳، ص ۲٫
۳ـ روزنامه اطلاعات، ۶ تیر ۱۳۶۳، ص ۱۶٫
۴ـ روزنامه اطلاعات، ۱۳ تیر ۱۳۶۳، ص ۳٫
۵ـ روزنامه کیهان ، ۱۲ تیر ۱۳۶۳، ص ۲٫
۶ـ روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۸ تیر ۱۳۶۳، ص ۱۲٫
۷ـ روزنامه اطلاعات، ۲ تیر ۱۳۶۳، ص ۱۵٫
۸ـ روزنامه اطلاعات، ۳ تیر ۱۳۶۳، ص ۱٫
۹ـ روزنامه اطلاعات، ۳ تیر ۱۳۶۳، صص ۲ و ۳٫
۱۰ـ روزنامه کیهان، ۲۰ تیر ۱۳۶۳، ص ۲۲٫
۱۱ـ روزنامه کیهان، ۴ مرداد ۱۳۶۳، ص ۲۲٫
۱۲ـ روزنامه جمهوری اسلامی، ۴ مرداد ۱۳۶۳، ص ۱۰٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *