ایستادگی تا صبح ظهور از محرم ۴۲ تا ۹۷

یادداشت ۱

محرم ۱۳۴۲ ش

سخنرانی امام خمینی در عصر عاشورای محرم ۱۳۴۲ش در پاسخ به حمله رژیم سفاک پهلوی به مدرسه فیضیه در این مدرسه که هنوز جراحات تعامل و تبانی استبداد داخلی و استعمار خارجی را بر پیکر خود داشت، در حقیقت انتخاب «مبدأ تاریخی» نهضتی بود که منادی اسلام ناب شد، اسلامی بی‌پیرایه از تحجر و انفعال، که به هر مسلمانی هویتی تازه بخشید، چراغ امید را در دل هر مستضعف و پا برهنه در دنیا روشن کرد و دنیای کفر و الحاد را به چالش کشید. اسلامی که در جهان به نام «اسلام ناب محمدی» شناخته شد و حیات و استمرارش با محرم و صفر گره خورد.

تعیین مبدأ تاریخی نهضت از سوی امام خمینی(ره) از همان آغاز خوشایند جریان‌ها و گروه‌های چپ‌گرا و راست‌گرایی نبود که مبدأ تاریخی آنان یا انقلاب کبیر فرانسه بود و یا انقلاب اُکتبر روسیه، از این رو هر دو جریان و در هم‌سویی با قدرت‌های شرق و غرب با همه امکانات مالی و انسانی و رسانه‌ای در کنار دژخیمان رژیم پا به میدان گذاشتند تا بذری را که امام(ره) در ظهر عاشورای ۱۳۴۲ کاشته بود، قامت راست نکند، اما خون‌های پاک عاشوراییان قم و کفن پوشان پیشوای تهران، از چنان قداستی برخوردار بود که بذر این مبدأ تاریخی، سر برآورد و در همان تولد نخست خود، پرده از تعامل و تبانی استبداد داخلی و استعمار خارجی برداشت و از آن روز به بعد مادران زینب سیرت، گهواره کودکانی را به حرکت درآوردند که نام‌شان برگرفته از نام مکتب عاشورا بود و می‌رفتند که حرکتی نوین در تاریخ اسلام و ایران رقم بزنند از آن روز به بعد دو عنصر حماسه و پیام بر عنصر سوگواری در هیئات مذهبی افزوده است و از دل عزادارهای ناب و بی‌پیرایه و از دل تبعیدگاه‌ها و شکنجه‌گاه‌ها و زندان‌ها نهال نهضت سبز و استوار، قامت راست کرد و ایستاد و به امید میوه دادن استوارتر و تنومندتر شد.

محرم ۱۳۵۷ ش

محرم سال ۱۳۵۷ در حالی از راه رسید که برخی از کارشناسان سیاسی بر این باور بودند که اگر شاه و آمریکا بتواند حرکت مردم و عزاداران حسینی را در این ماه‌ها مدیریت و مهار کنند، شاه و آمریکا می‌توانند به بودن در ایران امیدوار بمانند.

درخت نهضت در محرم ۱۳۵۷ میوه داد و با عزادارانی که در شعارهای‌شان نابودی و مرگ یزیدیان زمان را فریاد می‌زند، بینان‌های کاخ ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را از ریشه کَند.

 به استبداد داخلی پایان داد، دست استعمار خارجی از سر مردم و منابع ایران‌زمین قطع کرد، و از آن پس عاشورا محوری انقلاب را تثبیت، نظام‌سازی را محقق، فتنه تجزیه‌طلبان را خنثی و نقشه و میلشیای مسلح منافقین و سایر گروهک‌ها را نقش بر آب کرد. و نام و یاد عاشورای حسینی به مردم چنان قدرتی بخشید که هشت سال دفاع مقدس را به معجزه ماندگار در تاریخ نظامی دنیا به ثبت رساند و شهادت ده‌ها مسئول و مدیر کشور در کنار شهدای جبهه‌ها نبرد، به همه جهانیان ثابت کرد، که مبدأ تاریخی انقلاب از چنان قدرتی برخوردار است که حتی با رحلت بنیانگذار آن خللی در آن ایجاد نمی‌شود و با جانشین خلف خود و با انگشت نورانی آن، راه خود را تا مقصد نهائی‌اش پیدا می‌کند مقصدی که در اندیشه و نگاه مردم عاشورا محور صبح ظهور نام داشت.

محرم ۱۳۸۸ ش

نظام سلطه که پس از سی‌سال، نه نبرد نظامی‌اش برای به زانو درآوردن انقلاب عاشورایی کاری از پیش برد و نه شبیخون و تهاجم فرهنگی‌اش در تحریف نگاه عاشورایی و تغییر در مبدأ تاریخی آن، دست به دامان اردوکشی و ایجاد نافرمانی مدنی به کف خیابان‌ها شد. در تعامل و تبانی با جریان نفاق و جریان نفوذ و عناصر خسته و از نفس افتاده، همه توان رسانه‌ای خود را به میدان آورد، اما پس از هشت ماه باز به سد پولادینی به نام محرم برخورد کرد، محرم و عزادارنی که به تأسی از فرمایش امام خود زنده بودند انقلاب را در زنده نگه داشتن محرم صفر می‌دیدند.

 محرم سال ۱۳۸۸ پرده از چهره افرادی برداشت که سال‌ها بر سر سفره امام و انقلاب نشسته بودند، به اعتبار انقلاب، جایگاه اجتماعی و حتی چهره جهانی شده بودند، کسانی که برخی از آنان بر فرموده رهبری انقلاب حتی یک سیلی هم برای انقلاب نخورده بودند. افرادی که به تنها مطالبه رهبری انقلاب از آنان یعنی جدا کردن صف خود از صف طباله‌ها و رقاصه‌ها و ضدانقلاب هم عمل نکردند و برای همیشه نام خود را در کنار نام آتش‌زنان پرچمدار عزاداری‌ها و موکب‌های حسینی و کف و سوت‌زنان روز عاشورای ۸۸ ثبت کردند.

محرم ۱۳۸۸ بار دیگر پیوند عمیق امام و مردم و انقلاب را با عاشورا ثابت کرد، محرمی که اینبار به سراغ روشنفکرنماها و غرب‌گرایان و فرصت‌طلبان آمد، تحلیل‌های غلط آنان را برملا و بر همگان ثابت کرد که اینان یاری همراهی با کاروانی را ندارند که به مقصد ظهور در حرکت است.

 

محرم ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۷ و با بالا رفتن فشار دیپلماتیک و رسانه‌ای دشمن و پر رنگ‌تر شدن تحریم‌های اقتصادی از سوی نظام سلطه و آغاز جنگ تمام عیار اقتصادی، زمینه‌ای برای نفوذ و هم‌گرایی دستجات تکفیری‌ها و تجزیه‌طلبان ایجاد شد تا به گمان خود با نشانه رفتن مردم و نمادهای اقتدار و امنیت نظام، دلهره و ترس را چاشنی فشار اقتصادی کنند، انتخاب روز ۱۲ محرم برای عملیات دشمن در اهواز و درهم آمیخته شدن خون متولدان سال‌های ۴۲ و ۵۷ و ۸۸ و حتی کودکان خردسال متولد ۹۴ در حرکت ناجوانمردانه، سرسپردگان نظام سلطه ثابت کرد که استکبار از همه نسل‌های این سرزمین و از همه قومیت‌هایی که هنوز مبدأ تاریخی انقلاب را عاشورای حسینی می‌دانند کینه به دل دارند.

تشییع با شکوه شهدای محرم ۱۳۹۷ اهواز از سوی شیعیان ولایتمدار خوزستان و سایر قومیت‌های ایران و سر دادن همان شعارهای عاشورای سال ۴۲ و سال ۵۷ و ۸۸ به وضوح نشان داد، چراغی را که امام خمینی در عصر عاشورا ۴۲ روشن کرد تا ظهور امام عصر(عج) روشن خواهد ماند و اگر روزی امام راحل(ره) و قبل از آغاز نهضت در فیضیه، در سوم بهمن ۱۳۴۱ در اعلامیه‌ای عاشورایی، فریاد پذیرش مرگ بر ذلت را چنین اعلام داشت.

«با ما معامله بردگان قرون وسطی می‌کنند، به خدای متعال من این زندگی را نمی‌خواهم، انی لااری الموت الاالساده و لالحیاه مع الظالمین الابرما»

امروز خلف صالح او سیدحسینی عاشورایی در محرم ۱۳۹۷ و در جمع صد هزار جوان عاشورایی در ۱۲ مهرماه در برابر دعوت روشنفکر نماها به پذیرش ذلت در برابر یزیدیان زمان چنین فریاد ایستادگی سر داد:

«به حول و قوه‌الهی و با همراهی مردم و جوانان تا جان و توان دارم نخواهم گذاشت چنین اتفاقی در کشور بیفتد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *