بی‌پرده با تاریخ / نگاهی به حوادث شهریور و مهر ۱۳۶۳

از ربوده شدن هواپیمای مسافربری ایران توسط رژیم صدام

تا نگرانی آمریکا از انتشار اسناد لانه جاسوسی!

 

 

ربوده شدن هواپیمای مسافربری ایران و انتقال آن به بغداد و توطئه‌های آمریکا برای تحویل ندادن اموال کشورمان که طبق قرارداد الجزایر متعهد به آن شده بود از جمله رویدادها و خبرهای شهریور و مهرماه ۱۳۶۳ هستند که در این گزارش به مرور آنها خواهیم پرداخت.  

در شهریور ماه ۱۳۶۳ چندین مورد عملیات هواپیماربایی در آسمان ایران رخ دادند که در یک مورد پس از ربوده شدن هواپیما در یک پرواز داخلی و خروج آن از کشور جنگنده‌های رژیم بعث عراق با همکاری کویت این هواپیما را به بغداد منتقل کردند.

ربایش هواپیمای مسافربری ایران و انتقال آن به عراق!

 در ۶ شهریور ۱۳۶۳ یک فروند هواپیمای ایرباس خطوط هوایی جمهوری اسلامی ایران در یک پرواز داخلی در مسیر شیراز به تهران ربوده شد. خبرگزاری جمهوری اسلامی در این روز از کویت گزارش داد اطلاعات اولیه حاکی از آنند که این هواپیما ۱۹۵ مسافر و ۱۱ خدمه دارد و توسط تعداد نامعلومی هواپیماربا ربوده شده است.  هواپیماربایان به منظور سوخت‌گیری خواستار فرود در فرودگاه کویت شده بودند.

 آسوشیتدپرس نیز گزارش داد هواپیمای ربوده شده ایرانی دو بار فرودگاه کویت را دور زده و سعی کرده بر زمین بنشیند که مقامات کویتی اجازه این کار را ندادند و به همین منظور فرودگاه کویت به مدت یک ساعت بر روی پروازها بسته شد.(۱)

یک روز پس از این رویداد مشخص شد که رژیم عراق در یک دزدی آشکار هوایی این هواپیمای مسافربری را با ۲۰۶ مسافر و خدمه توسط دو جنگنده در حریم هوایی کویت به‌زور به عراق منتقل کرده است. مقامات برج مراقبت دوبی ربوده شدن این ایرباس را در آسمان دوبی تکذیب کرده و اعلام کردند که این هواپیما در یک پرواز داخلی از شیراز به تهران ربوده شده است. پیش از این گفته شده بود که هواپیما در مسیر شیراز به دوبی ربوده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد این اولین بار است که یک هواپیمای مسافربری به کمک جنگنده‌های یک کشور ثالت دزدیده می‌شود. ایران ضمن محکوم کردن این عمل ضد انسانی، رژیم عراق را مسئول جان مسافرین و خدمه می‌داند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ۲۰۶ مسافر و خدمه هواپیما بعد از خروج از آن توسط رژیم عراق به مکان نامعلومی برده شدند.(۲)

همکاری کویت و عراق برای ربودن هواپیمای مسافربری ایران!

با گذشت چند روز از ربوده شدن هواپیمای مسافربری ایران مشخص شد که کویت و عراق همکاری نزدیکی در این عملیات هواپیماربایی داشته‌اند. بر اساس گزارش‌های ویژه یک نشریه عرب جزئیات تازه‌ای از همکاری کویت و عراق برای ربودن هواپیمای مسافربری ایرانی فاش شد.

روزنامه عرب زبان العمل‌الاسلامی در این باره نوشت: «در حالی که هواپیمای ربوده شده ایرانی تقاضای فرود در فرودگاه بین‌المللی کویت را داشت، کویت بنا به درخواست پایگاه هوایی صفوان عراق مبنی بر عدم اجازه فرود هواپیما پاسخ مثبت داد.»

این نشریه افزود: «در این حال هواپیما سرگردان در آسمان کویت مشغول پرواز بود که ۱۰ هواپیمای جنگنده عراقی با کسب اجازه از کویت وارد حریم هوایی این کشور شدند و دو فروند میگ با نزدیک شدن به این هواپیما آن را مجبور به فرود در پایگاه نظامی شطره کردند.»(۳)

سرانجام در ۱۳ شهریور این سال، مسافران و خدمه هواپیمای ربوده شده جمهوری اسلامی با یک فروند هواپیمای هلندی از بغداد وارد فرودگاه مهرآباد تهران شدند و مورد استقبال گروهی از خانواده‌های خود، مقامات هواپیمایی و مردم قرار گرفتند.(۴)

شکست عملیات هواپیماربایی منافقین در شیراز

در ۲۲ شهریور این سال با اجرای یک سلسله اقدامات پیش‌بینی شده و تلاش مسافرین، یک هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران که از تهران به مقصد شیراز پرواز می‌کرد، چهار هواپیماربا که قصد ربودن این هواپیما را داشتند؛ دستگیر شدند. بر اساس این گزارش هر چهار هواپیماربا دستگیر و هواپیما سالم در فرودگاه بین‌المللی اصفهان بر زمین نشست. در حین دستگیری تروریست‌ها، یکی از مسافرین به شهادت رسید و ۲ تن از ربایندگان هواپیما نیز زخمی شدند.

 هواپیماربایان در اعترافات اولیه خود، ابتدا خود را بی‌ارتباط با گروهک‌های محارب با انقلاب عنوان کردند، سپس خود را سلطنت‌طلب خواندند و در نهایت اعتراف کردند که جزو گروهک منافقین هستند. در طرح دیکته شده‌ای که این منافقین قرار بود آن‌ را اجرا کنند، مقصد نهایی هواپیما بغداد تعیین شده بود.(۵)

تکذیب توقف صادرات نفت ایران از جزیره خارک

محمد غرضی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در روز اول مهر ماه ۱۳۶۳ طی گفت و گویی  ادعای عراق مبنی بر توقف صادرات نفت از خارک را تکذیب کرد. وی گفت: «از اولین روز شروع جنگ تحمیلی، یکی از اهداف اصلی رژیم بعثی عراق تخریب خارک بود و چندین ‌بار نیز اقدام به حمله به این منطقه کرده که طی این حملات مفتضحانه بیش از ۴۱ فروند از هواپیماهای خود را از دست داده است.»

وزیر وقت نفت کشورمان افزود: «هر چند وقت یک بار رژیم عراق اعلام می‌کند که با حمله به جزیره خارک صادرات نفت ایران را متوقف کرده که پس از چندی تو خالی بودن یاوه‌سرایی‌های او آشکار می‌شود. چند روز پیش نیز عراق مدعی شد که به جزیره خارک حمله و تاسیسات صادراتی آن‌را منهدم کرده است، ولی بلافاصله یک کشتی ترکیه‌ای که از خارک بارگیری کرده بود این ادعای دروغ عراق را فاش کرد.»(۶)

همکاری نظامی گسترده مصر و عراق

در روز دوم مهرماه ۱۳۶۳ روزنامه‌های کثیر‌الانتشار کشور از همکاری نظامی گسترده رژیم‌های مصر و عراق در جنگ تحمیلی علیه ملت ایران خبر دادند. بر اساس این گزارش‌ها رئیس دفتر حفاظت منافع رژیم مصر در کویت اعتراف کرده بود که مصر تولیدات صنایع نظامی این کشور را به‌طور کامل در اختیار رژیم عراق قرار می‌دهد.

حسین کامل در مصاحبه با روزنامه کویتی القبس ضمن تاکید بر تجدید روابط کامل میان رژیم‌های مصر و عراق گفته بود: «همکاری نظامی مصر و عراق به درجه‌ای است که تولیدات نظامی مصر در اختیار عراق گذاشته می‌شود. هم اکنون نیز تماس‌هایی با چندین کشور عربی برای امضای قراردادهای بیشتر برای خرید تولیدات صنایع نظامی مصر در جریان است. وی مدعی شد مصر تقریبا روابط خود را با اغلب کشورهای عربی به حال طبیعی درآورده است.»(۷)

نگرانی آمریکا از ادامه انتشار اسناد لانه جاسوسی

در اکتبر ۱۹۸۴/ مهر ماه ۱۳۶۳ نشریه آمریکایی نیویورک تایمز طی مقاله‌ای با اعتراف به نگرانی آمریکا از ادامه انتشار اسناد لانه جاسوسی در ایران نوشت: «برخی از صاحب‌نظران اعتقاد دارند که ادامه انتشار اسناد در تهران منابع و روش‌های اطلاعاتی آمریکا را به مخاطره می‌اندازد.  از آن‌جایی که هزاران نسخه از اسناد طبقه‌بندی شده هنوز در اختیار ایرانیان است، احتمالاً در آینده چاپ خواهند شد. انتشار اسناد سفارت آمریکا در تهران که مورد توجه روزنامه نگاران غربی قرار گرفته است بزرگ‌ترین ضربه اطلاعاتی وارد شده به آمریکا تا کنون است. این اسناد، اطلاعات بدیعی را از نحوه جمع‌آوری اطلاعات توسط آمریکا را برملا می‌سازد.»(۸)

تاکید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر برکناری سران مرتجع عرب

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ۱۳ مهر ۱۳۶۳ و همزمان با تاسوعای حسینی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان مبارزات و حرکات مردم مسلمان لبنان تاکید کرد: «افرادی مثل شاه حسین و سران مرتجع کشورهای اسلامی که خودشان به آغوش کمپ دیوید غلتیده‌اند با بی‌شرمی ادعا می‌کنند که می‌خواهند مصر را به آغوش اعراب بازگردانند.  امپریالیسم خیال می‌کند که اسلام فقط جمهوری اسلامی است. این نهایت بی‌شعوری آنهاست که این طور فکر می‌کنند و مردم مسلمان این کشورها را نادیده می‌گیرند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور انقلابی روی پای خودش است و کشورهای سوریه، لیبی و الجزایر و فلسطینیان نیز ما را همراهی می‌کنند، اما کشورهای دیگر عرب چه کار می‌کنند؟»

امام جمعه موقت تهران درباره حرکات سازشکارانه سران مرتجع عرب گفت: یکی از مسائل تأسف‌انگیز این است که در شرایطی که زمینه برای پیروزی اعراب و مسلمانان فراهم می‌شود، حرکاتی از این قبیل شروع می‌شود و مسلمانان و اعراب را دنباله‌رو اسرائیل می‌کنند که دلیلش هم بی‌تقوایی حکومت‌های کشورهای اسلامی است. مسلمانان باید سران بی‌کفایت و بی‌تقوای خود را بردارند و افراد با تقوا را بر سرِ کار بیاورند.(۹)

هدف ما یکسره کردن کار صدام است

در ۲۷ مهرماه همین سال هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار داشت: «مخاطب سخن من کشورهای منطقه خلیج فارس هستند، چون حمله برای ما ماهیت سیاسی دارد. هدف ما گرفتن یک قطعه زمین در خاک عراق نیست. ما می‌خواهیم کار عراق را یکسره و کار حزب بعث را تمام کنیم. کشورهای منطقه باید از این مسئله پند بگیرند و دست از حمایت از این مزدور جهانی بردارند تا در کنار ما در امنیت زندگی کنند. در آن صورت ناامنی فقط برای اسرائیل خواهد بود.»

هاشمی در مورد مسئله اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل گفت: «برای اینکه طرح ایران را از سازمان ملل بیرون ببرند تلاش فراوانی کردند. حدود ۱۶۰ رای در سازمان ملل وجود داشت که ۸۰ رای آن برای مسکوت گذاشتن این رای از سوی دانمارک مطرح شد و ۴۱ رای مخالف طرح رای دانمارک بود که از طرح ایران به‌طور قاطعانه حمایت کردند و ۲۲ رای ممتنع بود که بی‌طرف تلقی می‌شد و در واقع در کنار آمریکا بودند و حدود ۱۹ کشور بزدلانه از رای‌گیری خارج شدند.»(۱۰)

جاسوسی دیپلمات نروژی برای عراق

در اکتبر ۱۹۸۴ دیپلمات بلندپایه وزارت خارجه نروژ که به اتهام جاسوسی از اوایل سال در بازداشت به سر می‌برد در نامه‌ای محرمانه به خارج از زندان و روزنامه محلی اسلو پایتخت نروژ فاش کرد که یکی از ماموریت‌هایش خرید سلاح از کشورهای اسکاندیناوی برای عراق بوده است.

این دیپلمات بلندپایه همزمان با آغاز جنگ تحمیلی عهده‌دار پستی حساس از سوی دولت نروژ در سازمان ملل بود و در تحقیقات و بازجویی‌ها جاسوسی وی به نفع رژیم عراق محرز شد. وی از سازمان سیا نیز مبلغی را به عنوان حق مشاوره دریافت می‌کرد.

توطئه جدید آمریکا علیه اموال ایران

در مهر ماه ۱۳۶۳ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد به علت ادامه حمایت جمهوری اسلامی ایران از آنچه که آمریکا آن‌را تروریسم می‌نامید، ایالات متحده صدور هرگونه قطعات هواپیما به ایران را ممنوع کرده است. مقامات آمریکایی این تصمیم را پس از انفجار سفارت این کشور در بیروت که تلویحاً به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده شد، بیان کردند. آمریکا با طرح این موضوع قصد داشت همچنان بر خلاف همه قوانین و موازین بین‌المللی از تحویل اموال خریداری شده ایران که پول آن نیز پرداخت شده بود، خودداری کند.(۱۱)

انتقاد آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به بلاتکلیفی قانونی رئیس‌جمهور

در ۱۸ مهر ۱۳۶۳ همزمان با سومین سالگرد تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای توسط امام خمینی ایشان در گفت و گویی در پاسخ به سئوالات روزنامه جمهوری اسلامی گفتند: «رئیس جمهور با وجود وظایف سنگین و اختیارات و امکاناتی که در قانون اساسی برای او در نظر گرفته شده، در شرایط کنونی از لحاظ قانونی تکلیف روشنی ندارد و مجاری قانونی انجام وظایف رئیس جمهور مشخص نیستند. مدتی است که طرحی را در زمینه وظایف و اختیارات رئیس جمهور تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده‌ایم که با تصویب آن رویه روشن و مشخصی در مورد رئیس جمهور و سایر مسئولین کشور به دست خواهد آمد.»(۱۲)

 

پی‌نوشت‌ها

۱٫ کیهان، ۶ شهریور ۶۳، ص ۱و۲

۲٫ اطلاعات، ۷ شهریور ۶۳، ص ۳

۳٫جمهوری اسلامی، ۱۱ شهریور ۶۳، ص ۲ و ۵

۴٫ کیهان، ۱۳ شهریور ۶۳، ص ۲

۵٫ جمهوری اسلامی، ۲۲ شهریور ۶۳، ص ۱۳

۶٫ اطلاعات، ۲ مهر ۶۳، ص ۱

۷٫ اطلاعات، ۲ مهر ۶۳، ص ۱۶

۸٫ کیهان، ۱۰ مهر ۶۳، ص ۲۴

۹٫ کیهان، ۱۵ مهر ۶۳، ص ۱۷

۱۰٫ اطلاعات، ۲۸ مهر ۶۳، ص ۱۴

۱۱٫ کیهان، ۱۵ مهر ۶۳، ص ۳

۱۲٫ جمهوری اسلامی، ۱۸ مهر ۶۳، ص ۹

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *