از عذرخواهی تلوزیون ایتالیا از ایران تا بمب‌گذاری‌های‌ منافقین و حملات هوایی رژیم بعث به شهرهای ایران

اردیبهشت و خرداد ۱۳۶۴، ایران در دو عرصه تبلیغاتی و میدانی به جنگ رژیم بعث عراق رفته و در هر دو میدان، این رژیم را در به ثمر رسانیدن برنامه‌های خود ناکام گذاشت، اردیبهشت این سال ستاد تبلیغات جنگ با انتشار اسنادی در حضور خبرنگاران بین‌المللی، جعلی بودن فیلم شکنجه و کشتن اسرای عراقی توسط ایران (شیرین و وحشی) را بر ملا کرد و خرداد ماه همین سال نیز حملات رژیم بعث عراق به مناطق مسکونی تهران و برخی شهرهای دیگر با واکنش و پاسخ قاطع نیروی هوایی ایران مواجه و بغداد مورد اصابت موشک‌های ایران قرار گرفت.

انفجار بمب در خیابان ناصر خسروی تهران نیز بار دیگر خوی جنایتکارانه گروهک  منافقین را نشان داد، تروریست‌های منافق دو روز پس از این جنایت دستگیر شدند، آنان علاوه بر انفجار در خیابان ناصر خسروی تهران که به شهادت و زخمی شدن بیش از ۵۰ نفر منتهی شد در انفجارهای متعددی از جمله بمب‌گذاری در محل نماز جمعه در اسفند ۱۳۶۳ دست داشتند.

اسنادی که جنگ تبلیغاتی رژیم بعث را ناکام گذاشت!

اردیبهشت ۱۳۶۴ ستاد تبلیغات جنگ با انتشار اسنادی در حضور خبرنگاران بین‌المللی، جعلی بودن فیلم شکنجه و کشتن اسرای عراقی توسط ایران ( شیرین و وحشی) را بر ملا کرد. عراق فیلمی با مضمون شکنجه و کشته شدن اسرای عراقی توسط ایران منتشر کرده بود که حجمه جدید تبلیغاتی را علیه ایران به راه انداخت.

کمال خرازی سرپرست ستاد تبلیغات جنگ در یک کنفرانس مطبوعاتی توطئه تبلیغاتی رژیم عراق مبنی بر نمایش یک فیلم ساختگی از کشتن ۲ اسیر عراقی توسط ایران در کشورهای اروپایی را فاش کرد. خرازی گفت: حدود یک سال پیش فیلمی توسط کمپانی فیلم سازی راشینگ پیکچر ایتالیا و با سرمایه‌گذاری رژیم عراق تهیه شد. این فیلم که در ایتالیا و فرانسه به نمایش درآمده است دو صحنه را که ادعا شده است که در جبهه‌های ایران تهیه شده نشان می‌دهد که طی آن صحنه‌های قتل دو اسیر عراقی در جبهه‌ها به تصویر کشیده شده است.

سرپرست ستاد تبلیغات جنگ می‌افزاید: همان زمان که این فیلم به نمایش درآمد سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم علیه سازنده این فیلم اعلام جرم کرد و با ارائه دلایل موجه و به دستور دادگاه ویژه ایتالیا این فیلم توقیف و آن صحنه‌های ساختگی از فیلم حذف شد.(۱)

عذرخواهی تلویزیون ایتالیا از ایران

با افشاگری ستاد تبلیغات جنگ ایران در مورد نمایش صحنه‌های ساختگی شکنجه و قطع دست دو اسیر عراقی، مقامات کانال تلویزیونی تله توره ایتالیا با انتشار بیانیه‌ای ضمن پوزش از پخش غیر قانونی این فیلم اعتراف کردند که این فیلم توسط سفارت رژیم بعثی عراق در رم در اختیار آنان قرار گرفته بود و هزینه پخش آن نیز توسط سفارت عراق پرداخت شده است.

در بیانیه این شبکه تلویزیونی آمده است: قطع دست اسیر عراقی در فیلم ساختگی بوده و این مطلب صحت ندارد.

مسئولین این شبکه تلویزیونی در بیانیه خود تاسف عمیق خود را از پخش این فیلم اعلام کردند.«روزنامه کیهان» در شماره ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۴ در این زمینه نوشت: مسئله نمایش این فیلم به دلیل وارد آوردن اتهام به ایران از طریق سیستم قضایی ایتالیا در دادگاه‌های مدنی و کیفری تحت پیگرد و تعقیب می‌باشد.(۲)

۴۸ اسیر معلول عراقی به طور یک جانبه از سوی ایران آزاد شدند

۹ اردیبهشت ۱۳۶۴، در یک اقدام انسان دوستانه از سوی جمهوری اسلامی ایرن، ۴۸ اسیر معلول عراقی به‌طور یک جانبه آزاد و جهت بازگشت به کشورشان به ترکیه اعزام شدند.

این ۴۸ اسیر معلول که بیش از ۴ سال بود در اسارت جمهوری اسلامی بودند تحت نظر هیئت اعزامی هلال احمر ترکیه عازم آنکارا شدند تا ترتیب انتقال آنها به عراق داده شود.

این گزارش حاکی است، اسرای آزاد شده عراق، طی چند روز گذشته از سوی هیئت پزشکی هلال احمر جمهوری ترکیه که سرپرستی آن را «سومون جو» رئیس این جمعیت به عهده دارد مورد معاینه پزشکی قرار گرفتند و آمادگی آن‌ها جهت انتقال به عراق اعلام شد.

مطبوعات در گزارش خود پیرامون این رویداد نوشتند: «گفتنی است جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز در چندین نوبت و طی اقدامی انسان دوستانه، شماری از اسرای معلول عراقی را به صورت یک جانبه آزاد کرده است.»(۳)

کارخانه‌ای که در اوج جنگ به بهره برداری رسید

۱۶ اردیبهشت ۱۳۶۴ و همزمان با سالروز میلاد مبارک امام زمان(عج) بهره برداری از کارخانه نورد آلومینیوم اراک، با ظرفیت سالانه ۲۲ هزار تن ورق آلومینیوم در شکل‌ها و وزن‌های مختلف آغاز شد. ساخت این کارخانه با پیروزی انقلاب متوقف شده بود اما دوباره با تلاش متخصصان داخلی، تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

کارخانه نورد آلومنیوم اراک تحت پوشش وزارت صنایع سنگین طی مراسم ویژه‌ای با حضور معاون اجرایی این وزارتخانه، امام جمعه اراک و فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی رسماً افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گفته مدیر عامل این کارخانه در گفت و گو با واحد مرکزی خبر، این کارخانه با سرمایه‌ای معادل ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال فعالیت تولیدی خود را شروع کرده و فعالیت اصلی آن تولید ورق آلومینیومی در شکل‌های مختلف به ضخامت نیم میلی‌متر تا دو میلی‌متر است. ظرفیت اسمی نورد سرد که بخش اصلی کارخانه است سالانه ۲۲ هزار تن است که این رقم در حال حاضر [اردیبهشت ۱۳۶۴] ۳۰ درصد احتیاجات داخلی را تامین می‌کند.(۴)

این‌بار هم متخصصان داخلی آتش را خاموش کردند!

۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۴، پس از چند ماه آتش سوزی در چاه‌های نفت نوروز که بر اثر اصابت بمب‌های عراقی صورت گرفته بود، سرانجام متخصصان شرکت نفت موفق به مهار کامل نشت نفت و آتش شدند. در جریان این عملیات ۹ نفر به شهادت رسیدند.

مطبوعات، در گزارش خود پیرامون این رویداد نوشتند: «به فضل الهی و همت کارگران و متخصصین متعهد نفت فلات قاره پس از ۵ ماه تلاش شبانه روزی چاه شماره ۵ نوروز مهار شد.»

مهندس آقایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل فلات قاره ایران درباره مهار چاه شماره ۵ نوروز گفت: به واسطه توانایی نیروهای ایرانی در بستن چاه شماره ۵ نوروز پیشنهاد مسدود کردن این چاه از ابتدا به شرکت‌های خارجی داده نشد و کارگران و متخصصین متعهد جمهوری اسلامی خود پیشقدم برای مهار آن شدند.

وی افزود: مسدود کردن این چاه با امکانات فلات قاره ایران و با کمترین هزینه صورت گرفت.

به گفته وی به‌واسطه جنگ تحمیلی غواصان و دست اندرکاران مهار چاه، ناچار بودند در شب، عملیات را دنبال کنند تا از گزند دشمن در امان باشند.

معاون وزیر نفت افزود: در طول عملیات مسدود کردن چاه شماره ۵ در اثر حمله موشکی رژیم صدام به کارگاه تعمیرات خارک ۹ نفر از کسانی که در ساخت و تهیه وسایل مورد نیاز فعالیت داشتند شهید شدند.(۵)

انفجار بمب در خیابان ناصرخسرو و شهادت و مجروح شدن بیش از ۵۴ نفر

۲۲ اردیبهشت ۱۳۶۴ بر اثر انفجار بمب در خیابان ناصر خسرو ۹ نفر از عابران و کسبه خیابان شهید و ۴۵ نفر مجروح شدند. این بمب توسط عناصر منافقین و در یک اتومبیل پیکان پارک شده در مقابل کوچه مروی جاسازی شده بود.

دو روز پس از این جنایت وزیر وقت اطلاعات اعلام کرد «عوامل بمب‌گذاری خیابان ناصر خسرو توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر شدند.»

بر اساس گزارش مطبوعات بر اثر انفجار یک بمب نسبتاً قوی در ساعت ۸ و ۲۵ دقیقه صبح ۲۲ اردیبهشت در خیابان ناصرخسرو تهران ساختمان دو طبقه یک کارگاه تولیدی پوشاک آتش گرفت و ویران شد و نیز به تعدادی از مغازه‌های همجوار آن نیز خساراتی وارد شد. در این حادثه تعدادی از افراد بیگناه نیز شهید و مجروح شدند.

بمب در داخل یک اتومبیل پیکان کار گذاشته شده بود و بر اثر انفجار آن، کسانی که در داخل ساختمان تولیدی و مغازه‌های اطراف بودند و نیز تعدادی از عابران پیاده شهید و مجروح شدند.

بر اساس این گزارش شهدا مجهول‌الهویه هستند و تاکنون ماموران موفق به کشف هویت آن‌ها نشده‌اند.

به گفته رئیس پلیس تهران بر اثر شدت انفجار ۲۵ مغازه و ۲۰ اتومبیل به صورت کلی و جزئی خسارت دیده‌اند. به گفته وی در این جنایت هولناک ۹ نفر شهید و ۴۵ نفر نیز مجروح شده‌اند که همه مجروحین در بیمارستان‌های سینا، طوس و طرفه بستری می‌باشند.(۶)

منافقینی که دو روز پس از جنایت دستگیر شدند

حجت‌الاسلام ری‌شهری وزیر اطلاعات در مصاحبه مطبوعاتی خود در ۲۴ اردیبهشت اعلام کرد شبکه بمب گذاری‌های اخیر تهران و عاملان توطئه انفجارهای زنجیره‌ای  دستگیر شدند.

وی گفت: بمب‌گذاری‌های دو سه ماه اخیر برای وادار کردن جمهوری اسلامی به یک صلح تحمیلی که نشات گرفته از سیاست استکبار جهانی و رژیم بعثی صدام است که با همکاری گروهک‌های ضد انقلاب به ویژه منافقین و سلطنت طلب‌ها انجام می‌شد. به گفته وی انفجار نماز جمعه تهران از طریق قالیچه‌ای انفجاری که در محل نماز جمعه پهن شد صورت گرفت و هر یک از جنایتکاران ۷۰۰ هزار تومان برای انجام این انفجار پول دریافت کرده بودند.

به گفته وزیر اطلاعات، شبکه بمب‌گذاری دیگری نیز دستگیر شدند که طبق اعتراف افراد دستگیر شده، قرار بود در رابطه با مجلس شورای اسلامی عملیاتی انجام دهند که از این افراد ۶۰ بسته تی‌ان‌تی و مقادیر قابل ملاحظه‌ای مواد منفجره کشف شد.

ری شهری ادامه داد: مجموعاً ۲ واحد عملیاتی منافقین دستگیر شدند که در این رابطه ۶ نفر دستگیر و ۲ نفر دیگر معدوم شدند. تیم عملیاتیِ حمله به دادستانی تهران نیز مرکب از ۴ نفر بودند که همگی دستگیر شدند.

وزیر اطلاعات در خاتمه اسامی بیش از ۵۰ حزب‌اللهی را که این گروهک‌ها آنها را ترور کرده‌اند و شغل همگی آنها کاسب و از این قبیل بود بر شمرد و گفت در هیچ کجای دنیا تروریست‌های سنگ دل، مردم کوچه بازار را نمی زنند.

وزیر اطلاعات افزود: عوامل بمب‌گذاری‌های نماز جمعه تهران دستگیر شده‌اند و انشاء‌الله محاکمه و  به مکافات خود خواهند رسید.(۷)

پاسخ کوبنده ایران به حملات وحشیانه رژیم صدام

۶ و ۷ خرداد ۱۳۶۴ در پاسخ به حملات گسترده هوایی چند روز قبل عراق به شهرهای مسکونی ایران از جمله تهران، باختران، اسلام‌آباد غرب و مریوان؛ بغداد و ۲۰ شهر عراق هدف حمله موشکی، هوایی و توپخانه ایران قرار گرفتند. طی این عملیات جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش، محل تجمع سپاه سوم زرهی عراق در استان العماره و تاسیسات برق این استان را نیز بمباران کردند.

هواپیماهای عراقی صبح ۵ خرداد ۱۳۶۴، تهران، کرند، گیلان غرب، بانه، پیرانشهر، سرپل ذهاب و ایلام را بمباران کردند. در حمله به تهران هواپیماهای عراقی ۲ منطقه مسکونی را هدف قرار دادند. بر اساس گزارش‌ها در این حملات، شماری از هموطنان شهید و مجروح شده‌اند هنوز از میزان دقیق تلفات گزارشی مخابره نشده است.

ستاد تبلیغات جنگ شورای عالی دفاع در واکنش به این حملات با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به حکم عدالت اسلامی و به منظور برحذر داشتن رژیم عراق از ادامه شرارت، ناچار از مقابله به مثل است. لذا در برابر تهاجم سحرگاه این رژیم به مناطق مسکونی تهران، بغداد مرکز عراق را هدف حملات قهرآمیز خود قرار خواهد داد. در این اطلاعیه از مردم بغداد خواسته شده است تا بغداد را ترک کنند تا به آتش قهر انقلابی ملت مسلمان ایران نسوزند.(۸)

اصابت موشک ایران به قلب بغداد

در پاسخ به حملات هوایی و موشکی عراق به مناطق مسکونی کشورمان، ایران بامداد ۷ خرداد ۱۳۶۴ حملات موشکی خود را به بغداد از سر گرفت. موشک دوربرد ایران ساعت ۳ و۵۰ دقیقه به مرکز بغداد اصابت کرد.

به دنبال شلیک این موشک، ستاد تبلیغات جنگ بار دیگر از مردم مسلمان شهرهای عراق و به ویژه بغداد خواست این شهرها را به سمت شهرهای مقدس ترک کنند.

آسوشیتدپرس در مورد اصابت موشک دور برد ایران به بغداد نوشت: انفجار کر کننده موشک ایران مرکز بغداد را به لرزه درآورد. شاهدان عینی به خبرنگار آسوشیتدپرس گفته‌اند: به دنبال اصابت موشک ایران به مرکز بغداد دیده‌اند که ستونی از دود از مرکز شهر به هوا برخواسته است.

ستاد تبلیغات جنگ نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد جنگنده بمب‌افکن‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران ۶ خرداد در چند نوبت مراکز نظامی اقتصادی ۷ شهر عراق را مورد حمله هوایی سنگین خود قرار داده و سالم به پایگاه‌های خود بازگشتند.

در این حملات، محل تجمع سپاه سوم عراق در استان العماره نیز به شدت در هم کوبیده شد. شب ۶ خرداد همچنین یگان‌های توپخانه‌ای ارتش جمهوری اسلامی ایران ۱۳ شهر عراق را زیر آتش سنگین خود قرار داده و خسارات قابل ملاحظه‌ای به دشمن وارد کردند.(۹)

صلیب سرخ: عراق مسئول حمله به شهرها است

به دنبال حملات رژیم بعث عراق به مناطق مسکونی صلیب سرخ جهانی اعلام کرد رژیم عراق آغازگر حملات مجدد علیه شهرها و نقاط مسکونی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از یونایتدپرس «الکساندر هی» رئیس صلیب سرخ جهانی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این، رژیم عراق بود که قبح چند هفته‌ای حمله به شهرها را شکست و حملات مذکور را از سرگرفت.

رئیس صلیب سرخ جهانی در بیانیه خود خواستار قطع فوری بمباران هدف‌های غیر نظامی شد.

همزمان به دعوت ستاد تبلیغات جنگ، نماینده سازمان ملل و جمعی از خبرنگاران داخلی و خارجی از محل اصابت راکت‌های هواپیماهای متجاوز دشمن در اردوگاه اسرای عراقی بازدید کردند.

بر اساس این گزارش، خبرنگارانی که از محل اصابت راکت‌ها دیدن کردند پرسش‌های خود را در زمینه چگونگی حمله هواپیماهای عراقی با مسئولان اردوگاه در میان گذاشتند و پاسخ‌های لازم را دریافت کردند.(۱۰)

پی نوشت‌ها

۱-اطلاعات، ۲ اردبیهت ۱۳۶۴ ، صفحه ۲

۲-کیهان، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۴ ، صفحه ۲۰

۳-اطلاعات، ۹ فروردین  ۱۳۶۴ ، صفحه ۳

۴-جمهوری اسلامی ، ۱۷ اردیبهشت  ۱۳۶۴ ، ص ۹

۵-کیهان، ۱۹ اردیبهشت  ۱۳۶۴ ، صفحه ۳

۶-کیهان، ۲۲ اردیبهشت۶۴ ، ص۱و۲

۷-کیهان، ۲۴ اردیبهشت  ۱۳۶۴ ، صفحه ۱۸

۸-اطلاعات، ۵ خرداد  ۱۳۶۴ ، صفحه ۲

۹-اطلاعات، ۷ خرداد ۱۳۶۴ ، صفحه ۲

۱۰-اطلاعات، ۸ خرداد ۱۳۶۴، صفحه ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *