از عدم رأی اعتماد به۲ وزیر پیشنهادی نخست‌وزیر تا دیدار سرکرده منافقین با پادشاه اردن

در حوزه «سیاست داخلی»، آبان ماه ۱۳۶۴ نمایندگان بار دیگر با رأی بالا به ۲۲ وزیر پیشنهادی نخست‌وزیر رأی اعتماد دادند که کابینه بتواند به برنامه‌های خود در شرایط جنگی جامه عمل بپوشاند. در رأی‌گیری ۶ آذر ۱۳۶۴ دو گزینه پیشنهادی نخست‌وزیر نتوانستند اعتماد نمایندگان را کسب کرده و به هیئت دولت راه یابند.

از سوی دیگر، در این دو  ماه، سرکرده منافقین با پادشاه اردن دیدار کرد.

براساس ارزیابی‌‌ها و تحلیل کارشناسان، گروهک نفاق در فاز جدید فعالیت‌های خود به دنبال ورود به تجارت مواد مخدر بوده و انگلیس نیز در حال گسترش روابط خود با صدام و کمک به رژیم بعث عراق در جنگ علیه ایران اسلامی بود.

در ادامه به روایت بخشی از رویدادهای آبان و آذر ۱۳۶۴ می‌پردازیم:

 

رأی اعتماد مجلس به ۲۲ وزیر کابینه

در ۶ آبان ۱۳۶۴ وزیران معرفی شده از سوی میرحسین موسوی از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفتند و از سه شنبه ۷ آبان کار خود را آغاز کردند.

سعیدی‌کیا وزیر راه، زنجانی وزیر برنامه و بودجه، فرهادی وزیر علوم، محتشمی وزیر کشور، آقازاده وزیر نفت، سرهنگ جلالی وزیر دفاع و بانکی وزیر نیرو چهره‌های جدید کابینه هستند.

با احتساب وزرای سابق و اعضای جدید، هیئت دولت کابینه با این ترکیب به فعالیت خود ادامه خواهد داد: حسن حبیبی وزیر دادگستری، محمد محمدی ری شهری وزیر اطلاعات، سیدمحمد خاتمی وزیر ارشاد اسلامی، بیژن نامدار زنگنه وزیر جهاد سازندگی، محمد فرهادی وزیر فرهنگ و آموزش عالی، سیدمحمد غرضی وزیر پست و تلگراف و تلفن، علی‌اکبر ولایتی وزیر امور خارجه، سراج‌الدین کازرونی وزیر مسکن و شهرسازی، سرهنگ محمدحسین جلالی وزیر دفاع، سیدکاظم اکرمی وزیر آموزش و پرورش ، محسن رفیق دوست وزیر سپاه پاسداران، ابوالقاسم سرحدی‌زاده وزیر کار و امور اجتماعی، محمد سعیدی‌کیا وزیر راه و ترابری، حسن عابدی جعفری وزیر بازرگانی، بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین، محمدتقی بانکی وزیر نیرو،  عباسعلی زالی وزیر کشاورزی، علی‌اکبر محتشمی وزیر کشور، غلامرضا شافعی وزیر صنایع، غلامرضا آقازاده وزیر نفت، مسعود روغنی زنجانی وزیر برنامه و بودجه و علیرضا مرندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

 

دو گزینه‌ای که از راهیابی به کابینه بازماندند!

براساس رأی نمایندگان، آقایان حسین نیلی با ۱۲۶ رأی موافق، ۸۳ رأی مخالف و ۴۹ رأی ممتنع و حسین نمازی با ۱۱۵ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۷۰ رأی ممتنع، نتوانستند اعتماد نمایندگان برای تصدی پست‌های وزارت معادن و فلزات و اقتصاد و دارایی را کسب کنند.(۱)

 

دیدار سرکرده منافقین و پادشاه اردن/ گروهک نفاق به دنبال تجارت مواد مخدر!

ملک حسین پادشاه اردن در جریان سفر خود به فرانسه در ۱۶ آبان ۱۳۶۴ با مسعود رجوی سرکرده سازمان منافقین در پاریس دیدار و گفت‌وگو کرد.

«روزنامه جمهوری اسلامی» در این باره نوشت: در حالی که منافقین به خاطر جنایاتشان در انزوای کامل سیاسی به سر می‌برند و حتی حامیان سابق آن‌ها دیگر برای ادامه حمایت از آنان تمایل نشان نمی‌دهند، سرکرده منافقین برای جلب حمایت ارتجاع عرب دست به دامان شاه حسین شد و طی دیداری در پاریس، از وی استمداد کرد.

شاه حسین در اولین روز از سفرش به فرانسه با رجوی سرکرده منافقین دیدار کرد. آن‌گونه که خبرگزاری ایتالیا می‌گوید شاه اردن در این دیدار در مورد آخرین تحولات خاورمیانه و جنگ ایران و عراق با رجوی گفت‌وگو کرده است. شاه حسین اکنون در تلاش برای یافتن راهی جهت علنی کردن سازش خود با اسرائیل به همراه دیگر رژیم‌های عربی می‌باشد.

از سوی دیگر براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، رجوی برای ملاقات با شاه حسین به قصر مارمین اقامتگاه رسمی میهمانان دولت فرانسه رفت. پیش از این رجوی در پاریس با طارق عزیز وزیر امور خارجه عراق نیز ملاقات کرده بود.

خبرگزاری‌های عربی درباره این ملاقات گزارش داده بودند که در آن درباره جنگ ایران و عراق مذاکره به عمل آمد. پس از ملاقات رجوی و طارق عزیز چندین تن از اعضای منافقین در حین جاسوسی و ارسال اطلاعات نظامی ایران برای رژیم عراق در غرب و جنوب کشور دستگیر شدند.

متذکر می‌شود دستگاه‌های انتظامی و پلیس آمریکا و اکثر کشورهای اروپای غربی در ازای اعطای حقِ داد و ستد مواد مخدر به منافقین از کادرهای این سازمان جهت فعالیت‌های جاسوسی استفاده می‌برند.

سازمان منافقین که برای حفظ تشکیلات خود در خارج از کشور و عمدتاً آمریکا و کشورهای اروپای غربی نیاز شدید به کمک‌های مالی دارد، اکنون تنها راه را شرکت در فعالیت‌های مربوط به خرید و فروش موادمخدر تشخیص داده و ظاهراً تشکیلات این سازمان که روزی به عنوان یک تشکیلات سیاسی شناخته می‌شد، اکنون در حال پیوستن به خانواده مافیا است.(۲)

 

میانجیگری ۶ کشور عربی «خلیج فارس» برای پایان جنگ ایران و عراق!

سران ۶ کشور عربی حوزه جنوبی خلیج فارس آمادگی خود را برای میانجیگری بین دو کشور ایران و عراق در جنگ اعلام کردند.

«یوسف العلوی» وزیر مشاور در امور خارجی عمان روز دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۶۴ به اتفاق ابراهیم الصبحی، معاون سیاسی دبیرکل شورای شش کشور عرب خلیج فارس وارد بغداد شد. وی که حامل پیامی از جانب سلطان قابوس پادشاه عمان برای صدام بود، راه‌های پایان دادن به جنگ ایران و عراق را به اطلاع صدام رساند.

در این پیام، اقدامات کشورهای حوزه خلیج فارس در هموار ساختن راه پایان گرفتن  جنگ ۶۱ ماهه [تا آبان ۱۳۶۴] ذکر گردیده است.

«روزنامه اطلاعات» در گزارش خود نوشت: پیام مذکور را می‌توان نتیجه اجلاس شش کشور خلیج فارس در هفته گذشته نامید. علوی و الصبحی در اوایل هفته با کاردار ایران در عمان نیز ملاقات کرده بودند.

بنا به اظهار منابع دیپلماتیک، انتظار می‌رود کشورهای مذکور از عراق خواستار توقف عملیات هوایی خود علیه ترمینال نفتی ایران در جزیره خارک و سایر تأسیسات حساس اقتصادی ایران شده باشند. (۳)

 

نیکسون: انقلاب اسلامی ایران تکیه‌گاه ملت‌های جهان سوم شده است

ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا طی یادداشتی که بخش‌هایی از آن در جراید ۱۹ آبان ۱۳۶۴ کشور منتشر شد، تصریح کرد انقلاب اسلامی ایران تکیه‌گاه ملت‌های جهان سوم شده است.

ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا اعلام کرد که انقلاب اسلامی در کشورهای جهان سوم و در حمایت از ملل جهان سوم، به‌پا خاسته و به رقابت با انقلاب شوروی برخاسته است.

وی در مقاله‌ای که به مناسبت دیدار قریب‌الوقوع رهبران آمریکا و شوروی نوشته، افزوده است؛ شوروی باید از بنیادگرایی اسلامی نگران باشد، نه فقط به این خاطر که یک‌سوم جمعیت شوروی را مسلمانان تشکیل می‌دهند، بلکه به این علت که انقلاب اسلامی در حمایت از ملل جهان سوم به رقابت با انقلاب شوروی برخاسته است.(۴)

 

حکم تفویض بخشی از اختیارات فرماندهی کل قوا به وزیر کشور

امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی، ۲۲ آبان ۱۳۶۴ طی حکمی اجازه استفاده از اختیارات فرماندهی کل قوا در ژاندارمری و شهربانی را به حجت‌الاسلام محتشمی وزیر کشور واگذار کرد.

در این حکم آمده است: با تشکر از زحمات جناب حجت‌الاسلام آقای ناطق نوری،‏(۵) به منظور رفع‏‎ ‎‏مشکلات جاری ژاندارمری و شهربانی که تحت نظر وزارت کشور انجام وظیفه می‌نمایند، بدین وسیله به جنابعالی اجازه داده می‌شود تا با مشورت آقای رئیس‌جمهور‏‎ ‎‏محترم،(۶) از اختیارات فرماندهی کل قوا در امور نیروهای انتظامی مزبور تا اصلاح‏‎ ‎‏مقررات استفاده نموده و نسبت به ترفیع و تشویق افسران و درجه‌داران و کارمندان و‏‎ ‎‏سایر مواردی که از اختیارات فرماندهی نیروهاست اقدام مقتضی معمول نمایید.‏(۷)

 

هواپیمای ربوده شده به همراه هواپیماربایان به ایران مسترد شد!

در تاریخ ۴ آذر ۱۳۶۴، یک فروند هواپیمای یک موتوره خدماتی متعلق به شرکت هوایی آسمان، در حالی که از یک جزیره ایرانی در خلیج فارس، راهی بندرعباس بود، ربوده و به امارات متحده عربی برده شد.

دو هواپیماربا که یک هواپیمای کوچک سسنا را ربوده و به ابوظبی برده بودند، توسط مقامات محلی بازداشت و همراه با هواپیما به جمهوری اسلامی ایران مسترد شدند. مقامات وزارت خارجه از رعایت قوانین بین‌المللی توسط دولت امارات قدردانی کردند.

به گزارش «خبرگزاری جمهوری اسلامی» این هواپیمای یک موتوره خدماتی که حداکثر ظرفیت ۵ مسافر را دارد قصد داشت از طریق یکی از جزایر ایرانی در خلیج فارس به بندرعباس برود.

«واحد مرکزی خبر» گزارش داد: براساس آخرین گزارشات رسیده به نقل از خبرگزاری رسمی امارات، دو هواپیماربای ایرانی که دیروز یک هواپیمای ایران را ربوده و به ابوظبی برده بودند پس از چند ساعت مذاکره خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کردند.

واحد مرکزی خبر به نقل از یونایتدپرس گفت: یکی از هواپیماربایان یک مسلسل نیمه‌خودکار یوزی ساخت اسرائیل و مقادیری مهمات به همراه داشت.(۸)

 

دیدار تاچر با طارق عزیز برای ارتقای روابط صدام و انگلیس!

مارگارت تاچر نخست‌وزیر انگلیس در دیدار با طارق عزیز وزیر خارجه عراق در لندن راه‌های توسعه همکاری‌های نظامی دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

«روزنامه اطلاعات» در شماره ۱۴ آذر خود نوشت: در مذاکرات دو طرف، تحولات جنگ ایران و عراق، مسائل خاورمیانه و موقعیت لبنان مورد بحث قرار گرفت.

منابع کابینه انگلیس اظهار داشتند در این ملاقات در مورد روابط دوجانبه نیز گفت‌وگو شد و از نظر منابع فوق، این روابط در زمینه‌های مختلف رو به بهبود مداوم توصیف شد.

طارق عزیز که به دعوت انگلیس وارد لندن شد، با جفری‌هاو، وزیر خارجه انگلیس نیز ملاقات کرد.(۹)

 

شهادت ۲ نفر و مجروح شدن ۱۸ تن در انفجار بمب مقابل بیمارستان!

انفجار بمب در مقابل بیمارستان شهدای تجریش، ۲ شهید و ۱۸ مجروح بر جای گذاشت.

«روزنامه کیهان» در شماره ۱۷ آذر خود نوشت: ساعت ۱۲ و ۵۵ دقیقه بعدازظهر دیروز، بمبی به وزن تقریبی ۲۵ پوند از سوی ایادی استکبار جهانی در مقابل بیمارستان شهدای تجریش تهران منفجر شد و در نتیجه دو نفر شهید و عده‌ای را مجروح کرد. این انفجار ساعاتی پس از تصویب قطعنامه از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در مورد آنچه «نقض حقوق بشر در ایران» خوانده شد صورت گرفت!

بر اثر این بمب‌گذاری دو نفر به نام‌های ایرج رحمانی ۴۹ ساله سرهنگ بازنشسته ارتش و فرزانه محمدی پیرایه دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی شهید و ۱۸ نفر دیگر نیز مجروح شدند.(۱۰)

 

بمب‌گذاری در کنسولگری ایران در لندن

۴ آذرماه این سال نیز در اثر انفجار یک بمب در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لندن یکی از کارکنان کنسولگری مجروح شد. این بمب در یک بسته کوچک جاسازی شده بود و در حالی که یکی از زنان کارمند سفارت مشغول باز کردن آن بود، منفجر شد.

 

پی‌نوشت‌ها

۱ـ اطلاعات، ۷ آبان ۱۳۶۴، صفحه ۱۴٫

۲ـ جمهوری اسلامی، ۱۸ آبان ۱۳۶۴، صفحه۳٫

۳ـ اطلاعات، ۲۲ آبان ۱۳۶۴، صفحه ۲۰٫

۴ـ اطلاعات، ۱۹ آبان ۱۳۶۴، صفحه ۱۶٫

۵ـ وزیر پیشین کشور.

۶ـ آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی دفاع.

۷ـ صحیفه امام، جلد ۱۹، صفحه ۴۲۰٫

۸ـ جمهوری اسلامی، ۵ آذر ۱۳۶۴، صفحه ۱۲٫

۹ـ اطلاعات، ۱۴ آذر ۱۳۶۴، صفحه ۲۰٫

۱۰ـ کیهان، ۱۷ آذر ۱۳۶۴، صفحه ۱۹٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *