فضای مجازی، رخنه‌گاه محوری دشمن

۱ـ به گزارش اندیشکده آمریکایی “کوینسی” بیش از شش هزار حساب کاربری در توئیتر توسط شرکت سعودی “سماءات” متعلق به «بدرالعساک »رئیس دفتر ویژه بن‌سلمان با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی و افزایش تحریم‌ها علیه آن راه‌اندازی شده و به فعالیت مشغول بوده‌اند. تولید و انتشار مطالبی در فضای مجازی با محتوای تفرقه قومی (میان عرب و فارس) و مذهبی (شیعه و سنی)، بزرگ‌نمایی نقاط ضعف نظام، ایجاد بدبینی نسبت به فعالیت‌های منطقه‌ای و دفاعی کشور و ایجاد ناامیدی و یأس در میان مردم از جمله نتایج فعالیت این مجموعه بوده است. در همین رابطه می‌توان به راه‌اندازی یگان ویژه در ارتش رژیم صهیونیستی جهت انجام جنگ روانی علیه جمهوری‌اسلامی و مؤلفه‌های قدرت آن اشاره کرد. یگانی که در چند سال اخیر  (و با توجه به گسترش بی‌سابقه استفاده از فضای مجازی در کشور) تمرکز فعالیت خود را بر فضای مجازی قابل دسترسی در گوشی‌های همراه (اندروید) مانند تلگرام، اینستاگرام و… قرار داده و به تولید و بازنشر انواع داده‌ها در قالب فیلم و تصویر، متن خبری و شایعه، طنز، موسیقی و… مشغول است. محتوای این داده‌ها طیف وسیعی از پیام‌ها را شامل می‌شود. مواردی مانند: ایجاد تشکیک و تضعیف در باورها و رفتارهای دینی جامعه، ایجاد نفرت و بغض در مردم ایران نسبت به ملت‌ها و گروه‌های فعال در محور مقاومت (شیعیان عراق، مردم لبنان و فلسطین، گروه‌های طرفدار انقلاب اسلامی در یمن و لبنان و سوریه و…)، تخریب دستاوردها و موفقیت‌های کشور با پخش شایعه و اطلاعات غلط و ناقص و گسترش روحیه ناامیدی نسبت به همه امور و تاریک نشان دادن آینده کشور، از جمله نمونه محتواهایی است که توسط این مرکز صهیونیستی در فضای جامعه ایرانی انتشار پیدا کرده و می‌کند. اضافه کنید به موارد فوق ده‌ها نفر از بقایای منافقین که پس از استقرار در آلبانی به صورت تمام وقت به فعالیت‌های تروریستی در فضای مجازی فارسی‌زبان مشغولند و البته صدها کانال و حساب کاربری تلگرامی، اینستاگرامی و توئیتری وابسته به سرویس‌های جاسوسی و امنیتی آمریکا، انگلیس، فرانسه، سلطنت‌طلبان، مارکسیست‌ها و…، که همگی با مأموریت و محتوایی شبیه به محتوای کانال‌های سعودی و صهیونیستی به تضعیف و تخریب نظام و اسلام و روحیه مردم مشغولند.

 

۲ـ آنچه در بالا آمد گوشه‌ای از انبوه تحرکات دشمنان اسلام و انقلاب علیه مردم مسلمان ایران و نظام جمهوری اسلامی است و البته از دشمن جز این انتظار نمی‌رود. اما آنچه در این میان به‌شدت عجیب و نگران‌کننده است، عملکرد دولت ج.ا.ا در برابر این تهاجم سراسری و بنیان‌کن است.

تهاجمی که می‌تواند به عدد صاحبان گوشی‌های “اندروید” در کشور (بیش از ۴۰ میلیون نفر) قربانی داشته باشد. در کمال تأسف، دولت نه تنها این تهاجم را نادیده گرفته بلکه در عمل همه‌گونه همکاری برای افزایش این تهاجم را با طرف‌های خارجی معمول داشته و به همین دلیل است که این موج مهاجم بدون هرگونه مانع و با حداکثر توان به قربانی گرفتن از جامعه ایرانی مشغول است!

این وضعیت در بیان رهبر معظم انقلاب با تعبیر “فضای مجازی ولنگار” توصیف شده و نمایانگر نگرانی ایشان از وضعیت فوق‌الذکر است.

به بیان ساده فضای مجازی کشور بدون هیچ نظارت و کنترلی در دست دشمنان نظام و انقلاب است و آنها بدون مشکل و در هر لحظه قادرند ذهن مخاطبین ایرانی را با هر گزاره و مطلبی هدف جنگ روانی قرار دهند.

 

۳ـ هدایت و اجرای آشوب‌ها و ناآرامی‌ها در دی ماه سال ۹۶ و آبان ماه ۹۸ توسط فضای مجازی از جمله مصادیق خطرساز بودن فضای مجازی ولنگار و بی‌قاعده رایج در کشور است.

آن‌چه در این آشوب‌ها جلب توجه می‌کند (به ویژه ناآرامی‌های آبان ماه ۹۸) این است که کلیه مراحل طراحی، جذب نیرو، انسجام و سازماندهی، هدایت عملیات آشوب و تحریک و تهییج مردم برای پیوستن به آشوبگران و حتی ایجاد امکانات سخت‌افزاری برای افزایش تجمعات (مثلاً هدایت خودروها به مکان‌های تجمع و راه‌بندان‌های ایجاد شده توسط آشوبگران از سوی نرم‌افزارهای مکان‌یاب و راهیاب خارجی مانند “ویز” و “گوگل مپ”) به وسیله فضای مجازی صورت گرفته و سرویس‌های جاسوسی بیگانه با بهره‌گیری از این امکان استثنایی (فضای مجازی باز و بدون کنترل) موفق شدند تا به سادگی و با کمترین هزینه، کشور را دچار تنش‌های امنیتی سختی کنند که رهایی از هزینه‌های آن به سادگی ممکن نخواهد بود و تا مدت‌ها نظام و انقلاب را درگیر خود خواهد کرد.

در این میان، نکته مهم آن است که فضای مجازی به شکلی که اکنون در کشور ما رایج است، در کمتر نقطه‌ای از جهان وجود دارد.

بعنوان مثال، در کشورهای زیرمجموعه اتحادیه اروپا و یا امریکا نمی‌توان از فضای مجازی به عنوان ابزاری جهت ایجاد بحران‌های امنیتی علیه حاکمیت این کشورها بهره گرفت و یا امکان استفاده از این فضا برای انجام جنگ روانی علیه حکومت‌ها و امنیت این کشورها وجود ندارد.

فضای مجازیِ بی‌قاعده و بدون کنترل را تنها در کشورهایی مانند ایران، عراق، لبنان و افغانستان می‌توان یافت و به همین دلیل است که محور آمریکایی ـ صهیونیستی؛ موفق شد در پاییز سال ۹۸ به وسیله فضای مجازی در کشورهای عراق، لبنان و ایران ناآرامی و تنش‌های گسترده امنیتی ایجاد کند.

 

۴ـ آنچه باعث شده تا فضای مجازی رایج در کشور به ابزار مستقیم و کارآمد دشمن برای تسخیر اذهان و باورهای جامعه ایرانی تبدیل شود، همراهی و همکاری بخشی از حاکمیت با این روند است. همزمان با شکل‌گیری عرصه‌های جدید در فضای مجازی، جناح اصلاح‌طلب که در به کارگیری رسانه‌های مکتوب برای ترویج و تحمیل باورهای خود به جامعه دچار موانع قانونی بود، در توافقی نانوشته با استکبار جهانی به این نتیجه رسید که ترویج بی‌ضابطه و سریع قالب‌های مختلف موجود در فضای مجازی (کانال‌ها و پیام‌رسان‌های مختلف مانند تلگرام و اینستاگرام و…) می‌تواند جایگزین کارآمدتری برای رسانه‌های مکتوب باشد، لذا  همان فضای فله‌ای حاکم بر مطبوعات زنجیره‌ای در دوران هشت‌ساله‌ اصلاحات را بر فضای مجازی در حال تأسیس و گسترش در جامعه، حاکم نموده و ذائقه جامعه را به آن عادت دادند تا عملاً عنان افکارعمومی جامعه را در دست گرفته و از این طریق راه خود را برای تسلط بر حاکمیت  هموار کنند.

این‌گونه بود که دولت روحانی  به مثابه ابزاری در دست اصلاح‌طلبان و حامیان خارجی آنها، راه را برای گسترش سریع و بی‌ضابطه فضای مجازی در جامعه هموار کرد و نتیجه آن شد که اکنون ایران جزو معدود کشورهای جهان است که فضای مجازی در بی‌قانون‌ترین و غیرقابل کنترل‌ترین حالت در آن به جهت‌دهی و تسخیر افکارعمومی مشغول است. در این میان اشتراک منافع میان اصلاح‌طلبان داخلی و دشمنان خارجی در این زمینه (توسعه بی‌ضابطه و بدون کنترل و نظارت فضای مجازی در کشور) باعث شد تا طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ سنگین‌ترین تهاجم نرم دنیا علیه ذهن انسان ایرانی شکل بگیرد و مرزهای حاکمیت در عرصه فکر و فرهنگ و باورها یکسره برچیده گردد. در واقع فضای مجازی ولنگار و بی‌قانون حاکم بر کشور محصول اتحاد شوم میان براندازان داخلی و اربابان خارجی آنان است.

 

۵ـ ثمره این شجره نامبارک (فضای مجازی ولنگار و بی‌قانون) را می‌توان در تحرکات مشترک نفوذی‌های داخلی و جهان استکبار پس از شهادت سردار سلیمانی به وضوح مشاهده کرد. اتحاد و یکدلی برآمده از خون این سردار رشید، جامعه ایرانی را چنان متحول کرد که در دوران معاصر بی‌سابقه بود. در پرتو این اتحاد، «استکبارستیزی» به اندیشه مشترک ایرانیان تبدیل شد و ادامه این روند برای جهان استکبار و اذنابش در داخل کشور قابل تحمل نبود. نفوذی‌های دشمن در داخل به وضوح مرگ و نیستی افکار غلط خود در صورت تداوم این فضای اتحاد را می‌دیدند و به همین دلیل در حرکتی کاملاً هماهنگ با آمریکا و با بهره‌گیری کامل از «فضای مجازی ولنگار» تلاش کردند تا بازی باخته را دگرگون کنند و این‌گونه شد که در روزهایی که مردم مسلمان ایران در اوج اقتدار برآمده از تهاجم به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد و در فضای همدلی پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، آماده حرکت جدی و هماهنگ در مسیر تحقق ارزش‌های انقلاب اسلامی شده بودند، با تهاجمی بی‌سابقه در فضای مجازی روبرو شدند.

تهاجمی که به بهانه سقوط هواپیمای اوکراینی شکل گرفت، اما بی‌پرده و مستقیم اتحاد ملت ایران حول محور استکبارستیزی را هدف گرفته بود.

نتیجه این تهاجم، تلخ‌کامی مردم پس از شیرین‌کامی اتحاد و اقتدار بود و طبیعی بود که در آشوب‌های برآمده از جوسازی‌های بی‌سابقه دشمن در فضای مجازی، اهانت به سردار شهید، رهبری نظام و سپاه؛ به شعار اصلی تبدیل شود و نفوذی‌های داخلی هر صدایی که در جهت دفاع از نظام و انقلاب و سپاه بلند شده بود را خفه کنند.

دشمن به وسیله فضای مجازی و جو فوق‌العاده مسمومی که در آن ایجاد کرده بود، به دنبال ایجاد آشوب‌هایی همانند آشوب‌های آبان ماه ۹۸ بود و تا اندازه‌ای نیز به موفقیت دست یافت.

سازماندهی تجمع در برابر دانشگاه امیرکبیر به بهانه سرنگونی هواپیمای اوکراینی، که در آن ضمن  اهانت به تصویر سردار شهید، شعارهایی ساختارشکنانه علیه شهید سلیمانی و مقدسات نظام سرداده شد، حرکتی بود که بدون بهره‌گیری از فضای مجازی امکان وقوع نمی‌یافت.

ماهیت این تجمع غیرقانونی با حضور سفیر انگلیس در آن و حمایت علنی ترامپ از آن آشکار شد و دشمن پس از احساس موفقیت در برپایی آن، به دنبال تکرار چنین تحرکاتی در ابعاد بزرگتر و مخرب‌تر بود و در این مسیر از برخی چهرهای سینمایی جهت دعوت آشوبگران برای حضور در تجمع بزرگ علیه نظام و سپاه در میدان آزادی بهره گرفت و البته باز هم فضای مجازی سازوکار اجرای این نقشه دشمن بود! در این مقطع دشمن توانست با تبدیل فضای مجازی به سلاح اصلی جنگ روانی، فضای انقلابی و متحد داخلی را هدف قرار داده و موجی از یأس و دلمردگی به جامعه حاکم نماید و عملاً ماجرای جنگ احد را تکرار کند.

 

۶ـ در چنین حالتی، عقل سلیم و تکلیف شرعی حکم می‌کند؛ بیش از این به دشمن برای جولان در فضای مجازی مجال فراهم نگردد و ذهن و روان مردم در اختیار جنگ روانی استکبار و عوامل داخلی آن قرار نگیرد،  چرا که بدون تردید تداوم چنین وضعیتی در فضای مجازی، زمینه‌ساز تضعیف روزافزون انقلاب و نظام اسلامی خواهد بود. ایجاد فضای مجازی بومی و مبتنی بر قوانین و شرع و اخلاق و محدود ساختن دسترسی دشمن به فضای مجازی داخلی و تحقق مرزبانی در فضای مجازی از جمله اقداماتی است که جوانان متخصص و انقلابی، توان و انگیزه آن را دارند و در چنین وضعیتی دیگر دلیلی برای تعلل در اجرای فرامین و سیاست‌های ابلاغی رهبری نظام در حوزه فضای مجازی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *