ابراهیمی با قدرت یک امت

مقدمه:

شیخ زکزاکی یکی از پدیده‌های عجیب روزگار ماست. فردی با دست خالی، در غرب آفریقای فقیر، با ۵۰ درصد مسیحی و بی‌دین، توانسته است ظرف ۳۰ سال، حدود ۲۰ میلیون از مردم نیجریه و چندین میلیون از سایر کشورهای آفریقائی را جذب و آنها را به عنوان فریقائی طرفداران انقلابی مکتب اهل بیت(ع) تربیت کند. او با شهادت شش فرزندش در دو کشتار دولتی، خم به ابرو نیاورده است و پیروانش نیز با اقتدای به رهبر خود  از شهادت استقبال می‌کنند.

چهار سال قبل، در یک کشتار بزرگ انسانی که توسط دولت ظالم و دست‌نشانده‌ نیجریه انجام شد که همه‌ دستورات را از آمریکا واسرائیل می‌گیرد و عربستان سعودی هم پول‌های آن را پرداخت می‌کند، بیش از ۱۰۰۰ نفر از طرفداران او به شهادت رسیدند و بیش از ۷۰۰ نفر را مجروح شدند. سه فرزند شیخ در این فاجعه شهید شدند و خواهرش زنده زنده در آتش سوخت.

اینک پس از چهار سال بازداشت غیرقانونی او و همسرش، آنها را از بازداشتگاه خانگی به زندان عمومی برده‌اند. این حوادث بهانه‌ای شد تا این مقاله توسط اینجانب که سال‌هاست با شیخ، خانواده او و حرکت اسلامی نیجریه آشنا و در خدمت آنها بوده‌ام و هم اینک نیز به عنوان نماینده‌ شیخ زکزاکی در ایران، عضو کمیته بین‌الملل حرکت اسلامی نیجریه هستم، تنظیم شود واز طریق مجله وزین پاسدار اسلام که سال‌هاست از آن بهره‌ زیادی برده‌ام، به نظر خوانندگان محترم آن برسد.

 

نیجریه کجاست؟

نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقاست و در غرب آن قاره قرار دارد. پایتخت آن آبوجا و بزرگ‌ترین شهر آن لاگوس است. جمعیت این کشور ۱۷۰ میلیون نفر و زبان رسمی آن انگلیسی و زبان مردم آن هوساست. حدود ۸۵ میلیون نفر از مردم نیجریه مسلمان و بقیه مسیحی یا بی‌دین هستند. این کشور نفت فراوانی دارد، اما در فقر سنگینی به سر می‌برد. مردم در روز فقط چند ساعت برق دارند و بقیه زمان‌ها افرادی که توانایی دارند، از موتور برق استفاده می‌کنند.

 

شیخ (سید) ابراهیم الزکزاکی کیست؟

شیخ ابراهیم‌بن یعقوب‌بن علی‌بن تاج الدین‌بن حسین زکزاکی در پنجم ماه می ۱۹۵۳ پانزدهم شعبان ۱۳۷۲ (۱۳۳۲شمسی) در شهر زاریا در یک خانواده‌ی مذهبی در نیجریه متولد شد. شیخ ابراهیم در خانواده‌ای به دنیا آمد که فعالیت سیاسی و ضداستعماری در آن پیشینه‌ دیرینه دارد، به‌گونه‌ای که جد شیخ زکزاکی، از فقهای عصر و زمانه خود و از مبارزان با استعمار در آفریقا بود.

جد زکزاکی از موریتانی به نیجریه آمده بود. هرچند او سید و از نوادگان اهل بیت(ع) بود، اما چون در نیجریه هر عالمی را شیخ می‌گفتند، او را هم شیخ می‌گفتند. شیخ ابراهیم هم هرچند سید است، اما در نیجریه او را شیخ می‌گویند. او اخیراً از همه خواهش کرده او را سید زکزاکی صدا بزنند.

او تحصیلات ابتدایی خود را در مدارس سنتی قرآنی و اسلامی از سنین کودکی آغاز کرد و تا سن ۱۶ سالگی در مرکز

یادگیری شهر تاریخی زاریا نیجریه مشغول به تحصیل بود. او در مدرسه ابتدایی رسمی شرکت نکرد. اولین تجربه وی با آموزش رسمی در سال ۱۹۶۹ در مدرسه عربی استانی زاریا بود که در آن مقامات محلی شهر، معلمان عربی را برای مدارس ابتدایی خود تعلیم می‌دادند.

او از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵ در مدرسه‌ معروف مطالعات عربی«کانو»   (SAS) مشغول به تحصیل بود. این مدرسه در سال ۱۹۳۴ به عنوان مدرسه‌ حقوق نیجریه شمالی تأسیس شد و به عنوان «مادر دانشگاه بایرو» شناخته می‌شد. تقریباً تمام قضات بزرگ شمال نیجریه، فارغ‌التحصیل این مدرسه هستند.

علاقه‌ علامه زکزاکی به موضوعاتی که در مدرسه تدریس نمی‌شد باعث شد که وی دوره‌ گواهی‌نامه تربیت معلم درجه دو خود را با مطالعات خصوصیGCE  در موضوعاتی همچون دولت و اقتصاد ترکیب کند .او در سال ۱۹۷۵ و پس از اتمام امتحانات مقطع متوسطه مشغول به تحصیل برای سطح پیشرفته(GCE)در موضوعاتی همچون دولت، اقتصاد، هوسا و مطالعات اسلامی شد. نتایج موفقی که او در این آزمون‌ها کسب کرد، سبب ورود مستقیم وی به دانشگاه احمد بلو(ABU) در شهر زاریا برای مقطع کارشناسی رشته‌ اقتصاد شد و او از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۹ تحصیلات خود را در این دانشگاه ادامه داد.

او عضو فعال جامعه‌ دانشجویی مسلمانان (MSS) در دانشگاه و در سطح ملی بود. در سال ۱۹۷۸، دبیر کل جامعه دانشجویی مسلمانان همان دانشگاه (ABU) و به عنوان مغز متفکر در پشت تظاهرات گسترده‌ مردمی در حمایت از گنجاندن شریعت در قانون اساسی نیجریه شناخته و در سال ۱۹۷۹ به عنوان نایب‌رئیس (امور بین‌الملل) جامعه دانشجویی مسلمانان انتخاب شد و

به‌طور قابل توجهی به یادگیری از علمای مختلف در سیستم سنتی یادگیری «کانو» و «زاریا» ادامه داد.

 

سخنران دانشگاه کمبریج

وقتی یکی از استادان دانشگاه احمد بلو برای تدریس به دانشگاه کمبریج منتقل ‌شد، ابراهیم زکزاکی جوان نیجریه‌ای را به آنها معرفی ‌کرد. آنها از ابراهیم زکزاکی دعوت می‌کردند به کمبریج برود وبرای دانشجویان و اساتید در مورد آفریقا و راه نجات آن از دست استعمار و استثمار سخنرانی کند. با اولین سخنرانی، همه دانشگاهیان شیفته‌ او ‌شدند و این برنامه بارها و بارها تکرار ‌شد. او در همین سفرها با آقای مسعود شجره، رئیس حقوق بشر اسلامی انگلستان که آن موقع دانشجوی کمبریج بود آشنا ‌شد. ارتباط او با آقای شجره باعث ‌شد که اطلاعات او از ایران زیاد شود و با شروع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) جریان انقلاب را دنبال و در اولین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر کند.

 

نحوه‌ شیعه شدن شیخ ابراهیم

رهبر شیعیان نیجریه درباره‌ دیدارش با امام راحل می‌گوید، «حدود ۴۰ سال قبل، این افتخار را پیدا کردم تا در نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر و در جشن‌های پیروزی انقلاب شرکت کنم. امام یک قرآن به من هدیه دادند و گفتند بروید و با این قرآن مردم نیجریه را به اسلام دعوت کنید.»

زکزاکی که از اهل سنت مالکی بود، پس از دیدار با امام خمینی، شیعه شد. او بعد از بازگشت به نیجریه، مردم نیجریه را با پخش عکس‌های امام خمینی(ره) جذب تشیع کرد. علاقه به انقلاب و امام خمینی در بین مردم نیجریه در سال‌های اخیر به‌قدری افزایش یافته که شیعیان نیجریه به «خمینیون» معروف شده‌اند.

 

تعداد شیعیان در نیجریه

تعداد پیروان مکتب اهل‌بیت«ع» در نیجریه حدود ۱۵ میلیون است. در راه‌پیمایی روز قدس، بیش از ۲ میلیون نفر در یک شهر زاریا شرکت می‌کنند. ۵ میلیون شیعه‌ واقعی آشنا با احکام شیعه، ۵ میلیون شیعه که در حال آموختن احکام هستند، ۵ میلیون در حال پیوستن به شیعیان هستند. چند میلیون مسیحی و بی‌دین نیز از طرفداران سرسخت زکزاکی هستند و در همه‌ مراسم عمومی مربوط به شیعیان شرکت می‌کنند. مجموع پیروان شیخ از کل کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس بیشتر است.

 

امام حسین یک «جون» سیاه‌پوست داشت، امام زمان ۱۴ میلیون

بارها شیخ به من گفته است که به شیعیان ایران بگویید، اگر در رکاب امام حسین(ع) یک جون (غلام)سیاه‌پوست بود، اما در رکاب امام زمان(ع) حداقل ۱۵ میلیون زن و مرد سیاه‌پوست (جون) هستند.

 

تشکیل حرکت اسلامی نیجریه

شیخ زکزاکی پس از ملاقات با امام و مشاهده‌ شخصیت انقلابی ایشان، در ذهن خود تصمیم به پیروی از امام به عنوان رهبر خود گرفت و از آنجا که امام خمینی موفق شده بود انقلاب بزرگی را در جهان انجام دهد و پایه‌گذار حکومت اسلامی به‌معنای واقعی باشد، شیخ زکزاکی مکتب فکری ایشان را دنبال کرد و از آن به بعد تصمیم گرفت مطالعات بیش‌تری در مورد مکتب فکری شیعه (جعفری) انجام دهد.

او از دوران دانشجویی تا به امروز یک عالم اسلامی و عنصر فعالی بوده و عمدتاً به یادگیری، تحقیق و تدریس در حوزه مطالعات اسلامی پرداخته است. سخنرانی‌های وی عمدتاً در کتاب‌های متعددی و به زبان هوسا (زبان ملی نیجریه) نوشته شده‌‌اند. طرفداران شیخ زکزاکی به عنوان حرکت اسلامی نیجریه (IMN) خوانده می‌شوند. تشکیلاتی که در هیچ جای رسمی ثبت نشده است، ولی حدود ۲۰ میلیون نفر خود را عضو حرکت اسلامی نیجریه می‌دانند.

هدف حرکت اسلامی نیجریه، آگاه ساختن مسلمانان از وظایفشان به عنوان افراد و به عنوان یک جامعه است. شیخ به‌ویژه بر اهمیت مشارکت زنان در این جنبش تأکید کرده، امری که در جامعه‌ نیجریه برای زنان مرسوم نبود و زنان اجازه فعالیت در امور مذهبی را نداشتند.

 

مدارس عثمان فودیو

جنبش اسلامی دارای بیش از سیصد مدرسه‌ ابتدایی و متوسطه است که عمدتاً در مناطق شمالی این کشور واقع شده‌اند. این مدارس با نام عثمان فودیو، رهبر آزادی‌خواه و مسلمان ۲۰۰ سال قبل در نیجریه شناخته می‌شوند. علاوه بر این بسیاری از مراکز و مؤسسات اسلامی دیگر در این کشور تأسیس کرده‌اند.

 

روزنامه‌ المیزان

جنبش اسلامی دارای پرخواننده‌ترین روزنامه‌ نیجریه یعنی المیزان به زبان هوساست که طرفداران زیادی دارد.

زندانی شدن به بهانه‌های واهی

شیخ چندین بار به خاطر عقاید خود توسط تمام دولت‌های مختلف در نیجریه به زندان افتاده است. اتهامات علیه او همیشه فتنه‌انگیزی یا تحریک نارضایتی مردم در برابر دولت بوده است. در دوران ریاست جمهوری آباچا، جرم او این بود که گفته بود، «هیچ قدرتی به‌جز خداوند وجود ندارد.»

زمان‌های مختلف زندان وی به این شرح است. انوگو (۱۹۸۱ – ۱۹۸۴)، مرکز معروف بازجویی، لاگوس (۱۹۸۴ – ۱۹۸۵)، کیریکیری تحت شدیدترین تدابیر امنیتی (۱۹۸۵)، بندر هارکورت (۱۹۸۷ – ۱۹۸۹)، بندر هارکورت و کادونا (۱۹۹۶ – ۱۹۹۸)، او از دسامبر ۲۰۱۵ (آذر ۹۴) تا به امروز در حصر غیرقانونی بوهاری، رئیس‌جمهور مستبد نیجریه است.

 

سفرهای شیخ زکزاکی

شیخ به سراسر جهان سفر و کشورهائی چون ایران، انگلستان، عربستان‌ سعودی، لبنان، سودان، آفریقای جنوبی، آمریکا، مالزی و روسیه و… بازدید کرده است. تمام سفرهای او با دعوت‌های دینی و اسلامی واغلب شامل حضور در کنفرانس‌ها و سمینارها بوده است.

حاصل ازدواج او با معلمه، زینت ابراهیم، ۷ پسر و ۲ دختر است. البته او پنج دختر فرزندخوانده نیز دارد که اکثراً فرزند شهدای نیجریه هستند. او با همه و حتی دشمن خود بسیار خوش‌برخورد، صبور و بردبار و برای بسیاری از افراد منبع الهام است. براساس نقل همسر و فرزندانش به اینجانب، او شوهر و پدر بسیار مهربان و وظیفه‌شناسی است

.

سیستم اعتراض آرام اسلامی

مدل‌های انقلابی و سیستم‌های اعتراضی بدون درگیری در ول تاریخ در کشورهای مختلف رواج داشته‌اند. مهم‌ترین رهبر این نوع حرکت اعتراضی مهاتما گاندی در هند و دیگر، نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی هستند. این دو شخصیت توانستند بدون جنگ وخون‌ریزی، کشور خود را از دست استعمار نجات دهند. گرچه در هر دو کشور، در ظاهر حکومت‌ها عوض شدند، اما در باطن کار، وضعیت تقریباً به همان روال سابق باقی ماند.

شیخ زکزاکی در نیجریه توانس، همان انقلاب آرام را بدون توسل به هرگونه خشونتی پیش ببرد، اما انقلاب او صرفاً بصیرت‌افزایی مردم محروم و مستضعف نیجریه بود. این بصیرت به‌حدی بود که دولتمردان نیجریه با توصیه‌های اتاق فکرهای آمریکا واسرائیل و پول‌های نفتی عربستان، از نفوذ روزافزون شیخ در بین مردم نیجریه و گرایش آنها به اسلام انقلابی احساس خطر و هرروز به بهانه‌های مختلف، به طرفداران شیخ حمله و آنها را شهید یا زخمی می‌کنند؛ غافل از اینکه پس از هر کشتار نه تنها از طرفداران شیخ در نیجریه کم نمی‌شود، بلکه دیگر کشورهای آفریقایی نیز به طرفداران شیخ می‌پیوندند. لذا شیخ موفق شد الگوی اعتراض آرام اسلامی را به دنیا معرفی و آن را جایگزین مدل مهاتما گاندی و نلسون ماندلا کند.

 

سبک کار شیخ زکزاکی در جذب انسان‌ها

به بعضی از نکات موفقیت و سبک خاص شیخ در جذب و تربیت افراد اشاره می‌کنم. او از لغت شیعه در مورد پیروانش استفاده نمی‌کند، بلکه نام مسلمان مکتب اهل بیت(ع) یا اسلام ناب محمدی(ص) را بر آنها می‌گذارد. او حتی یک مسجد شیعه در نیجریه نساخته است و به پیروان خود می‌گوید، بروید در همین مساجد موجود نماز بخوانید.

شیخ زکزاکی به پیروانش توصیه می‌کند در مساجد اهل تسنن و پشت سر آنان نماز بگذارند و نگذارند هیچ‌گونه جدایی بین آنان و اهل تسنن شکل بگیرد. این امر باعث می‌شود تبلیغ وهابیت مبنی بر اینکه شیعیان مؤمن و مسلمان و نمازخوان نیستند، خنثی شود.

البته مساجد نیجریه، به‌‌ویژه در قسمت شمال بسیار زیادند. گاهی در یک کوچه سه مسجد وجود دارد. شیعیان به آن مساجد می‌روند و گاهی اوقات بعد از نماز در گعده‌هایی که می‌گیرند به تبلیغ معارف اهل‌بیت«ع» از قبیل دعاها و یا عقاید می‌پردازند. بنابراین شبکه‌ بزرگی از ظرفیت‌های تبلیغی در اختیار شیعیان قرار گرفته است. با اینکه امروزه تعداد شیعیان زیاد است، اما با توجه به جامعه حدوداً ۸۵ میلیونی مسلمان در آنجا، کماکان در اقلیت هستند. بنابراین عدم جداسازی و غیرخودی ندانستن مسلمانان غیرشیعه و حتی سایر ادیان و افراد فاقد دین، یکی از مهم‌ترین راهبردهای جنبش اسلامی نیجریه به شمار می‌آید.

شیخ زکزاکی به هیچ مذهبی توهین نمی‌کند، بلکه می‌گوید کلام اهل‌بیت«ع» به هرکسی که برسد قبول می‌کند و فقط صبر لازم است. او حتی افرادی از شیعیان را که با معرفی او در دانشگاه‌هایی مثل المصطفی در ایران درس خوانده‌اند، اما کار دیپلماتیک انجام می‌دهند و از حرکت اسلامی خارج شده‌اند، سرزنش نمی‌کند. او می‌گوید من انقلابی‌ام و کار انقلابی می‌کنم. شما هم از طریق دیپلماتیک بروید. کسانی که دنبال حقیقت باشند، بالأخره به حرف ما می‌رسند.

پیروان او حتی یک تفنگ هم ندارند و تا کنون به‌رغم کشتار هزاران نفر از آنها حتی یک گلوله هم شلیک نکرده‌اند. آنان در رزمایش‌ها از اسلحه‌ پلاستیکی و چوبی استفاده می‌کنند.

 

امور اجتماعی حرکت اسلامی در نیجریه

جامعه‌ پزشکی شیعیان، تشکیلاتی با عنوان اَسماء را تشکیل داده که به‌طور رسمی به عنوان یک‌ نهاد بین‌المللی ثبت‌ شده است. مردم وقتی با حرکت آنان مواجه می‌شوند و می‌پرسند شما کیستید و چرا به ما خدمت‌رسانی می‌کنید؟ در پاسخ صرفاً به توصیه شیخ زکزاکی برای خدمت‌رسانی به مردم ایشان اشاره می‌کنند.

شیخ زکزاکی به پیروان مرد خود توصیه می‌کند که با اهل تسنن ازدواج کنند؛ بنابراین مردان شیعه به ازدواج با زنان اهل تسنن می‌پردازند؛ اما دختران خود را به ازدواج با اهل تسنن درنمی‌آورند. معمولاً دو الی سه سال طول می‌کشد که همسران آنها هم که سبک زندگی جدید شیعیان و اخلاق خوب آنها را می‌بینند جذب تشیع و شیعه ‌شوند.

برخی از مراسم‌ها در حرکت اسلامی جنبه‌ تظاهرات دارد و به گفته مردم، در انتشار نام شیعه و جذب مردم بسیار تأثیر دارد. برای مثال راه‌پیمایی روز عاشورا و راه‌پیمایی اربعین و در مرحله‌ بعد، راه‌پیمایی روز قدس از این جمله‌اند. در برخی از راه‌پیمایی‌ها، مثلاً روز عاشورا، ایستگاه‌های انتقال خون وجود دارند و شیعیان خون خود را در راه خدا به هموطنانشان هدیه می‌دهند. گروه‌هایی از دانشجویان در برخی از اعیاد به بیمارستان‌ها سر می‌زنند و ضمن سرکشی به بیماران و دادن هدایای کوچکی به آنها برای کمک به کسانی که به خون نیاز دارند، خون می‌دهند. برخی اوقات تمام گروه، لباس متحدالشکل جنبش اسلامی نیجریه را می‌پوشند.

همچنین در برخی از اعیاد مانند میلاد حضرت زهرا(س)، عده‌ای از دانشجویان به زندانیان نیازمند سر می‌زنند و با کمک‌های جمع‌آوری‌ شده از افراد خیر، زمینه‌ آزادی بعضی از آنان را فراهم می‌سازند.

شیخ زکزاکی به شیعیان توصیه می‌کند که ،«به ‌پاس نعمتی که خدا به شما داده و شما شیعه شده‌اید، سعی کنید دو نفر، چه از فامیل و چه از آشنایان و یا دیگران را به تشیع وارد سازید.» به گفته‌ پیروان ایشان، هم‌ اکنون این توصیه در میان شیعیان تبدیل به فرهنگ شده است.

 

مژده‌ عثمان دان فودیو

عثمان دان فودیو رهبر اسلامی نیجریه در ۲۰۰ سال قبل، بشارت آمدن شخصی به نام ابراهیم و منجی نیجریه را داده. او گفت که نام این منجی ابراهیم است و مشخصات او فلان و فلان است. همه‌ این مشخصات در یکی از کتاب‌های او آمده و موجود است. متن هم به زبان هوساست. به گفته‌ عثمان دان فودیو، این ابراهیم، زمینه‌ساز برای ظهور مهدی آخرالزمان«عج» در منطقه خواهد بود.

 

کشتارهای شیعیان توسط دولت نیجریه

در روز قدس سال ۲۰۱۴ میلادی، مرداد ۱۳۹۳ شمسی، سه پسر ابراهیم زکزاکی به همراه ۳۳ تن از شیعیان، در جریان حمله‌ نیروهای نظامی نیجریه به راه‌پیمایان روز قدس کشته شدند. متأسفانه هیچ کسی به این حمله ناجوانمردانه اعتراضی نکرد. فقط از طرف مقام معظم رهبری، آیت‌الله اختری (دبیرکل وقت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، برای تسلی خاطر شیخ و حمایت از فعالیت‌های حرکت اسلامی به نیجریه سفر و با شیخ و خانواده‌اش ملاقات کرد.

وقتی دولت نیجریه دید در کشتار سال ۲۰۱۴ روز قدس با اعتراضی مواجه نشد، در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۴۳۷ق (دی ماه سال۱۳۹۴ش)، ده روز پس از برگزاری راه‌پیمایی باشکوه اربعین و خشمناک شدن وهابیت و اسرائیل و آل‌سعود، در جریان برگزاری مراسم روز اول ربیع‌الاول از سوی جنبش اسلامی نیجریه، در حسینیه بقیه‌الله در شهر زاریا، به بهانه‌ بسته شدن راه بر فرمانده‌ ارتش، ولی با برنامه‌ریزی قبلی، نیروهای ارتش نیجریه به مراسم شیعیان حمله کردند و موجب کشته‌شدن ۱۰۰۰ و زخمی شدن ۷۰۰ نفر شدند. در همین روز پس از حمله به حسینیه‌ بقیه‌الله و کشتار شیعیان، به خانه‌ شیخ حمله شد و سه فرزند دیگر شیخ زکزاکی یعنی حامد، حیدر و حُمَید به شهادت رسیدند و خواهر شیخ زنده زنده در اتاق در بسته سوخت. در جریان حمله‌ نیروهای ارتش نیجریه به خانه‌یشیخ، شیخ و همسرش نیز تا حد شهادت زخمی شدند. در این جنایت، شیخ یک چشم خود را از دست داد و بیش از ۵۰ ترکش در بدنش به جا ماند که هنوز خارج نشده‌اند. همسرش نیز ده‌ها ترکش در بدن دارد، به‌طوری که به دلیل تحریک ترکش‌ها نمی‌توانند خواب راحتی داشته باشد. در راه‌پیمایی اربعین سال ۱۳۹۷ در ابوجا، (پایتخت)، روز شنبه ۱۷ صفر ۱۲ نفر، روز یکشنبه ۱۸ صفر۲۹ نفر و روز اربعین بیش از ۲۰ نفر را به بهانه‌های واهی کشتند.

ابراهیمی در صلابت خلیل

شیخ زکزاکی از صلابت یک رهبر معنوی به‌تمام معنا برخوردار است. او بارها به من گفته است که از هیچ چیزی به‌جز خداوند هراس ندارد. او در نمازمیت بر سه فرزند شهیدش در روز قدس سال ۹۳ آن‌چنان با صلابت بود که در همه‌ جهان اسلام زبانزد خاص و عام شد. او پس از کشتار ۱۳۰۴ که سه فرزند دیگرش را با بیش از ۱۰۰۰ شهید و ۷۰۰ زخمی از دست داد، خم به ابرو نیاورد و با وجود از دست دادن یک چشم و بیش از ۵۰ ترکش در بدن به من می‌گفت به دیپلمات‌های ایران بگوئید من مقلد امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) هستم،. ایشان فرموده‌اند من دیپلمات نیستم من یک انقلابی هستم. بنابراین بگذارید، دیپلمات‌ها کارهای دیپلماتیک بکنند، من هم کارهای انقلابی خودم را انجام می‌دهم. یک بار از او پرسیدم، «مشکل شما را چگونه می‌شود حل کرد؟» ایشان گفت، «هر مشکلی فقط به دست خدا حل می‌شود. اگر هم کسی کاری کند، مأمور خداست، وگرنه غیر از خداوند از کسی کاری بر نمی‌آید.»

او در ماه قبل در بدو ورود به زندان عمومی، دست خود را به دیوار بی‌کسی تکیه داده و گفته بود، «خدایا! فقط تو را دارم و غیر از تو کسی را ندارم.» این دعای او، البته اسباب شرمندگی برای همه کسانی است که می‌توانند کاری برای آزادی و معالجه او بکنند. اما به بهانه‌های مختلف، از مسئولیت خود طفره می‌روند. فردای قیامت هم مؤاخذه خواهند شد که، «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ.»

 

زینت ابراهیم که زینب ابراهیم است

«زینت ابراهیم» در سال ۱۹۸۴ میلادی با شیخ ابراهیم زکزاکی ازدواج کرد. او که قبلاً خبرنگار و نویسنده‌ مطبوعات بود، پس ازدواج با شیخ زکزاکی، به یک عنصر شیعه، انقلابی، فعال و مجاهد صبوری تبدیل شد که توان همراهی با شیخ را خیلی بیش از انتظار همه داشت و در کنار شیخ توانایی‌های خود را بروز داد. خان زینت ابراهیم که ۹ فرزند را که ۶ نفرشان شهید شده‌اند به جامه شیعه و مکتب اهل‌بیت«ع» تحویل داده است، در همه جا، پای به پای شیخ در همه مراسم، راه‌پیمایی‌ها، سفرهای داخل و خارج و سایر مجاهدات شیخ از جمله زخمی شدن شدید در کنار شیخ و سه فرزند شهیدش در کشتار ۱۳۹۴ زاریا بوده است.

او از شیخ به‌شدت مراقبت می‌کند و برای این کار یک دوره آموزش پزشکی دیده است. او ضمن آشنایی با بسیاری از داروها، تزریقات شیخ و همه‌ فرزندانش را انجام می‌د‌هد. در نیجریه او را معلمه می‌خوانند، زیرا در ایران و نزد شیخ دوره‌ طلبگی را دیده و سال‌هاست که در نیجریه معلم بانوان حرکت اسلامی بوده است. با آشنایی‌های دور و نزدیکی  که با فعالیت‌های ایشان داشته‌ام، ایشان را چون زینب(س) در کنار امام حسین(ع) می‌دانم و در موارد مختلف از بزرگی ایشان تعریف می‌کنم. ایشان همیشه با تواضع می‌گوید، «من اول شاگرد شیخ هستم، بعداً همسر و همرزم او.»

 

سفر هند برای معالجه

برای معالجه شیخ و همسرش تلاش‌های زیادی انجام شدند تا بالأخره دادگاه نیجریه اجازه داد شیخ و همسرش با دو همراه و زیر نظر ۶ نفر نگهبان امنیتی برای معالجه در هند به بیمارستان خاصی بروند. در بدو ورود شیخ به هند، عده‌ای به او اطلاع‌ دادند که سرمایه‌گذار این بیمارستان آمریکائی‌ها هستند و اینها احتمالاً قصد کشتن شما و همسرتان را دارند. یکی از پزشکان او عبری صحبت می‌کرد و اهل اسرائیل بود. روز اول در بیمارستان به بهانه مُسَکِّن، قصد تزریق یک آمپول ناشناخته و مشکوک را داشتند که خانم شیخ که در این  زمینه تخصص دارد مانع ‌شد. وقتی آنها می‌فهمند که شیخ از قصد آنها آگاه است و اجازه معالجه در این بیمارستان را نمی‌دهد، از طرف دولت نیجریه به او دو ساعت فرصت می‌دهند که معالجه در همین بیمارستان را بپذیرد و یا به نیجریه باز گردد. شیخ می‌گوید مرا به هر بیمارستان دیگری در هند ببرید قبول می‌کنم؛ اما آنها موافقت نمی‌کنند و او همسرش را به نیجریه برمی‌گردانند.

 

وضعیت فعلی شیخ

شیخ زکزاکی از روز کشتار سال ۲۰۱۵ تا یک ماه قبل به همراه همسرش در حصر خانگی بود. متأسفانه در چند ماه اخیر میزان سرب وکادمیوم در خون ایشان بالا رفته و اثرات زیادی روی سلامتی او گذاشته است. به‌رغم بیماری شدید شیخ و همسرش، دولت نیجریه فقط اجازه‌ معاینات پزشکان محلی را ‌داده است. متأسفانه از اوائل دسامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) ایشان را از حصر خانگی به زندان برده‌اند که  در حکم اعدام برای ایشان و همسرشان است، زیرا به دلیل فقدان مراقبت‌های پزشکی برای پیرمردی که مبتلا به انواع بیماری‌هاست، این شیوه خود به خود به شهادت منتهی می‌شود و یا اگر دولت نیجریه صبر نداشته باشد، ایشان را به بهانه‌های مختلف خواهد کشت.

در زندان عمومی فعلی، یک اتاق بسیار کوچک به شیخ و همسرش داده‌اند که حتی جای کافی برای خوابیدن دونفر هم نیست. اتاق پنجره ندارد و به‌رغم کلید و سرپیچ برای لامپ برق، لامپی برای روشنایی نمی‌دهند. به آنان اجازه‌ استفاده از داروی شخصی و تخصصی نمی‌دهند و فقط مصرف داروهای عمومی‌ای که از طرف زندان می‌دهند مجاز است.

 

شهرت جهانی شیخ

تقریباً حدود چهار دهه است که شیخ نهضت و حرکت اسلامی را در نیجریه آغاز کرده‌ است. او اکنون بیش از ۲۰ میلیون طرفدار در نیجریه و دیگر کشورهای آفریقایی دارد. وی در حال حاضر یک پدیده‌ جهانی و به‌ویژه بعد از کشتار سال ۲۰۱۵ در زاریا در تمام جهان شناخته شده است.

 

درخواست از همه‌ دلسوزان مکتب اهل بیت(ع)

از همه عزیزان و خادمان مکتب اهل بیت(ع) درخواست می‌شود ضمن انتقال این مطالب به سایرین، برای سه مطلب اقدام فرمایند:

۱٫درخواست از مجامع بین‌المللی، به‌ویژه سازمان ملل برای آزادی شیخ و همسرش و تلاش برای انتقال ایشان به خارج از نیجریه برای معالجه؛

۲٫درخواست از سازمان کنفرانس اسلامی برای تحت فشار قرار دادن رئیس‌جمهور نیجریه برای اقدام به آزادی شیخ و همسرش و معالجه‌ آنان؛

  1. قطع نکردن برنامه‌های بزرگداشت شیخ زکزاکی توسط مردم و نهادهای مختلف مردمی و انقلابی تا زمان آزادی و معالجه‌ شیخ و همسرش.

با توجه به اینکه در روابط دیپلماتیک امکان این‌گونه درخواست‌ها برای آزادی رهبران فرهنگی، سیاسی وجود دارد، شاید سیستم دیپلماسی ایران اسلامی تنها بخشی باشد که بتواند این امر مهم را از دولت نیجریه که دم از همکاری و همراهی می‌زند، بخواهد و آن را راضی به آزادی و معالجه شیخ و همسرش کند. هرچند متأسفانه در چند سال اخیر اقدام دیپلماتیک مؤثری برای کمک به شیخ و همسر بیمارش انجام نشده است.

ان‌شاءالله در این موقعیت، توجه به مظلومیت حرکت اسلامی نیجریه و محکوم کردن کشتار آنان و درخواست آزادی شیخ زکزاکی و همسرش که شش فرزندشان شهید شده‌اند و بیش از ۴ سال است که در حصر خانگی و زندان عمومی هستند، مرحمی بر زخم چند ساله آنان بشود. این مردم مظلوم هیچ جرمی به‌جز پیروی از مکتب اهل بیت(ع) و دفاع تا پای جان از این مکتب ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *