اسلام در تایلند2

استاد فخر الدین حجازی

اسلام در تایلند 2

در قسمت اول این مقاله که در شماره گذشته به چاپ رسید با مطالبی درباره موقعیت
جغرافیائی و سیاسی و اجتماعی تایلند و کیفیّت آشنایی مردم این کشور با اسلام و
وضعیت مسلمین آنجا آشنا شدیم و اینک در این شماره که دومین و آخرین قسمت این مقاله
است در مورد نظام آموزشی و مراکز علمی مسلمین و شور و علاقة وصف ناپذیر آنان نسبت
به انقلاب اسلامی ایران، اطلاعاتی جالب از نظر شما خواننده محترم خواهد گذشت.

چریکهای جنوب

حدود بیست سال است که مبارزین مسلّح جنوب علیه دولت تایلند بمبارزه برخاسته
اند و بطور مخفی در شهرها، دهات و جنگلها فعالیت دارند، بعضی از این گروه ها
کمونیستند که بتدریج دست از مبارزه برداشته و تسلیم شده اند ولی مبارزین مسلمان
بجهاد خود ادامه می دهند ولی توسعة شبکات امنیّتی دولتی، تلاشهای آنان را محدود می
سازد، آنها بعضی کمکهای نظامی و مالی، را از دولت لیبی دریافت می کنند و دچار فقر
شدید و فشارهای سیاسی هستند.

گروه سازمان آزادیبخش فتانی که در تهران هم دفتر مخصوصی دارند از مبارزین
مسلمان جنوب تایلند، هستند، که سازمان امنیّت تایلند با ایجاد وحشت و رعب، تماس
مردم را با آنها بشدت محدود ساخته است، مسلمانان جنوب طرفدار جدّی این گروه هستند
این جبهه که بنام «سازمان پولو» نامیده می شود، بیشتر در ایالات مجاور مالزی
فعالیت دارد و دفتر مرکزی آن در مالزی است و دفاتری نیز در لیبی و ایران دارد.

سازمان پولو در سال 1968 تشکیل شده و فقط بخاطر اسلام با دولت تایلند می جنگد
و مبارزاتش جنبة ناسیونالیستی ندارد.

آنها انقلاب اسلامی ایران را انقلابی اصیل می دانند و امام خمینی را یک شخصیت
بزرگ و مؤثر در جهان اسلام می شمارند و بزبان محلّی ایشان را (بابا امام) می
نامند، مرامنامة آنها تشکیل حکومت اسلامی بر اساس قرآن است آنها با شرق و غرب
مخالفتی شدید دارند ولی کمکهای کشورهای اسلامی را می پذیرند و به آرمان مردم
فلسطین وفا دارند، اعضاء سازمان را افراد دانشجو، کارگر، کشاورز، معلم و دانش آموز
تشکیل می دهد آنها رفت و آمدهائی مخفیانه بمالزی دارند و اردوگاههای آموزشی نظامی
تشکیل داده اند و چند تن از رهبران آنها به ایران مسافرت کرده اند، نشریه ای مخفی
نیز از طرف آنها منتشر می گردد.

مدارس و مراکز اسلامی

در جنوب مراکز و مدارسی اسلامی وجود دارد که بهمّت مسلمین ایجاد شده است، دولت
تایلند هم کمکهای مختصری به مدارس می کند ولی در مقابل، معلّمین بودائی را هم برای
تدریس زبان و علوم تجربی به این مدارس می فرستد، از جمله زنهای معلّمی هستند که با
قیافه ها و لباسهای زننده در کلاس درس حضور بهم می رسانند و سعی در تضعیف روحیه
اسلامی محصّلان دارند. اخیراً از طرف دولت دستور داده شده است تا مجّسمه بودا را
هم در مدارس اسلامی نصب کنند که این امر با مخالفت شدید مسلمین مواجه گردیده و شیخ
الاسلام هم با این کار مخالفت کرده است.

معهد النَّهضة العربیّه

این مرکز یکی از مدارس شبانه روزی پسرانه و دخترانه است که مستقل از دولت است
و در آنجا زبان عربی و علوم اسلامی تدریس می شود و در محوطه ای وسیع و جنگلی بنای
آن ایجاد شده و خانه های چوبی در اطراف آن شکل یافته که طلاّب علوم دینی در آن
زندگی می کنند. اساتید این مدرسه غالباً فارغ التحصیل مدارس سعودی هستند و بزبان
عربی سخن می گویند، دخترها دارای حجاب اسلامی هستند و پس از درس بخانه هاشان باز
می گردند.

آنها اخیراً با انقلاب اسلامی ایران آشنا شده اند و استادان مدرسه از جمهوری
اسلامی ایران تقاضای کمکهای مالی وفرهنگی دارند.

مدرسة المحمّدیة الدینیّه

این مدرسه پانزده سال پیش تشکیل شده و سیصد محصل دارد که از محصّلین، شهریه
دریافت می کند. مدیر مدرسه آقای عبدالله حسین، تحصیل کردة دانشگاه مالزی است و
عربی حرف می زند. این مدرسه چون در محلّی که مجاور مالزی است قرار دارد. دانش
آموزانش تحت تأثیر فرهنگ و لباس مالزی هستند و با انقلاب اسلامی ایران آشنائی و به
آن علاقه ای وافر دارند.

مؤسسة الثقافة الاسلامیه

این مؤسسه در سال 1951 توسط شخصی بنام حاج هارون بن محمّد طاهر تأسیس شده و
برنامة آن تدریس علوم اسلامی است. این مؤسسه اکنون سه مدرسه بزرگ دخترانه و پسرانه
را اداره می کند و بعلاوة علوم اسلامی، طبیعی و ریاضی را نیز به محصّلان می آموزد،
دخترها دارای حجاب اسلامی هستند و اساتید و محصّلین دربارة انقلاب اسلامی ایران
آگاهی دارند، اهداف این مؤسسه نشر فرهنگ و علوم اسلامی، تعلیم و تربیت ایتام،
توسعة حرفه و فن و دادن بورس تحصیلی بدانش آموزان ممتاز است.

معهد العلوم الشریفة الدلاویّه

این مؤسسه بزرگ اسلامی یکی از قدیمی ترین حوزه های علمیه است که در روستائی
بنام «دالا» در 20 کیلومتری فتانی قرار دارد. استاد و مدیر فعلی این مؤسسه آقای
حاج محمد حبیب ارشدی است که 9 سال در عربستان درس خوانده و هفت سال است که به
تایلند بازگشته است، قبل از او پدرش و جدّش که بنیانگزار این مؤسسه بوده سرپرستی
آن را بعهده داشته اند.

از این مدرسه تاکنون دو هزار طلبه فارغ التحصیل شده اند که 140 نفر اکنون در
مدارس دینی مشغول تدریسند. این مدرسه از قدیم مرکزّیت داشته و از کشورهای مجاور
مثل سنگاپور، مالزی و اندونزی، طلابی برای تحصیل به آنجا می رفته اند ولی اکنون
دولت تایلند اجازة اقامت به خارجی ها نمی دهد.

این مدرسه از نظر برنامة درسی، وضع زندگی طلاب و حجره ها شباهتی تمام به مدارس
حوزة علمیه قم دارد طلاب از نقاط مختلف می آیند و در حجره ها جا می گیرند و دروس
فقه، اصول، تفسیر، حدیث و ادبیات عرب را فرا می گیرند.

هزینة زندگی طلاب را پدرانشان می پردازند و استاد از طریق کشاورزی زندگی می
کند.

استادان و طلاب این مدرسه هم به انقلاب اسلامی ایران علاقه دارند و
کنفرانسهائی دربارة انقلاب از طرف مبلّغین اسلامي ایران برای آنها داده شده است.

انجمن اسلامی دانشجویان تایلند

این انجمن که در سال 1968 تشکیل شده در حدود ده هزار عضو رسمی و پانصد عضو
فعّال دارد، هیئت رئیسه آن بمدّت یکسال از طرف اعضاء انتخاب می شوند و مدیر فعلی
آنها آقای فیصل بن عبدالله مناف است که بزبان انگلیسی تسلّط دارد، اعضای این انجمن
در اردوگاههای آموزشی که در مالزی مستقر است آموزش می بینند بعضی از این اردوگاهها
بهزینة عربستان سعودی اداره می شود و برخی مستقل است، شاخه ای از سازمان فدراسیون
بین المللی دانشجویان مسلمان با جنبش اسلامی مالزی نیز همکاری دارد.

مرکز فدراسیون در کویت است و مسئول آن آقای مصطفی طحّان می باشد! این سازمان
در مالزی نیز شعبه دارد که مدیر آن کمال الدین محمد نور است.

شاخة مزبور نشریات و کتابهائی دارد که نیازمند به بودجة کافی می باشد، اعضای
سازمان در رابطه با رویدادهای جهان اسلام آگاهی کامل دارند و انقلاب اسلامی ایران
را با نهایت خلوص حمایت می کنند.

جمعیّت الاسلام

این جمعیت، هفتاد سال پیش تشکیل شده و مسئول آن شخصی بنام ابراهیم قرشی است که
با انقلاب اسلامی ایران موافق نیست، این جمعیت بیش از دو هزار عضو دارد و با کمک
مردم اداره می شود امّا جوانان مسلمانی که زیر پوشش این جمعیّت قرا دارند، انقلاب
اسلامی ایران را حمایت می کنند و به مسائل اسلامی آگاهند ماهنامه ای هم که از طرف
این جمعیت منتشر می شود حامی انقلاب ماست.

مجلة الجهاد

انتشار این مجله نوزده سال سابقه دارد، آقای عابدین خالد سردبیر مجله در سال
1983 در گذشته و اکنون آقای عبدالله لائون این سمت را بعهده گرفته است. وی در جشن
سالگرد انقلاب اسلامی ایران شرکت کرده و بمسائل انقلاب آگاه است. مجله الجهاد از
انقلاب اسلامی ایران پشتیبانی می کند و تاکنون مقالاتی متعدد در حمایت انقلاب بچاپ
رسانیده است ولی دولت تایلند مزاحمتهائی برای مدیر مجلة ایجاد می کند.

چاپ و ترجمة قرآن کریم

تا کنون ترجمه هائی از قرآن مجید بزبان تائی چاپ شده که برخی از آنها نایاب
است، از جمله قرآن ترجمه ابراهیم قریشی است که در سال 1969 چاپ شده و قرآنهای ترجمه
تون سوانات که در سالهای 1968 و 1974 بچاپ رسیده و ترجمة مروان سماعون که در سال
1981 چاپ شده و نسخه های آن موجود است.

در دانشگاه بانکوک

در این دانشگاه بزرگ هزاران دانشجو موجی شدید پدید آورده اند و من کمتر
دانشگاهی به این جمعیت دیده ام طبق دعوت قبلی با هدایت جوانان مسلمان بتالارکنفرانس
دانشکده علوم سیاسی رفتم. چند تن از استادان دانشکده هم بودند که خضوع و محبّتی
خاص معمول داشتند، باز هم در کنار سن سخنرانی حجله و مجسّمه بودا بود، مجسّمه‌ای
که در همه خانه ها و اداره ها و مدرسه ها هست غیر از آن همه معبد و دم و دستگاه ها
و این چه اصراری است نمی دانم؟! ولی دانشجویان با اینکه بظاهر بودائی هستند به این
مسائل اعتنائی ندارند جمعیتی فراوان از دانشجویان مسلمان و غیر مسلمان حضور یافتند
و دخترهای مسلمان حجاب اسلامی داشتند و برنامه نشست یکساعت و نیم بود که تا چهار
ساعت و نیم ادامه یافت و باز هم بسیاری از پرسشها بی پاسخ ماند.

شگفتی این بود که دانشجویان تایلندی در آنسوی دنیا بحدی با انقلاب اسلامی
ایران آشنا بودند که اگر وجود مترجم نبود گمان می کردم در یکی از دانشگاههای کشور
خودمان هستم.

سئوالها بسیار عمیق و علمی بود آنها با تشنگی خاصی از وضع سیاسی، اقتصادی،
اجتماعی و آموزشی ایران سئوال می کردند مسئله رهبری و اختیارات و امتیازات رهبر و
ولایت فقیه برای آنها جالب بود و تلاش می کردند که هر چه بیشتر بفهمند، مسئلة جنگ
را مطرح می کردند و اختلاف با امریکا را، هنگامی که از جنایات امریکا برای آنها
سخن می گفتم چشمهاشان برق می زد گوئی عقده دردناک چندین ساله شان گشوده میشود و از
کمونیزم هم بیزار بودند و گویا پاسخ نیازهای خود را در اسلام می جستند داشتم کلافه
می شدم، از خودم بیش از هرکس و هر چیز بدم می آمد، من جهمنّی رفاه طلب که در زاویة
خانه ام غنوده ام و بچند گفتار تبلیغی دل خوش دارم که هم دنیا دارم و هم آخرت!!

آخر اینهمه میلیون میلیون مردم دنیا که اینسان دردمند و گرفتار و تشنة عدالت و
آزادی هستند و راه نجات آنها هم اسلام است بکجا پناه ببرند و از چه کسی یاری
بجویند پس ما چه کاره ایم؟! و جواب خدا را فردا چگونه باید بدهیم؟

در تایلند 10 دانشگاه، 11 مدرسة عالی و دو مؤسسة آموزشی وجود دارد و تعداد
مدارس و دبیرستان های تایلند به بیش از بیست و پنج هزار بالغ می شود.

ایران و تایلند

اهمیّت سیاسی استراتژیک تایلند با توجه به اتصال مرزهای این کشور از یکسو به
کشورهای کمونیستی منطقه و از سوی دیگر پیوند این کشور به کمکهای نظامی و اقتصادی
بلوک غرب، اهمیّت توسعة فعالیتهای سیاسی ما را در این نقطة حساس جهان با توجه
بموارد زیر نشان می دهد:

1- تبدیل تایلند به مهمترین پایگاه سیاسی، نظامی، اقتصادی، و اطلاعاتی غرب در
منطقة هند و چین پس از حوادث دهة هفتاد میلادی اهمیت حضور جمهوری اسلامی ایران را
در میدان گسترده سیاسی بخوبی آشکار می سازد.

2- وجود اقلیت نیرومند هفت میلیون نفری مسلمان در این کشور لزوم توجه هر چه
بیشترمان را به این نقطة حساس مدلّل می سازد.

3- روابط رو بگسترش اقتصادی بین ایران و تایلند که به یکصد میلیون دلار در سال
بالغ گردیده است ایجاب می کند که برای حفظ منافع کشورمان تلاشهائی در این زمینه
صورت گیرد.

4- مرکزیت تایلند بلحاظ میزبانی تعدادی زیاد از سازمانهای بین المللی منطقه ای
و در رأس آنها اسکاپ (کمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه)
که ایران نیز از اعضای فعال آن است و مسافرت هیأتهای مختلف سیاسی اقتصادی ایران به
این کشور مسئله قابل توجه دیگری است که حضور نیرومند دیپلماسی ما را ضروری می
نماید.

علاوه بر تایلند، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بانکوک در دو کشور سنگاپور و
لاگوس نیز نمایندگی آکردیته دارد که حجم مبادلاتی بازرگانی ما با سنگاپور به یک
میلیارد دلار می رسد و بعلاوه از وجود لائوس بعنوان یک اهرم فشار به غرب می توان
استفاده کرد.

با توجه به این مسائل است که ما بایستی دیپلماسی نیرومندی را نسبت به تایلند
بکار بریم.

اکنون ما از تایلند بیش از یکصد میلیون دلار برنج وارد می کنیم ولی آنها نسبت
بخرید نفت از ما اشکالتراشی می کنند و می گویند ما نفت را بقيمتی کمتر از عربستان
وارد می کنیم و نیازی به نفت ایران نداریم و در برابر فروش برنج، دلار مطالبه می
کنند.

دولت ایران هم چندی مقاومت کرد و از خرید برنج تایلند خودداری کرد که بمجرد
کمبود برنج در بازار، سر و صدای گروهی رفاه طلب و پلوخور بهانه جوی بلند شد و ما
مجبور شدیم دوباره خرید برنج را آغاز کنیم.

خدا سلامت بدارد آیة الله ملکوتی امام جمعة تبریز را که می گفت ما قبلاً سالی
دوبار پلو می خوردیم یکی شب عید غدیر و یکی هم شب عید نوروز ولی حالا مردم روزی دو
وعده برنج مصرف می کنند! واقعاً هم این یکنوع اسراف است و ملّتی انقلابی بایستی
کمتر کالای خارجی را مصرف کند و به آنچه دارد قناعت کند بعلاوه کشور ما نه تنها در
شمال بلکه در جنوب و بعضی نقاط دیگر هم استعداد برنج کاری دارد و با توسعة کشاورزی
مان باید خود را از بیگانگان بی نیاز کنیم و بحد خود کفائی برسیم.

از طرفی اکنون مسلمانان تایلند از طرف رژیم ارتجاعی سعودی تغذيه فرهنگی می
شوند و مساجد و مدارسی بهزینة آنها دایر می شود و استادانی از دستگاه مزدور رابطة
العالم الاسلامی به آن کشور و دیگر کشورها گسیل می گردند که اسلام مسخ شدة ضد
انقلابی و دور از سیاست را تبلیغ می کنند تا منافع استعمار محفوظ بماند و این
وظیفة ماست که اسلام انقلابی را همانطور که هندسة اصیل آن را امام امّت تنظیم فرموده
اند تبلیغ و صادر کنیم.

مسئلة دیگر مسافرت برخی توریستهای بی بند و بار و هرزة ایرانی به تایلند است
که برای تفریح و گناه و خوشگذرانی به آن کشور سفر می کنند و یک دفعه دیدیم پانزده
هزار ایرانی ریختند توی تایلند و بهائیها و منافقین و طاغوتیهای فراری هم شروع کردند
به ایجاد مهمانخانه ها و رستورانهای ایرانی بنام داریوش و کوروش و صدف و آرارات و
مرگ و کوفت و تلاش در شیوع فساد که خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی ایران جلوی این
کار را گرفت و بایستی بگیرد و اصولاً این کنترل را در سفرهای خارجی بوجود بیاورد
تا ارز مملکت بدست چنین مسرفین بدکاره ای تلف نشود.

اگر چه دولت تایلند از منع ورود مسافرین ایرانی به آن کشور دلگیر و عصبانی شود
ولی ما که موظف نیستیم خزانة حضرات را که از منابع فحشاء تغذیه می شود سرشار
کنیم!!

نمایندگی سازمان ملل متحد هم در بانکوک دم و دستگاهی دارد و به فراریان ایرانی
پناه می دهد بشرطی که معرفی نامه ای از بهائیها یا منافقین داشته باشند و یا مدرکی
دال بر مخالفت با جمهوری اسلامی ایران ارائه دهند و اکنون مشتی بهائی جاسوس و
منافق بی وطن و طاغوتی پلید در آنجا جمع شده اند و گاهی هم سرو صداهائی راه می
اندازند!! که دیپلماسی ما بایستی با قدرت کامل با چنین نابکاریهائی برخورد کند.
بهر حال حلاوت نمازی را که در مسجد کوچکی در ساحل خلیچ تایلند خواندم و معارفه ای
که با مسلمانان مظلوم آنجا داشتم هرگز فراموش نمی کنم.

بلی مسلمانان تایلند و مسلمانان همه جای دنیا چشم بما دارند و به انقلاب
اسلامی، به جمهوری و حکومت اسلامی، به هدایت امام امّت، به جانبازی رزمندگان، به
تبلیغ و تعلیم عالمان، بمسئولیت مسئولان، بکمک متمکّنان و بفداکاری امتی که
براهنمائی امامش برخاسته تا دنیا را نجات دهد و بشارت (لیظهره علی الدین کله) را
تحقق بخشد. انشاء الله.